Arbetsgruppens utkast till bedömningspromemoria om alternativ för precisering av lagstiftningen om data retention
Svarstiden gick ut: 28.3.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Enligt Europeiska unionens domstols avgörandepraxis innebär lagring och användning av förmedlingsuppgifter om elektronisk kommunikation för myndighetsbehov en betydande begränsning av skyddet för privatlivet och skyddet för personuppgifter. Lagringsskyldighet är dock nödvändigt för förundersöknings- och underrättelsemyndigheterna till exempel för att utreda flera brott, åtalspröva brott och trygga den nationella säkerheten. Lagringen av uppgifterna uppfyller alltså ett godtagbart mål av allmänt intresse som i sista hand återgår till statens skyldighet att trygga rätten till liv. Utöver ett godtagbart mål ska det säkerställas att begränsningar i de grundläggande fri- och rättigheterna görs på ett sätt som kan anses vara godtagbart med avseende på de grundläggande fri- och rättigheterna överlag.
Bakgrund
Förenlighet av den nationella lagstiftningen om lagringsskyldighet för myndighetsbehov med unionsrätten har bedömts i utredningen 2017, i bedömningspromemorian 2021 och i en fortsatt utredning 2023. I sin nyare rättspraxis har domstolen delvis förklarat och preciserat sina tidigare avgöranden. Utifrån dessa senaste avgöranden dras slutsatsen i den fortsatta utredningen från 2023 att Finlands nationella lagringsskyldighet kan anses vara allmän och odifferentierad och således strida mot unionsrätten. Den nationella lagstiftningen behöver alltså preciseras för att säkerställa myndigheternas berättigade tillgång till förmedlingsuppgifter om elektronisk kommunikation på ett sätt som respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna också i framtiden. Utöver EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och EU-domstolens rättspraxis i fråga om den ska också de villkor som grundlagen ställer och de begränsningar som Europadomstolens rättspraxis ställer beaktas.
Målsättningar
Syftet med remissbehandlingen är att samla in intressentgruppernas synpunkter och ytterligare information för att komplettera utkastet till bedömningspromemoria. Dessutom är syftet att producera information till stöd för den lagberedning som inleds efter att bedömningspromemorian färdigställts och i synnerhet för bedömningen av konsekvenserna av lagstiftningsändringarna.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM040:00/2023 - Valtioneuvoston Hankeikkuna: esitys sähköisen viestinnän eräiden välitystietojen säilytysvelvollisuutta viranomaistarpeita varten koskevan lainsäädännön täsmentämiseksi
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=LVM040:00/2023 - Hankeikkuna: förslag till precisering av lagstiftningen om skyldighet att lagra vissa förmedlingsuppgifter inom elektronisk kommunikation för myndigheternas behov
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/8f65a836-816c-4b06-be69-ea99bcac1ffa/929d10a4-8848-4e8e-ac87-a7fda8409a54/MUISTIO_20230911103847.PDF - Jatkoselvitys (2023) Unionin oikeuskäytännön aiheuttamista muutostarpeista Suomen kansalliseen lainsäädäntöön sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämisvelvollisuudesta ja viranomaiskäytöstä
Bilagor:
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också ges per e-post genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret VN/25156/2023 som referens.
VAHVA-ministerierna ombeds sända sitt utlåtande till VAHVA för ärende VN/25156/2023.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten lausuntopalvelu.fi och i projektportalen.
Beredare
Överinspektör Pauliina Penttilä
puh. +358 295 34 2221, [email protected]
Sändlista:
Cinia | ||
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Digita Oy | ||
DNA Oyj | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EK | ||
Electronic Frontier Finland ry | ||
Elisa Oyj | ||
Ficix Ry | ||
Ficom | ||
Ficom | ||
Finnet-liitto ry | ||
FISC ry | ||
F-Secure Oyj | ||
Helsingin yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Nixu Oyj | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Internet-yhdistys ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Syyttäjälaitos | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Telia Finland OYJ | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutetun toimisto | ||
TIEKE | ||
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ålands Telekommunikation Ab |
Ämnesord
Tietosuoja
sähköinen viestintä
prepaid-liittymät