Miljökonsekvensbeskrivning för kärnkraftverket i Lovisa
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/20577/2021
Svarstiden gick ut: 18.11.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Fortum Power and Heat Oy har den 6 september 2021 tillställt arbets- och näringsministeriet en miljökonsekvensbeskrivning enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017). Konsekvensbeskrivningen är ett dokument som utarbetats av den projektansvarige och som innehåller uppgifter om projektet, dess alternativ och en bedömning av deras sannolikt betydande miljökonsekvenser.
MKB-beskrivningen är en fortsättning på det MKB-förfarande som inleddes i augusti 2020 då den projektansvarige lämnade ett program för miljökonsekvensbedömning till ministeriet. Arbets- och näringsministeriet, som är kontaktmyndighet, ordnade ett offentligt samråd i ärendet och gav sitt yttrande om programmet i november 2020.
På projektet tillämpas också förfarandet för gränsöverskridande bedömning av eventuella gränsöverskridande miljökonsekvenser. I detta förfarande ges stater som omfattas av den s.k. Esbo-konventionen (67/1997) möjlighet att delta i förfarandet vid miljökonsekvensbedömning.
MKB-beskrivningen är en fortsättning på det MKB-förfarande som inleddes i augusti 2020 då den projektansvarige lämnade ett program för miljökonsekvensbedömning till ministeriet. Arbets- och näringsministeriet, som är kontaktmyndighet, ordnade ett offentligt samråd i ärendet och gav sitt yttrande om programmet i november 2020.
På projektet tillämpas också förfarandet för gränsöverskridande bedömning av eventuella gränsöverskridande miljökonsekvenser. I detta förfarande ges stater som omfattas av den s.k. Esbo-konventionen (67/1997) möjlighet att delta i förfarandet vid miljökonsekvensbedömning.
Bakgrund
Konsekvensbeskrivningen gäller fortsatt drift av kärnkraftverket i Lovisa och alternativt avveckling av kärnkraftverket. De gällande drifttillstånden för enheterna Lovisa 1 och 2 samt de byggnader som behövs med tanke på kärnbränsleförsörjningen och kärnavfallshanteringen upphör 2027 och 2030. Beskrivningen omfattar också driften av slutförvaringsanläggningen för låg- och medelaktivt kärnavfall. I beskrivningen bedöms tre olika alternativ för kärnkraftverkets fortsatta verksamhet.
Enligt alternativ VE1 ska bolaget fortsätta driften av båda kraftverksenheterna i högst cirka 20 år efter att de gällande drifttillståndperioderna gått ut. Också användningen av de byggnader och förråd samt slutförvaringsanläggningen som behövs med tanke på kärnbränsleförsörjningen och kärnavfallshanteringen fortsätter med behövliga utvidgningar. Kärnkraftverket ska dessutom ha möjlighet att hantera, lagra och slutförvara även små mängder radioaktivt kärnavfall som uppkommit någon annanstans i Finland.
Enligt alternativ VE0 ska kärnkraftverket tas ur drift efter att de gällande drifttillståndsperioderna har löpt ut. Användningen av de byggnader och förråd samt slutförvaringsanläggningen som behövs med tanke på kärnbränsleförsörjningen och kärnavfallshanteringen vid kärnkraftsenheterna ska fortsätta tills de blir onödiga och kan tas ur drift.
Alternativ VE0+ är i övrigt detsamma som i alternativ VE0, men kärnkraftverket ska dessutom ha möjlighet att hantera, lagra och slutförvara även små mängder radioaktivt kärnavfall som uppkommit någon annanstans i Finland.
Enligt alternativ VE1 ska bolaget fortsätta driften av båda kraftverksenheterna i högst cirka 20 år efter att de gällande drifttillståndperioderna gått ut. Också användningen av de byggnader och förråd samt slutförvaringsanläggningen som behövs med tanke på kärnbränsleförsörjningen och kärnavfallshanteringen fortsätter med behövliga utvidgningar. Kärnkraftverket ska dessutom ha möjlighet att hantera, lagra och slutförvara även små mängder radioaktivt kärnavfall som uppkommit någon annanstans i Finland.
Enligt alternativ VE0 ska kärnkraftverket tas ur drift efter att de gällande drifttillståndsperioderna har löpt ut. Användningen av de byggnader och förråd samt slutförvaringsanläggningen som behövs med tanke på kärnbränsleförsörjningen och kärnavfallshanteringen vid kärnkraftsenheterna ska fortsätta tills de blir onödiga och kan tas ur drift.
Alternativ VE0+ är i övrigt detsamma som i alternativ VE0, men kärnkraftverket ska dessutom ha möjlighet att hantera, lagra och slutförvara även små mängder radioaktivt kärnavfall som uppkommit någon annanstans i Finland.
Målsättningar
Arbets- och näringsministeriet beaktar utlåtandena och åsikterna i kontaktmyndighetens motiverade slutsats.
Länkar:
https://tem.fi/loviisan-yva-selostus - YVA-selostus on saatavilla viranomaisen hanketta koskevilla verkkosivuilla.
https://tem.fi/sv/lovisa-mkb-beskrivning - Miljökonsekvensbeskrivningen finns på ministeriets webbsidan.
Bilagor:
Tidtabell
Allmänheten och sammanslutningar kan lämna sina utlåtanden och åsikter om projektet till arbets- och näringsministeriet 20 september – 18 november 2021. Kontaktmyndigheten ska ge en motiverad slutsats om projektets sannolikt betydande miljökonsekvenser inom två månader från det att remisstiden löpt ut.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtanden bör lämnas in senast den 18 november 2021. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Utlåtandena ska i första hand lämnas in via tjänsten utlåtande.fi, och behöver inte sändas per e-post eller post.
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om man behöver hjälp med att använda tjänsten kan man kontakta [email protected].
De utlåtanden som lämnats in via utlåtande.fi är offentliga. Användningsvillkoren och registerbeskrivningen finns nere på framsidan.
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om man behöver hjälp med att använda tjänsten kan man kontakta [email protected].
De utlåtanden som lämnats in via utlåtande.fi är offentliga. Användningsvillkoren och registerbeskrivningen finns nere på framsidan.
Beredare
Jaakko Louvanto, specialsakkunnig
tfn 050 444 9763, [email protected]
Linda Kumpula, specialsakkunnig
tfn 050 412 4425, [email protected]
tfn 050 444 9763, [email protected]
Linda Kumpula, specialsakkunnig
tfn 050 412 4425, [email protected]
Sändlista:
AKAVA ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus ry ET | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fennovoima Oy | ||
Fingrid Oyj | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Greenpeace | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Itä-Uudenmaan poliisilaitos | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Lapinjärven kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Loviisan kaupunki | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Myrskylän kunta | ||
Natur och Miljö rf | ||
Porvoon kaupunki | ||
Porvoon museo | ||
Posiva Oy | ||
Puolustusministeriö | ||
Pyhtään kunta | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusliitto SAK ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Säteilyturvakeskus ja YTN | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teollisuuden Voima Oyj | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
WWF | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
ympäristö
ympäristövaikutusten arviointi
ydinvoima
ydinreaktorit
kärnenergi
kärnkraftverk
miljökonsekvensbedömning
ydinjäte
kärnavfall