Hallituksen esitys konsulipalvelulain muuttamiseksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: HEL7M0267-9
Svarstiden gick ut: 15.8.2017
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ulkoasiainministeriössä on laadittu virkatyönä luonnos hallituksen esitykseksi konsulipalvelulain muuttamiseksi. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi konsulipalvelulakia.
Bakgrund
Yhteensovittamis- ja yhteistyötoimenpiteistä edustusta vailla oleville unionin kansalaisille kolmansissa maissa annettavan konsuliviranomaisten suojelun helpottamiseksi ja päätöksen 95/553/EY kumoamisesta 20 päivänä huhtikuuta 2015 annettu neuvoston direktiivi (EU) 2015/637 (jäljempänä direktiivi) on pantava täytäntöön jäsenvaltioissa viimeistään 1.5.2018.
Konsulisuojeludirektiivi sisältää aikaisempaa yksityiskohtaisempaa sääntelyä konsulipalvelujen antamisesta edustusta vailla oleville Euroopan unionin jäsenvaltioiden kansalaisille sekä edustusta vaille oleville Euroopan unionin kansalaisille annetusta konsulipalvelusta aiheutuneiden kustannusten takaisinperinnästä. Direktiivin täytäntöönpano edellyttää näiltä osin täydentävää sääntelyä voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Direktiivissä määritellyn konsuliviranomaisten suojelun edustusta vailla oleville kansalaisille on direktiiviin mukaan sisällettävä avustaminen useissa tavanomaisissa tilanteissa, joissa jäsenvaltiot antavat konsuliviranomaisten suojelua omille kansalaisilleen kunkin yksittäisen tapauksen olosuhteiden mukaan. Direktiivin johdanto-osassa todetaan, että tarvittava suojelu riippuu aina tapauksesta. Direktiiviin soveltamisala ei rajoitu vain niihin tilanteisiin, jotka on mainittu direktiivissä, vaan tarvittava konsuliviranomaisen antama suojelu pitää arvioida aina tapauskohtaisesti.
Konsulisuojeludirektiivi sisältää aikaisempaa yksityiskohtaisempaa sääntelyä konsulipalvelujen antamisesta edustusta vailla oleville Euroopan unionin jäsenvaltioiden kansalaisille sekä edustusta vaille oleville Euroopan unionin kansalaisille annetusta konsulipalvelusta aiheutuneiden kustannusten takaisinperinnästä. Direktiivin täytäntöönpano edellyttää näiltä osin täydentävää sääntelyä voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Direktiivissä määritellyn konsuliviranomaisten suojelun edustusta vailla oleville kansalaisille on direktiiviin mukaan sisällettävä avustaminen useissa tavanomaisissa tilanteissa, joissa jäsenvaltiot antavat konsuliviranomaisten suojelua omille kansalaisilleen kunkin yksittäisen tapauksen olosuhteiden mukaan. Direktiivin johdanto-osassa todetaan, että tarvittava suojelu riippuu aina tapauksesta. Direktiiviin soveltamisala ei rajoitu vain niihin tilanteisiin, jotka on mainittu direktiivissä, vaan tarvittava konsuliviranomaisen antama suojelu pitää arvioida aina tapauskohtaisesti.
Målsättningar
Esityksen pääasiallinen tavoite on konsulisuojeludirektiivin kansallisen täytäntöönpanon edellyttämien säännösmuutosten toteuttaminen konsulipalvelulaissa.
Konsulisuojeludirektiivin keskeisin tavoite on varmistaa, että Euroopan unionin jäsenvaltiot antavat konsulipalveluja sellaiselle Euroopan unionin kansalaiselle, jonka omalla jäsenvaltiolla ei ole Euroopan unionin ulkopuolisessa maassa edustustoa, samoin edellytyksin kuin omille kansalaisilleen.
Konsulipalvelulaissa säädettäisiin nykyistä yksityiskohtaisemmin menettelyistä, joita on noudatettava annettaessa konsulipalveluja edustusta vailla oleville Euroopan unionin kansalaisille Euroopan unionin ulkopuolisissa valtioissa.
Konsulipalvelulaissa määriteltäisiin edustusta vailla oleva Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen ja säädettäisiin heille annettavista konsulipalveluista. Nämä konsulipalvelut käsittäisivät yleiset neuvontapalvelut, palvelut hädänalaisessa asemassa oleville, palvelut kriisitilanteissa, palvelut vapautensa menettäneille ja syytetyille ja palvelut kuolemantapauksissa sekä oikeus saada hätämatkustusasiakirja tietyissä tilanteissa. Lisäksi edustusta vailla oleville Euroopan unionin kansalaisille voitaisiin antaa myös muita vastaavia konsulipalveluja, jotka arvioitaisiin tapauskohtaisesti kunkin tapauksen osalta erikseen.
Konsulipalvelulaissa säädettäisiin ulkoasiainministeriölle oikeus periä takaisin konsulipalvelusta aiheutuneet kustannukset Suomen kansalaiselta tai Suomessa pysyvästi asuvalta ulkomaalaiselta silloin, kun toisen Euroopan unionin jäsenvaltion viranomainen on antanut konsulipalveluja kyseisille henkilöille.
Konsulisuojeludirektiivin keskeisin tavoite on varmistaa, että Euroopan unionin jäsenvaltiot antavat konsulipalveluja sellaiselle Euroopan unionin kansalaiselle, jonka omalla jäsenvaltiolla ei ole Euroopan unionin ulkopuolisessa maassa edustustoa, samoin edellytyksin kuin omille kansalaisilleen.
Konsulipalvelulaissa säädettäisiin nykyistä yksityiskohtaisemmin menettelyistä, joita on noudatettava annettaessa konsulipalveluja edustusta vailla oleville Euroopan unionin kansalaisille Euroopan unionin ulkopuolisissa valtioissa.
Konsulipalvelulaissa määriteltäisiin edustusta vailla oleva Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen ja säädettäisiin heille annettavista konsulipalveluista. Nämä konsulipalvelut käsittäisivät yleiset neuvontapalvelut, palvelut hädänalaisessa asemassa oleville, palvelut kriisitilanteissa, palvelut vapautensa menettäneille ja syytetyille ja palvelut kuolemantapauksissa sekä oikeus saada hätämatkustusasiakirja tietyissä tilanteissa. Lisäksi edustusta vailla oleville Euroopan unionin kansalaisille voitaisiin antaa myös muita vastaavia konsulipalveluja, jotka arvioitaisiin tapauskohtaisesti kunkin tapauksen osalta erikseen.
Konsulipalvelulaissa säädettäisiin ulkoasiainministeriölle oikeus periä takaisin konsulipalvelusta aiheutuneet kustannukset Suomen kansalaiselta tai Suomessa pysyvästi asuvalta ulkomaalaiselta silloin, kun toisen Euroopan unionin jäsenvaltion viranomainen on antanut konsulipalveluja kyseisille henkilöille.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto tulee antaa tiistaihin 15.8.2017 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Ulkoasiainministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta hallituksen esityksen luonnoksesta konsulipalvelulain muuttamiseksi. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon voivat antaa muutkin kuin ne, joille lausuntopyyntö on varsinaisesti lähetetty.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa lakimies Minna-Kaisa Liukko, puh. 0295 351053 tai [email protected].
Sändlista:
CMC Kriisinhallintakeskus | ||
Finanssialan keskusliitto | ||
Finavia | ||
Finnair | ||
Finpro | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) | ||
Helsingin sosiaali ja terveystoimi | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto | ||
Kaapatut Lapset ry. | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kirkkohallitus, evankelisluterilainen kirkko | ||
Kuluttajavirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi | ||
Länsi-Suomen maistraatti, Pietarsaaren yksikkö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Matkailun edistämiskeskus | ||
Oikeusministeriö | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Pelastakaa Lapset ry. | ||
Poliisihallitus | ||
Rajavartiolaitos | ||
Seismologian instituutti | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen hautaustoimistojen liitto | ||
Suomen matkatoimistojen liitto | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomi-Seura | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Ulkoasiainhallinnon virkailijayhdistys ry. | ||
Ulkosuomalaisparlamentti | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupungin sosiaali- ja kriisipäivystys | ||
Väestörekisterikeskus |