Utkast till regeringens proposition med förslag till lag om fördelningen av uppgifter mellan justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/5035/2018
Svarstiden gick ut: 23.12.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Vid justitieministeriet har det färdigställts ett utkast till regeringens proposition med förslag till lag om fördelningen av uppgifter mellan justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman.
Den föreslagna lagen innehåller mer omfattande bestämmelser om grunderna för fördelningen av de högsta laglighetsövervakarnas uppgifter än de som ingår i den gällande lagen om fördelningen av åligganden mellan justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman (1224/1990, nedan kallad uppgiftsfördelningslagen).
I lagförslaget har de högsta laglighetsövervakarnas specialuppgifter enligt grundlagen och annan lagstiftning samt deras specialområden enligt internationella överenskommelser och deras faktiska specialområden beaktats. Den föreslagna lagen kommer också att ge bättre förutsättningar än hittills att på ett ändamålsenligt sätt utveckla uppgiftsfördelningen så att den också motsvarar laglighetskontrollens framtida behov.
Propositionen har ingen inverkan på de högsta laglighetsövervakarnas behörighet, utan fördelningen av uppgifter ska även framöver endast vara det primära verksamhetssättet.
Den föreslagna lagen innehåller mer omfattande bestämmelser om grunderna för fördelningen av de högsta laglighetsövervakarnas uppgifter än de som ingår i den gällande lagen om fördelningen av åligganden mellan justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman (1224/1990, nedan kallad uppgiftsfördelningslagen).
I lagförslaget har de högsta laglighetsövervakarnas specialuppgifter enligt grundlagen och annan lagstiftning samt deras specialområden enligt internationella överenskommelser och deras faktiska specialområden beaktats. Den föreslagna lagen kommer också att ge bättre förutsättningar än hittills att på ett ändamålsenligt sätt utveckla uppgiftsfördelningen så att den också motsvarar laglighetskontrollens framtida behov.
Propositionen har ingen inverkan på de högsta laglighetsövervakarnas behörighet, utan fördelningen av uppgifter ska även framöver endast vara det primära verksamhetssättet.
Bakgrund
Justitieministeriet tillsatte den 25 september 2018 en arbetsgrupp för att utreda och bedöma nuläget, utvecklingsbehoven och utvecklingsmöjligheterna när det gäller uppgiftsfördelningen mellan riksdagens justitieombudsman och statsrådets justitiekansler samt lägga fram förslag till riktlinjer utifrån bedömningen.
Ordförande för arbetsgruppen var rättsrådet (pens.) Ilkka Rautio. Medlemmar i arbetsgruppen var statsrådets justitiekansler Tuomas Pöysti, riksdagens justitieombudsman Petri Jääskeläinen och utskottsrådet Sami Manninen. Permanent sakkunnig i arbetsgruppen var professor Tuomas Ojanen.
I sitt betänkande (De högsta laglighetsövervakarnas uppgiftsfördelning. Arbetsgruppens betänkande. Justitieministeriets publikationer, betänkanden och utlåtanden 2019:24, på finska) kom arbetsgruppen fram till att grunderna för uppgiftsfördelningslagen fortfarande i huvudsak är ändamålsenliga och fungerar bra. Arbetsgruppen ansåg det dock vara motiverat att se över lagen så att den bättre motsvarar laglighetsövervakarnas särskilda uppgifter enligt grundlagen och annan lagstiftning, deras specialiseringsområden enligt internationella överenskommelser och deras faktiska specialiseringsområden. I arbetsgruppens betänkande ingick ett utkast till förslag om ändring av uppgiftsfördelningslagen.
Justitieministeriet begärde utlåtanden om arbetsgruppens betänkande under den remissbehandling som ordnades 20.6 –17.9.2019.
Utkastet till proposition har beretts som tjänsteuppdrag vid justitieministeriet utifrån arbetsgruppens betänkande och utlåtandena om det.
Med beaktande av remissutlåtandena har man vid den fortsatta beredningen frångått det förslag som ingick i arbetsgruppens betänkande som syftade till att koncentrera laglighetsövervakningsärenden som gäller domstolarna, Domstolsverket samt Åklagarmyndigheten och åklagarna hos justitiekanslern. I vissa utlåtanden ansågs förslaget inte vara oproblematiskt med hänsyn till domstolarnas särställning och en ändamålsenlig inriktning av laglighetskontrollen av domstolarna. Vidare har ordalydelsen i den föreslagna bestämmelsen om övervakningen av rätten till en sund miljö (2 § 2 punkten) gjorts koncisare.
Till övriga delar motsvarar det lagförslag som ingår i utkastet till proposition det som föreslås i arbetsgruppens betänkande. Eftersom lagreformen förutsätter ändringar i samtliga paragrafer i den gällande uppgiftsfördelningslagen, har man vid den fortsatta beredningen av lagtekniska skäl beslutat föreslå att det stiftas en helt ny lag. I lagförslaget har dessutom tagits in en informativ bestämmelse som anger lagens syfte.
Arbetsgruppens betänkande innehöll inga bedömningar av de ekonomiska konsekvenserna av de föreslagna ändringarna. Utkastet till proposition innehåller en bedömning av de anslagsbehov som ikraftträdandet av reformen direkt föranleder.
Ordförande för arbetsgruppen var rättsrådet (pens.) Ilkka Rautio. Medlemmar i arbetsgruppen var statsrådets justitiekansler Tuomas Pöysti, riksdagens justitieombudsman Petri Jääskeläinen och utskottsrådet Sami Manninen. Permanent sakkunnig i arbetsgruppen var professor Tuomas Ojanen.
I sitt betänkande (De högsta laglighetsövervakarnas uppgiftsfördelning. Arbetsgruppens betänkande. Justitieministeriets publikationer, betänkanden och utlåtanden 2019:24, på finska) kom arbetsgruppen fram till att grunderna för uppgiftsfördelningslagen fortfarande i huvudsak är ändamålsenliga och fungerar bra. Arbetsgruppen ansåg det dock vara motiverat att se över lagen så att den bättre motsvarar laglighetsövervakarnas särskilda uppgifter enligt grundlagen och annan lagstiftning, deras specialiseringsområden enligt internationella överenskommelser och deras faktiska specialiseringsområden. I arbetsgruppens betänkande ingick ett utkast till förslag om ändring av uppgiftsfördelningslagen.
Justitieministeriet begärde utlåtanden om arbetsgruppens betänkande under den remissbehandling som ordnades 20.6 –17.9.2019.
Utkastet till proposition har beretts som tjänsteuppdrag vid justitieministeriet utifrån arbetsgruppens betänkande och utlåtandena om det.
Med beaktande av remissutlåtandena har man vid den fortsatta beredningen frångått det förslag som ingick i arbetsgruppens betänkande som syftade till att koncentrera laglighetsövervakningsärenden som gäller domstolarna, Domstolsverket samt Åklagarmyndigheten och åklagarna hos justitiekanslern. I vissa utlåtanden ansågs förslaget inte vara oproblematiskt med hänsyn till domstolarnas särställning och en ändamålsenlig inriktning av laglighetskontrollen av domstolarna. Vidare har ordalydelsen i den föreslagna bestämmelsen om övervakningen av rätten till en sund miljö (2 § 2 punkten) gjorts koncisare.
Till övriga delar motsvarar det lagförslag som ingår i utkastet till proposition det som föreslås i arbetsgruppens betänkande. Eftersom lagreformen förutsätter ändringar i samtliga paragrafer i den gällande uppgiftsfördelningslagen, har man vid den fortsatta beredningen av lagtekniska skäl beslutat föreslå att det stiftas en helt ny lag. I lagförslaget har dessutom tagits in en informativ bestämmelse som anger lagens syfte.
Arbetsgruppens betänkande innehöll inga bedömningar av de ekonomiska konsekvenserna av de föreslagna ändringarna. Utkastet till proposition innehåller en bedömning av de anslagsbehov som ikraftträdandet av reformen direkt föranleder.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att se över bestämmelserna om uppgiftsfördelningen mellan justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman så att regleringen är förenlig med laglighetsövervakarnas särskilda uppgifter enligt grundlagen och annan lagstiftning, deras specialiseringsområden enligt internationella överenskommelser och deras faktiska specialiseringsområden.
Bilagor:
Tidtabell
Justitieministeriet bereder dem som nämns i sändlistan tillfälle att yttra sig.
Vi ber er lämna ert eventuella utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi senast onsdagen den 23.12.2020.
Avsikten är att propositionen ska lämnas till riksdagen i början av vårsessionen 2021.
Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller per post.
Också andra än de som begäran om utlåtande har skickats till får komma med ett utlåtande.
Vi ber er lämna ert eventuella utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi senast onsdagen den 23.12.2020.
Avsikten är att propositionen ska lämnas till riksdagen i början av vårsessionen 2021.
Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller per post.
Också andra än de som begäran om utlåtande har skickats till får komma med ett utlåtande.
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected]
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Alternativt kan ni lämna ert utlåtande genom att sända det till justitieministeriets registratorskontor på adressen justitieministeriet(at)om.fi, ersätt (at) med @. Använda ärendenummer VN/5035/2018. Utlåtandet kan också sändas per post på adressen: Justitieministeriet, PB 25, 00023 Statsrådet.
Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected]
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Alternativt kan ni lämna ert utlåtande genom att sända det till justitieministeriets registratorskontor på adressen justitieministeriet(at)om.fi, ersätt (at) med @. Använda ärendenummer VN/5035/2018. Utlåtandet kan också sändas per post på adressen: Justitieministeriet, PB 25, 00023 Statsrådet.
Beredare
Ytterligare information ger:
lagstiftningsråd, Marietta Keravuori-Rusanen, fornamn.efternamn(at)om.fi, tfn.. 02951 50396,
enhetschef, lagstiftningsråd, Timo Makkonen, fornamn.efternamn(at)om.fi, tfn., 02951 50230.
Ytterligare information om andvändningen av utltåtande.fi ges av underhållet för tjänsten: [email protected]
lagstiftningsråd, Marietta Keravuori-Rusanen, fornamn.efternamn(at)om.fi, tfn.. 02951 50396,
enhetschef, lagstiftningsråd, Timo Makkonen, fornamn.efternamn(at)om.fi, tfn., 02951 50230.
Ytterligare information om andvändningen av utltåtande.fi ges av underhållet för tjänsten: [email protected]
Sändlista:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Auktorisoidut Lakimiehet ry | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Juridiska Föreningen i Finland rf | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kieliasiain neuvottelukunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanpuolustuskoulutusyhdistys | ||
Markkinaoikeus | ||
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terevysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen Tuomariliitto - Finlands Domareförbund ry | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Syyttäjälaitos | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vakuutuskeskus | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhustyön Keskusliitto ry | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
eduskunnan oikeusasiamies
valtioneuvoston oikeuskansleri
ylimmät laillisuusvalvojat