RP till riksdagen om godkännande och sättande i kraft av ändringarna i bilagan till SOLAS-konventionen, protokoll I till MARPOL-konventionen och bilagan till barlastvattenkonventionen samt med förslag till lagar om ändring av sjölagen och lagen om farleds
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/25295/2024
Svarstiden går ut: 31.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås det att riksdagen godkänner de ändringar som gjorts i bilagan om 1974 års internationella konvention om säkerhet för människoliv till sjöss, den så kallade SOLAS-konventionen, och i protokoll I till 1978 års protokoll till 1973 års internationella konvention till förhindrande av förorening från fartyg, den så kallade MARPOL-konventionen, samt en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionsändringarna som hör till området för lagstiftningen. Eftersom ändringarna innehåller bestämmelser som hör till både Europeiska unionens och medlemsstaternas behörighet, söks riksdagens godkännande endast till den del ändringarna hör till Finlands behörighet. I propositionen föreslås också de ändringar i sjölagen som konventionsändringarna förutsätter.
Samtidigt föreslås det att riksdagen godkänner de ändringar som gjorts i den internationella konventionen om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten och sediment, den så kallade barlastvattenkonventionen, samt en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionsändringarna som hör till området för lagstiftningen.
Dessutom föreslås i propositionen, fristående från konventionsändringarna, lagtekniska ändringar i lagen om farledsavgift för att uppfylla kraven enligt förordningen om inrättande av en europeisk kontaktpunkt för sjöfart. Genom ändringarna i lagen om farledsavgift preciseras registreringsförfarandet för ombud och kunder som registreras i det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten. Dessutom tillåts automatiserat beslutsfattande i särskilt angivna situationer. Ändringarna gör förfarandena enligt lagen om farledsavgift smidigare över lag.
Samtidigt föreslås det att riksdagen godkänner de ändringar som gjorts i den internationella konventionen om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten och sediment, den så kallade barlastvattenkonventionen, samt en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionsändringarna som hör till området för lagstiftningen.
Dessutom föreslås i propositionen, fristående från konventionsändringarna, lagtekniska ändringar i lagen om farledsavgift för att uppfylla kraven enligt förordningen om inrättande av en europeisk kontaktpunkt för sjöfart. Genom ändringarna i lagen om farledsavgift preciseras registreringsförfarandet för ombud och kunder som registreras i det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten. Dessutom tillåts automatiserat beslutsfattande i särskilt angivna situationer. Ändringarna gör förfarandena enligt lagen om farledsavgift smidigare över lag.
Bakgrund
Målsättningar
Genom ändringarna i kapitel V i bilagan till SOLAS-konventionen förtydligas anmälningsförfarandet vid förlust av containrar till havs, och fastställs flaggstatens skyldighet att underrätta Internationella sjöfartsorganisationen. Genom ändringarna i protokoll I till MARPOL-konventionen görs anmälningsförfarandet vid förlust av containrar enligt bilagan till SOLAS-konventionen obligatoriskt också med stöd av MARPOL-konventionen, om de försvunna containrarna innehåller skadliga ämnen.
Genom ändringarna i barlastvattenkonventionen preciseras användningen av elektroniska barlastvattendagböcker.
Genom ändringarna i barlastvattenkonventionen preciseras användningen av elektroniska barlastvattendagböcker.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM037:00/2024 - Hankeikkuna
Bilagor:
Taitettu 11.12 Konttiraportointi HE lausuntoversio.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
Konttiraportointi HE lausuntoversio PAS + §§ + sopimusteksti SV_MH.pdf - Utkast till regeringsproposition
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 31 januari 2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten Utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via Utlåtande.fi-tjänsten.
Det är dock också möjligt att lämna ett utlåtande per e-post genom att sända utlåtandet till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret: VN/25295/2024 som referens.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Det är dock också möjligt att lämna ett utlåtande per e-post genom att sända utlåtandet till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret: VN/25295/2024 som referens.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Beredare
Ytterligare information om begäran av utlåtande ges av:
Regeringsråd Katja Viertävä, [email protected]
Konsultativ tjänsteman Laura Sarlin, [email protected]
Specialsakkunnig Tomi Paavola, [email protected]
Regeringsråd Katja Viertävä, [email protected]
Konsultativ tjänsteman Laura Sarlin, [email protected]
Specialsakkunnig Tomi Paavola, [email protected]
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
ABB | ||
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aker Arctic Technology Inc | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Business Finland | ||
Business Turku | ||
Cargotec | ||
Centrum Balticum | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elomatic | ||
ESL Shipping | ||
FinFerries | ||
Finnish Maritime Cluster | ||
Finnlines | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic VTS | ||
Gasum | ||
HaminaKotkan satama | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Langh Shipping | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriaura | ||
Meriliitto | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
NAPA | ||
Neste | ||
Norsepower | ||
Onnettomuustutkimuskeskus | ||
Opetushallitus | ||
Outokumpu | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Laivameklarit ry | ||
Suomen Laivapäällystöliitto ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WEGA | ||
Wetech | ||
Wista Finland ry | ||
VTT | ||
WWF Suomi | ||
Wärtsilä | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
merenkulku
IMO
väylämaksut