Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om arbetslösas studier och rätt till utkomstskydd för arbetslösa
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/144/2022
Svarstiden gick ut: 1.7.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås det att lagen om utkomstskydd för arbetslösa, lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice samt lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen ändras.
Avvägningen om studierna ska betraktas som heltidsstudier eller deltidsstudier ska i fortsättningen bedömas utifrån studiernas omfattning endast i fråga om vissa särskilt fastställda studier.
Det föreslås att den sänkta skyldigheten att söka arbete som för närvarande gäller arbetssökande som deltar i frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån i uppskattningsvis en dryg månad begränsas till att gälla endast sådana studerande som deltar i frivilliga studier och som inte har slutfört sådan utbildning som leder till examen och som ger yrkesfärdigheter efter grundskolan eller gymnasiet.
Avvägningen om studierna ska betraktas som heltidsstudier eller deltidsstudier ska i fortsättningen bedömas utifrån studiernas omfattning endast i fråga om vissa särskilt fastställda studier.
Det föreslås att den sänkta skyldigheten att söka arbete som för närvarande gäller arbetssökande som deltar i frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån i uppskattningsvis en dryg månad begränsas till att gälla endast sådana studerande som deltar i frivilliga studier och som inte har slutfört sådan utbildning som leder till examen och som ger yrkesfärdigheter efter grundskolan eller gymnasiet.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering är ett av de viktigaste målen för den ekonomiska politiken under regeringsperioden att sysselsättningsgraden i en situation där världsekonomin utvecklas normalt och den inhemska ekonomin återspeglar den globala utvecklingen ska nå upp till en nivå på 75 procent i åldersgruppen 15–64 år 2023. Ett mål enligt regeringsprogrammet är dessutom att förbättra arbetslösas möjligheter att studera på deltid vid sidan om jobbsökning.
Enligt regeringsprogrammet ska regeringen också genomföra en parlamentarisk reform av det kontinuerliga lärandet. Den parlamentariska grupp som bereder reformen av det kontinuerliga lärandet drog den 17 december 2020 upp riktlinjer för att utveckla systemet med utkomstskydd för arbetslösa så, att arbetslösa ska ha bättre möjligheter än för närvarande att studera utan att arbetslöshetsförmånen går förlorad.
Regeringen fattade den 11 februari 2022 beslut om sysselsättningsåtgärder som ska stärka statsfinanserna med minst 110 miljoner euro. Regeringen drog upp riktlinjer för att förtydliga hur deltidsstudier och arbetslöshetsförmåner kan sammanjämkas samt för att i större utsträckning än för närvarande möjliggöra studier och kompetensutveckling vid sidan av jobbsökning utan att arbetslöshetsförmånen går förlorad.
Dessutom fattade regeringen beslut om att frivilliga studier som stöds med utkomstskydd för arbetslösa ska ses över så att de undantag som gäller jobbsökningsskyldigheten för dem som studerar frivilligt ska begränsas till att gälla endast sådana personer som saknar yrkesfärdigheter. Ändringen höjer sysselsättningen med cirka 1 100 personer och den offentliga ekonomin stärks som helhet med cirka 41 miljoner euro per år.
Enligt regeringsprogrammet ska regeringen också genomföra en parlamentarisk reform av det kontinuerliga lärandet. Den parlamentariska grupp som bereder reformen av det kontinuerliga lärandet drog den 17 december 2020 upp riktlinjer för att utveckla systemet med utkomstskydd för arbetslösa så, att arbetslösa ska ha bättre möjligheter än för närvarande att studera utan att arbetslöshetsförmånen går förlorad.
Regeringen fattade den 11 februari 2022 beslut om sysselsättningsåtgärder som ska stärka statsfinanserna med minst 110 miljoner euro. Regeringen drog upp riktlinjer för att förtydliga hur deltidsstudier och arbetslöshetsförmåner kan sammanjämkas samt för att i större utsträckning än för närvarande möjliggöra studier och kompetensutveckling vid sidan av jobbsökning utan att arbetslöshetsförmånen går förlorad.
Dessutom fattade regeringen beslut om att frivilliga studier som stöds med utkomstskydd för arbetslösa ska ses över så att de undantag som gäller jobbsökningsskyldigheten för dem som studerar frivilligt ska begränsas till att gälla endast sådana personer som saknar yrkesfärdigheter. Ändringen höjer sysselsättningen med cirka 1 100 personer och den offentliga ekonomin stärks som helhet med cirka 41 miljoner euro per år.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att förbättra arbetslösas möjligheter att studera vid sidan om jobbsökning utan att förlora arbetslöshetsförmåner. Syftet är dessutom att skapa klarhet i hur en arbetssökandes studier påverkar rätten till arbetslöshetsförmån. Propositionen syftar också till att göra processen med behandling av ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa smidigare för arbetssökande och att säkerställa att utkomstskyddsärenden behandlas utan dröjsmål.
Ett ytterligare syfte med propositionen är att öka sysselsättningen med cirka 1100 personer.
Ett ytterligare syfte med propositionen är att öka sysselsättningen med cirka 1100 personer.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM009:00/2022 - linkki hankesivulle
https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM009:00/2022 - länk till projektportalen
Bilagor:
FI HE luonnos työttömien opiskelua ja työttömyysturvaoikeutta koskevaksi lainsäädännöksi.pdf -
SV RP utkast förslag till lagstiftning om arbetslösas studier och rätt till utkomstskydd för arbetslösa.pdf - Det svenskspråkiga utkastet till proposition kompletteras när översättningen är klar. Uppdatering 20.6.2022: Översättningen av hela propositionen blir tyvärr inte klar under remissen. Arbets- och näringsministeriet beklagar det förändrade läget.
Tidtabell
Utlåtandet ska lämnas till arbets- och näringsministeriet senast den 1 juli 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 1 juli 2022 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer information ges av
specialsakkunnig Noora Santala, tfn. 029 504 7304 (utkomstskydd för arbetslösa)
specialsakkunnig Eero Janhonen, tfn. 0295 047 201 (tjänster för arbetssökande)
E-postadresserna har formen [email protected].
specialsakkunnig Noora Santala, tfn. 029 504 7304 (utkomstskydd för arbetslösa)
specialsakkunnig Eero Janhonen, tfn. 0295 047 201 (tjänster för arbetssökande)
E-postadresserna har formen [email protected].
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akaan kaupunki | ||
Akava ry | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
AMS Åland | ||
Asikkalan kunta | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Finanssivalvonta | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Hangon kaupunki | ||
Hattulan kunta | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Janakkalan kunta | ||
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus | ||
Joensuun kaupunki | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE -toimisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kaupunki | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansalaisopistojen liitto | ||
Karijoen kunta | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kontiolahden kunta | ||
Kosken Tl:n kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuntatyönantajat | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kärkölän kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapinlahden kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lukiolaisten liitto | ||
Lumijoen kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Nokian kaupunki | ||
OKM | ||
OM | ||
Opetushallitus | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisen kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Outokummun kaupunki | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Polvijärven kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pälkäneen kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruoveden kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Salon kaupunki | ||
SAMU | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Sauvon kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Siikajoen kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sotkamon kunta | ||
STM | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien liitto – SAKKI ry | ||
Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Suomusalmen kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
TE-hallinnon asiakaspalvelukeskus | ||
TE-hallinnon henkilöstöjärjestö | ||
Teuvan kunta | ||
Toholammen kunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Uusikaupunki | ||
VAKO | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valo-valmennus | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
VM | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |