Arviomuistio taksisääntelyn toimivuudesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1631/2020
Svarstiden gick ut: 21.2.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriössä on kesällä 2019 silloisen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin toimesta käynnistetty taksisääntelyn toimivuuden arviointityö yhteistyössä viranomaisten kanssa. Arviointityön pohjalta on laadittu nyt lausuttavana oleva arviomuistio. Arviomuistion tarkoituksena on muodostaa käsitys taksimarkkinoiden nykytilasta ja liikennepalvelulain (320/2017) vaikutuksista taksimarkkinoiden toimivuuteen.
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää jakelulistassa mainituilta tahoilta lausuntoa yllä mainitusta arviomuistiosta. Lausunnon voivat toimittaa myös muut kuin jakelussa mainitut toimijat. Lausunnot ovat julkisia.
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää jakelulistassa mainituilta tahoilta lausuntoa yllä mainitusta arviomuistiosta. Lausunnon voivat toimittaa myös muut kuin jakelussa mainitut toimijat. Lausunnot ovat julkisia.
Bakgrund
Laki liikenteen palveluista kokosi yhteen valtaosan liikennemarkkinoita koskevasta lainsäädännöstä. Laki tuli voimaan vaiheittain vuoden 2018 ja alkuvuoden 2019 aikana. Taksiliikenteen sääntelyn keventäminen oli osa tätä kokonaisuudistusta.
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa korostetaan tarvetta tarkastella uudelleen taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan ja taksipalvelujen saatavuuteen sekä hinnoittelun läpinäkyvyyteen liittyviä kysymyksiä.
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa korostetaan tarvetta tarkastella uudelleen taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan ja taksipalvelujen saatavuuteen sekä hinnoittelun läpinäkyvyyteen liittyviä kysymyksiä.
Målsättningar
Arviomuistio on osa liikennepalvelulain taksisääntelyn muutoshankkeen esivalmistelua ja lausuntokierroksen tavoitteena on koota sidosryhmiltä tietoa ja näkemyksiä taksisääntelyn uudistamistarpeista, alustavien toimenpide-ehdotusten vaikutuksista sekä mahdollistaa lakimuutosten jatkovalmistelun tarkempi suunnittelu ja tavoitteenasettelu. Vuorovaikutteinen valmistelutyö käynnistyy arviomuistioon annettavista lausunnoista.
Arviomuistiossa kuvataan hallitusohjelmassa esille nostettujen teemojen nykytilaa voimassaolevan sääntelyn, viranomaisselvityksistä saadun tiedon ja käytettävissä olevan tutkimus- ja tilastotiedon näkökulmasta. Nykytilaan liittyvistä selvityksistä on pyritty virkamiestyönä tunnistamaan esille nousevia ongelmia sekä tuomaan sidosryhmien kommentoitavaksi erilaisia alustavia ratkaisuvaihtoehtoja ja arvioimaan niiden merkittävimpiä vaikutuksia. Muistiossa on myös mahdollisuuksien mukaan pyritty vertaamaan nykytilannetta liikennepalvelulakia edeltäneeseen tilanteeseen, jotta nykytila olisi helpompi suhteuttaa aiempiin käsityksiin ja kokemuksiin taksipalveluista.
Arviomuistiossa kuvataan hallitusohjelmassa esille nostettujen teemojen nykytilaa voimassaolevan sääntelyn, viranomaisselvityksistä saadun tiedon ja käytettävissä olevan tutkimus- ja tilastotiedon näkökulmasta. Nykytilaan liittyvistä selvityksistä on pyritty virkamiestyönä tunnistamaan esille nousevia ongelmia sekä tuomaan sidosryhmien kommentoitavaksi erilaisia alustavia ratkaisuvaihtoehtoja ja arvioimaan niiden merkittävimpiä vaikutuksia. Muistiossa on myös mahdollisuuksien mukaan pyritty vertaamaan nykytilannetta liikennepalvelulakia edeltäneeseen tilanteeseen, jotta nykytila olisi helpompi suhteuttaa aiempiin käsityksiin ja kokemuksiin taksipalveluista.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM025:00/2019 - Lisätietoa säädöshankkeesta löytyy valtioneuvoston hankeikkunasivulta.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään pe 21.2.2020.
Liikenne- ja viestintäministeriö järjestää kuulemistilaisuuden taksisääntelyn toimivuudesta Säätytalossa 10.2.2020 klo 10 – 12, sali 15. Tilaisuuteen pyydetään ilmoittautumaan 6.2. mennessä tämän linkin kautta.
Tilaisuudesta on suora verkkolähetys liikenne- ja viestintäministeriön verkkosivuilta.
Liikenne- ja viestintäministeriö järjestää kuulemistilaisuuden taksisääntelyn toimivuudesta Säätytalossa 10.2.2020 klo 10 – 12, sali 15. Tilaisuuteen pyydetään ilmoittautumaan 6.2. mennessä tämän linkin kautta.
Tilaisuudesta on suora verkkolähetys liikenne- ja viestintäministeriön verkkosivuilta.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi jättää myös vastaamalla pelkästään lausuntopalvelu.fi- sivuston kyselyosiossa esitettyihin teemakohtaisiin kysymyksiin tai osaan niistä.
Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi jättää myös vastaamalla pelkästään lausuntopalvelu.fi- sivuston kyselyosiossa esitettyihin teemakohtaisiin kysymyksiin tai osaan niistä.
Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]
Valmistelijat
Hallitusneuvos Hanna Laurila p. 0295 34 2025
Neuvotteleva virkamies Altti Iiskola p. 0295 16 001
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Neuvotteleva virkamies Altti Iiskola p. 0295 16 001
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Sändlista:
020202 Palvelut Oy | ||
020202 Palvelut Oy | ||
Aalto yliopisto | ||
Aalto yliopisto | ||
AKT ry | ||
ALT ry | ||
Autoalan keskusliitto | ||
Business Finland | ||
BusPay Oy | ||
Cabonline | ||
Cabonline | ||
DNA | ||
Eckerö Line Oy Ab | ||
EK | ||
Ekorent | ||
ELISA | ||
ELY, Etelä-Pohjanmaa | ||
ELY, Etelä-Savo | ||
ELY, Häme | ||
ELY, Kaakkois-Suomi | ||
ELY, Kainuu | ||
ELY, Keski-Suomi | ||
ELY, Lappi | ||
ELY, Pirkanmaa | ||
ELY, Pohjanmaa | ||
ELY, Pohjois-Karjala | ||
ELY, Pohjois-Savo | ||
ELY, Satakunta | ||
ELY, Uusimaa | ||
ELY, Varsinais-Suomi | ||
Espoo | ||
Espoo | ||
Etelä-Savon Taksi Oy | ||
Etelä-Suomen Aluehallintovirasto | ||
Etla | ||
Etla | ||
Ewooks | ||
Ficom | ||
Finavia | ||
Finavia | ||
Finnair Oyj | ||
Föli | ||
Hanken | ||
Helsingin satama | ||
Helsingin seudun kauppakamari | ||
Helsingin seutu | ||
Helsingin taksipalvelu | ||
Helsingin-Uudenmaan taksit Oy | ||
Helsinki | ||
Helsinki | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeenlinna | ||
Hämeenlinna | ||
Hämeenlinna | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Invalidiliitto | ||
ITS Finland | ||
Itä-Suomen Aluehallintovirasto | ||
Joensuu | ||
Joensuu | ||
Joensuun Taksi Oy | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän Aluetaksi Oy | ||
Kainuun Taksivälitys Oy | ||
Kajon | ||
Kajon | ||
Kanta-Hämeen Aluetaksi Oy | ||
Kela | ||
Keski-Suomen Aluetaksi Oy | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskustaksi Oy | ||
KKV | ||
KKV | ||
Korsisaari-yhtiöt | ||
Kotka | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kouvola | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajat-Konsumenterna ry | ||
Kuopio | ||
Kuopio | ||
Kuuloliitto ry | ||
Kuuloliitto ry | ||
Kuurojen liitto ry | ||
Kymenlaakson Kyydinvälitys Oy | ||
Kymenlaakson Taksi Oy | ||
Kyyti | ||
Kyyti | ||
Lahden Aluetaksi Oy | ||
Lahti | ||
Lahti | ||
Lapin Aluehallintovirasto | ||
Lappeenranta | ||
Lappeenranta | ||
Liikenneturva | ||
Liikenneturva | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Linja-autoliitto | ||
Lounais-Suomen Aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen Taxidata Oy | ||
Lähitaksi Oy | ||
Länsi-Suomen Aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
MaaS Global | ||
MaRa | ||
Matkahuolto | ||
Menevä Oy | ||
Menevä Oy | ||
Mobiilitaksi Oy | ||
Mobilo Health Oy | ||
Motiva Oy | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
OKM | ||
OM | ||
OnniBus.com Oy | ||
Oulu | ||
Oulu | ||
Oulu | ||
Oulun Aluetaksi Oy | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Paikallisliikennelitto | ||
Perille Mobility Services Oy | ||
Pohjanmaan Taksi Oy | ||
Pohjois-Suomen Aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Pori | ||
Pori | ||
PRO-Keskus Oy | ||
Ramboll | ||
SAK | ||
Satakunnan Aluetaksi Oy | ||
Satamaliitto | ||
Savon Taksidata Oy | ||
Semel Oy | ||
Sitowise | ||
Sitra | ||
SKAL | ||
SM | ||
STM | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Palveluportaali | ||
Suomen palvelutaksit | ||
Suomen palvelutaksit | ||
Suomen taksiliitto ry | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Suomen yrittäjät | ||
Taksi Helsinki | ||
Taksi Helsinki Oy | ||
Taksi Saimaa Oy | ||
Taksiparoni Oy | ||
Tallink Silja Oy | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampereen Aluetaksi Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Telia | ||
TEM | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
TMFG | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Trippi Oy | ||
Turku | ||
Turku | ||
Turun Satama Oy | ||
Turun Taksikeskus Oy | ||
Tuusula | ||
Uber B.V. | ||
Uber B.V. | ||
Vaasa | ||
Vaasa | ||
Vaasan Ulataksi Oy | ||
Vaasan yliopisto | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnallinen vammaisneuvosto | ||
Valtakunnallinen vammaisneuvosto | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaa | ||
Vantaa | ||
Varkauden Aluetaksi Oy | ||
VATT | ||
VATT | ||
Verne /TUNI | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto | ||
ViaVan | ||
Viking Line Abp | ||
VM | ||
VNK | ||
VR -yhtymä Oy | ||
VR -yhtymä Oy | ||
VTT | ||
VTT | ||
Väylä | ||
Yandex. Taxi B.V. | ||
YTL |
Asiasanat
taksisääntely
taksi
taksiliikenne
arviomuistio