Samråd om utkastet till beslut om bekräftelse av tillsynsmetoderna för el- och naturgasnätverksamheter under tillsynsperioderna 2024 - 2027 och 2028 - 2031
Diarienummer för begäran om utlåtande: 3171/040300/2023
Svarstiden gick ut: 10.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Energimyndigheten har förberett uppdateringen av tillsynsmetoderna för skäligheten av nätverksamhetens prissättning för år 1.1.2024 – 31.12.2027 och 1.1.2028 – 31.12.2031. Energimyndigheten publicerar för offentligt samråd utkasten till fastställelsebeslut om tillsynsmetoder för skäligheten av prissättningen samt metodernas bilagor.Energimyndigheten publicerar också separat konsekvensbedömning av metodförändringar.
Bakgrund
År 2022 inrättade Energimyndigheten en rådgivande nämnd för intressenter för att fördjupa effektiviteten i övervakningsmetoderna och involveringen av olika intressenter. I intressentrådgivningen ingick ett stort antal representanter för kunder och nätbolag. Förhandlingsutskottet sammanträdde åtta gånger och syftet med diskussionen var också att förbättra den metodologiska kompetensen hos de olika intressenterna. Energimyndigheten var initiativtagare till diskussionen i att se över behoven av förändringar i metoderna och ledde även diskussionen kring slutsatserna av myndighetens interna och externa upphandlade studier och utvecklingsidéer. Material med anknytning till intressentrådgivningens verksamhet finns på Energimyndighetens webbplats (https://energiavirasto.fi/hinnoittuln-valvonta) I den rådgivande nämnden för intressenter kom, ur nätverksanvändarnas synvinkel, bättre kostnadslikvärdighet och insatser för att hantera regulatoriska risker, samt förbättrad transparens i metoden för att fastställa nätverkets värde, upp till diskussion. Dessutom har Energimyndigheten under våren 2023 samrått offentligt om riktlinjer för styrningsmetoder för metodperioden 2024–2031. De synpunkter som inkommit över riktlinjerna har beaktats vid utarbetandet av metoderna och i motiveringarna till beslutet om fastställelse. Som ett led i att effektivisera samrådet har Energimyndigheten även utarbetat separata motiveringar för varje nätfunktion utifrån förändringarna och kommer att publicera dokument om effekterna av förändringarna separat.
Målsättningar
Energimyndigheten styr nätinnehavaren för att utveckla nätverksamheten mot en plattform som möjliggör energirevolutionen, en fungerande och sund marknad på vilken kunder kan vara delaktiga, och som fungerar effektivt ur samhällets synvinkel. I den tillsynsmetodperioden som börjar 2024 är huvudmålen utveckling av verksamheten och den övergripande effektiviteten.
Viktiga förändringar av metoderna jämfört med de första riktlinjerna som hördes våren 2023
Avkastning
Riskfri ränta och landsriskpremie: Den riskfria räntan och landsriskpremien för 2024 fastställdes till 2,48 % och 0,59 %.
Marknadsriskpremie: Marknadsriskpremien för åren 2024-2027 sattes till 4,4 %.
Relevanskriterium för parametrar härledda från jämförelsegruppen: Beroende på andelen av den aktuella verksamheten i jämförelsebolagens hela koncerns verksamhet tillämpas antingen median- eller den nedre kvartilen av intervallet vid definition av betakoefficient, kapitalstruktur och skuldpremie. Parametrarna för eldistribution och högspänningsdistribution och naturgasdistribution bestäms utifrån den nedre kvartilen för åren 2024-2025.
Naturgas tilläggsriskpremie: (gäller nätverksamhet för överföring och distribution av naturgas) Återinförd efter de första riktlinjerna, premienivån ändrades baserat på byråns övergripande bedömning.
Intäktsbasen
Frysa gamla och nya nättillgångar till enhetspriset vid investeringstillfället: Nättillgångarna justeras med frysta enhetspriser specifika för investeringsåret, det vill säga hela nättillgångarna omvärderas inte med de senaste enhetspriserna, utan tillämplig enhetspris beror på investeringsåret för komponenten. Den gamla massan beräknas genom att använda gamla övervakningsdata med enhetspriser fram till slutet av 2011 (för naturgas slutet av 2016), varefter enhetspriserna justeras bakåt med levnadskostnadsindex för att mer exakt beskriva kostnadsnivån vid investeringstidpunkten för värdering av äldre investeringar. Från och med 2024 kommer alltså enhetspriserna att korrigeras med konsumentprisindex fram till 2031, förutom år 2028, för vilket enhetspriserna uppdateras med en styckprisenkät som kommer att användas som underlag för indexkorrigering för värdering. investeringar åren 2029-2031.
Demonteringskostnader för ersättningsinvesteringar: De aktiverade nedmonteringskostnaderna för ersättningsinvesteringar i nättillgångar beaktas inte i den justerade balansräkningen i deras bokförda värde. Aktiveringar beaktas i driftskostnaderna
Fasade flaskhalsintäkter: (stamnätet för el) "Avskrivna flaskhalsintäkter jämförs med andelen flaskhalsintäkter i kassa och bankfordringar och med oavslutade investeringar finansierade med flaskhalsintäkter. Den överskjutande andelen av amorterad flaskhalsinkomst delas upp i eget kapital och uppskjuten skatteskuld, som lämnas i räntefritt skuldkapital"
Investeringsincitament
Borttagning av indexkorrigering: "Linjära avskrivningar är inte längre föremål för en separat inflationskorrigering varje år, eftersom inflationen korrekt ska beaktas i det direkt fastställda återanskaffningsvärdet, från vilket den linjära avskrivningen beräknas. När den nominella avkastningen används baseras återanskaffningsvärdet på värderingen av placeringarnas enhetspriser vid investeringstillfället."
Effektiviseringsincitament
Effektivitet främre uppdateringscykel: Effektivitetsfronten beräknas i den 6:e och 7:e övervakningsperioden vartannat år (Eldistributionsnätsverksamhet)
Allmänt förbättringsmål: Allmänt effektivitetsmål i den 6:e övervakningsperioden 0 % och i den 7:e övervakningsperioden 1 % (Eldistributionsnätsverksamhet, högspänningsdistributionsnätsverksamhet och stamnätsverksamhet)
Kvalitetsincitament
Planerade avbrott i HS-nätet: Planerade avbrott i HS-nätet tas bort från beräkningen av kvalitetsincitamentet
Flexibelt incitament
7:e kontrollperiodens flexibilitetsincitament har lagts till: (El) För den 7:e övervakningsperioden, ett flexibilitetsincitament på 2 % avsett för utnyttjande av marknadsbaserad flexibilitet som en del av effektivitetsincitamentet
Energimyndigheten förbehåller möjligheten för alla berörda parter att yttra sig över riktlinjen.
Viktiga förändringar av metoderna jämfört med de första riktlinjerna som hördes våren 2023
Avkastning
Riskfri ränta och landsriskpremie: Den riskfria räntan och landsriskpremien för 2024 fastställdes till 2,48 % och 0,59 %.
Marknadsriskpremie: Marknadsriskpremien för åren 2024-2027 sattes till 4,4 %.
Relevanskriterium för parametrar härledda från jämförelsegruppen: Beroende på andelen av den aktuella verksamheten i jämförelsebolagens hela koncerns verksamhet tillämpas antingen median- eller den nedre kvartilen av intervallet vid definition av betakoefficient, kapitalstruktur och skuldpremie. Parametrarna för eldistribution och högspänningsdistribution och naturgasdistribution bestäms utifrån den nedre kvartilen för åren 2024-2025.
Naturgas tilläggsriskpremie: (gäller nätverksamhet för överföring och distribution av naturgas) Återinförd efter de första riktlinjerna, premienivån ändrades baserat på byråns övergripande bedömning.
Intäktsbasen
Frysa gamla och nya nättillgångar till enhetspriset vid investeringstillfället: Nättillgångarna justeras med frysta enhetspriser specifika för investeringsåret, det vill säga hela nättillgångarna omvärderas inte med de senaste enhetspriserna, utan tillämplig enhetspris beror på investeringsåret för komponenten. Den gamla massan beräknas genom att använda gamla övervakningsdata med enhetspriser fram till slutet av 2011 (för naturgas slutet av 2016), varefter enhetspriserna justeras bakåt med levnadskostnadsindex för att mer exakt beskriva kostnadsnivån vid investeringstidpunkten för värdering av äldre investeringar. Från och med 2024 kommer alltså enhetspriserna att korrigeras med konsumentprisindex fram till 2031, förutom år 2028, för vilket enhetspriserna uppdateras med en styckprisenkät som kommer att användas som underlag för indexkorrigering för värdering. investeringar åren 2029-2031.
Demonteringskostnader för ersättningsinvesteringar: De aktiverade nedmonteringskostnaderna för ersättningsinvesteringar i nättillgångar beaktas inte i den justerade balansräkningen i deras bokförda värde. Aktiveringar beaktas i driftskostnaderna
Fasade flaskhalsintäkter: (stamnätet för el) "Avskrivna flaskhalsintäkter jämförs med andelen flaskhalsintäkter i kassa och bankfordringar och med oavslutade investeringar finansierade med flaskhalsintäkter. Den överskjutande andelen av amorterad flaskhalsinkomst delas upp i eget kapital och uppskjuten skatteskuld, som lämnas i räntefritt skuldkapital"
Investeringsincitament
Borttagning av indexkorrigering: "Linjära avskrivningar är inte längre föremål för en separat inflationskorrigering varje år, eftersom inflationen korrekt ska beaktas i det direkt fastställda återanskaffningsvärdet, från vilket den linjära avskrivningen beräknas. När den nominella avkastningen används baseras återanskaffningsvärdet på värderingen av placeringarnas enhetspriser vid investeringstillfället."
Effektiviseringsincitament
Effektivitet främre uppdateringscykel: Effektivitetsfronten beräknas i den 6:e och 7:e övervakningsperioden vartannat år (Eldistributionsnätsverksamhet)
Allmänt förbättringsmål: Allmänt effektivitetsmål i den 6:e övervakningsperioden 0 % och i den 7:e övervakningsperioden 1 % (Eldistributionsnätsverksamhet, högspänningsdistributionsnätsverksamhet och stamnätsverksamhet)
Kvalitetsincitament
Planerade avbrott i HS-nätet: Planerade avbrott i HS-nätet tas bort från beräkningen av kvalitetsincitamentet
Flexibelt incitament
7:e kontrollperiodens flexibilitetsincitament har lagts till: (El) För den 7:e övervakningsperioden, ett flexibilitetsincitament på 2 % avsett för utnyttjande av marknadsbaserad flexibilitet som en del av effektivitetsincitamentet
Energimyndigheten förbehåller möjligheten för alla berörda parter att yttra sig över riktlinjen.
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden ska lämnas till utlåtandetjänstensenast den 10.11.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen observera att utlåtanden som lämnas till utlåtandetjänsten är offentliga. Om ni anser att utlåtandet eller dess bilagor innehåller konfidentiell information, skall dessa anges tydligt i skriften eller dess bilagor och skicka dom separat till Energimyndigheten via e-mail [email protected].
Vi ber er att dela upp era utlåtanden enligt underrubrikerna.
Vi ber er att dela upp era utlåtanden enligt underrubrikerna.
Beredare
Mer information ges av direktör Veli-Pekka Saajo ([email protected] tel. 0295 050 023) eller ledande sakkunnig Tiina Karppinen ([email protected] tel. 0295 050 035)
Sändlista:
Aki Tourunen | ||
Aleksi Pakkanen | ||
Anna Pasma | ||
Antero Reilander | ||
Antti Rautiainen | ||
Anu Rantala | ||
Arto Junttila | ||
Arto Nieminen | ||
Arto Pekonen | ||
Esa Ala-Honkola | ||
Esa Koivula | ||
Esa Ukkonen | ||
Frank Hoverfelt | ||
Fredrik Nase | ||
Harri Korhonen | ||
Heikki Lappalainen | ||
Ina Lehto | ||
Ingvar Kulla | ||
Janne Pirttimaki | ||
Jari Lepisto | ||
Jarno Ala-Kokko | ||
Jarno Liimatainen | ||
Joni Hemmila | ||
Joni Jaaskelainen | ||
Jorma Heikkila | ||
Jorma Myllymaki | ||
Jouni Pylvanainen | ||
Juha Koskinen | ||
Juha Rintamaki | ||
Juha Sipola | ||
Jukka Kuula | ||
Jukka Rajala | ||
Jukka Ylitalo | ||
Jussi Lehto | ||
Jussi Poussa | ||
Jussi Selenius | ||
Jyrki Tammivuori | ||
Kai-Kristian Koskinen | ||
Kaisa Matschoss | ||
Kalevi Mattila | ||
Kari Kuusela | ||
Kari Kuusela | ||
Kari Rimpela | ||
Kari Vaananen | ||
Kimmo Kivikko | ||
Kimmo Nurminen | ||
Kristel Pynnonen | ||
Kristian Finell | ||
Kurt Stenvall | ||
Lasse Lahti | ||
Lauri Laine | ||
Lauri Siltanen | ||
Maarit Herranen | ||
Magnus Nylander | ||
Marju Silander | ||
Marko Haapala | ||
Marko Niemonen | ||
Marko Silokoski | ||
Markus Lehtonen | ||
Markus Nurmi | ||
Markus Nurmi | ||
Matti Takamaki | ||
Merja Nelimarkka | ||
Mika Matikainen | ||
Mika Paloranta | ||
Mikko Kangasniemi | ||
Noora Neilimo-Kontio | ||
Olli Mattila | ||
Osmo Siirto | ||
Ossi Perala | ||
Pasi Haarala | ||
Pasi Kuokkanen | ||
Pertti Menonen | ||
Petri Dahlstrom | ||
Petri Malinen | ||
Petri Pylsy | ||
Petri Sihvo | ||
Petri Tuomainen | ||
Pia Palokangas | ||
Rami Tahtinen | ||
Risto Kosunen | ||
Risto Lappi | ||
Risto Lehtonen | ||
Sallila Sahkonsiirto | ||
Sami Kervinen | ||
Sanni Harala | ||
Tapani Liuhala | ||
Tapio Jalonen | ||
Tarja Heinonen | ||
Tero Karhumaki | ||
Tero Mantyla | ||
Timo Jutila | ||
Timo Korpelainen | ||
Timo Patana | ||
Timo Virikko | ||
Toivo Hurme | ||
Tomi Toivonen | ||
Tommi Korpi | ||
Tommi Lahdeaho | ||
Tony Eklund | ||
Tuomas Liikala | ||
Tuomo Hakkarainen | ||
Vesa Hatila |