Begäran om utlåtande om universitetens utbildningsansvarsförslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/15723/2024
Svarstiden gick ut: 30.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Enligt 7 § 3 mom. i universitetslagen (558/2009) utfärdas närmare bestämmelser om examina som kan avläggas vid universiteten, målen för examina, studiernas uppläggning och andra grunder för studierna samt vilka examina som kan avläggas vid de olika universiteten (utbildningsansvar) genom förordning av statsrådet. Genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet, som bereds i samarbete med universiteten, utfärdas det bestämmelser om den närmare fördelningen av utbildningsansvaret mellan universiteten. Bestämmelser om universitetens gällande utbildningsansvar fastställs i bilagan till statsrådets förordning om examina och specialiseringsutbildningar vid universitet (794/2004, ändrad genom 11/2022 https://finlex.fi/sv/laki/alkup/2022/20220011) och i undervisnings- och kulturministeriets förordning om precisering av universitetens utbildningsansvar (1451/2014, ändrad genom 12/2022 https://finlex.fi/sv/laki/alkup/2022/20220012).
Undervisnings- och kulturministeriet begär om ert utlåtande om de bifogade förslagen till ändring av utbildningsansvaren som universitet lagt fram.
Undervisnings- och kulturministeriet begär om ert utlåtande om de bifogade förslagen till ändring av utbildningsansvaren som universitet lagt fram.
Bakgrund
Högskolorna har haft möjlighet att föreslå ändringar i sitt nuvarande utbildningsansvar, ändringar som stöder högskolans profilering och arbetsfördelningen med andra högskolor. När de har övervägt en ändring de borde ha beaktat det allmänna ekonomiska läget och de allt svagare utsikterna för de offentliga finanserna. Undervisnings- och kulturministeriet anvisar i princip inga medel för eventuella nya utbildningsansvar. Vid granskning av utbildningsansvar är det också viktigt att beakta kopplingen till högskolans forskningsverksamhet.
Högskolorna och undervisnings- och kulturministeriet har tillsammans berett en reform av utbildningsansvarssystemet i syfte att göra regleringen av utbildningsansvaret smidigare. I de gemensamma riktlinjerna har det bland annat konstaterats att man ska svara på kompetensbehov i första hand genom samarbete mellan högskolorna. Huvudregeln är fortfarande att utbildningsansvaret ska omfatta alla cykler. Universitetens profilering ska således inte kopplas till olika examensnivåer så att en del av universiteten koncentrerar sig på utbildningar inriktade på kandidatexamen och en del på utbildningar inriktade på magisters- och doktorsexamina.
Universitet och högskolor som har önskat ändra de utbildningsansvar som anges i statsrådets förordning om universitetsexamina och specialiseringsutbildning (794/2004), i undervisnings- och kulturministeriets förordning om precisering av universitetens utbildningsansvar (1451/2014) och i yrkeshögskolornas tillstånd ska hade lämnats in ett förslag om det till undervisnings- och kulturministeriet senast den 3 maj 2024. Till förslaget bifogades det beslut som högskolans styrelse fattat om ändringen av utbildningsansvaret.
Förslagen borde motiverades särskilt med avseende på högskolans profil och riksomfattande utbildningsbehov. Av förslagen om nya utbildningsansvar borde framgick varför utbildningsbehovet inte kan tillgodoses inom ramen för högskolornas nuvarande utbildningsansvar, till exempel genom att öka antagningen eller genom samarbete mellan högskolorna. I förslag som gäller upphävande av utbildningsansvar bprde det dessutom informeras om eventuella samarbets- och överföringsarrangemang som överenskommits med andra högskolor. Det borde också ingå förslag till övergångsbestämmelser för upphävandet av utbildningsansvaret. I övergångsbestämmelserna borde man beakta rätten för de nuvarande studerandena vid högskolan att avlägga examen i enlighet med den studierätt som de beviljats. För universitetens lägre och högre högskoleexamens del bestäms längden på basis av 41 § i universitetslagen.
Besluten om ändringar av utbildningsansvar fattas i en separat process hösten 2024.
Högskolorna och undervisnings- och kulturministeriet har tillsammans berett en reform av utbildningsansvarssystemet i syfte att göra regleringen av utbildningsansvaret smidigare. I de gemensamma riktlinjerna har det bland annat konstaterats att man ska svara på kompetensbehov i första hand genom samarbete mellan högskolorna. Huvudregeln är fortfarande att utbildningsansvaret ska omfatta alla cykler. Universitetens profilering ska således inte kopplas till olika examensnivåer så att en del av universiteten koncentrerar sig på utbildningar inriktade på kandidatexamen och en del på utbildningar inriktade på magisters- och doktorsexamina.
Universitet och högskolor som har önskat ändra de utbildningsansvar som anges i statsrådets förordning om universitetsexamina och specialiseringsutbildning (794/2004), i undervisnings- och kulturministeriets förordning om precisering av universitetens utbildningsansvar (1451/2014) och i yrkeshögskolornas tillstånd ska hade lämnats in ett förslag om det till undervisnings- och kulturministeriet senast den 3 maj 2024. Till förslaget bifogades det beslut som högskolans styrelse fattat om ändringen av utbildningsansvaret.
Förslagen borde motiverades särskilt med avseende på högskolans profil och riksomfattande utbildningsbehov. Av förslagen om nya utbildningsansvar borde framgick varför utbildningsbehovet inte kan tillgodoses inom ramen för högskolornas nuvarande utbildningsansvar, till exempel genom att öka antagningen eller genom samarbete mellan högskolorna. I förslag som gäller upphävande av utbildningsansvar bprde det dessutom informeras om eventuella samarbets- och överföringsarrangemang som överenskommits med andra högskolor. Det borde också ingå förslag till övergångsbestämmelser för upphävandet av utbildningsansvaret. I övergångsbestämmelserna borde man beakta rätten för de nuvarande studerandena vid högskolan att avlägga examen i enlighet med den studierätt som de beviljats. För universitetens lägre och högre högskoleexamens del bestäms längden på basis av 41 § i universitetslagen.
Besluten om ändringar av utbildningsansvar fattas i en separat process hösten 2024.
Länkar:
https://okm.fi/koulutusvastuut - Korkeakoulujen koulutusvastuut ja niiden muutokset
Tidtabell
Vi ber er lämna in ert utlåtande senast den 30 augusti 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas som svar på den begäran om utlåtande som lagts ut i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Den som vill lämna ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att lämna ert utlåtande via utlåtande.fi, kan ni skicka det till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor per e-post till adressen [email protected] eller per post till adressen PB 29, 00023 Statsrådet. Vänligen ange diarienummer VN/15723/2024 i följebrevet. De ministerier som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ombeds dock lämna in sitt utlåtande i ärendet direkt i VAHVA.
Också instanser som inte nämns separat i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande. Utlåtandena som lämnas in är offentliga och publiceras i denna tjänst (utlåtande.fi) samt på projektets webbplats i statsrådets projektportal.
Den som vill lämna ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att lämna ert utlåtande via utlåtande.fi, kan ni skicka det till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor per e-post till adressen [email protected] eller per post till adressen PB 29, 00023 Statsrådet. Vänligen ange diarienummer VN/15723/2024 i följebrevet. De ministerier som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ombeds dock lämna in sitt utlåtande i ärendet direkt i VAHVA.
Också instanser som inte nämns separat i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande. Utlåtandena som lämnas in är offentliga och publiceras i denna tjänst (utlåtande.fi) samt på projektets webbplats i statsrådets projektportal.
Beredare
Laura Hansen, [email protected]
Sanna Hirsivaara, [email protected]
Maija Innola, [email protected]
Henna Närhi, [email protected]
Maarit Palonen, [email protected]
Sanna Hirsivaara, [email protected]
Maija Innola, [email protected]
Henna Närhi, [email protected]
Maarit Palonen, [email protected]
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Helsingin yliopisto | ||
Insinööriliitto IL ry | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Oulun yliopisto | ||
Professoriliitto | ||
Sivistysala ry - Sivista | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Taideyliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tehy ry | ||
Tekniikan Akateemiset TEK | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Turun yliopisto | ||
Vaasan yliopisto | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry | ||
Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL ry | ||
Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry | ||
Åbo Akademi |
Ämnesord
yliopisto
korkeakoulu
koulutusvastuu
korkeakoulututkinto