Begäran om utlåtande om ett utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om ordnande av social- och hälsovård och 20 § i lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/34869/2024
Svarstiden går ut: 28.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
I propositionen föreslås det att lagen om ordnande av social- och hälsovård och lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård ändras. Enligt förslaget ändras lagen om ordnande av social- och hälsovård så att välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen i fortsättningen inte har någon lagstadgad skyldighet att utöver brådskande vård ordna sådana icke-brådskande hälso- och sjukvårdstjänster som bedöms nödvändiga för tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i landet på det sätt som avses i den föreslagna 3 § 27 punkten i utlänningslagen (RP 143/2024 rd). Välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen föreslås dock ha en skyldighet att ordna nödvändig icke-brådskande vård utifrån en individuell bedömning av ett medicinskt behov för tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i landet, om det på grund av personens hälsotillstånd eller kroppsskada skulle vara uppenbart oskäligt att vägra personen vård eller om en annan persons eller befolkningens hälsa äventyras allvarligt om personen vägras vård.
Avsikten är att välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen liksom för närvarande ska ordna hälso- och sjukvårdstjänster som hänför sig till graviditet för kvinnor som vistas olagligt i landet. Dessutom ska välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen fortfarande ordna de hälso- och sjukvårdstjänster som behövs för barn som vistas olagligt i landet i samma omfattning som för välfärdsområdets invånare. I propositionen föreslås det också att lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård preciseras så att Folkpensionsanstalten också i fortsättningen ska ersätta välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen för vård som getts tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i landet.
Avsikten är att välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen liksom för närvarande ska ordna hälso- och sjukvårdstjänster som hänför sig till graviditet för kvinnor som vistas olagligt i landet. Dessutom ska välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen fortfarande ordna de hälso- och sjukvårdstjänster som behövs för barn som vistas olagligt i landet i samma omfattning som för välfärdsområdets invånare. I propositionen föreslås det också att lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård preciseras så att Folkpensionsanstalten också i fortsättningen ska ersätta välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen för vård som getts tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i landet.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering baserar sig regeringens asylpolitik på bistånd till de mest nödställda, internationellt samarbete, tryggande av säkerheten och försvar av västerländska värderingar, såsom demokrati och jämlikhet. I regeringsprogrammet anges att regeringens mål är att biståndet riktas till de mest nödställda och att missbruk av systemet förhindras. Enligt regeringsprogrammet ska de som fått avslag återvända eller återsändas till utreseländerna så snart som möjligt. Regeringen genomför ett paket för frivillig återresa och frivilligt avlägsnande ur landet, som enligt regeringsprogrammet innebär bland annat att rätten till andra än brådskande social- och hälsovårdstjänster och till social trygghet slopas för personer som vistas olagligt i landet. Till denna del återgår man således till det rättsläge som rådde före förra valperioden.
Målsättningar
Målet med den föreslagna ändringen är att undanröja incitament för olaglig vistelse och främja återvändande för personer som vistas olagligt i landet. Målet är att personer som vistas olagligt i landet lämnar landet snabbt. Genom ändringen strävar man efter att öka den allmänna kännedomen om skyldigheten att återvända även bland sådana utlänningar som vistats olagligt i landet och vilkas vistelse i Finland de myndigheter som utövar utlänningsövervakning inte har kännedom om. Genom att undanröja incitament för olaglig vistelse strävar man också efter att inverka på de negativa följderna av olagliga vistelser. Genom den föreslagna ändringen strävar man efter att uppnå synergier med de åtgärder för förebyggande av olaglig vistelse och främjande av återvändande och återsändande som har beretts och genomförts inom inrikesministeriets förvaltningsområde.
Länkar:
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM158:00/2024 - Länk till projektets webbplats
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM054%3A00%2F2023 - Länk till det tidigare beredningsskedet
Bilagor:
Tidtabell
Uppdatering: Det svenskspråkiga propositionsutkastet har publicerats på utlåtande.fi den 30 december 2024. Remisstiden för det svenskspråkiga propositionsutkastet förlängs så att remisstiden blir lika lång som för det finskspråkiga propositionsutkastet. Vi ber er lämna in svenskspråkiga utlåtanden senast den 10 februari 2025.
I enlighet med anvisningen för hörande vid författningsberedning ska tiden för inlämnande av skriftliga utlåtanden om ett författningsförslag vara minst sex veckor. Om remisstiden infaller under en allmän semesterperiod, bör tiden vara längre. Propositionsutkastet är på remiss sex veckor, av vilken tid en del infaller under en allmän semesterperiod. Remisstiden kan likväl anses vara tillräcklig, eftersom det har ordnats en tidigare remissbehandling om propositionsutkastet.
Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats (https://stm.fi/hanke?tunnus=STM158:00/2024).
I enlighet med anvisningen för hörande vid författningsberedning ska tiden för inlämnande av skriftliga utlåtanden om ett författningsförslag vara minst sex veckor. Om remisstiden infaller under en allmän semesterperiod, bör tiden vara längre. Propositionsutkastet är på remiss sex veckor, av vilken tid en del infaller under en allmän semesterperiod. Remisstiden kan likväl anses vara tillräcklig, eftersom det har ordnats en tidigare remissbehandling om propositionsutkastet.
Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats (https://stm.fi/hanke?tunnus=STM158:00/2024).
Svarsanvisningar för mottagare
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna utlåtande om det bifogade utkastet till regeringsproposition. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet på adressen [email protected]. Om utlåtandet har lämnats in på utlåtandetjänsten behöver det inte skickas separat till social- och hälsoministeriet per e-post eller post.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA-systemet att lämna sina utlåtanden i VAHVA under ärende VN/34869/2024.
Skriftliga utlåtanden kan också lämnas till social- och hälsovårdsministeriet på adressen [email protected]. Ange diarienummer VN/34869/2024 i meddelandet.
Utlåtanden kan också sändas per post till adressen:
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET
Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet på adressen [email protected]. Om utlåtandet har lämnats in på utlåtandetjänsten behöver det inte skickas separat till social- och hälsoministeriet per e-post eller post.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA-systemet att lämna sina utlåtanden i VAHVA under ärende VN/34869/2024.
Skriftliga utlåtanden kan också lämnas till social- och hälsovårdsministeriet på adressen [email protected]. Ange diarienummer VN/34869/2024 i meddelandet.
Utlåtanden kan också sändas per post till adressen:
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET
Beredare
Mer information:
Nuutti Hyttinen, specialmedarbetare, [email protected]
Eveliina Pöyhönen, direktör, [email protected]
Nuutti Hyttinen, specialmedarbetare, [email protected]
Eveliina Pöyhönen, direktör, [email protected]
Sändlista:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Diakonissalaitos | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Global Clinic | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seurakuntayhtymä | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kide-säätiö | ||
Kirkkopalvelut | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkärin sosiaalinen vastuu ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Moniheli ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Sininauhasäätiö | ||
Sisäministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen UNICEF ry | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Turun Valkonauha ry | ||
Turvapaikanhakijoiden tuki ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
UNHCR Pohjoismaiden ja Baltian edustusto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ålands landskapsregering |