Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Samråd om utkastet till beslut om bekräftelse av tillsynsmetoderna för el- och naturgasnätverksamheter under tillsynsperioderna 2024 - 2027 och 2028 - 2031

Samråd om utkastet till beslut om bekräftelse av tillsynsmetoderna för el- och naturgasnätverksamheter under tillsynsperioderna 2024 - 2027 och 2028 - 2031

Diarienummer för begäran om utlåtande: 3171/040300/2023

Svarstiden gick ut: 10.11.2023

Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Energimyndigheten har förberett uppdateringen av tillsynsmetoderna för skäligheten av nätverksamhetens prissättning för år 1.1.2024 – 31.12.2027 och 1.1.2028 – 31.12.2031. Energimyndigheten publicerar för offentligt samråd utkasten till fastställelsebeslut om tillsynsmetoder för skäligheten av prissättningen samt metodernas bilagor.Energimyndigheten publicerar också separat konsekvensbedömning av metodförändringar.
 
Bakgrund
 År 2022 inrättade Energimyndigheten en rådgivande nämnd för intressenter för att fördjupa effektiviteten i övervakningsmetoderna och involveringen av olika intressenter. I intressentrådgivningen ingick ett stort antal representanter för kunder och nätbolag. Förhandlingsutskottet sammanträdde åtta gånger och syftet med diskussionen var också att förbättra den metodologiska kompetensen hos de olika intressenterna. Energimyndigheten var initiativtagare till diskussionen i att se över behoven av förändringar i metoderna och ledde även diskussionen kring slutsatserna av myndighetens interna och externa upphandlade studier och utvecklingsidéer. Material med anknytning till intressentrådgivningens verksamhet finns på Energimyndighetens webbplats (https://energiavirasto.fi/hinnoittuln-valvonta)  I den rådgivande nämnden för intressenter kom, ur nätverksanvändarnas synvinkel, bättre kostnadslikvärdighet och insatser för att hantera regulatoriska risker, samt förbättrad transparens i metoden för att fastställa nätverkets värde, upp till diskussion.  Dessutom har Energimyndigheten under våren 2023 samrått offentligt om riktlinjer för styrningsmetoder för metodperioden 2024–2031. De synpunkter som inkommit över riktlinjerna har beaktats vid utarbetandet av metoderna och i motiveringarna till beslutet om fastställelse.  Som ett led i att effektivisera samrådet har Energimyndigheten även utarbetat separata motiveringar för varje nätfunktion utifrån förändringarna och kommer att publicera dokument om effekterna av förändringarna separat.
Målsättningar
Energimyndigheten styr nätinnehavaren för att utveckla nätverksamheten mot en plattform som möjliggör energirevolutionen, en fungerande och sund marknad på vilken kunder kan vara delaktiga, och som fungerar effektivt ur samhällets synvinkel. I den tillsynsmetodperioden som börjar 2024 är huvudmålen utveckling av verksamheten och den övergripande effektiviteten.

Viktiga förändringar av metoderna jämfört med de första riktlinjerna som hördes våren 2023
Avkastning
Riskfri ränta och landsriskpremie: Den riskfria räntan och landsriskpremien för 2024 fastställdes till 2,48 % och 0,59 %.
Marknadsriskpremie: Marknadsriskpremien för åren 2024-2027 sattes till 4,4 %.
Relevanskriterium för parametrar härledda från jämförelsegruppen: Beroende på andelen av den aktuella verksamheten i jämförelsebolagens hela koncerns verksamhet tillämpas antingen median- eller den nedre kvartilen av intervallet vid definition av betakoefficient, kapitalstruktur och skuldpremie. Parametrarna för eldistribution och högspänningsdistribution och naturgasdistribution bestäms utifrån den nedre kvartilen för åren 2024-2025.
Naturgas tilläggsriskpremie: (gäller nätverksamhet för överföring och distribution av naturgas) Återinförd efter de första riktlinjerna, premienivån ändrades baserat på byråns övergripande bedömning.
Intäktsbasen 
Frysa gamla och nya nättillgångar till enhetspriset vid investeringstillfället: Nättillgångarna justeras med frysta enhetspriser specifika för investeringsåret, det vill säga hela nättillgångarna omvärderas inte med de senaste enhetspriserna, utan tillämplig enhetspris beror på investeringsåret för komponenten. Den gamla massan beräknas genom att använda gamla övervakningsdata med enhetspriser fram till slutet av 2011 (för naturgas slutet av 2016), varefter enhetspriserna justeras bakåt med levnadskostnadsindex för att mer exakt beskriva kostnadsnivån vid investeringstidpunkten för värdering av äldre investeringar. Från och med 2024 kommer alltså enhetspriserna att korrigeras med konsumentprisindex fram till 2031, förutom år 2028, för vilket enhetspriserna uppdateras med en styckprisenkät som kommer att användas som underlag för indexkorrigering för värdering. investeringar åren 2029-2031.
Demonteringskostnader för ersättningsinvesteringar: De aktiverade nedmonteringskostnaderna för ersättningsinvesteringar i nättillgångar beaktas inte i den justerade balansräkningen i deras bokförda värde. Aktiveringar beaktas i driftskostnaderna
Fasade flaskhalsintäkter: (stamnätet för el) "Avskrivna flaskhalsintäkter jämförs med andelen flaskhalsintäkter i kassa och bankfordringar och med oavslutade investeringar finansierade med flaskhalsintäkter. Den överskjutande andelen av amorterad flaskhalsinkomst delas upp i eget kapital och uppskjuten skatteskuld, som lämnas i räntefritt skuldkapital"
Investeringsincitament         
Borttagning av indexkorrigering: "Linjära avskrivningar är inte längre föremål för en separat inflationskorrigering varje år, eftersom inflationen korrekt ska beaktas i det direkt fastställda återanskaffningsvärdet, från vilket den linjära avskrivningen beräknas. När den nominella avkastningen används baseras återanskaffningsvärdet på värderingen av placeringarnas enhetspriser vid investeringstillfället."
Effektiviseringsincitament    
Effektivitet främre uppdateringscykel: Effektivitetsfronten beräknas i den 6:e och 7:e övervakningsperioden vartannat år (Eldistributionsnätsverksamhet)
Allmänt förbättringsmål: Allmänt effektivitetsmål i den 6:e övervakningsperioden 0 % och i den 7:e övervakningsperioden 1 % (Eldistributionsnätsverksamhet, högspänningsdistributionsnätsverksamhet och stamnätsverksamhet)
Kvalitetsincitament                
Planerade avbrott i HS-nätet: Planerade avbrott i HS-nätet tas bort från beräkningen av kvalitetsincitamentet
Flexibelt incitament               
7:e kontrollperiodens flexibilitetsincitament har lagts till: (El) För den 7:e övervakningsperioden, ett flexibilitetsincitament på 2 % avsett för utnyttjande av marknadsbaserad flexibilitet som en del av effektivitetsincitamentet

Energimyndigheten förbehåller möjligheten för alla berörda parter att yttra sig över riktlinjen.
 
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden ska lämnas till utlåtandetjänstensenast den 10.11.2023.
 
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen observera att utlåtanden som lämnas till utlåtandetjänsten är offentliga. Om ni anser att utlåtandet eller dess bilagor innehåller konfidentiell information, skall dessa anges tydligt i skriften eller dess bilagor och skicka dom separat till Energimyndigheten via e-mail kirjaamo@energiavirasto.fi.

Vi ber er att dela upp era utlåtanden enligt underrubrikerna.
Beredare
Mer information ges av direktör Veli-Pekka Saajo (veli-pekka.saajo@energiavirasto.fi tel. 0295 050 023) eller ledande sakkunnig Tiina Karppinen (tiina.karppinen@energiavirasto.fi tel. 0295 050 035)

 
Sändlista:
Aki Tourunen    
Aleksi Pakkanen    
Anna Pasma    
Antero Reilander    
Antti Rautiainen    
Anu Rantala    
Arto Junttila    
Arto Nieminen    
Arto Pekonen    
Esa Ala-Honkola    
Esa Koivula    
Esa Ukkonen    
Frank Hoverfelt    
Fredrik Nase    
Harri Korhonen    
Heikki Lappalainen    
Ina Lehto    
Ingvar Kulla    
Janne Pirttimaki    
Jari Lepisto    
Jarno Ala-Kokko    
Jarno Liimatainen    
Joni Hemmila    
Joni Jaaskelainen    
Jorma Heikkila    
Jorma Myllymaki    
Jouni Pylvanainen    
Juha Koskinen    
Juha Rintamaki    
Juha Sipola    
Jukka Kuula    
Jukka Rajala    
Jukka Ylitalo    
Jussi Lehto    
Jussi Poussa    
Jussi Selenius    
Jyrki Tammivuori    
Kai-Kristian Koskinen    
Kaisa Matschoss    
Kalevi Mattila    
Kari Kuusela    
Kari Kuusela    
Kari Rimpela    
Kari Vaananen    
Kimmo Kivikko    
Kimmo Nurminen    
Kristel Pynnonen    
Kristian Finell    
Kurt Stenvall    
Lasse Lahti    
Lauri Laine    
Lauri Siltanen    
Maarit Herranen    
Magnus Nylander    
Marju Silander    
Marko Haapala    
Marko Niemonen    
Marko Silokoski    
Markus Lehtonen    
Markus Nurmi    
Markus Nurmi    
Matti Takamaki    
Merja Nelimarkka    
Mika Matikainen    
Mika Paloranta    
Mikko Kangasniemi    
Noora Neilimo-Kontio    
Olli Mattila    
Osmo Siirto    
Ossi Perala    
Pasi Haarala    
Pasi Kuokkanen    
Pertti Menonen    
Petri Dahlstrom    
Petri Malinen    
Petri Pylsy    
Petri Sihvo    
Petri Tuomainen    
Pia Palokangas    
Rami Tahtinen    
Risto Kosunen    
Risto Lappi    
Risto Lehtonen    
Sallila Sahkonsiirto    
Sami Kervinen    
Sanni Harala    
Tapani Liuhala    
Tapio Jalonen    
Tarja Heinonen    
Tero Karhumaki    
Tero Mantyla    
Timo Jutila    
Timo Korpelainen    
Timo Patana    
Timo Virikko    
Toivo Hurme    
Tomi Toivonen    
Tommi Korpi    
Tommi Lahdeaho    
Tony Eklund    
Tuomas Liikala    
Tuomo Hakkarainen    
Vesa Hatila