Lausuntopyyntö Oikeushallintovirastoselvityksestä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/6598/2018
Svarstiden gick ut: 31.5.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Oikeusministeriö asetti 12. joulukuuta 2018 varatuomari Juhani Jokisen selvityshenkilönä selvittämään ministeriön yhteydessä toimivista erillisvirastoista koostuvan toimijan mahdollista perustamista.
Tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoja hallinnonalan pienten ja toiminnallisesti itsenäisten toimijoiden toimintojen kokoamiseksi yhteen hallinnollisesti siten, että hallinnonalalla toimivien erillisvirastojen lainsäädäntöön ja kansainvälisiin säännöksiin pohjautuvaa varsin itsenäistä asemaa ei vaaranneta eikä niiden tehtäväkenttää tässä yhteydessä muuteta. Toimeksiannossa tarkoitettuja erillisvirastoja ovat Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti HEUNI, lapsiasiavaltuutettu, Onnettomuustutkintakeskus, tasa-arvovaltuutettu, tiedusteluvalvontavaltuutettu, tietosuojavaltuutettu ja yhdenvertaisuusvaltuutettu.
Selvityshenkilö toteaa, että erillisvirastojen hallinto- ja tukitehtävien hoidon rakenne on perusteltua järjestää tavalla, joka korostaa erillisvirastojen riippumattomuutta poliittisesti ohjatusta ministeriöstä ja mahdollistaisi samalla tarkoituksenmukaisen ja tehokkaan hallinto- ja tukitehtävien hoitamisen. Siten kaikki sellaiset hallinto- ja tukitehtävät tai niiden valmistelu, jotka on tarkoituksenmukaista siirtää oikeusministeriötä alemmalle hallinnon tasolle, siirretäisiin erillisvirastojen hallinnosta ja tukipalveluista vastaavalle virastolle. Samoin ne erillisvirastojen nykyisin hoitamat hallintotehtävät, jotka niiden itsenäisyyttä ja riippumattomuutta vaarantamatta voitaisiin tehdä mittakaavaetuja hyödyntäen keskitetysti, siirrettäisiin niin ikään hallintoasioista vastaavalle virastolle.
Selvityshenkilö esittää kahta vaihtoehtoista mallia erillisvirastojen yhteisten hallinto- ja tukitehtävien järjestämiseksi.
Tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoja hallinnonalan pienten ja toiminnallisesti itsenäisten toimijoiden toimintojen kokoamiseksi yhteen hallinnollisesti siten, että hallinnonalalla toimivien erillisvirastojen lainsäädäntöön ja kansainvälisiin säännöksiin pohjautuvaa varsin itsenäistä asemaa ei vaaranneta eikä niiden tehtäväkenttää tässä yhteydessä muuteta. Toimeksiannossa tarkoitettuja erillisvirastoja ovat Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti HEUNI, lapsiasiavaltuutettu, Onnettomuustutkintakeskus, tasa-arvovaltuutettu, tiedusteluvalvontavaltuutettu, tietosuojavaltuutettu ja yhdenvertaisuusvaltuutettu.
Selvityshenkilö toteaa, että erillisvirastojen hallinto- ja tukitehtävien hoidon rakenne on perusteltua järjestää tavalla, joka korostaa erillisvirastojen riippumattomuutta poliittisesti ohjatusta ministeriöstä ja mahdollistaisi samalla tarkoituksenmukaisen ja tehokkaan hallinto- ja tukitehtävien hoitamisen. Siten kaikki sellaiset hallinto- ja tukitehtävät tai niiden valmistelu, jotka on tarkoituksenmukaista siirtää oikeusministeriötä alemmalle hallinnon tasolle, siirretäisiin erillisvirastojen hallinnosta ja tukipalveluista vastaavalle virastolle. Samoin ne erillisvirastojen nykyisin hoitamat hallintotehtävät, jotka niiden itsenäisyyttä ja riippumattomuutta vaarantamatta voitaisiin tehdä mittakaavaetuja hyödyntäen keskitetysti, siirrettäisiin niin ikään hallintoasioista vastaavalle virastolle.
Selvityshenkilö esittää kahta vaihtoehtoista mallia erillisvirastojen yhteisten hallinto- ja tukitehtävien järjestämiseksi.
- Emovirastomallissa tietosuojavaltuutetun toimisto muutettaisiin virastoksi, jonka itsenäinen hallintoyksikkö tuottaisi määrätyt hallinto- ja tukipalvelut kaikille erillisvirastoille.
- Virastohotellimallissa erillisvirastojen hallinto- ja tukitehtävien hoitamista varten perustettaisiin kokonaan uusi virasto.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-748-9 - Oikeushallintovirastoselvitys. Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2019:11
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään perjantaina 31.5.2019.
Svarsanvisningar för mottagare
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne Oikeushallintovirastoselvityksestä. Selvitys on julkaistu oikeusministeriön julkaisusarjassa Selvityksiä ja ohjeita 2019:11 ja se on saatavissa osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-748-9.
Lausunnolla haetaan ehdotuksia jatkokehittämisen tueksi.
Pyydämme, että lausunto annetaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse eikä sitä tarvitse allekirjoittaa. Jos lausunnonantaja on valmistellut lausunnon erilliselle asiakirjalle (esimerkiksi sisäistä hyväksymistä varten), ei asiakirjaa tarvitse liittää lausuntoon, vaan vastaukset lausuntopyynnön lomakkeelle ovat tällöinkin riittäviä.
Lausunnon antaminen lausuntopalvelu.fi:ssä edellyttää, että lausunnonantaja rekisteröityy ja kirjautuu palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnolla haetaan ehdotuksia jatkokehittämisen tueksi.
Pyydämme, että lausunto annetaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse eikä sitä tarvitse allekirjoittaa. Jos lausunnonantaja on valmistellut lausunnon erilliselle asiakirjalle (esimerkiksi sisäistä hyväksymistä varten), ei asiakirjaa tarvitse liittää lausuntoon, vaan vastaukset lausuntopyynnön lomakkeelle ovat tällöinkin riittäviä.
Lausunnon antaminen lausuntopalvelu.fi:ssä edellyttää, että lausunnonantaja rekisteröityy ja kirjautuu palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Juha Saunamäki p. 02951 50192
Sähköpostiosoite [email protected]
Sähköpostiosoite [email protected]
Sändlista:
Akava ry | ||
Ammattiliitto PRO | ||
Eduskunnan ihmisoikeuskeskus | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
European network of Equalitybodies - Equinet | ||
Folktinget | ||
Invalidiliitto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Konkurssiasiamies | ||
Kynnys ry | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto | ||
Naisjärjestöjen keskusliitto | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta TANE | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Trasek ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
USKOT foorumi ry | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
YK:n rikos- ja huumausainejärjestö UNOCD | ||
YK:n yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipotiikan instituutti HEUNI | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
hallinnon kehittäminen, itsenäisyys, päätöksenteko, organisaatio