Lausuntopyyntö luonnoksesta vanhuspalvelulain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/16703/2024
Svarstiden gick ut: 14.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet begär utlåtande om det bifogade utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (nedanäldreomsorgslagen).
Bakgrund
Till äldreomsorgslagen fogades 2020 bland annat en skyldighet att ha en personaldimensionering på minst 0,7 anställda per klient vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig institutionsvård för äldre. I dimensioneringen beaktas endast den personal som utför direkt klientarbete. Det föreskrevs att bestämmelsen om personaldimensionering skulle träda i kraft fullt ut efter en övergångsperiod den 1 april 2023, för att kommunerna och samkommunerna samt tjänsteproducenterna skulle ha möjlighet att förbereda sig för den betydande ökningen av personalbehovet.
Ikraftträdandebestämmelsen ändrades genom en lag (223/2023) som trädde i kraft våren 2023 så att personaldimensioneringen på 0,7 anställda per klient träder i kraft den 1 december 2023. Före det skulle dimensioneringen vara minst 0,65 anställda per klient. Ikraftträdandebestämmelsen ändrades vidare genom en lag (1046/2023) som trädde i kraft hösten 2023 så att personaldimensioneringen på 0,7 anställda per klient träder i kraft den 1 januari 2028. Före det ska dimensioneringen vara minst 0,65 anställda per klient.
På grund av det försämrade läget för den offentliga ekonomin beslutade regeringen i planen för de offentliga finanserna 2025–2028 om ytterligare åtgärder för att stärka den offentliga ekonomin. I sparåtgärderna i planen ingår att lätta på välfärdsområdenas skyldigheter. Regeringen har försökt trygga social- och hälsovårdstjänsterna bland annat genom att avhjälpa bristen på kompetent arbetskraft och förbättra välfärdsområdenas förutsättningar att producera lagstadgade tjänster med tillgängliga personalresurser. Miniminivån för personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen lättas upp, så att den är minst 0,6 anställda per klient från och med den 1 januari 2025.
Ikraftträdandebestämmelsen ändrades genom en lag (223/2023) som trädde i kraft våren 2023 så att personaldimensioneringen på 0,7 anställda per klient träder i kraft den 1 december 2023. Före det skulle dimensioneringen vara minst 0,65 anställda per klient. Ikraftträdandebestämmelsen ändrades vidare genom en lag (1046/2023) som trädde i kraft hösten 2023 så att personaldimensioneringen på 0,7 anställda per klient träder i kraft den 1 januari 2028. Före det ska dimensioneringen vara minst 0,65 anställda per klient.
På grund av det försämrade läget för den offentliga ekonomin beslutade regeringen i planen för de offentliga finanserna 2025–2028 om ytterligare åtgärder för att stärka den offentliga ekonomin. I sparåtgärderna i planen ingår att lätta på välfärdsområdenas skyldigheter. Regeringen har försökt trygga social- och hälsovårdstjänsterna bland annat genom att avhjälpa bristen på kompetent arbetskraft och förbättra välfärdsområdenas förutsättningar att producera lagstadgade tjänster med tillgängliga personalresurser. Miniminivån för personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen lättas upp, så att den är minst 0,6 anställda per klient från och med den 1 januari 2025.
Målsättningar
I propositionen föreslås det att äldreomsorgslagen ändras så att personaldimensioneringen från och med den 1 januari 2025 ska vara minst 0,6 anställda per klient.
Social- och hälsovårdsministeriet ber dem som nämns i sändlistan lämna utlåtande om utkastet till regeringsproposition. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
Social- och hälsovårdsministeriet ber dem som nämns i sändlistan lämna utlåtande om utkastet till regeringsproposition. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
Bilagor:
HE_teksti pääasiallinen sisältö ja pykälä sv.pdf - HE pääasiallinen sisältö ja pykälä sv
HE_teksti fi.pdf - HE teksti fi
Tidtabell
Remisstiden är 18.6.-14.8.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna utlåtanden på adressen utlåtande.fi. I utlåtandena ska identifieringskoden för lagberedningsprojektet VN/20973/2023 nämnas.
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och publiceras i webbtjänsten utlåtande.fi.
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och publiceras i webbtjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Satu Karppanen, konsultativ tjänsteman, SHM (på plats 18.6–28.6 och 29.7–14.8)
Annakaisa Iivari, avdelningschef, SHM (på plats 8.7–26.7)
I tekniska frågor som rör lämnandet av utlåtande: Eeva Kankaanpää, assistent, SHM
[email protected]
Annakaisa Iivari, avdelningschef, SHM (på plats 8.7–26.7)
I tekniska frågor som rör lämnandet av utlåtande: Eeva Kankaanpää, assistent, SHM
[email protected]
Sändlista:
Attendo Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Esperi | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Folkhälsan | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ikäinstituutti | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
KT Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mehiläinen | ||
Muistiliitto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät TESO ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Ämnesord
henkilöstö
vanhuspalvelut
personal
äldreomsorg
ympärivuorokautinen palveluasuminen
henkilöstömitoitus
personaldimensionering
serviceboende med heldygnsomsorg