Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av hälso- och sjukvårdslagen och till lagar som har samband med den (sjukhus)”
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/31908/2023
Svarstiden gick ut: 1.7.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I utkastet till regeringsproposition, som beretts vid social- och hälsovårdsministeriet, föreslås ändringar i bestämmelserna om jour dygnet runt i hälso- och sjukvården och i den operativa verksamheten. I fortsättningen ska varje välfärdsområde ha ett universitetssjukhus eller centralsjukhus på en angiven ort där det finns jour dygnet runt inom flera specialområden som är tillgänglig för befolkningen och som säkerställer sjukhusets verksamhet. I Nyland kan HUS-sammanslutningen på eget beslut driva sådana sjukhus på fler än en ort.
En konkret följd av förslaget är att jour dygnet runt inom flera specialområden och därmed sådan operativ verksamhet som kräver jour dygnet runt i fortsättningen inte kan ordnas på sjukhusen i Kemi, Nyslott, Oulainen, Salo och Valkeakoski och att förlossningar inte längre sköts i Kemi.
I fråga om jour dygnet runt inom primärvården och akutsjukvården slopas enligt förslaget bestämmelserna enligt vilka social- och hälsovårdsministeriet kan bevilja dispens för upprätthållande av sådan jour. Däremot föreskrivs det i lagen på vilka orter det är möjligt att upprätthålla jour dygnet runt inom primärvården och akutmedicinen. Detta ska enligt förslaget vara möjligt i Ivalo, Kemi, Kuusamo, Nyslott, Jakobstad och Raseborg. Ministeriets dispens gäller för närvarande också jourverksamheten i Idensalmi, Jämsä, Kouvola, Brahestad och Varkaus. På dessa orter kommer det inte vara möjligt att upprätthålla jouren dygnet runt efter att dispensen löper ut. Bestämmelserna om bedömning av behovet av brådskande vård och upprätthållandet av brådskande mottagning under kvällar och veckoslut ska preciseras.
Enligt förslaget lindras kravet på att sådan operativ verksamhet som kräver operationssal och anestesi i sin helhet ska koncentreras till sjukhus med jour dygnet runt inom flera specialområden. En del av den dagkirurgi som kräver operationssal och anestesi och den operativa verksamhet inom olika specialområden som kräver endast kortvarig eftervård kan utföras vid de sjukhus som anges i lagen. Dessutom kan vissa åtgärder som kräver lätt narkos eller lokalbedövning som förutsätter anestesiologisk kompetens utföras också vid andra verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården. Bestämmelserna om denna typ av operationer och åtgärder utfärdas senare genom förordning. I lagen förtydligas också bestämmelserna om under vilka förutsättningar operationer och andra ovan nämnda åtgärder kan skaffas av andra tjänsteproducenter.
Avsikten är att propositionen överlämnas till riksdagen hösten 2024.
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna yttrande om det bifogade utkastet till regeringsproposition. Ministeriet önskar därtill kommentarer till en separat promemoria om socialjour. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
En konkret följd av förslaget är att jour dygnet runt inom flera specialområden och därmed sådan operativ verksamhet som kräver jour dygnet runt i fortsättningen inte kan ordnas på sjukhusen i Kemi, Nyslott, Oulainen, Salo och Valkeakoski och att förlossningar inte längre sköts i Kemi.
I fråga om jour dygnet runt inom primärvården och akutsjukvården slopas enligt förslaget bestämmelserna enligt vilka social- och hälsovårdsministeriet kan bevilja dispens för upprätthållande av sådan jour. Däremot föreskrivs det i lagen på vilka orter det är möjligt att upprätthålla jour dygnet runt inom primärvården och akutmedicinen. Detta ska enligt förslaget vara möjligt i Ivalo, Kemi, Kuusamo, Nyslott, Jakobstad och Raseborg. Ministeriets dispens gäller för närvarande också jourverksamheten i Idensalmi, Jämsä, Kouvola, Brahestad och Varkaus. På dessa orter kommer det inte vara möjligt att upprätthålla jouren dygnet runt efter att dispensen löper ut. Bestämmelserna om bedömning av behovet av brådskande vård och upprätthållandet av brådskande mottagning under kvällar och veckoslut ska preciseras.
Enligt förslaget lindras kravet på att sådan operativ verksamhet som kräver operationssal och anestesi i sin helhet ska koncentreras till sjukhus med jour dygnet runt inom flera specialområden. En del av den dagkirurgi som kräver operationssal och anestesi och den operativa verksamhet inom olika specialområden som kräver endast kortvarig eftervård kan utföras vid de sjukhus som anges i lagen. Dessutom kan vissa åtgärder som kräver lätt narkos eller lokalbedövning som förutsätter anestesiologisk kompetens utföras också vid andra verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården. Bestämmelserna om denna typ av operationer och åtgärder utfärdas senare genom förordning. I lagen förtydligas också bestämmelserna om under vilka förutsättningar operationer och andra ovan nämnda åtgärder kan skaffas av andra tjänsteproducenter.
Avsikten är att propositionen överlämnas till riksdagen hösten 2024.
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna yttrande om det bifogade utkastet till regeringsproposition. Ministeriet önskar därtill kommentarer till en separat promemoria om socialjour. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Bakgrund
Hälso- och sjukvårdens villkor har förändrats avsevärt sedan servicenätet och servicestrukturen för sjukhusen och jouren dygnet runt utformades. Servicesystemets verksamhet och funktion utmanas av att tillgången till yrkeskunnig och utbildad personal har försämrats betydligt inom så gott som alla social- och hälsovårdstjänster och yrkesgrupper i nästan hela landet. Det är också viktigt att bromsa kostnadsökningen för att stärka de offentliga finansernas hållbarhet.
Enligt regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering ska det fattas ett övergripande beslut om sjukhusen och jourerna under 2024 med beaktande både av långa avstånd och språkliga rättigheter. Enligt regeringsprogrammet ska också bestämmelserna om arbetsfördelningen inom den specialiserade sjukvården ses över. Reformen av tjänstelagstiftningen är en fortsättning på vårdreformen där ansvaret för att ordna social- och hälsovården överfördes till välfärdsområden den 1 januari 2023.
Enligt regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering ska det fattas ett övergripande beslut om sjukhusen och jourerna under 2024 med beaktande både av långa avstånd och språkliga rättigheter. Enligt regeringsprogrammet ska också bestämmelserna om arbetsfördelningen inom den specialiserade sjukvården ses över. Reformen av tjänstelagstiftningen är en fortsättning på vårdreformen där ansvaret för att ordna social- och hälsovården överfördes till välfärdsområden den 1 januari 2023.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att stärka servicenätet av sjukhus med specialiserad sjukvård och jour dygnet runt på riksnivå så att det med beaktande av kvalitet, patientsäkerhet och hållbarhet kan svara mot befolkningens servicebehov nu och i framtiden, också i exceptionella situationer och undantagsförhållanden. Syftet med propositionen är i synnerhet att säkerställa att personalen och specialkompetensen räcker till vid olika sjukhus och till andra tjänster genom att koncentrera den mest krävande verksamheten som förutsätter mest resurser och beredskap till universitetssjukhusen och centralsjukhusen. Målet är att på detta sätt öka jämlikheten, vårdens kvalitet och effektivitet samt klient- och patientsäkerheten genom att personalens kompetens är säkerställd och verksamheten är av jämn kvalitet.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna in era utlåtanden senast den 1 juli 2024. Remisstiden för den svenska versionen går ut den 11 augusti 2024.
Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats (https://stm.fi/hanke?tunnus=STM053:00/2023).
Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats (https://stm.fi/hanke?tunnus=STM053:00/2023).
Svarsanvisningar för mottagare
Remissinstanserna får gärna svara på de bifogade frågorna on utkastet. Frågorna kan besvaras på finska eller svenska. Det är också möjligt att lämna ett öppet utlåtande. Utlåtandena kommer att beaktas vid den fortsatta beredningen av regeringspropositionen.
Remissinstanserna ombeds också lämna in en kort sammanfattning av sitt utlåtande på cirka 1/3 A4-sida för sammandraget av utlåtandena.
Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet per e-post på adressen [email protected]. Vi ber de ministerier som använder VAHVA att även föra in utlåtandet under ärende VN/31908/2023 i VAHVA.
Utlåtandet kan också sändas till social- och hälsovårdsministeriet per e-post till adressen [email protected] (ange ärendenummer VN/31908/2023 i följebrevet) eller per post till adressen
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET
Om utlåtandet lämnas in i webbtjänsten behöver det inte sändas separat per e-post eller post.
Remissinstanserna ombeds också lämna in en kort sammanfattning av sitt utlåtande på cirka 1/3 A4-sida för sammandraget av utlåtandena.
Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet per e-post på adressen [email protected]. Vi ber de ministerier som använder VAHVA att även föra in utlåtandet under ärende VN/31908/2023 i VAHVA.
Utlåtandet kan också sändas till social- och hälsovårdsministeriet per e-post till adressen [email protected] (ange ärendenummer VN/31908/2023 i följebrevet) eller per post till adressen
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET
Om utlåtandet lämnas in i webbtjänsten behöver det inte sändas separat per e-post eller post.
Beredare
Ytterligare information:
Sirkku Pikkujämsä, medicinalråd, social- och hälsovårdsministeriet, [email protected] (frågor om sjukhus, jour och specialiserad sjukvård)
Merituuli Mähkä, regeringsråd, social- och hälsovårdsministeriet, [email protected] (frågor om utkastet till proposition)
Sirkku Pikkujämsä, medicinalråd, social- och hälsovårdsministeriet, [email protected] (frågor om sjukhus, jour och specialiserad sjukvård)
Merituuli Mähkä, regeringsråd, social- och hälsovårdsministeriet, [email protected] (frågor om utkastet till proposition)
Sändlista:
Akava | ||
Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry | ||
ARENE | ||
Coxa Oy | ||
DigiFinland Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu ry | ||
Ensihoitojaosto | ||
Erikoissairaanhoidon johtajat ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
HUS | ||
Hyvil Oy | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeen AMK | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iisalmi | ||
Inari | ||
Itä-suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Iso | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jokilaakson terveys Oy | ||
Julkisalojen koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Jämsä | ||
Jämsän terveys Oy | ||
Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Socom Oy | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kemi | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Koske ry | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kouvola | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntaliitto | ||
Kuusamo | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kätilöliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin AMK | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lounais-suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkäripalveluyritykset LPY | ||
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Mikkeli | ||
Nuorten lääkärien yhdistys ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulainen | ||
Oulun yliopisto | ||
Pietarsaari | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus, Sonet Botnia | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Poske | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Raahe | ||
Raasepori | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemi | ||
Ruotsinkielinen sosiaalialan osaamiskeskus, Finlandssvenska Kompetenscentret Ab | ||
Saamelaiskäräjät | ||
SAK | ||
Salo | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Savonia AMK | ||
Savonlinna | ||
Sisäministeriö | ||
Socca -Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessa ja Satakunnassa, Pikassos | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Verso-liikelaitos | ||
Sosiaalijohto ry | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomalainen lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen akuuttilääketieteen yhdistys ry | ||
Suomen anestesiologiyhdistys ry | ||
Suomen ensihoitoalan liitto ry | ||
Suomen erikoislääkäriyhdistys ry | ||
Suomen gynekologiyhdistys ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Kardiologinen Seura | ||
Suomen kirurgiyhdistys | ||
Suomen Laatupäivystys Oy | ||
Suomen lastenlääkäriyhdistys ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen neurologinen yhdistys ry | ||
Suomen Sairaanhoitajat ry | ||
Suomen sosiaalioikeudellinen seura | ||
Suomen terveydenhoitajaliitto | ||
Suomen yleislääketieteen yhdistys | ||
Suomen yleislääkärit GPF ry | ||
Svenska Finlands Folkting SFF | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tays Sydänsairaala Oy | ||
Tehohoitokonsortio | ||
Tehohoitokonsortio | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Toimihenkilöliitto Erto | ||
Turun yliopisto | ||
Työ-ja elinkeinoministeriö | ||
UNIFI | ||
Valkeakoski | ||
Valtakunnallinen kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Varkaus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vasso Oy | ||
XAMK | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
sairaala
jour
palvelujärjestelmät
päivystys
erikoissairaanhoito
sjukhus
servicesystemen
specialsjukvård