Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle takautuvasti maksettavaa sähköhyvitystä sekä sähkölaskujen maksuaikojen pidennystä koskevaksi lainsäädännöksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/35022/2022
Svarstiden gick ut: 22.1.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle takautuvasti maksettavaa sähköhyvitystä sekä sähkölaskujen maksuaikojen pidennystä koskevaksi lainsäädännöksi.
Bakgrund
Poikkeuksellisen korkeat sähkön hinnat aiheuttavat kuluttajille huomattavaa taloudellista rasitetta. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi lait takautuvasti maksettavasta sähköhyvityksestä ja sähkölaskujen maksuajan pidentämisestä, sisältäen ehdotuksen sähköyhtiöiden maksuvalmiutta tukevista toimista, jolla mahdollistetaan maksuaikojen pidentäminen.
Takautuvasti maksettava sähköhyvitys maksettaisiin käyttöpaikkakohtaisesti niille sähkösopimuksille, jotka on tehty henkilötunnuksella, pohjautuen marras-joulukuun 2022 sähkönkulutukseen ja ottamalla huomioon marraskuun 2022 – tammikuun 2023 asiakaskohtainen sähköenergian hinta. Hyvitystä maksettaisiin 50 prosenttia omavastuun 90 euroa/kuukausi ylittävältä osalta, kuitenkin enimmillään 700 euroa kuukaudessa, laskennallisesti neljän kuukauden ajan. Hyvitys kohdistuisi niihin sähkösopimuksiin, joiden sähköenergianhinta on ollut yli 10 senttiä kilowattitunnilta. Hyvitys maksettaisiin kuluttajille sähkön vähittäismyyntiyhtiön tekemänä hyvityksenä sähköenergialaskulla.
Esitetyllä sähkölaskujen maksuaikojen pidennyksellä pyritään osaltaan tukemaan kotitalouksien ja yritysten kykyä maksaa talvikuukausien kulutukseen perustuvat sähkölaskut. Sähkön vähittäismyyntiyhtiöiden tulisi asiakkaan pyynnöstä myöntää lisämaksuaikaa 1.1.2023-30.4.2023 välillä syntyneeseen sähkönkulutukseen liittyville sähköenergialaskuille.
Maksuaikojen pidentäminen merkitsee, että sähköyhtiöt saisivat saatavansa viiveellä. Koska tämä voi aiheuttaa sähköyhtiöille likviditeettivajausta, esitetään, että sähköyhtiöiden maksuvalmiutta tuetaan myöntämällä niille valtiontakauksia likviditeettitarpeen kattamiseksi otettavien pankki- tai TyEL-lainojen vakuudeksi.
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 ensimmäiseen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Takautuvasti maksettava sähköhyvitys maksettaisiin käyttöpaikkakohtaisesti niille sähkösopimuksille, jotka on tehty henkilötunnuksella, pohjautuen marras-joulukuun 2022 sähkönkulutukseen ja ottamalla huomioon marraskuun 2022 – tammikuun 2023 asiakaskohtainen sähköenergian hinta. Hyvitystä maksettaisiin 50 prosenttia omavastuun 90 euroa/kuukausi ylittävältä osalta, kuitenkin enimmillään 700 euroa kuukaudessa, laskennallisesti neljän kuukauden ajan. Hyvitys kohdistuisi niihin sähkösopimuksiin, joiden sähköenergianhinta on ollut yli 10 senttiä kilowattitunnilta. Hyvitys maksettaisiin kuluttajille sähkön vähittäismyyntiyhtiön tekemänä hyvityksenä sähköenergialaskulla.
Esitetyllä sähkölaskujen maksuaikojen pidennyksellä pyritään osaltaan tukemaan kotitalouksien ja yritysten kykyä maksaa talvikuukausien kulutukseen perustuvat sähkölaskut. Sähkön vähittäismyyntiyhtiöiden tulisi asiakkaan pyynnöstä myöntää lisämaksuaikaa 1.1.2023-30.4.2023 välillä syntyneeseen sähkönkulutukseen liittyville sähköenergialaskuille.
Maksuaikojen pidentäminen merkitsee, että sähköyhtiöt saisivat saatavansa viiveellä. Koska tämä voi aiheuttaa sähköyhtiöille likviditeettivajausta, esitetään, että sähköyhtiöiden maksuvalmiutta tuetaan myöntämällä niille valtiontakauksia likviditeettitarpeen kattamiseksi otettavien pankki- tai TyEL-lainojen vakuudeksi.
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 ensimmäiseen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Målsättningar
Ehdotetuilla laeilla pyritään tukemaan kuluttajia poikkeuksellisen korkeiden sähkön hintojen aiheuttamassa haastavassa taloudellisessa tilanteessa sekä tukemaan kuluttajien ja yritysten kykyä maksaa sähkölaskut.
Liitteet:
Tidtabell
Lausuntoaika päättyy 22.1.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/18035/2022.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
---
Sähköyhtiöitä pyydetään erityisesti vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1. Arvio ehdotetun sähköhyvityksen toteuttamisaikataulusta, huomioiden vaadittavat tietojärjestelmämuutokset?
2. Arvio sähköhyvityksen täytäntöönpanon aiheuttamista yrityskohtaisista kustannuksista?
3. Arvio siitä, olisiko vapaa-ajan asuntojen rajaaminen sähköhyvityksen ulkopuolelle teknisesti toteutettavissa?
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/18035/2022.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
---
Sähköyhtiöitä pyydetään erityisesti vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1. Arvio ehdotetun sähköhyvityksen toteuttamisaikataulusta, huomioiden vaadittavat tietojärjestelmämuutokset?
2. Arvio sähköhyvityksen täytäntöönpanon aiheuttamista yrityskohtaisista kustannuksista?
3. Arvio siitä, olisiko vapaa-ajan asuntojen rajaaminen sähköhyvityksen ulkopuolelle teknisesti toteutettavissa?
Valmistelijat
Sändlista:
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiakaupungit ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Fingrid Oyj | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y. | ||
Oikeusministeriö | ||
Paikallisvoima ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Sähkönkäyttäjät ry (ElFi) | ||
Suomen yrittäjät | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Ympäristöministeriö |