HE terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta; Valmiutta ja häiriötilanteiden hoitamista koskevat säädökset
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/7206/2020
Svarstiden gick ut: 15.4.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta. Säädösmuutokset koskevat valmiutta ja varatumista koskevia säännöksiä sekä häiriötilanteiden hoitamista.
Bakgrund
Poikkeusolojen sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta on tarkastellut valmiutta ja varatumista koskevaa lainsäädäntöä ja havainnut selkeitä puutteita muun muassa valmiussuunnittelun yhteensovittamisessa, tilannekuvan luomisessa ja huoltovarmuudessa. Neuvottelukunta on tehnyt esitykset tarvittavista lainsäädäntömuutoksista, jotka on aikataulutettu kiireellisyysjärjestyksen perusteella. Ensimmäisessä vaiheessa, mahdollisimman pian on tarve luoda valtakunnallisesti yhtenäiset rakenteet valmiussuunnittelulle, tilannekuvan luomiselle ja häiriötilanteiden johtamiselle. Covid19-pandemian johdosta asetetut poikkeusolot edellyttävät lainsäädännön valmistelua nopealla aikataulululla.
Målsättningar
Esityksen mukaan sairaanhoitopiireille, joissa on yliopistollinen sairaala, annetaan tehtäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisen valmiussuunnittelun johtaminen ja yhteensovittaminen sekä ajantasaisen tilannekuvan luominen ja ylläpitäminen. Ylipistollista sairaalaa ylläpitävät sairaanhoitopiirit toimivat keskenään yhteistyössä, siten että ne yhdessä muodostavat valtakunnallisen kokonaisuuden.
Sosiaalihuollosta vastaaville toimielimille säädettäisiin velvoite sopia yhdessä alueellisesta varau-tumisesta ja sovittaa yhteen valmiussuunnittelu erityisvastuualueen terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Lisäksi on varmistettava sosiaalihuollon osaaminen ja edustus yliopistollista sairaalaa ylläpitävän sairaanhoitopiirin valmiutta koskevien tehtävien hoitamisessa. Kunnan tai kuntayhtymän sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen tulee tuottaa ja luovuttaa yhtenäisen valtakunnallisen tilannekuvan muodostamiseksi tarvittavat tiedot.
Normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa, tilanteessa, jossa yhden sairaanhoitopiirin resurssit ylittyvät, ylipistollista sairaalaa ylläpitävä sairaanhoitopiiri johtaa erityisvastuualueellaan terveydenhuollon resursseja valmiussuunnitelmassa määriteltyjen periaatteiden mukaisesti sekä yhteensovittaa erityisvastuualueellaan sosiaalihuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä.
Esityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö kokoaa kultakin viideltä yliopistollisen sairaalan valmiuskeskukselta saamansa, yhtenäisin perustein laaditun tilannekuvan valtakunnallisen päätöksenteon tueksi.
Sosiaalihuollosta vastaaville toimielimille säädettäisiin velvoite sopia yhdessä alueellisesta varau-tumisesta ja sovittaa yhteen valmiussuunnittelu erityisvastuualueen terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Lisäksi on varmistettava sosiaalihuollon osaaminen ja edustus yliopistollista sairaalaa ylläpitävän sairaanhoitopiirin valmiutta koskevien tehtävien hoitamisessa. Kunnan tai kuntayhtymän sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen tulee tuottaa ja luovuttaa yhtenäisen valtakunnallisen tilannekuvan muodostamiseksi tarvittavat tiedot.
Normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa, tilanteessa, jossa yhden sairaanhoitopiirin resurssit ylittyvät, ylipistollista sairaalaa ylläpitävä sairaanhoitopiiri johtaa erityisvastuualueellaan terveydenhuollon resursseja valmiussuunnitelmassa määriteltyjen periaatteiden mukaisesti sekä yhteensovittaa erityisvastuualueellaan sosiaalihuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä.
Esityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö kokoaa kultakin viideltä yliopistollisen sairaalan valmiuskeskukselta saamansa, yhtenäisin perustein laaditun tilannekuvan valtakunnallisen päätöksenteon tueksi.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 15.4.2020 mennessä.
Lausuntoaika on normaalia lyhyempi poikkeusoloista johtuvan asian kiireellisyyden vuoksi.
Lausuntoaika on normaalia lyhyempi poikkeusoloista johtuvan asian kiireellisyyden vuoksi.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan ensisijaisesti lausuntopalvelu.fi kautta osoitteessa (linkki).
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia. Lausuntopyyntö ja materiaalit löytyvät myös internetosoitteesta: https://stm.fi/lausuntopyynnot (linkki) ja hankeikkunasta osoitteesta:
https://hankeikkuna.vnv.fi/app#/haku?keyword=STM048:00~2F2020&resultCount=12
hankenumerolla STM048:00/2020.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia. Lausuntopyyntö ja materiaalit löytyvät myös internetosoitteesta: https://stm.fi/lausuntopyynnot (linkki) ja hankeikkunasta osoitteesta:
https://hankeikkuna.vnv.fi/app#/haku?keyword=STM048:00~2F2020&resultCount=12
hankenumerolla STM048:00/2020.
Valmistelijat
Anne Ilkka, hallitusneuvos, p. 0295 163384
Pekka Tulokas, valmiusjohtaja, 0295 163 202
Pekka Tulokas, valmiusjohtaja, 0295 163 202
Sändlista:
Etelä-Karjalan shp | ||
Etelä-Pohjanmaan shp | ||
Etelä-Savon shp | ||
Helsingin ja Uudenmaan shp | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Itä-Savon shp | ||
Kainuun shp | ||
Kanta-Hämeen shp | ||
Keski-Pohjanmaan shp | ||
Keski-Suomen shp | ||
Kymenlaakson shp | ||
Lapin shp | ||
Länsi-Pohjan shp | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan shp | ||
Pohjois-Karjalan shp | ||
Pohjois-Pohjanmaan shp | ||
Pohjois-Savon shp | ||
Puolustusvoimat/pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen shp | ||
Satakunnan shp | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työterveyslaitos (C-osaamiskeskus) | ||
Vaasan shp | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen shp |