Vaarallisimpien väkivaltarikollisten vapauttamisen edellytykset
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/13339/2019
Svarstiden gick ut: 31.5.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Oikeusministeriö asetti 1 päivänä kesäkuuta 2020 työryhmän, jonka tehtäväksi se antoi arvioida vaarallisimpien väkivaltarikollisten vapauttamista koskevaa lainsäädäntöä ja viranomaisten välisiä yhteistyökäytäntöjä. Työryhmän tuli määritellä, millä tavoin olisi rajattava ne väkivaltarikoksista tuomittujen ryhmät, joita voidaan pitää erityisen vaarallisina, ja joihin on tarkoituksenmukaisinta kohdistaa toimenpiteitä. Erityistä huomiota tuli kiinnittää vankeihin, joilla on päihdeongelmia, vaikea persoonallisuus- tai muu mielenterveyshäiriö tai jotka ovat erityisen tuen tarpeessa vapautuessaan. Työryhmän tuli arvioida nykyiseen lainsäädäntöön ja käytäntöihin liittyviä mahdollisia ongelmakohtia ja tehdä näitä koskevat muutos- ja kehittämisehdotukset. Työryhmän tuli tätä varten selvittää olennaisilta osin, millaisia lainsäädännöllisiä ratkaisuja oikeusjärjestelmiltään Suomeen verrattavissa maissa on vaarallisten väkivaltarikollisten kohtelulle rikosoikeudellisessa seuraamusjärjestelmässä ja psykiatrisessa sairaanhoidossa sekä näiden ratkaisujen soveltuvuutta omaan järjestelmäämme. Työryhmän tuli laatia työstään mietintö, josta ilmenevät esitettävät muutos- ja kehitysehdotukset. Lainsäädäntöä koskevien muutostarpeiden ilmetessä työryhmän oli laadittava mietintönsä hallituksen esityksen muotoon. Työryhmän toimikausi päättyi 31 päivänä lokakuuta 2022.
Bakgrund
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaan on kirjattu, että vaarallisimpien väkivaltarikollisten vapauttamisen edellytyksiä arvioidaan perusteellisesti. Oikeusministeriössä laadittiin jo vuonna 2019 arviomuistio elinkautisvankeja koskevasta lainsäädännöstä ja vapauttamismenettelyn kehittämistarpeista. Muistiossa arvioitiin muun muassa sitä, mikä painoarvo elinkautisvangille tehtävälle väkivaltariskiarviolle tulisi antaa vapauttamisharkinnassa. Elinkautisvankien vapauttamismenettelystä annetun lain (781/2005) mukaan kaikille elinkautisvangeille on tehtävä ennen vapauttamisharkintaa väkivaltariskiarvio, mutta arviolle annettava merkitys vapauttamisharkinnassa on lainsäädännöllisesti epäselvä. Arviomuistio lähetettiin lausuntokierrokselle.
Målsättningar
Työryhmä ehdottaa elinkautisvankien ehdonalaista vapauttamista koskevaa rikoslain säännöstä selkeytettävän lisäämällä siihen maininta arviosta tuomitun riskistä syyllistyä väkivaltarikokseen. Tämä vastaisi käytännössä voimassa olevaa menettelyä, jossa Helsingin hovioikeudelle toimitetaan vapauttamisharkinnan taustatiedoksi arvio elinkautisvangin riskistä syyllistyä uuteen väkivaltarikokseen. Lisäksi ehdotetaan yhdistelmärangaistuksen määräämistä koskevaa rikoslain säännöksen selkeyttämistä. Työryhmä ei ehdota varsinaisia muutoksia esimerkiksi elinkautisvankien vapauttamisharkintaan tai yhdistelmärangaistuksen sisältöön. Elinkautisvankien vapauttamismenettelyä voidaan pitää pääosin toimivana. Yhdistelmärangaistus puolestaan on tuore uudistus seuraamusjärjestelmässä, eikä siihen sisältyvän vuoden mittaisen valvonta-ajan toimivuudesta ole ehtinyt kertyä kokemusta, jonka perusteella mahdollisia muutostarpeita voitaisiin vielä arvioida. Työryhmä ehdottaa myös kehittämistoimia vaarallisimpien väkivaltarikollisten tukitoimiin vankeusaikana ja vapauttamisen yhteydessä. Työryhmä on myös tunnistanut tarpeen jatkotyölle tiettyjen kysymysten osalta, jotka koskevat muun muassa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa sekä oikeuspsykiatrista hoitoa.
Liitteet:
Tidtabell
Lausuntoja pyydetään lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 31.5.2023. Lausunnoista julkaistaan tiivistelmä.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Oikeusministeriö ei maksa palkkioita lausunnoista.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Oikeusministeriö ei maksa palkkioita lausunnoista.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyyntöön liittyen antavat:
Lainsäädäntöneuvos Mirja Salonen p. 0295 150 072 ([email protected])
Hallitusneuvos Paulina Tallroth p. 0295 150 146 ([email protected])
Erityisasiantuntija Anne Kohvakka p. 02951 50183 ([email protected])
Lainsäädäntöneuvos Mirja Salonen p. 0295 150 072 ([email protected])
Hallitusneuvos Paulina Tallroth p. 0295 150 146 ([email protected])
Erityisasiantuntija Anne Kohvakka p. 02951 50183 ([email protected])
Sändlista:
A-klinikkasäätiö | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen syyttäjäalue | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveydenhuolto | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta/Professori Dan Helenius | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta/Professori Sakari Melander | ||
Helsinki Missio/ Aggredi | ||
HUS, oikeuspsykiatria | ||
Itä-Suomen syyttäjäalue | ||
Itä-Suomen yliopisto, oikeustieteiden laitos/Professori Matti Tolvanen | ||
Itä-Suomen yliopisto, oikeustieteiden laitos/Tutkimusjohtaja Jussi Pajuoja | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Korkein oikeus | ||
Kriminaalihuollon tukisäätiö Krits | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti/Krimo | ||
Kris – Suomen keskusliitto ry | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta/Professori Minna Kimpimäki | ||
Länsi-Suomen syyttäjäalue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Niuvanniemen sairaala | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry | ||
Oulun yliopistollinen sairaala, oikeuspsykiatria | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Pohjois-Suomen syyttäjäalue | ||
Poliisihallitus | ||
Professori Tapio Lappi-Seppälä | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen lakimiesliitto ry (Juristiliitto) | ||
Suomen Psykiatriyhdistys | ||
Suomen Psykologiliitto | ||
Suomen syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Tampereen yliopistollinen sairaala, oikeuspsykiatria | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta/Apulaisprofessori Tatu Hyttinen | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus |
Asiasanat
rikoksentekijät
rikollisuus
väkivaltarikokset
seuraamukset
elinkautinen vankeus
yhdistelmärangaistus