Utredning om tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap i Finland
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/5969/2019
Svarstiden gick ut: 30.5.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om utredningen om tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap.
Enligt regeringsprogrammet för Sanna Marins regering ska tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap i vissa i lagstiftningen särskilt angivna fall utredas. I denna utredning uppdateras justitieministeriets kartläggning från 2012 om strävandena att utveckla de internationella bestämmelserna samt de nationella bestämmelserna i vissa utvalda stater gällande surrogatmoderskap. I utredningen utformas också möjliga regleringsalternativ i enlighet med regeringsprogrammet med tanke på att man bör överväga att tillåta icke-kommersiellt surrogatmoderskap på ett begränsat sätt.
Ett nationellt godkännande hindrar inte surrogatmoderskap, men kan i bästa fall leda till att färre finländare söker sig utomlands för surrogatmoderskapsarrangemang. Det förutsätter dock att tillgången till surrogatmoderskap och kostnaderna för behandlingen är rätt dimensionerade. Den internationella utvecklingen visar att icke-kommersiellt surrogatmoderskap kan medföra oönskade negativa kommersiella följder, om verksamheten inte är klart reglerad och övervakningen har ordnats på behörigt sätt. Inofficiella ersättningar till surrogatmammorna är ett exempel på detta.
Enligt regeringsprogrammet för Sanna Marins regering ska tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap i vissa i lagstiftningen särskilt angivna fall utredas. I denna utredning uppdateras justitieministeriets kartläggning från 2012 om strävandena att utveckla de internationella bestämmelserna samt de nationella bestämmelserna i vissa utvalda stater gällande surrogatmoderskap. I utredningen utformas också möjliga regleringsalternativ i enlighet med regeringsprogrammet med tanke på att man bör överväga att tillåta icke-kommersiellt surrogatmoderskap på ett begränsat sätt.
Ett nationellt godkännande hindrar inte surrogatmoderskap, men kan i bästa fall leda till att färre finländare söker sig utomlands för surrogatmoderskapsarrangemang. Det förutsätter dock att tillgången till surrogatmoderskap och kostnaderna för behandlingen är rätt dimensionerade. Den internationella utvecklingen visar att icke-kommersiellt surrogatmoderskap kan medföra oönskade negativa kommersiella följder, om verksamheten inte är klart reglerad och övervakningen har ordnats på behörigt sätt. Inofficiella ersättningar till surrogatmammorna är ett exempel på detta.
Bakgrund
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om utredningen om tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap.
Enligt regeringsprogrammet för Sanna Marins regering ska tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap i vissa i lagstiftningen särskilt angivna fall utredas. I denna utredning uppdateras justitieministeriets kartläggning från 2012 om strävandena att utveckla de internationella bestämmelserna samt de nationella bestämmelserna i vissa utvalda stater gällande surrogatmoderskap. I utredningen utformas också möjliga regleringsalternativ i enlighet med regeringsprogrammet med tanke på att man bör överväga att tillåta icke-kommersiellt surrogatmoderskap på ett begränsat sätt.
Ett nationellt godkännande hindrar inte surrogatmoderskap, men kan i bästa fall leda till att färre finländare söker sig utomlands för surrogatmoderskapsarrangemang. Det förutsätter dock att tillgången till surrogatmoderskap och kostnaderna för behandlingen är rätt dimensionerade. Den internationella utvecklingen visar att icke-kommersiellt surrogatmoderskap kan medföra oönskade negativa kommersiella följder, om verksamheten inte är klart reglerad och övervakningen har ordnats på behörigt sätt. Inofficiella ersättningar till surrogatmammorna är ett exempel på detta.
Enligt regeringsprogrammet för Sanna Marins regering ska tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap i vissa i lagstiftningen särskilt angivna fall utredas. I denna utredning uppdateras justitieministeriets kartläggning från 2012 om strävandena att utveckla de internationella bestämmelserna samt de nationella bestämmelserna i vissa utvalda stater gällande surrogatmoderskap. I utredningen utformas också möjliga regleringsalternativ i enlighet med regeringsprogrammet med tanke på att man bör överväga att tillåta icke-kommersiellt surrogatmoderskap på ett begränsat sätt.
Ett nationellt godkännande hindrar inte surrogatmoderskap, men kan i bästa fall leda till att färre finländare söker sig utomlands för surrogatmoderskapsarrangemang. Det förutsätter dock att tillgången till surrogatmoderskap och kostnaderna för behandlingen är rätt dimensionerade. Den internationella utvecklingen visar att icke-kommersiellt surrogatmoderskap kan medföra oönskade negativa kommersiella följder, om verksamheten inte är klart reglerad och övervakningen har ordnats på behörigt sätt. Inofficiella ersättningar till surrogatmammorna är ett exempel på detta.
Målsättningar
Enligt regeringsprogrammet för Sanna Marins regering ska tillåtandet av icke-kommersiellt surrogatmoderskap i vissa i lagstiftningen särskilt angivna fall utredas. I denna utredning uppdateras justitieministeriets kartläggning från 2012 om strävandena att utveckla de internationella bestämmelserna samt de nationella bestämmelserna i vissa utvalda stater gällande surrogatmoderskap. I utredningen utformas också möjliga regleringsalternativ i enlighet med regeringsprogrammet med tanke på att man bör överväga att tillåta icke-kommersiellt surrogatmoderskap på ett begränsat sätt.
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-583-8 - Selvitys / Utredning
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM026:00/2019 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM026:00/2019 - Projektsida
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 30 maj 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av remissvaren ber vi remissinstanserna följa samma rubriker och upplägg som i de viktigaste förslagen (nedan).
Även andra än de som nämns i sändlistan nedan kan lämna ett utlåtande. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att komma igång med tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan nedan kan lämna ett utlåtande. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att komma igång med tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer information ges av:
Salla Silvola, lagstiftningsråd, tfn 02951 50314,
Mari Kaipomäki, specialsakkunnig, tfn 02951 50062
([email protected])
Salla Silvola, lagstiftningsråd, tfn 02951 50314,
Mari Kaipomäki, specialsakkunnig, tfn 02951 50062
([email protected])
Sändlista:
Adoptioperheet ry | ||
Amnesty International Suomen osasto | ||
Appelmedi | ||
Aura Klinikka | ||
Dextra | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
emeritusprofessori Markku Helin | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Etävanhempien liitto ry | ||
Gynova Oulu | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin oikeusaputoimisto | ||
HUS / HYKS / NKL /hedelmöityshoidot | ||
HyVil Oy | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kainuun keskussairaala, hedelmöityshoidot | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kohtuuttomat ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
KYS / Hedelmöityshoidot | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun keskusliitto ry | ||
Lastenvalvojat ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto ry | ||
Mehiläinen Felicitas Helsinki | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto | ||
Miessakit ry | ||
Monika-naiset liitto ry | ||
Monimuotoiset perheet ry | ||
Naisjärjestöjen keskusliitto | ||
Nytkis ry | ||
Ovumia Helsinki | ||
OYS hedelmöityshoidot | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pohjois-Karjalan ks / hedelmöityshoidot | ||
professori Suvianna Hakalehto, Itä-Suomen yliopisto | ||
professori Tuulikki Mikkola, Turun yliopisto | ||
Satakunnan ks / hedelmöityshoidot | ||
Sateenkaariperheet ry | ||
Seinäjoen ks / hedelmöityshoidot | ||
SETA ry | ||
Simpukka ry | ||
sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomalainen lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen gynekologiyhdistys | ||
Suomen kätilöliitto ry | ||
Suomen lastenpsykiatriyhdistys ry | ||
Suomen lääkintäoikeuden ja -etiikan seura | ||
Suomen psykiatriyhdistys | ||
Suomen psykologiliitto | ||
Suomen setlementtiliitto ry | ||
Suomen UNICEF ry | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
TAYS hedelmöityshoidot | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhoitajaliitto | ||
Trasek ry | ||
Tuomariliitto ry | ||
tutkijatohtori Sanna Koulu, Lapin yliopisto | ||
TYKS hedelmöityshoidot | ||
ulkoministeriö | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveusalan eettinen neuvottelukunta | ||
valtiovarainministeriö | ||
vanhempi yliopistonlehtori Liisa Nieminen, Helsingin yliopisto | ||
Väestöliitto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
yliopistonlehtori Katja Karjalainen, Itä-Suomen yliopisto |