Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Nationellt genomförande av EU:s dataakt - utkast till utredning

Nationellt genomförande av EU:s dataakt - utkast till utredning

Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/25158/2023

Svarstiden gick ut: 31.5.2024

Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till utredning om det nationella genomförandet av EU:s dataakt i Finland.

Utredningen har beretts i en förvaltningsövergripande arbetsgrupp som tillsatts av kommunikationsministeriet. I utredningen presenteras som grund för beredningen av regeringspropositionen en analys av dataaktens innehåll och förhållande till den nationella lagstiftningen och myndigheternas nuvarande uppgifter. Utredningen innehåller förslag till riktlinjer för myndighetsuppgifterna eller den nationella ansvarsfördelningen i anslutning till dem som grund för den fortsatta beredningen till den del arbetsgruppen har nått en gemensam syn på dem. Innehållet i myndighetsuppgifterna och den nationella regleringen samt myndighetsansvaret gås igenom kapitel för kapitel i utredningen. Till den del myndighetsuppgifterna är nya nationellt har man i utredningen bedömt olika myndigheters lämplighet utifrån de nuvarande bestämmelserna. Största delen av uppgifterna ingår inte direkt i någon myndighets nuvarande uppgifter eller befogenheter.

utredningen föreslås det att myndighetsuppgifterna enligt EU:s datarättsakt i huvudsak ska anförtros Transport- och kommunikationsverket Traficom. I utredningen föreslås det dessutom att dataombudsmannen i Finland ska övervaka att dataaktens skyldigheter i fråga om behandling av personuppgifter fullgörs. 
Bakgrund
EU:s dataakt är direkt tillämplig lagstiftning som förordning, och i detta avseende finns det inget behov – och inte heller någon tillåtelse – av att skapa överlappande nationell reglering. Enligt dataakten ska varje medlemsstat dock utse en eller flera behöriga myndigheter som ska ansvara för tillämpningen och genomförandet av förordningen. Medlemsstaterna får inrätta en eller flera nya myndigheter eller använda befintliga myndigheter. Om en medlemsstat utser mer än en behörig myndighet ska den bland dessa utse en datasamordnare för att underlätta samarbetet mellan de behöriga myndigheterna och bistå de enheter som omfattas av förordningen i alla frågor som rör dess tillämpning och verkställande. Förordningens myndighetsuppgifter räknas upp i artikel 37 paragraf 5 i förordningen och behandlas i utredningen. Kapitlen i författningen är delvis sinsemellan och förpliktelserna också något olika och utredningen framförs enligt kapitel. Dessutom ska det nationellt föreskrivas om påföljder för brott mot skyldigheterna enligt förordningen.
Målsättningar
Syftet med arbetsgruppens arbete är att stödja ministeriernas uppgift att säkerställa att förvaltningsområdets EU-rätt följs. Målet är att bilda en gemensam syn på förordningens innehåll och krav. En helhetsbild av förordningens konsekvenser och behovet av författningsändringar tjänar ministeriernas eget beredningsarbete, samordningen av åtgärderna och uppfattningen om konsekvenserna.

Arbetsgruppen har också som mål att särskilt utreda nuläget för myndighetsuppgifterna i anslutning till dataakten och utifrån detta lägga fram ett förslag till hur myndighetsuppgifterna i dataakten ska skötas på ett ändamålsenligt sätt, inklusive föreläggande av påföljder. Arbetsgruppens arbete främjar organiseringen och smidiggörandet av myndighetsuppgifterna samt behovet av att minimera den administrativa bördan och stödja enhetlig praxis och tolkning. På detta sätt stöder arbetsgruppen också arbetet med att samordna digitaliserings- och datalagstiftningen i statsrådet.

Arbetsgruppen har till uppgift att:
1. Samla det gällande läget inom olika förvaltningsområden (lagstiftning och praxis) i det nationella rättsläge som är relevant med tanke på dataakten samt producera material som underlag för beredningen av regeringspropositionen och i synnerhet för konsekvensbedömningen.

2. Utarbeta ett förslag till den verksamhetsmiljö som eftersträvas och särskilt utreda ett ändamålsenligt sätt att ordna myndighetsuppgifterna enligt dataakten, inklusive påföljdsbestämmelserna.
Länkar:

https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM042:00/2023 - EU:n datasäädöksen täytäntöönpanoa tukeva työryhmä

https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=LVM042:00/2023 - Arbetsgrupp till stöd för genomförandet av EU:s dataakt

Bilagor:
Tidtabell
Arbetsgruppens mandatperiod fortsätter till utgången av kalenderåret 2024.
Dataakten börjar i huvudsak tillämpas den 12 september 2025.
Målet är att regeringens proposition lämnas till riksdagen i form av en budgetlag under höstsessionen 2024.
Beredare
Anna A. Wennäkoski
Sändlista:
100 Solutions Oy    
1001 Lakes Oy    
1001 Lakes Oy    
1001 Lakes Oy    
Aalto Yliopisto    
Ahvenanmaan maakunnanhallitus    
Arcventure    
Arkkeo    
Asiakastieto    
Asiakastieto    
Asiakkuusmarkkinointiliitto    
ASML    
Avaamo    
Avaus    
Beyond Circulation    
Business Finland    
BusinessOulu    
BusinessOulu    
BusinessOulu    
BusinessOulu    
BusinessOulu / Oulun Kaupunki    
Castren&Snellman    
Celia    
Celia    
CGI    
CGI    
CGI    
Cinia    
Cinia    
Cinia    
COSS    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
CSC    
DAIN Studios Oy    
DainStudios    
DainStudios    
Digital Living International Oy (EU), Co-Founder SisuID    
Dimecc    
Dimecc    
Dimecc    
Dittmar    
DNA    
DNA    
DNA Oy    
DXC    
Effi ry    
EK    
EK    
Elinkeinoelämän keskusliitto    
Elisa    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Elisa Oyj    
Energiateollisuus ry    
Energiateollisuus ry    
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus    
Etelä-Savon ELY-keskus    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
ETLA    
ETLA    
ETLA    
ETLA    
EUE    
Euroclear    
Euroclear    
Euroclear    
Euroclear    
FiCom ry    
FIMECC    
Finanssiala    
Finnet-liitto ry    
Finnet-liitto ry    
Finnet-liitto ry    
Finnvera Oyj    
Fintraffic    
Fondia    
Fondia Oyj    
Formin    
Fortum    
Forum Virium Helsinki    
Forum Virium Helsinki    
Forum Virium Helsinki    
Forumvirium    
F-secure    
F-Secure    
F-Secure    
Fujitsu    
Futurice Oy    
Gartner    
Gofore    
Gofore    
Gramex    
GS1 Finland    
Gurulogic    
Haltian    
Hansel Oy    
[email protected]    
Helen    
Helsingin kaupunki    
Helsingin kaupunki    
Helsingin kaupunki    
Helsingin yliopisto    
Helsingin yliopisto    
Helsinki EU Office    
Helsinki Ventures Oy    
Heltti Oy    
Hpplaw    
Hämeen ELY-keskus    
IBM Finland    
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy    
Ilmatieteen laitos    
Ilmatieteen laitos    
IPR University Center    
IRO Research Oy    
ITS Finland ry    
Itä-Suomen aluehallintovirasto    
Itä-Suomen yliopisto    
Kaakkois-Suomi ELY-keskus    
Kainuun ELY-keskus    
Kaunialan Sairaala Oy    
Kaupan liitto    
Kaupan liitto    
KEHA-keskus    
Kela    
Keski-Suomen ELY-keskus    
Kesko Oyj    
Kesko Oyj    
Kesko Oyj    
Keskuskauppakamari    
Keskuskauppakamari    
Kilpailu- ja kuluttajavirasto    
Kilpailu- ja kuluttajavirasto    
Kilpailu- ja kuluttajavirasto    
Kilpailuvirasto    
KKV    
KKV    
Knowhill Oy    
KPMG Oy Ab    
KPMG Oy Ab    
KPMG Oy Ab    
Kuluttajaliitto-Konsumentförbundet ry    
Kuluttajavirasto    
Kuluttajtutkimuskeskus    
Kuntaliitto    
Kuntaliitto    
Kuntaliitto    
Kuntaliitto    
Lapin aluehallintovirasto    
Lapin ELY-keskus    
Lappeenrannan teknillinen yliopisto    
Lexia    
Lexia    
Lexia    
Lifetime    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom    
Linnan Kehitys Oy    
Linnan Kehitys Oy    
Lounais-Suomen aluehallintovirasto    
Luciad    
LähiTapiola    
LähiTapiola    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
M Brain    
Maa- ja metsätalousministeriö    
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry    
Maanmittauslaitos    
Maas    
Maas Global    
Maas Global    
MARA    
MaRa ry    
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry    
MDI Public Oy    
MDI Public Oy    
Medialiitto    
Metsäteho Oy    
Metsäteho Oy    
Metsäteho Oy    
Microsoft    
MTK    
MTK    
MTK    
MTK    
MyData Global    
MyData Global    
MyData Global    
Netum Oy    
Network Services, Innovation Platforms    
Niis    
Nixu    
Nixu    
Nordea Oyj    
Nortal Oy    
Ohjelmistoyrittäjät ry    
Ohjelmistoyrittäjät ry    
Oikeuskanslerinvirasto    
Oikeusministeriö    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Osuuspankki    
Osuuspankki    
Osuuspankki    
Osuuspankki    
Oulun yliopisto    
Oulun yliopisto    
Oulun yliopisto    
Oulun yliopisto    
Oulun yliopisto    
Oulun yliopisto    
Oy IBM Finland Ab    
Oy Waremann Acrux Ab    
Paikkatietokeskus    
Palvelualojen työnantajat Palta    
Patentti- ja rekisterihallitus    
Patria    
Pellervo    
Petteri Järvinen Oy    
Pirkanmaan ELY-keskus    
Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjois-Karjalan ELY-keskus    
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjois-Savon ELY-keskus    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Poliisihallitus    
Pondenome    
Posti    
Posti    
Privance    
Privaon    
Profinder    
Proxion    
Puolustusministeriö    
Puolustusministeriö    
Rakennustieto    
Ramboll    
Reaktor    
Reaktor Innovations Oy    
Reaktor Innovations Oy    
Ruokavirasto    
Sallila Energiapalvelut Oy    
Sanoma Oyj    
Sanoma Oyj    
Satakunnan ELY-keskus    
Schibsted    
Secure Link Oy    
Sensible 4    
Sensible 4    
Siili Solutions Oyj    
Sisäministeriö    
Sitra    
Sivistystyönantajat    
SOK    
Solita Oy    
Solita Oy    
Someturva    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
Sovelto Oy    
S-ryhmä    
S-ryhmä    
SSH Communications Security    
SSH Communications Security    
StratCommunications Oy    
Strateal Oy    
SunEnergia Oy    
Suomen Akatemia    
Suomen Akatemia    
Suomen Akatemia    
Suomen Internet-yhdistys SIY ry    
Suomen Kuntaliitto ry    
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry    
Suomen Yrittäjät    
Taival    
Taival    
Taloushallintoliitto    
Tampereen teknillinen yliopisto    
Tampereen yliopisto    
Tampereen yliopisto    
Tamperen yliopisto    
TATA Consultancy Services    
TATA Consultancy Services    
TEK    
TEK    
Tekniikan akateemiset    
Tekniikan akateemiset TEK    
Tekniikan akateemiset TEK    
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY    
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY    
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY    
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY    
Teknologiateollisuus    
Teknologiateollisuus    
Teknologiateollisuus    
Teknologiateollisuus    
Teknologiateollisuus    
Teknologiateollisuus    
Teknologiateollisuus    
Telia    
Telia    
Telia    
Telia Finland Oyj    
TeliaSonera Finland Oyj    
TeliaSonera Finland Oyj    
TeliaSonera Finland Oyj    
Tieke ry    
Tieke ry    
Tieke ry    
Tieto Oyj    
Tieto Oyj    
Tieto Oyj    
Tietoevry    
Tietosuojavaltuutetun toimisto    
Tietosuojavaltuutetun toimisto    
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT    
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT    
Tilaajavastuu    
Tilastokeskus    
Tilastokeskus    
Tilastokeskus    
Tilastokeskus    
Tilastokeskus    
Tilastokeskus    
TIVIA ry    
Tornator Oyj    
Tredea Oy    
Tulli    
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Työterveyslaitos    
Työterveyslaitos    
Työterveyslaitos    
Ulkoministeriö    
Unikie Oy    
Unikie Oy    
Uudenmaan ELY-keskus    
Valmet    
Valmet Automation Oy    
Valmet Oyj    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtiovarainministeriö    
Valtori    
Valuemotive Oy    
Varsinais-Suomen ELY-keskus    
Vastuu group    
Vastuu Group    
Wellpro Impact Solution Oy    
Verohallinto    
Verohallinto    
Verohallinto    
VTT    
Wärtsilä    
Wärtsilä Voyage    
Ympäristöministeriö    
Ämnesord

data; datatalous