Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VK/60005/04.00.01/2023
Svarstiden gick ut: 4.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Julkisten hankintojen kansallisessa strategiassa vuodelta 2020 todetaan, että koska julkisiin hankintoihin käytettävä euromääräinen volyymi on kansantaloudellisesti merkittävä, tulee hankintoja organisaatioissa johtaa strategisena toimintona. Tämän edellytyksenä on se, että hankintoja johdetaan tietoon perustuen. Tätä varten tarvitaan tietovarantoja sekä kansallisella että yksittäisen organisaation tasolla.
Useissa vuosien 2020–2023 aikana suoritetuissa tutkimuksissa on todettu, että hankintojen operatiivisesta hoitamisesta kertyy paljon dataa digitaaliseen muotoon, mutta tieto on hyvin hajallaan yksittäisillä hankintayksiköillä tai muilla toimijoilla eikä tietosisältöjä ole ohjattu yhdenmukaisella rakenteella tai tietomallilla, joten lähtökohtaisesti samaa tietoa hallitaan hyvin erilaisin tietorakentein. Tietoja ei ole yksinkertaisin toimenpitein yhdistettävissä. Tietojen kokoaminen yhteiseen paikkaan yhtenäisin rakentein loisi runsaasti mahdollisuuksia tiedon hyödyntämiselle erilaisissa yhteyksissä johtamisen lisäksi mm. suunnitteluissa, kilpailutuksissa, toiminnan kehittämisessä, vaikuttavuusarvioinneissa, jne.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa tavoitellaan julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä julkisen palvelutuotannon osalta. Yksi hallitusohjelmaan kirjatuista toimenpiteistä on sellaisen hankintatietokannan perustaminen, joka mahdollistaa kehitystoimien ja lainsäädäntömuutosten arvioinnin, parhaiden käytäntöjen levittämisen ja väärinkäytösten havaitsemisen. Toinen merkittävästi hankintojen tiedolla johtamista edistävä toimenpide on säätäminen julkisyhteisöjen ostolaskudatan avoimesti ja keskitetysti julkaistavaksi ilman erillistä pyyntöä.
Tällä arkkitehtuurikuvauksella tavoitellaan sitä, että se auttaa hahmottamaan julkisissa hankinnoissa käytettävien järjestelmien kokonaisuuden, komponentit, niiden keskinäiset suhteet ja tiedonkulun. Sen on tarkoitus toimia pohjana julkishallinnon hankintatoimen tiedolla johtamisen nykytilan ymmärtämisessä, digitalisoinnin ja hankintojen tiedolla johtamisen kehittämisen ohjauksessa ja suunnittelussa. Dokumentissa esitetään mahdollisuuksia ja keinoja edistää julkisten hankintojen tietojen standardointia sekä tietoanalyysien koordinointia.
Useissa vuosien 2020–2023 aikana suoritetuissa tutkimuksissa on todettu, että hankintojen operatiivisesta hoitamisesta kertyy paljon dataa digitaaliseen muotoon, mutta tieto on hyvin hajallaan yksittäisillä hankintayksiköillä tai muilla toimijoilla eikä tietosisältöjä ole ohjattu yhdenmukaisella rakenteella tai tietomallilla, joten lähtökohtaisesti samaa tietoa hallitaan hyvin erilaisin tietorakentein. Tietoja ei ole yksinkertaisin toimenpitein yhdistettävissä. Tietojen kokoaminen yhteiseen paikkaan yhtenäisin rakentein loisi runsaasti mahdollisuuksia tiedon hyödyntämiselle erilaisissa yhteyksissä johtamisen lisäksi mm. suunnitteluissa, kilpailutuksissa, toiminnan kehittämisessä, vaikuttavuusarvioinneissa, jne.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa tavoitellaan julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä julkisen palvelutuotannon osalta. Yksi hallitusohjelmaan kirjatuista toimenpiteistä on sellaisen hankintatietokannan perustaminen, joka mahdollistaa kehitystoimien ja lainsäädäntömuutosten arvioinnin, parhaiden käytäntöjen levittämisen ja väärinkäytösten havaitsemisen. Toinen merkittävästi hankintojen tiedolla johtamista edistävä toimenpide on säätäminen julkisyhteisöjen ostolaskudatan avoimesti ja keskitetysti julkaistavaksi ilman erillistä pyyntöä.
Tällä arkkitehtuurikuvauksella tavoitellaan sitä, että se auttaa hahmottamaan julkisissa hankinnoissa käytettävien järjestelmien kokonaisuuden, komponentit, niiden keskinäiset suhteet ja tiedonkulun. Sen on tarkoitus toimia pohjana julkishallinnon hankintatoimen tiedolla johtamisen nykytilan ymmärtämisessä, digitalisoinnin ja hankintojen tiedolla johtamisen kehittämisen ohjauksessa ja suunnittelussa. Dokumentissa esitetään mahdollisuuksia ja keinoja edistää julkisten hankintojen tietojen standardointia sekä tietoanalyysien koordinointia.
Bakgrund
Julkisiin hankintoihin käytetään vuosittain merkittävä määrä verovaroja (vuonna 2022 n. 45 mrd €) . Panoksella voidaan vaikuttaa monin tavoin siihen, mihin suuntaan yhteiskuntamme kehittyy. Syksyllä 2020 julkaistun kansallisen julkisten hankintojen strategian yksi kahdeksasta tahtotilasta on hankintojen tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus. Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuuden arviointi tukevat strategista johtamista ja varmistavat sitä, että edetään oikeaan suuntaan tavoitteita kohden.Tiedolla johtamisen mahdollistaminen edellyttää tietovarantojen kokoamista niin kansallisella kuin yksittäisen organisaationkin tasolla.
Hankintastrategian toimeenpanoa varten laaditussa toimenpidekuvauksessa asetettiin tehtäväksi laatia valtakunnallinen kokonaisarkkitehtuuri ja selvittää tietoaineistojen yhtenäistämistarpeita tietokantojen rakentamiseksi. Valtakunnallisten järjestelmien kehittämistä tulisi tehdä siten, että kerättäviä tietoja voidaan hyödyntää mahdollisimman kattavasti. Tavoitetilassa tietoja yhdistetään ja analysoidaan data-analyysipalvelujen avulla julkisten hankintojen kehittämiseksi.
Hankintastrategian toimeenpanoa varten laaditussa toimenpidekuvauksessa asetettiin tehtäväksi laatia valtakunnallinen kokonaisarkkitehtuuri ja selvittää tietoaineistojen yhtenäistämistarpeita tietokantojen rakentamiseksi. Valtakunnallisten järjestelmien kehittämistä tulisi tehdä siten, että kerättäviä tietoja voidaan hyödyntää mahdollisimman kattavasti. Tavoitetilassa tietoja yhdistetään ja analysoidaan data-analyysipalvelujen avulla julkisten hankintojen kehittämiseksi.
Målsättningar
Kuvauksen laatimisella tavoitellaan sitä, että se auttaa hahmottamaan julkisissa hankinnoissa käytettävien järjestelmien kokonaisuuden, komponentit, niiden keskinäiset suhteet, tiedonkulun, keskeiset käsitteet ja tiedot, sidosryhmät, roolit sekä tietojärjestelmäpalvelut. Tavoitteena on muodostaa näistä yhteen toimiva kokonaisuus, jonka avulla hankintatoimea voidaan tehostaa ja hankintojen vaikuttavuutta parantaa erityisesti tiedon avulla.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Kommentit liitteenä olevaan arkkitehtuurikuvausluonnokseen pyydetään antamaan lausuntopalvelussa 4.11.2023 mennessä. Lausunnot pyydetään toimittamaan ensisijaisesti Lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta tähän lausuntopyyntöön vastaamalla. Lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se haluaa keskittyä lausunnossaan. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta kohdasta Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Lausunnon voi antaa myös sähköpostitse lähettämällä sen valtiokonttorin kirjaamoon. Sähköiset lausunnot tulee toimittaa pdf-, word-, tai rtf- tallennusmuodossa. Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa.
Lausunnon voi antaa joko organisaatio tai yksittäinen henkilö. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa asiassa lausuntonsa, ja lausuntopyyntöä saa jakaa vapaasti eteenpäin.
Lausunnot ovat julkisia.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta kohdasta Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Lausunnon voi antaa myös sähköpostitse lähettämällä sen valtiokonttorin kirjaamoon. Sähköiset lausunnot tulee toimittaa pdf-, word-, tai rtf- tallennusmuodossa. Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa.
Lausunnon voi antaa joko organisaatio tai yksittäinen henkilö. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa asiassa lausuntonsa, ja lausuntopyyntöä saa jakaa vapaasti eteenpäin.
Lausunnot ovat julkisia.
Valmistelijat
Svarsanvisningar för mottagare
Julkisen hallinkintojen, kokonaisarkkitehtuurin ja tietojohtamisen asiantuntijoita pyydetään kommentoimaan luonnoksessa esitettyä informaatiota ja toimenpiteitä.
Valmistelijat
Sändlista:
Aapo Korte | ||
Aimo Maanavilja | ||
Aki Fihlman | ||
Aki Jaaskelainen | ||
Aku Seppala | ||
Aleksi Pulli | ||
Alex Gyllenbogel | ||
Alexandra Ora | ||
Anja Piispanen | ||
Anna Taivela | ||
Anni Kurvinen | ||
Annika Juhola | ||
Annika Torkell | ||
Annika Turunen | ||
Antti Karjalainen | ||
Antti Laakso | ||
Antti Rissanen | ||
Antti Ronkainen | ||
Antti Sipila | ||
Anu Hakli | ||
Anu Valtavaara | ||
Arja Heikkinen | ||
Arto Kivela | ||
Atte Koskinen | ||
Charlotte Kiiskinen | ||
Eeva Etholen | ||
Eeva-Riitta Hognas | ||
Eija Riikonen | ||
Elina Ahde | ||
Elina Hienonen | ||
Elina Koivuniemi | ||
Elina Railamaa | ||
Elina Tarkkonen | ||
Elisa Kettunen | ||
Elisa Niemi | ||
Elisa Sivula | ||
Elisa Vuorinen | ||
Emma Reponen | ||
Fianri@Coloplast Coloplast | ||
Hanna Pajunen-Muhonen | ||
Hannu Tikkanen | ||
Harri Kauppinen | ||
Harri Laine | ||
Heli Janhunen | ||
Henri Seppanen | ||
Hilkka Neuvonen | ||
Iina Bergstrom | ||
Ilkka Liljander | ||
Ilkka Paukkunen | ||
Ilmo Parvinen | ||
Irene Heikkila | ||
Irina Rekiranta-Luukkonen | ||
Jaakko Julin | ||
Jaakko Rintamaki | ||
Jaana Pousi | ||
Jan Jaaskelainen | ||
Janina Riutta | ||
Janne Heinonen | ||
Janne Laaja | ||
Janne Liljavuori | ||
Jari Forsblom | ||
Jari Latvalahti | ||
Jari Vaine | ||
Jarkko Koskinen | ||
Jarkko Vesapuisto | ||
Jean-Tibor Isomauno | ||
Jenna Jaminki | ||
Jenni Rovio | ||
Jere Lumikko | ||
Johanna Kuusisto | ||
Johanna sorvettula | ||
Joni Makinen | ||
Joni Niittyniemi | ||
Joose Huopio | ||
Juha Helminen | ||
Juha Holmi | ||
Juha Kontkanen | ||
Juha Penttinen | ||
Juhana Stedt | ||
Juha-Pekka Heikkonen | ||
Juha-Pekka Leskinen | ||
Jukka Kuisma | ||
Juri Matinheikki | ||
Jussi Kauppi | ||
Jyrki Happo | ||
Kaija Haapasalo | ||
Kaisa Kolu | ||
Kaisa Puuronen | ||
Kari Grondahl | ||
Kari Juopperi | ||
Karin Bergbom | ||
Karri Lahtinen | ||
Katariina Huikko | ||
Kati Laukola | ||
Katja Metsola | ||
Katja Sohlberg | ||
Katri Kulju | ||
Kimmo Iirola | ||
Kimmo Viljamaa | ||
Kirsi Kataja | ||
Kirsi Rinne | ||
Krista Piippo | ||
Kristian Hartikainen | ||
Kristiina Miskala | ||
Laila Vihersaari-Johnston | ||
Laura Westerberg | ||
Laura Ylitalo | ||
Liisa Kolari | ||
Liisa Leppanen | ||
Maare Heinikoski | ||
Maarit Lampilahti | ||
Mari Tomperi | ||
Maria Merisalo | ||
Maria Roykka | ||
Marianne Ahmaoja | ||
Marika Pakkanen | ||
Marja-Liisa Jantunen | ||
Marja-Liisa Jyrkila | ||
Marja-Liisa ylitalo | ||
Marjo Ojala | ||
Marjukka Niinioja | ||
Marjut Keskivinkka | ||
Marjut Schroderus | ||
Marko Hulkkonen | ||
Matias E.Koskimies | ||
Matias Nikkari | ||
Merja Pentikainen | ||
Mervi Veini | ||
Mia Astrom | ||
Mia Kontio-Kaskikallio | ||
Mika Hanninen | ||
Mika Heinonen | ||
Mika Hermas | ||
Mika Ojanen | ||
Mika Purmonen | ||
Mika Uitto | ||
Mikko Asunen | ||
Mikko Jarvilehto | ||
Mikko Lindqvist | ||
Mikko Osterman | ||
Mikko Pitkanen | ||
Mikko Saavalainen | ||
Mikko Toriseva | ||
Milla Ahola | ||
Minna Kitusuo | ||
Minna Koivisto | ||
Mira Hoffren | ||
Nina Sulonen | ||
Noora Fils | ||
Olli Jylha | ||
Olli-Juhani Piri | ||
Ollimatias Hakkinen | ||
Oskari Nokso-Koivisto | ||
Outi Hedemaki | ||
Outi Jousi | ||
Outi Karinharju | ||
Outi Teittinen | ||
Paivi aaltonen | ||
Paivi Kanth | ||
Paivi Kohvakka | ||
Paula Tervo | ||
Pauliina M.Lautiainen | ||
Pekka Liukkonen | ||
Pekka Niskasaari | ||
Petra Pantsar | ||
Piia Moilanen | ||
Pirjo Lehtola | ||
Raija Kaljunen | ||
Reeta Munther | ||
Riikka Heikkinen | ||
Riikka Munne | ||
Riitta-Maija Hamalainen | ||
Roni Kiuru | ||
Saila Puurunen | ||
Sami Helander | ||
Sami Linkovesi | ||
Sanna Lummio | ||
Sari aartolahti | ||
Sari Vaananen | ||
Sarita Knuutila | ||
Satu Jarviranta | ||
Sebastian Forssell | ||
Sirpa Reunanen-Alatalo | ||
Sissi Nurhonen | ||
Suvi Rossi | ||
Tanja Dickman | ||
Tarinka Ringvall | ||
Tarja Sinivuori-Boldt | ||
Teemu Liimatainen | ||
Teppo Joentausta | ||
Terhi Tevameri | ||
Tero Meltti | ||
Tero Piippo | ||
Tiia Kauppinen | ||
Tiia Mutikainen | ||
Tiia Tuuri | ||
Tiina Sirkjarvi | ||
Tiina Tiihonen | ||
Timo Harju | ||
Timo Kivisto | ||
Timo Rantanen | ||
Timo Vetri | ||
Tomi Jarvinen | ||
Tony Akerberg | ||
Tuija Korpela | ||
Tuomas Kauranne | ||
Tuomo Peltola | ||
Tuomo Vuorinen | ||
Tuula Risikko | ||
Tuure Marku | ||
Ulla Isotalo | ||
Veera Lavikkala | ||
Veli-Matti Keloneva | ||
Virpi Heinonen | ||
Virpi Hotti | ||
Virpi Ruuskanen | ||
Virpi Sillanpaa |
Asiasanat
hankinnat, tiedolla johtaminen, arkkitehtuuri, tieto, data