Begäran om utlåtande om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/15849/2021
Svarstiden gick ut: 28.2.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås det att lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet ska ändras.
Enligt vad som föreslås ska det i lagen tas in en bestämmelse om statligt specialunderstöd för åtgärder som främjar utbildningsmässig jämlikhet och likabehandling inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Dessutom föreslås ett bemyndigande att utfärda förordning bli fogat till lagen. Bestämmelser om understödets användningsändamål och om grunderna för beviljande av understöd får utfärdas genom förordning av statsrådet.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Enligt vad som föreslås ska det i lagen tas in en bestämmelse om statligt specialunderstöd för åtgärder som främjar utbildningsmässig jämlikhet och likabehandling inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Dessutom föreslås ett bemyndigande att utfärda förordning bli fogat till lagen. Bestämmelser om understödets användningsändamål och om grunderna för beviljande av understöd får utfärdas genom förordning av statsrådet.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Bakgrund
I enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering har ett program för kvalitets- och jämlikhetsarbete inom den grundläggande utbildningen inletts i syfte att förbättra inlärningsresultaten och minska ojämlikheten. Ett syfte med programmet är att lägga särskild vikt vid den konstaterade ökningen av ojämlikhet inom och mellan skolor, inom stora städer och mellan regioner samt vid kunskapsskillnaderna mellan könen och i fråga om barn och unga med invandrarbakgrund. Undervisnings- och kulturministeriet tillsatte i december 2019 programmet Utbildning för alla i syfte att genomföra de mål i regeringsprogrammet som gäller småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Verksamhetsmiljön för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen håller på att förändras. Social‐ och hälsovårdsreformen förändrar kommunernas uppgiftsfält och deras ekonomi. Reformen innebär att statsandelsfinansieringen till kommunerna minskar. Skillnaderna mellan kommunerna har vuxit när det gäller deras förutsättningar att ordna basservice. Segregationen mellan och inom regioner är en utmaning för ordnandet av grundläggande utbildning och småbarnspedagogik. När det gäller den grundläggande utbildningen har en särskilt oroväckande signal varit att kunskapsskillnaderna mellan eleverna och skolorna har ökat. Till följd av regional socioekonomisk och etnisk segregation blir den utbildningsmässiga utsattheten regionaliserad på ett sätt som försämrar förutsättningarna för geografiskt och socialt marginaliserade grundskolor att uppnå goda inlärningsresultat. Inom undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområde har specialunderstöd för främjande av jämlikhet i utbildningen delats ut sedan 2009 inom ramen för de anslag som det har beslutats om i planen för de offentliga finanserna eller i statsbudgeten. Målen för statsunderstödet och de sätt på vilka det genomförts har varierat under olika regeringsperioder. Småbarnspedagogiken började omfattas av jämställdhetsfinansieringen första gången 2018. Fram till 2021 har finansiering beviljats sammanlagt 18 gånger av antingen undervisnings- och kulturministeriet eller Utbildningsstyrelsen och till ett belopp av totalt cirka 635 miljoner euro. Av detta belopp har cirka 55 miljoner euro anvisats för småbarnspedagogiken och cirka 580 miljoner euro för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Statsunderstödet har använts för att stödja verksamhetsförutsättningarna för skolor som ligger i områden med utmaningar. Understöd har beviljats för att minska storleken på de grupper för allmän undervisning där undervisningen för en eller flera elever som omfattas av intensifierat stöd eller särskilt stöd ordnas helt eller delvis eller där det finns elever som omfattas av specialiserad sjukvård. I april 2021 överlämnade statsrådet en utbildningspolitisk redogörelse till riksdagen. I den utbildningspolitiska redogörelsen dras följande riktlinjer upp för att stärka den utbildningsmässiga jämlikheten genom finansiering: Finansieringen för positiv särbehandling ska göras bestående så att utbildningssystemet får bättre förutsättningar att jämna ut effekterna av den sociala ojämlikheten, bl.a. segregationen inom kommunerna. Lagberedning görs för att revidera finansieringen av den positiva särbehandlingen inom ramen för arbetsgruppsarbetet i utvecklingsprogrammet Utbildning för alla, som eftersträvar kvalitet och jämlikhet inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Genom att jämlikhetsunderstödet görs bestående ökar dess genomslagskraft och förutsägbarhet, så att jämlikhetsåtgärderna kan planeras, förutses och etableras på lokal nivå. Kulturutskottet ansåg i sitt betänkande om den utbildningspolitiska redogörelsen KuUB 19/2021 rd att det behov av att utveckla finansieringssystemet som lyfts fram i redogörelsen är motiverat utifrån forskningsrön. Enligt kulturutskottet är det bra att utveckla utbildningen med stöd av behövliga uppföljningsuppgifter och uppföljningsindikatorer. Vid reformen är det nödvändigt att rikta finansieringen så att behoven hos de enheter som löper risk för utsatthet identifieras på basis av forskningsresultat och att de anvisas tillräckliga resurser för att på ett effektivt sätt avhjälpa de utmaningar som den bristande utbildningsmässiga ojämlikheten medför. Enligt utskottet krävs det för att finansieringen ska räcka till också att finansieringen är tillräckligt långsiktig.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet ska ändras. Enligt vad som föreslås ska det i lagen tas in en bestämmelse om statligt specialunderstöd för åtgärder som främjar utbildningsmässig jämlikhet och likabehandling inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Dessutom föreslås ett bemyndigande att utfärda förordning bli fogat till lagen. Bestämmelser om understödets användningsändamål och om grunderna för beviljande av understöd får utfärdas genom förordning av statsrådet. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 28 februari 2022 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Undervisnings- och kulturministeriet ger er möjlighet att ge ert utlåtande om utkastet till proposition. Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet. Utlåtandet kan lämnas på svenska eller finska. Vi ber er lämna in ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur tjänsten tas i bruk kan begäras per e-post på adressen [email protected]. Alla remissyttranden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i Statsrådets projektportal (Hankeikkuna).
Beredare
Laura Niemi, regeringssekreterare, [email protected], tfn 0295330046
Jenni Nuutinen, specialsakkunnig, [email protected], tfn +358 295 330 230
Tommi Karjalainen, undervisningsråd, [email protected], tfn 0295330140
Jenni Nuutinen, specialsakkunnig, [email protected], tfn +358 295 330 230
Tommi Karjalainen, undervisningsråd, [email protected], tfn 0295330140
Sändlista:
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta Etno | ||
Familia ry | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sivistystyönantajat ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen rehtorit ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
TEHY ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tilastokeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varhaiskasvatuksen opettajien liitto VOL ry | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yksityiskoulujen liitto ry | ||
Ympäristöministeriö |