Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om temporär ändring av kommunallagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/18189/2020
Svarstiden gick ut: 11.9.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet begär utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om temporär ändring av kommunallagen.
Förslaget innebär att en kommun ska kunna ansöka om förlängning av tiden för täckande av underskott hos finansministeriet, om kommunen på grund av ekonomiska svårigheter till följd av covid-19-epidemin inte kan täcka ett underskott i balansräkningen inom den tidsfrist som anges i lagen. Lagen ska också tillämpas på samkommuner.
Ett underskott i kommunens balansräkning ska enligt 110 § 3 mom. i kommunallagen (410/2015) täckas inom fyra år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Kommunen ska i ekonomiplanen besluta om specificerade åtgärder genom vilka underskottet täcks under den nämnda tidsperioden. I 118 § i kommunallagen föreskrivs det om utvärderingsförfarandet i fråga om kommuner som har en speciellt svår ekonomisk ställning. I 2 och 3 mom. i den paragrafen föreskrivs det om de kriterier och gränsvärden för nyckeltal för kommunens ekonomi som ska uppfyllas för att ett utvärderingsförfarande ska inledas. Ett utvärderingsförfarande kan enligt 2 mom. inledas om kommunen inte har täckt underskottet i kommunens balansräkning inom den tidsfrist som anges i 110 § 3 mom.
Enligt propositionen ska till lagen fogas en ny 110 a § om ändring av tidfristen för täckande av underskott genom beslut av finansministeriet på ansökan av kommunen. I 1 mom. föreslås en bestämmelse om att finansministeriet trots bestämmelserna om täckande av underskott i kommunens balansräkning i 110 § 3 mom. på ansökan av kommunen kan besluta att kommunen ska täcka ett underskott i balansräkningen inom sex år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Enligt momentet ska tidsfristen tillämpas på utvärderingsförfarandet i fråga om kommuner som har en speciellt svår ekonomisk ställning istället för den tidsfrist som avses i 118 § 2 mom. Enligt propositionen gäller således villkoren för inledande av ett utvärderingsförfarande enligt 118 § 2 mom. i kommunallagen den i det föreslagna momentet förlängda tiden för täckande av underskott. Ett utvärderingsförfarande i fråga om en kommun som har en speciellt svår ekonomisk ställning ska således få inledas, om kommunen inte täckt underskottet i kommunens balansräkning inom sex år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes i fråga om de kommuner som beviljats en tidsfrist enligt momentet. Till övriga delar ska bestämmelserna i 118 § tillämpas på villkoren för att inleda ett utvärderingsförfarande
Bestämmelser om förutsättningarna för förlängning av tidsfristen, tidsfristerna för inlämnande av ansökan samt om skyldigheten att rapportera till finansministeriet finns i 110 a § 2–4 mom.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt så att kommunerna kan beakta dem när budgeten och ekonomiplanen för 2021 görs upp. Lagen föreslås gälla till och med den 31 december 2025.
Förslaget innebär att en kommun ska kunna ansöka om förlängning av tiden för täckande av underskott hos finansministeriet, om kommunen på grund av ekonomiska svårigheter till följd av covid-19-epidemin inte kan täcka ett underskott i balansräkningen inom den tidsfrist som anges i lagen. Lagen ska också tillämpas på samkommuner.
Ett underskott i kommunens balansräkning ska enligt 110 § 3 mom. i kommunallagen (410/2015) täckas inom fyra år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Kommunen ska i ekonomiplanen besluta om specificerade åtgärder genom vilka underskottet täcks under den nämnda tidsperioden. I 118 § i kommunallagen föreskrivs det om utvärderingsförfarandet i fråga om kommuner som har en speciellt svår ekonomisk ställning. I 2 och 3 mom. i den paragrafen föreskrivs det om de kriterier och gränsvärden för nyckeltal för kommunens ekonomi som ska uppfyllas för att ett utvärderingsförfarande ska inledas. Ett utvärderingsförfarande kan enligt 2 mom. inledas om kommunen inte har täckt underskottet i kommunens balansräkning inom den tidsfrist som anges i 110 § 3 mom.
Enligt propositionen ska till lagen fogas en ny 110 a § om ändring av tidfristen för täckande av underskott genom beslut av finansministeriet på ansökan av kommunen. I 1 mom. föreslås en bestämmelse om att finansministeriet trots bestämmelserna om täckande av underskott i kommunens balansräkning i 110 § 3 mom. på ansökan av kommunen kan besluta att kommunen ska täcka ett underskott i balansräkningen inom sex år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Enligt momentet ska tidsfristen tillämpas på utvärderingsförfarandet i fråga om kommuner som har en speciellt svår ekonomisk ställning istället för den tidsfrist som avses i 118 § 2 mom. Enligt propositionen gäller således villkoren för inledande av ett utvärderingsförfarande enligt 118 § 2 mom. i kommunallagen den i det föreslagna momentet förlängda tiden för täckande av underskott. Ett utvärderingsförfarande i fråga om en kommun som har en speciellt svår ekonomisk ställning ska således få inledas, om kommunen inte täckt underskottet i kommunens balansräkning inom sex år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes i fråga om de kommuner som beviljats en tidsfrist enligt momentet. Till övriga delar ska bestämmelserna i 118 § tillämpas på villkoren för att inleda ett utvärderingsförfarande
Bestämmelser om förutsättningarna för förlängning av tidsfristen, tidsfristerna för inlämnande av ansökan samt om skyldigheten att rapportera till finansministeriet finns i 110 a § 2–4 mom.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt så att kommunerna kan beakta dem när budgeten och ekonomiplanen för 2021 görs upp. Lagen föreslås gälla till och med den 31 december 2025.
Bakgrund
Covid-19-epidemin och de omfattande restriktionerna till följd av den har betydande konsekvenser för samhällsekonomin, den offentliga ekonomin och den kommunala ekonomin. Epidemin påverkar kommunernas ekonomi eftersom särskilt utgifterna för social- och hälsovården ökar och skatte- och avgiftsintäkterna minskar.
Covid-19-epidemin och undantagstillståndet kommer enligt uppskattningarna att påverka ekonomin för åtminstone en del av kommunerna så att det uppstår ett ännu större underskott eller så att det blir svårare för kommunerna att genomföra åtgärder för att täcka ett underskott. Det är dock osäkert hur långvariga dessa konsekvenser kommer att bli. Konsekvenserna berör åtminstone innevarande år 2020, och man kan anta att de kommer att synas i kommunernas ekonomi även 2021. Konsekvenserna av epidemin kan beaktas så att man temporärt ändrar tidsfristerna för skyldigheten att täcka ett underskott i syfte att lindra konsekvenserna av epidemin
Covid-19-epidemin och undantagstillståndet kommer enligt uppskattningarna att påverka ekonomin för åtminstone en del av kommunerna så att det uppstår ett ännu större underskott eller så att det blir svårare för kommunerna att genomföra åtgärder för att täcka ett underskott. Det är dock osäkert hur långvariga dessa konsekvenser kommer att bli. Konsekvenserna berör åtminstone innevarande år 2020, och man kan anta att de kommer att synas i kommunernas ekonomi även 2021. Konsekvenserna av epidemin kan beaktas så att man temporärt ändrar tidsfristerna för skyldigheten att täcka ett underskott i syfte att lindra konsekvenserna av epidemin
Målsättningar
Syftet med propositionen är att beakta konsekvenserna av covid-19-epidemin för den kommunala ekonomin samt att förbättra kommunernas möjligheter att anpassa sin ekonomi på grund av de ekonomiska svårigheter som följt av epidemin.
Avsikten är att ge kommunerna möjlighet att sprida ut de åtgärder som föranleds av de ekonomiska svårigheterna till följd av epidemin över en längre tid än den som anges i kommunallagens bestämmelser om tidsfristen för täckande av underskott. Det går att förlänga tidsfristen för täckande av underskott i balansräkningen enligt kommunallagen så att kommunen har möjlighet att stegvis över en längre tid sätta in sådana åtgärder som behövs för att täcka underskottet.
Avsikten är att ge kommunerna möjlighet att sprida ut de åtgärder som föranleds av de ekonomiska svårigheterna till följd av epidemin över en längre tid än den som anges i kommunallagens bestämmelser om tidsfristen för täckande av underskott. Det går att förlänga tidsfristen för täckande av underskott i balansräkningen enligt kommunallagen så att kommunen har möjlighet att stegvis över en längre tid sätta in sådana åtgärder som behövs för att täcka underskottet.
Bilagor:
Tidtabell
Sista inlämningsdag för utlåtandena: 11.9.2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna in utlåtanden.
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på begärän on utkåtande som finns i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtanden behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på begärän on utkåtande som finns i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtanden behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Beredare
regeringsråd Mervi Kuittinen, puh 0295 530 445, mervi.kuittinen(at)vm.fi
konsultativ tjänsteman virkamies Pasi Leppänen, puh. 02955 30564, pasi.leppanen(at)vm.fi
konsultativ tjänsteman virkamies Pasi Leppänen, puh. 02955 30564, pasi.leppanen(at)vm.fi
Sändlista:
Akaan kaupunki | ||
AKAVA | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Saimaan ammattiopisto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, eksote | ||
Etelä-Pohjanmaan erityishuoltopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky, Essote | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Forssan kaupunki | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin erityishuoltopiiri | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, HUS | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Honkajoen kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri, Sosteri | ||
Itä-Uudenmaan koulutuskuntaytymä | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä, johtaja | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Gradia | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Järviseudun koulutuskuntayhtymä | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon ky | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelu ky, Soite | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Keuruun kaupunki | ||
Keva | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä, Ekami | ||
Koulutuskeskus Salpaus kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kunta-alan unioni, Julkisen alan unioni JAU | ||
Kuntarahoitus | ||
Kuntatarkastajat ry, nyk. Julkishallinnon tarkastajat ry | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kvarnen Samkommun | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen ky Carea | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen ky, Carea | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kårkulla samkommun | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin erityishuoltopiiri | ||
Lapin liitto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Optima samkommun | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä nyk. RIVERIA | ||
Pohjois-Karjalan maakuntal. | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen ky, Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä, PHHYKY | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raahen koulutuskuntayhtymä | ||
Raision kaupunki | ||
Raision seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
SAK | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Salon seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Samkommunen för yrkesutbildning i Östra Nyland | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savon erityishuoltopiiri | ||
Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotkamon kunta | ||
STTK | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ja Etelä-Hämeen erityishuoltopiiri | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtimon kunta | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
Kunnat
kuntatalous
kuntalaki