Nationellt genomförande av EU:s dataakt - utkast till utredning
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/25158/2023
Svarstiden gick ut: 31.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till utredning om det nationella genomförandet av EU:s dataakt i Finland.
Utredningen har beretts i en förvaltningsövergripande arbetsgrupp som tillsatts av kommunikationsministeriet. I utredningen presenteras som grund för beredningen av regeringspropositionen en analys av dataaktens innehåll och förhållande till den nationella lagstiftningen och myndigheternas nuvarande uppgifter. Utredningen innehåller förslag till riktlinjer för myndighetsuppgifterna eller den nationella ansvarsfördelningen i anslutning till dem som grund för den fortsatta beredningen till den del arbetsgruppen har nått en gemensam syn på dem. Innehållet i myndighetsuppgifterna och den nationella regleringen samt myndighetsansvaret gås igenom kapitel för kapitel i utredningen. Till den del myndighetsuppgifterna är nya nationellt har man i utredningen bedömt olika myndigheters lämplighet utifrån de nuvarande bestämmelserna. Största delen av uppgifterna ingår inte direkt i någon myndighets nuvarande uppgifter eller befogenheter.
utredningen föreslås det att myndighetsuppgifterna enligt EU:s datarättsakt i huvudsak ska anförtros Transport- och kommunikationsverket Traficom. I utredningen föreslås det dessutom att dataombudsmannen i Finland ska övervaka att dataaktens skyldigheter i fråga om behandling av personuppgifter fullgörs.
Utredningen har beretts i en förvaltningsövergripande arbetsgrupp som tillsatts av kommunikationsministeriet. I utredningen presenteras som grund för beredningen av regeringspropositionen en analys av dataaktens innehåll och förhållande till den nationella lagstiftningen och myndigheternas nuvarande uppgifter. Utredningen innehåller förslag till riktlinjer för myndighetsuppgifterna eller den nationella ansvarsfördelningen i anslutning till dem som grund för den fortsatta beredningen till den del arbetsgruppen har nått en gemensam syn på dem. Innehållet i myndighetsuppgifterna och den nationella regleringen samt myndighetsansvaret gås igenom kapitel för kapitel i utredningen. Till den del myndighetsuppgifterna är nya nationellt har man i utredningen bedömt olika myndigheters lämplighet utifrån de nuvarande bestämmelserna. Största delen av uppgifterna ingår inte direkt i någon myndighets nuvarande uppgifter eller befogenheter.
utredningen föreslås det att myndighetsuppgifterna enligt EU:s datarättsakt i huvudsak ska anförtros Transport- och kommunikationsverket Traficom. I utredningen föreslås det dessutom att dataombudsmannen i Finland ska övervaka att dataaktens skyldigheter i fråga om behandling av personuppgifter fullgörs.
Bakgrund
EU:s dataakt är direkt tillämplig lagstiftning som förordning, och i detta avseende finns det inget behov – och inte heller någon tillåtelse – av att skapa överlappande nationell reglering. Enligt dataakten ska varje medlemsstat dock utse en eller flera behöriga myndigheter som ska ansvara för tillämpningen och genomförandet av förordningen. Medlemsstaterna får inrätta en eller flera nya myndigheter eller använda befintliga myndigheter. Om en medlemsstat utser mer än en behörig myndighet ska den bland dessa utse en datasamordnare för att underlätta samarbetet mellan de behöriga myndigheterna och bistå de enheter som omfattas av förordningen i alla frågor som rör dess tillämpning och verkställande. Förordningens myndighetsuppgifter räknas upp i artikel 37 paragraf 5 i förordningen och behandlas i utredningen. Kapitlen i författningen är delvis sinsemellan och förpliktelserna också något olika och utredningen framförs enligt kapitel. Dessutom ska det nationellt föreskrivas om påföljder för brott mot skyldigheterna enligt förordningen.
Målsättningar
Syftet med arbetsgruppens arbete är att stödja ministeriernas uppgift att säkerställa att förvaltningsområdets EU-rätt följs. Målet är att bilda en gemensam syn på förordningens innehåll och krav. En helhetsbild av förordningens konsekvenser och behovet av författningsändringar tjänar ministeriernas eget beredningsarbete, samordningen av åtgärderna och uppfattningen om konsekvenserna.
Arbetsgruppen har också som mål att särskilt utreda nuläget för myndighetsuppgifterna i anslutning till dataakten och utifrån detta lägga fram ett förslag till hur myndighetsuppgifterna i dataakten ska skötas på ett ändamålsenligt sätt, inklusive föreläggande av påföljder. Arbetsgruppens arbete främjar organiseringen och smidiggörandet av myndighetsuppgifterna samt behovet av att minimera den administrativa bördan och stödja enhetlig praxis och tolkning. På detta sätt stöder arbetsgruppen också arbetet med att samordna digitaliserings- och datalagstiftningen i statsrådet.
Arbetsgruppen har till uppgift att:
1. Samla det gällande läget inom olika förvaltningsområden (lagstiftning och praxis) i det nationella rättsläge som är relevant med tanke på dataakten samt producera material som underlag för beredningen av regeringspropositionen och i synnerhet för konsekvensbedömningen.
2. Utarbeta ett förslag till den verksamhetsmiljö som eftersträvas och särskilt utreda ett ändamålsenligt sätt att ordna myndighetsuppgifterna enligt dataakten, inklusive påföljdsbestämmelserna.
Arbetsgruppen har också som mål att särskilt utreda nuläget för myndighetsuppgifterna i anslutning till dataakten och utifrån detta lägga fram ett förslag till hur myndighetsuppgifterna i dataakten ska skötas på ett ändamålsenligt sätt, inklusive föreläggande av påföljder. Arbetsgruppens arbete främjar organiseringen och smidiggörandet av myndighetsuppgifterna samt behovet av att minimera den administrativa bördan och stödja enhetlig praxis och tolkning. På detta sätt stöder arbetsgruppen också arbetet med att samordna digitaliserings- och datalagstiftningen i statsrådet.
Arbetsgruppen har till uppgift att:
1. Samla det gällande läget inom olika förvaltningsområden (lagstiftning och praxis) i det nationella rättsläge som är relevant med tanke på dataakten samt producera material som underlag för beredningen av regeringspropositionen och i synnerhet för konsekvensbedömningen.
2. Utarbeta ett förslag till den verksamhetsmiljö som eftersträvas och särskilt utreda ett ändamålsenligt sätt att ordna myndighetsuppgifterna enligt dataakten, inklusive påföljdsbestämmelserna.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM042:00/2023 - EU:n datasäädöksen täytäntöönpanoa tukeva työryhmä
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=LVM042:00/2023 - Arbetsgrupp till stöd för genomförandet av EU:s dataakt
Bilagor:
Datasäädöksen arviomuistio.pdf - Työryhmän selvitysluonnos / Arbetsgruppens utkast till utredning (FI)
Liite 1 datasäädöksen artikloiden ja resitaalien vastaavuustaulukko.pdf -
Liite 2 ETLA-Raportit-Reports-148.pdf -
Dataakten_utdrag ur arbetsarbetsgruppens utredning SV_.pdf - Utdrag ur Arbetsgruppens utredning
Tidtabell
Arbetsgruppens mandatperiod fortsätter till utgången av kalenderåret 2024.
Dataakten börjar i huvudsak tillämpas den 12 september 2025.
Målet är att regeringens proposition lämnas till riksdagen i form av en budgetlag under höstsessionen 2024.
Dataakten börjar i huvudsak tillämpas den 12 september 2025.
Målet är att regeringens proposition lämnas till riksdagen i form av en budgetlag under höstsessionen 2024.
Beredare
Anna A. Wennäkoski
Sändlista:
100 Solutions Oy | ||
1001 Lakes Oy | ||
1001 Lakes Oy | ||
1001 Lakes Oy | ||
Aalto Yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakunnanhallitus | ||
Arcventure | ||
Arkkeo | ||
Asiakastieto | ||
Asiakastieto | ||
Asiakkuusmarkkinointiliitto | ||
ASML | ||
Avaamo | ||
Avaus | ||
Beyond Circulation | ||
Business Finland | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu / Oulun Kaupunki | ||
Castren&Snellman | ||
Celia | ||
Celia | ||
CGI | ||
CGI | ||
CGI | ||
Cinia | ||
Cinia | ||
Cinia | ||
COSS | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
DAIN Studios Oy | ||
DainStudios | ||
DainStudios | ||
Digital Living International Oy (EU), Co-Founder SisuID | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Dittmar | ||
DNA | ||
DNA | ||
DNA Oy | ||
DXC | ||
Effi ry | ||
EK | ||
EK | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elisa | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA | ||
ETLA | ||
ETLA | ||
ETLA | ||
EUE | ||
Euroclear | ||
Euroclear | ||
Euroclear | ||
Euroclear | ||
FiCom ry | ||
FIMECC | ||
Finanssiala | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnvera Oyj | ||
Fintraffic | ||
Fondia | ||
Fondia Oyj | ||
Formin | ||
Fortum | ||
Forum Virium Helsinki | ||
Forum Virium Helsinki | ||
Forum Virium Helsinki | ||
Forumvirium | ||
F-secure | ||
F-Secure | ||
F-Secure | ||
Fujitsu | ||
Futurice Oy | ||
Gartner | ||
Gofore | ||
Gofore | ||
Gramex | ||
GS1 Finland | ||
Gurulogic | ||
Haltian | ||
Hansel Oy | ||
[email protected] | ||
Helen | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki EU Office | ||
Helsinki Ventures Oy | ||
Heltti Oy | ||
Hpplaw | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
IBM Finland | ||
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
IPR University Center | ||
IRO Research Oy | ||
ITS Finland ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaunialan Sairaala Oy | ||
Kaupan liitto | ||
Kaupan liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kesko Oyj | ||
Kesko Oyj | ||
Kesko Oyj | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailuvirasto | ||
KKV | ||
KKV | ||
Knowhill Oy | ||
KPMG Oy Ab | ||
KPMG Oy Ab | ||
KPMG Oy Ab | ||
Kuluttajaliitto-Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajavirasto | ||
Kuluttajtutkimuskeskus | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Lexia | ||
Lexia | ||
Lexia | ||
Lifetime | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Linnan Kehitys Oy | ||
Linnan Kehitys Oy | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luciad | ||
LähiTapiola | ||
LähiTapiola | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
M Brain | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maas | ||
Maas Global | ||
Maas Global | ||
MARA | ||
MaRa ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
MDI Public Oy | ||
MDI Public Oy | ||
Medialiitto | ||
Metsäteho Oy | ||
Metsäteho Oy | ||
Metsäteho Oy | ||
Microsoft | ||
MTK | ||
MTK | ||
MTK | ||
MTK | ||
MyData Global | ||
MyData Global | ||
MyData Global | ||
Netum Oy | ||
Network Services, Innovation Platforms | ||
Niis | ||
Nixu | ||
Nixu | ||
Nordea Oyj | ||
Nortal Oy | ||
Ohjelmistoyrittäjät ry | ||
Ohjelmistoyrittäjät ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Osuuspankki | ||
Osuuspankki | ||
Osuuspankki | ||
Osuuspankki | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oy IBM Finland Ab | ||
Oy Waremann Acrux Ab | ||
Paikkatietokeskus | ||
Palvelualojen työnantajat Palta | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Patria | ||
Pellervo | ||
Petteri Järvinen Oy | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Pondenome | ||
Posti | ||
Posti | ||
Privance | ||
Privaon | ||
Profinder | ||
Proxion | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusministeriö | ||
Rakennustieto | ||
Ramboll | ||
Reaktor | ||
Reaktor Innovations Oy | ||
Reaktor Innovations Oy | ||
Ruokavirasto | ||
Sallila Energiapalvelut Oy | ||
Sanoma Oyj | ||
Sanoma Oyj | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Schibsted | ||
Secure Link Oy | ||
Sensible 4 | ||
Sensible 4 | ||
Siili Solutions Oyj | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sivistystyönantajat | ||
SOK | ||
Solita Oy | ||
Solita Oy | ||
Someturva | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sovelto Oy | ||
S-ryhmä | ||
S-ryhmä | ||
SSH Communications Security | ||
SSH Communications Security | ||
StratCommunications Oy | ||
Strateal Oy | ||
SunEnergia Oy | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Internet-yhdistys SIY ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taival | ||
Taival | ||
Taloushallintoliitto | ||
Tampereen teknillinen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tamperen yliopisto | ||
TATA Consultancy Services | ||
TATA Consultancy Services | ||
TEK | ||
TEK | ||
Tekniikan akateemiset | ||
Tekniikan akateemiset TEK | ||
Tekniikan akateemiset TEK | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia | ||
Telia | ||
Telia | ||
Telia Finland Oyj | ||
TeliaSonera Finland Oyj | ||
TeliaSonera Finland Oyj | ||
TeliaSonera Finland Oyj | ||
Tieke ry | ||
Tieke ry | ||
Tieke ry | ||
Tieto Oyj | ||
Tieto Oyj | ||
Tieto Oyj | ||
Tietoevry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT | ||
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT | ||
Tilaajavastuu | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
TIVIA ry | ||
Tornator Oyj | ||
Tredea Oy | ||
Tulli | ||
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Työterveyslaitos | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Unikie Oy | ||
Unikie Oy | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valmet | ||
Valmet Automation Oy | ||
Valmet Oyj | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtori | ||
Valuemotive Oy | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vastuu group | ||
Vastuu Group | ||
Wellpro Impact Solution Oy | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto | ||
VTT | ||
Wärtsilä | ||
Wärtsilä Voyage | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
data; datatalous