Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om diskrimineringsombudsmannen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/547/2020
Svarstiden gick ut: 5.3.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om diskrimineringsombudsmannen.
Bakgrund
Ett av målen i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering är en trygg rättsstat, vilket omfattar ett ansvarsfullt brottspåföljdssystem, strafflagen och förbättrande av brottsoffrens ställning. Åtgärderna för att nå målet består bland annat av att inrätta en självständig och oberoende roll som rapportör om våld mot kvinnor och att säkerställa genomförandet av Istanbulkonventionen. (s. 92)
Med anledning av jämställdhetsombudsmannens berättelse till riksdagen 2018 godkände riksdagen ett ställningstagande, i vilket riksdagen bland annat förutsätter att statsrådet utreder möjligheterna att inrätta ett oberoende organ med uppgift att följa upp och bedöma hur skyldigheterna i Istanbulkonventionen uppfylls och att statsrådet i förekommande fall bereder lagändringar (RSk 49/2018 rd).
Med anledning av jämställdhetsombudsmannens berättelse till riksdagen 2018 godkände riksdagen ett ställningstagande, i vilket riksdagen bland annat förutsätter att statsrådet utreder möjligheterna att inrätta ett oberoende organ med uppgift att följa upp och bedöma hur skyldigheterna i Istanbulkonventionen uppfylls och att statsrådet i förekommande fall bereder lagändringar (RSk 49/2018 rd).
Målsättningar
Det föreslås att det inrättas en självständig och oberoende uppgift som rapportör om våld mot kvinnor. Rapportören ska på ett omfattande, sektorsövergripande sätt bevaka våld mot kvinnor, bevaka och utvärdera åtgärderna och principerna för att förebygga och bekämpa våld mot kvinnor samt ge akt på hur verkningsfull den nationella lagstiftningen är, följa upp hur rättigheterna för offer för våld mot kvinnor tillgodoses och bevaka hur de internationella förpliktelserna uppfylls. Rapportören ska lägga fram förslag och rekommendationer, ge utlåtanden, föra fram sina observationer i den samhälleliga debatten och rapportera sina observationer direkt till beslutsfattarna. Däremot ska rapportören inte ge juridisk hjälp och rådgivning i enskilda fall.
Avsikten är att rapportörens arbetsbeskrivning ska omfatta alla former av våld mot kvinnor och att rapportörens verksamhet ska gälla specifikt kvinnor. Rapportörens uppgifter ska även omfatta exempelvis fall där våld riktas mot kvinnor som hör till olika befolkningsgrupper.
Propositionen syftar inte till att ingripa i befintliga myndigheters befogenheter och uppgifter, utan avsikten är att rapportörsuppgiften ska komplettera de aktörer och myndigheter som redan finns.
Det föreslås att uppgiften som rapportör om våld mot kvinnor ska placeras hos en befintlig aktör som är oberoende och självständig i förhållande till förvaltningen. Avsikten är att de administrativa arrangemangen för uppgiften som rapportör om våld mot kvinnor ska vara motsvarande som för uppgiften som nationell rapportör om människohandel.
Avsikten är att rapportörens arbetsbeskrivning ska omfatta alla former av våld mot kvinnor och att rapportörens verksamhet ska gälla specifikt kvinnor. Rapportörens uppgifter ska även omfatta exempelvis fall där våld riktas mot kvinnor som hör till olika befolkningsgrupper.
Propositionen syftar inte till att ingripa i befintliga myndigheters befogenheter och uppgifter, utan avsikten är att rapportörsuppgiften ska komplettera de aktörer och myndigheter som redan finns.
Det föreslås att uppgiften som rapportör om våld mot kvinnor ska placeras hos en befintlig aktör som är oberoende och självständig i förhållande till förvaltningen. Avsikten är att de administrativa arrangemangen för uppgiften som rapportör om våld mot kvinnor ska vara motsvarande som för uppgiften som nationell rapportör om människohandel.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna er utlåtanden in via tjänsten utlåtande.fi senast den 5 mars 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om propositionsutkastet. Också instanser som inte nämns i sändlistan kan lämna utlåtande till ministeriet. Utlåtandet kan lämnas på svenska eller finska.
Ni kan lämna in utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Ni behöver inte sända utlåtandet separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Ni kan lämna in utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Ni behöver inte sända utlåtandet separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer information ges av Jasmiina Jokinen, specialsakkunnig, justitieministeriet (tfn 0295 150 078).
Sändlista:
Amnesty International | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Ensi- ja turvakotien liitto | ||
Euroopan kriminalipolitiikan instituutti HEUNI | ||
Eurooppanaiset ry | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Jyväskylän yliopisto, Marita Husso | ||
Lapin yliopisto, professori Merja Laitinen | ||
Loisto Setlementti ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Merja Pentikäinen | ||
Miessakit ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta (NAPE), Taina Riski | ||
Naisjärjestöjen keskusliitto | ||
Naisten linja Suomessa ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Poliiisihallitus | ||
Raiskauskriisikeskus Tukinainen | ||
Rusetti- Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys ry | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Kuopion yliopistollinen sairaala | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Lapin keskussairaala | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Naistenklinikka | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Oulun yliopistollinen sairaala | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Satasairaala | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Tays Keskussairaala | ||
SERI-Seksuaaliväkivallan uhrien tukikeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Syyttäjälaitos, Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Turun yliopisto, Heini Kainulainen | ||
Turun yliopisto, Johanna Niemi | ||
Turun yliopisto, Kevät Nousiainen | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Åbo akademi, Elina Pirjatanniemi |
Ämnesord
perusoikeudet
grundläggande rättigheter
ihmisoikeudet
Naisiin kohdistuva väkivalta
mänskliga rättigheter
våld mot kvinnor