Valtioneuvoston asetus alueiden kehittämisen ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan hankkeiden rahoittamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen 7 ja 34 §:n muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27752/2023
Svarstiden gick ut: 1.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne oheisesta luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi alueiden kehittämisen ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan hankkeiden rahoittamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (867/2021) 7 ja 34 §:n muuttamisesta.
Asetuksen 7 §:n 1 kohtaa, jossa säädetään investointihankkeen hyväksyttävistä kustannuksista, ehdotetaan muutettavaksi siten, että siihen lisätään maa- ja vesialueiden hankinta- ja vuokrakustannukset hyväksyttäviksi kustannuksiksi. Asetuksen 34 §:ään esitetään lisättäväksi uusi 3 momentti, jossa tarkennetaan kansallisen vastinrahoituksen määrän myöntämistä.
Asetuksen muutosten on tarkoitus tulla voimaan 15.12.2023 alkaen.
Ruotsinkielinen asetusluonnos lisätään myöhemmin lausuntopyyntöön.
Asetuksen 7 §:n 1 kohtaa, jossa säädetään investointihankkeen hyväksyttävistä kustannuksista, ehdotetaan muutettavaksi siten, että siihen lisätään maa- ja vesialueiden hankinta- ja vuokrakustannukset hyväksyttäviksi kustannuksiksi. Asetuksen 34 §:ään esitetään lisättäväksi uusi 3 momentti, jossa tarkennetaan kansallisen vastinrahoituksen määrän myöntämistä.
Asetuksen muutosten on tarkoitus tulla voimaan 15.12.2023 alkaen.
Ruotsinkielinen asetusluonnos lisätään myöhemmin lausuntopyyntöön.
Bakgrund
Asetuksen 7 §:ään (Investointihankkeen hyväksyttävät kustannukset) ehdotettu muutos on tarpeellinen, koska rahoituslain 7 §:n investointihankkeen hyväksyttävät kustannukset eroavat tukikelpoisuusasetuksen 10 ja 22 §:n korvattavista kustannuksista. Rahoitusasetus ja tukikelpoisuusasetus ovat samaa kokonaisuutta ja näiden kahden asetuksen koherenssi on olennainen osa koko rahastojen hallinnoinnin toimivuutta.
Asetuksen 34 §:n (Interreg-ohjelmien kansallisen vastinrahoituksen määrä) 2 momentin mukaan kansallista vastinrahoitusta ei myönnetä alle 4 900 euroa hanketta kohden, eikä kansallista vastinrahoitusta myönnetä yli 200 000 euroa hanketta kohden. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momenttia, jolla kansallisen vastinrahoituksen myöntämistä rajoitettaisiin hankkeisiin, joiden kokonaiskustannukset ylittävät 20 000 euroa. Ehdotettu muutos on tarpeellinen, koska asetuksen sanamuoto ei täysin vastaa asetuksen alkuperäisessä muistiossa kirjoitettua.
Asetuksen 34 §:n (Interreg-ohjelmien kansallisen vastinrahoituksen määrä) 2 momentin mukaan kansallista vastinrahoitusta ei myönnetä alle 4 900 euroa hanketta kohden, eikä kansallista vastinrahoitusta myönnetä yli 200 000 euroa hanketta kohden. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momenttia, jolla kansallisen vastinrahoituksen myöntämistä rajoitettaisiin hankkeisiin, joiden kokonaiskustannukset ylittävät 20 000 euroa. Ehdotettu muutos on tarpeellinen, koska asetuksen sanamuoto ei täysin vastaa asetuksen alkuperäisessä muistiossa kirjoitettua.
Målsättningar
Asetuksen 7 §:n 1 kohdan muutoksella mahdollistetaan maa- ja vesialueiden hankinnan ja vuokraamisen kustannusten korvaaminen. Maa- ja vesialueiden hankinta- ja vuokrakustannukset ovat tukikelpoisuusasetuksen mukaan tukikelpoisia. Rahoitusasetuksen sanamuoto ei kuitenkaan mahdollista näiden hyväksymistä rahoituskelpoisiksi. Kahden samoja hankkeita koskevan asetuksen epätasaisuus on syytä poistaa. Asetuksen 7 §:n muutoksella ei ole taloudellisia vaikutuksia. Rahastojen kokonaisrahoituksen määrää ei muuteta tämän muutoksen myötä, joten vaikutusta valtion budjettiin ei ole.
Asetuksen 34 §:n muutoksella varmistetaan Interreg-ohjelmien kansallisen vastinrahoituksen asianmukainen ja tuloksellinen käyttö. Asetuksen aiempi muotoilu on jo johtanut kansallisen vastinrahoituksen myöntämiseen hankkeille, joille ei sitä ollut alun perin tarkoitus myöntää.
Asetuksen 34 §:n muutoksella varmistetaan Interreg-ohjelmien kansallisen vastinrahoituksen asianmukainen ja tuloksellinen käyttö. Asetuksen aiempi muotoilu on jo johtanut kansallisen vastinrahoituksen myöntämiseen hankkeille, joille ei sitä ollut alun perin tarkoitus myöntää.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot on annettava viimeistään 1.11.2023.
Kyseessä on tekninen muutos ja tästä syystä lausuntoaika on normaalia lyhyempi.
Kyseessä on tekninen muutos ja tästä syystä lausuntoaika on normaalia lyhyempi.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.Valmistelijat
Johtava asiantuntija Petra Metsälä, 050 527 3948, petra.metsala(a)gov.fi
Sändlista:
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Lapin liitto | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Satakuntaliitto | ||
Uudenmaan liitto |