Överföring av medling i brottmål till justitieministeriets förvaltningsområde. Styrgruppens rapport och förslag.
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/2750/2020
Svarstiden gick ut: 9.4.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Lagen om medling vid brott och i vissa tvister (1015/2005) trädde i kraft 2006. Enligt lagen hör den allmänna ledningen, styrningen och tillsynen i fråga om medling till social- och hälsovårdsministeriet, medan Institutet för hälsa och välfärd har en skyldighet att anordna tjänsterna.
Allt fler brottmåls- och tvistemålsfall har styrts till medling och medlingens kriminalpolitiska betydelse har växt. I flera fall har en lyckad medling gjort det möjligt att begränsa förundersökningen eller göra en åtalseftergift, vilket har sparat resurser i den straffrättsliga processen.
Medling nämns också i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering. Ett av målen i regeringsprogrammet är att medling ska användas i högre grad för att antalet rättegångar ska bli mindre. Medling ska inte användas i situationer där medlingen kan hota offrets rättssäkerhet. Regeringsprogrammet innehåller också mål som har att göra med brottsförebyggande och att minska den totala längden på rättegångsprocessen. Lyckad medling kan underlätta uppnåendet av dessa mål. Den processekonomiska nyttan av medling uppstår inom justitieministeriets förvaltningsområde. Genom frivilliga medlares förmedling får parterna dessutom en möjlighet att vara delaktiga i att avgöra sitt ärende. Trycket på rättssystemet minskar när brott och andra konflikter upprepas i lägre grad.
Allt fler brottmåls- och tvistemålsfall har styrts till medling och medlingens kriminalpolitiska betydelse har växt. I flera fall har en lyckad medling gjort det möjligt att begränsa förundersökningen eller göra en åtalseftergift, vilket har sparat resurser i den straffrättsliga processen.
Medling nämns också i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering. Ett av målen i regeringsprogrammet är att medling ska användas i högre grad för att antalet rättegångar ska bli mindre. Medling ska inte användas i situationer där medlingen kan hota offrets rättssäkerhet. Regeringsprogrammet innehåller också mål som har att göra med brottsförebyggande och att minska den totala längden på rättegångsprocessen. Lyckad medling kan underlätta uppnåendet av dessa mål. Den processekonomiska nyttan av medling uppstår inom justitieministeriets förvaltningsområde. Genom frivilliga medlares förmedling får parterna dessutom en möjlighet att vara delaktiga i att avgöra sitt ärende. Trycket på rättssystemet minskar när brott och andra konflikter upprepas i lägre grad.
Bakgrund
För att möta målen i regeringsprogrammet tillsatte justitieministeriet och social- och hälsovårdsministeriet den 25 februari 2020 ett projekt och en styrgrupp (SR 2750/2020) som hade till uppgift att utreda möjligheterna att överföra medling i brottmål och vissa tvistemål till justitieministeriets förvaltningsområde. Justitieministeriets avdelning för kriminalpolitik och straffrätt samordnade projektet och det genomfördes i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd som ansvarar för att organisera medlingsverksamheten vid brottmål. Styrgruppens mandattid gick ut den 26 februari 2021.
Målsättningar
Styrgruppen för projektet som gäller en eventuell överföring av medling föreslår i sin rapport att medlingstjänsterna ska överföras från social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde till justitieministeriets förvaltningsområde. De allmänna styrnings- och tillsynsuppgifterna ska enligt förslaget överföras till justitieministeriet. Medlingstjänsterna ska produceras som statens egen verksamhet så att den yrkesutbildade personalen inom medlingen är statstjänstemän. Medlingstjänsterna ska vara en del av rättshjälps- och intressebevakningstjänsterna och produceras vid den riksomfattande rättshjälps- och intressebevakningsbyrå som eventuellt ska inrättas. Vid överföringen förutsätts att medlingens särdrag bevaras och att utbildade frivilliga medlare utför det egentliga medlingsarbetet utanför det straffrättsliga systemet. Medlingsverksamheten enligt den nya strukturen ska inledas vid ingången av 2024.
Justitieministeriet önskar att ni ger ett utlåtande om de förslag som styrgruppen lade fram i sin rapport.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-849-3
Justitieministeriet önskar att ni ger ett utlåtande om de förslag som styrgruppen lade fram i sin rapport.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-849-3
Länkar:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-849-3 - Rikosasioiden sovittelupalveluiden siirto oikeusministeriön hallinnonalalle. Ohjausryhmän raportti ja esitys.
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas till justitieministeriet senast fredagen den 9 april 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena begärs som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi (www.lausuntopalvelu.fi/SV). Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagande av tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Saija Sambou, specialsakkunnig, tfn 02951 50352, e-post saija.sambou(at)om.fi.
Aarne Kinnunen, utvecklingsråd, tfn 02951 50580, e-post aarne.kinnunen(at)om.fi.
Aarne Kinnunen, utvecklingsråd, tfn 02951 50580, e-post aarne.kinnunen(at)om.fi.
Sändlista:
Ajatuspaja RTI - konfliktinratkaisu ja sovittelu | ||
Akavan erityisalat ry | ||
Akordi OY | ||
Ammattiliitto Pro ry. | ||
Amnesty International Suomen osasto ry | ||
Aseman Lapset ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Ensi- ja turvakotien liitto ry | ||
Espoon käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan sovittelutoimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin sovittelutoiminta | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kanta-Hämeen sovittelutoimisto | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Suomen sovittelutoimisto | ||
Kirkkohallitus/Toiminnallinen osasto | ||
Kriminaalihuollon tukisäätiö KRITS | ||
KRIMO/Helsingin yliopisto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymi-Saimaan sovittelutoimisto | ||
Kymi-Saimaan sovittelutoimisto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sovittelutoimisto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan sovittelutoimisto | ||
Maria Akatemia | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto MJKL | ||
Miessakit ry | ||
MML:n Järvi-Suomen piiri | ||
Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS ry | ||
Naisten Linja | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan sovittelutoimisto | ||
Pohjanmaan sovittelutoimisto | ||
Pohjois-Karjalan sovittelutoimisto | ||
Pohjois-Savon sovittelutoimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen sovittelutoimisto | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Päijät-Hämeen sovittelutoimisto | ||
Rikoksentorjuntaneuvosto | ||
Rikosasioiden sovittelun neuvottelukunta | ||
Rikosuhripäivystys | ||
RISE Keskushallintoyksikkö | ||
Rovaniemen, Ranuan ja Posion sovittelutoimisto | ||
Satakunnan sovittelutoimisto | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Setlementtiliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sovinto ry | ||
Suomen mielenterveysseura | ||
Suomen Sovittelufoorumi | ||
Suomen Sovittelun Tuki ry | ||
Suomen syyttäjäyhdistys | ||
Suomen syyttäjäyhdistys | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun kaupunki | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtakunnansyyttäjäntoimisto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vantaan sovittelutoimisto | ||
Varsinais-Suomen sovittelutoimisto | ||
Ålands Fredsinstitut | ||
Ålands medlingsbyrå |
Ämnesord
rikosasiat, riita-asiat, sovittelu, sovittelijat, restoratiivinen oikeus