Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken 2022–2025
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/14010/2024
Svarstiden gick ut: 20.6.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om ert utlåtande om ett utkast till statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken för 2022–2025 (förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur).
Bakgrund
Den nuvarande förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur behöver ändras, framförallt på grund av de ändringar som gjorts i EU-lagstiftningen. I fortsättningen ska förordningen stödja investeringsprojekt som gäller tankningsstationer för vätgas och laddningspooler för tunga fordon.
Kommissionens förordning (EU) 651/2014 (den så kallade allmänna gruppundantagsförordningen) ändrades genom kommissionens förordning (EU) 2023/1315, som träde i kraft den 1 juli 2023. Statsrådets förordning om infrastrukturstöd för användning av eltrafik, biogas och förnybart väte för transportbruk åren 2022–2025 (förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur) behöver ändras så att förordningen är förenlig med ändringen av gruppundantagsförordningen.
Europaparlamentet och rådet antog dessutom förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU (AFIR-förordningen) den 13 september 2023 och förordningen började tillämpas den 13 april 2024. Genom förordningen fastställs obligatoriska nationella mål bland annat i fråga om hur stor och omfattande laddningsinfrastrukturen för eldrivna nyttofordon ska vara liksom hur stor och omfattande infrastruktur för tankning av vätgas för vägtrafikfordon ska vara.
Förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur ändras så att den stöder uppnåendet av målen i AFIR-förordningen, framför allt när det gäller infrastruktur som betjänar tunga fordon.
Syftet med stödprogrammet är att utvidga den existerande infrastrukturen för laddning och tankning. Ett täckande nätverk av laddnings- och tankningsstationer är en förutsättning för att el- och vätgasdrivna fordon ska kunna bli vanligare. Målet är att uppfylla de mål i AFIR-förordningen som gäller hur stor och omfattande laddningsinfrastrukturen för tunga eldrivna fordon samt vätgastankningsinfrastrukturen för vägtrafikfordon ska vara.
Kommissionens förordning (EU) 651/2014 (den så kallade allmänna gruppundantagsförordningen) ändrades genom kommissionens förordning (EU) 2023/1315, som träde i kraft den 1 juli 2023. Statsrådets förordning om infrastrukturstöd för användning av eltrafik, biogas och förnybart väte för transportbruk åren 2022–2025 (förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur) behöver ändras så att förordningen är förenlig med ändringen av gruppundantagsförordningen.
Europaparlamentet och rådet antog dessutom förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU (AFIR-förordningen) den 13 september 2023 och förordningen började tillämpas den 13 april 2024. Genom förordningen fastställs obligatoriska nationella mål bland annat i fråga om hur stor och omfattande laddningsinfrastrukturen för eldrivna nyttofordon ska vara liksom hur stor och omfattande infrastruktur för tankning av vätgas för vägtrafikfordon ska vara.
Förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur ändras så att den stöder uppnåendet av målen i AFIR-förordningen, framför allt när det gäller infrastruktur som betjänar tunga fordon.
Syftet med stödprogrammet är att utvidga den existerande infrastrukturen för laddning och tankning. Ett täckande nätverk av laddnings- och tankningsstationer är en förutsättning för att el- och vätgasdrivna fordon ska kunna bli vanligare. Målet är att uppfylla de mål i AFIR-förordningen som gäller hur stor och omfattande laddningsinfrastrukturen för tunga eldrivna fordon samt vätgastankningsinfrastrukturen för vägtrafikfordon ska vara.
Målsättningar
Syftet med stödprogrammet är att utvidga den existerande infrastrukturen för laddning och tankning. Ett täckande nätverk av laddnings- och tankningsstationer är en förutsättning för att el- och vätgasdrivna fordon ska kunna bli vanligare. Målet är att uppfylla de mål i AFIR-förordningen som gäller hur stor och omfattande laddningsinfrastrukturen för tunga eldrivna fordon samt vätgastankningsinfrastrukturen för vägtrafikfordon ska vara.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM035:00/2024 - Linkki hankesivulle
Bilagor:
Jakeluninfratukiasetuksen muutosasetus LUONNOS.pdf - Jakeluninfratukiasetuksen muutosasetus LUONNOS
Jakeluninfratukiasetuksen muutosasetus LUONNOS SV.pdf - Jakeluninfratukiasetuksen muutosasetus LUONNOS (på svenska)
Jakeluinfratukiasetuksen muutos – Perustelumuistio LUONNOS.pdf - Perustelumuistio LUONNOS
Tidtabell
Lämna ert meddelande senast den 20 juni 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna in ert utlåtande genom att svara på begäran om utlåtande i webbtjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar tjänsten i bruk kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar tjänsten i bruk kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Beredare
Mer information ges av
Olli Salo, specialsakkunnig, tfn +358295 047 322, [email protected]
Pekka Grönlund, industriråd, tfn +358295 064815, [email protected]
Olli Salo, specialsakkunnig, tfn +358295 047 322, [email protected]
Pekka Grönlund, industriråd, tfn +358295 064815, [email protected]
Sändlista:
Autoalan Keskusliitto ry | ||
Autoalan tiedotuskeskus | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ry | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Fingrid Oy | ||
Kaupan liitto ry | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Liikenteen tutkimuskeskus Verne | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten liitto ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Motiva Oy | ||
Oulun yliopisto | ||
Palvelualojen työnantajat Palta ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lähienergialiitto ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Sähköautoilijat ry | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
valtiontuki
sähköinen liikenne
latausinfra
energia
uusiutuva energia
vety