Regeringens proposition till Rigsdagen med förslag till livsmedelslag och till ändring av vissa lagar som har samband med den
Diarienummer för begäran om utlåtande: MMM025:00/2016
Svarstiden gick ut: 17.8.2018
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Jord- och skogsbruksministeriet begär om ert utlåtande över det bifogade lagförslaget. De bifogade förordningarna är utkast och de har bifogats till lagförslaget i syfte att klargöra bredden av förnyelsen av livsmedelslagstiftningen; om dessa begärs inget utlåtande. Svenskspråkiga motiveringar till lagförslaget kan skickas om så önskas då dessa blivit översatta fr.o.m. 9.8.2018.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny livsmedelslag som ska ersätta den gällande livsmedelslagen. Propositionen är en totalreform där det också ingår en revidering av de centrala författningarna på lägre nivå som utfärdas med stöd av livsmedelslagen.
Lagen innefattar bestämmelser om allmänna krav på livsmedel och om tillsynen över dem. Den ska huvudsakligen tillämpas på alla livsmedel, djur och material avsedda att komma i kontakt med livsmedel (livsmedelskontaktmaterial) som används för livsmedelsproduktion, livsmedelsverksamhet och kontaktmaterialverksamhet, livsmedelsföretagare och kontaktmaterialföretagare och på livsmedelstillsyn i alla stadier av produktions-, bearbetnings- och distributionskedjan för livsmedel och material avsedda att komma i kontakt med livsmedel.
Regleringen enligt de gällande lagarna om livsmedel och livsmedelstillsyn ändras inte i någon väsentlig funktionell bemärkelse eller omfattning. Ett av målen med propositionen är att lätta den administrativa börda som lagstiftningen orsakar företagare och tillsynsmyndigheter, men utan att livsmedelssäkerheten äventyras. Syftet är också att göra livsmedelslagen mer tillgänglig genom att den får ett stramare upplägg eftersom strukturen blivit splittrad efter många ändringar. Samtidigt uppdateras lagen och anpassas till den gällande EU-lagstiftningen.
Tillsynsmyndigheterna kommer huvudsakligen att svara för samma uppgifter som enligt den gällande lagen. Kommunernas och regionförvaltningsmyndigheternas uppgifter övertas dock av landskapen enligt vad som föreskrivs inom ramen för landskapsreformen. Jord- och skogsbruksministeriet ska planera och styra verkställigheten av livsmedelsföreskrifter. Livsmedelsverket ska planera, styra, utveckla och utöva livsmedelstillsyn i hela landet. Dessutom får verket en del uppgifter i anslutning export som är nya. Landskapen ska ha hand om livsmedelstillsynen i sina geografiska områden. Vidare ska Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet planera, styra och utföra tillsyn inom ramen för alkohollagen och styra landskapen i tillsynen över alkoholbutiker. Tillsynen föreslås bli bättre anpassad till den nuvarande verksamhetsmiljön genom att fokus flyttas från livsmedelslokaler till livsmedelsverksamhet och genom att köttbesiktning fastare integreras i den övriga livsmedelstillsynen. Den separata tillsynen över första ankomstplatsen för livsmedel av animaliskt ursprung föreslås upphöra i den nuvarande formen och i stället införlivas i den övriga av landskapen utförda livsmedelstillsynen.
Avgiftssystemet för tillsynen inom miljö- och hälsoskyddet revideras i både livsmedelslagen och hälsoskyddslagen. Den gällande prestationsbaserade avgiften föreslås bli en årlig avgift. Syftet med det nya systemet är att avgifter och kostnader bättre ska stämma överens och att tillsynen samtidigt ska bli riskbaserad.
Den riskbedömning som ska göras innan gränsvärden för bekämpningsmedelsrester läggs fast föreslås bli överflyttad från Livsmedelssäkerhetsverket till Säkerhets- och kemikalieverket. Expertsamarbetet underlättas och kontakterna i tillståndsfrågor förenklas när riskbedömningen av bekämpningsmedel och deras rester centraliseras till ett enda verk. Samtidigt föreslås lagen om växtskyddsmedel bli ändrad på samma sätt.
Lagen föreslås få en bestämmelse om företagares tillförlitlighet. Samtidigt ändras lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi på samma sätt.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2020.
Lagen innefattar bestämmelser om allmänna krav på livsmedel och om tillsynen över dem. Den ska huvudsakligen tillämpas på alla livsmedel, djur och material avsedda att komma i kontakt med livsmedel (livsmedelskontaktmaterial) som används för livsmedelsproduktion, livsmedelsverksamhet och kontaktmaterialverksamhet, livsmedelsföretagare och kontaktmaterialföretagare och på livsmedelstillsyn i alla stadier av produktions-, bearbetnings- och distributionskedjan för livsmedel och material avsedda att komma i kontakt med livsmedel.
Regleringen enligt de gällande lagarna om livsmedel och livsmedelstillsyn ändras inte i någon väsentlig funktionell bemärkelse eller omfattning. Ett av målen med propositionen är att lätta den administrativa börda som lagstiftningen orsakar företagare och tillsynsmyndigheter, men utan att livsmedelssäkerheten äventyras. Syftet är också att göra livsmedelslagen mer tillgänglig genom att den får ett stramare upplägg eftersom strukturen blivit splittrad efter många ändringar. Samtidigt uppdateras lagen och anpassas till den gällande EU-lagstiftningen.
Tillsynsmyndigheterna kommer huvudsakligen att svara för samma uppgifter som enligt den gällande lagen. Kommunernas och regionförvaltningsmyndigheternas uppgifter övertas dock av landskapen enligt vad som föreskrivs inom ramen för landskapsreformen. Jord- och skogsbruksministeriet ska planera och styra verkställigheten av livsmedelsföreskrifter. Livsmedelsverket ska planera, styra, utveckla och utöva livsmedelstillsyn i hela landet. Dessutom får verket en del uppgifter i anslutning export som är nya. Landskapen ska ha hand om livsmedelstillsynen i sina geografiska områden. Vidare ska Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet planera, styra och utföra tillsyn inom ramen för alkohollagen och styra landskapen i tillsynen över alkoholbutiker. Tillsynen föreslås bli bättre anpassad till den nuvarande verksamhetsmiljön genom att fokus flyttas från livsmedelslokaler till livsmedelsverksamhet och genom att köttbesiktning fastare integreras i den övriga livsmedelstillsynen. Den separata tillsynen över första ankomstplatsen för livsmedel av animaliskt ursprung föreslås upphöra i den nuvarande formen och i stället införlivas i den övriga av landskapen utförda livsmedelstillsynen.
Avgiftssystemet för tillsynen inom miljö- och hälsoskyddet revideras i både livsmedelslagen och hälsoskyddslagen. Den gällande prestationsbaserade avgiften föreslås bli en årlig avgift. Syftet med det nya systemet är att avgifter och kostnader bättre ska stämma överens och att tillsynen samtidigt ska bli riskbaserad.
Den riskbedömning som ska göras innan gränsvärden för bekämpningsmedelsrester läggs fast föreslås bli överflyttad från Livsmedelssäkerhetsverket till Säkerhets- och kemikalieverket. Expertsamarbetet underlättas och kontakterna i tillståndsfrågor förenklas när riskbedömningen av bekämpningsmedel och deras rester centraliseras till ett enda verk. Samtidigt föreslås lagen om växtskyddsmedel bli ändrad på samma sätt.
Lagen föreslås få en bestämmelse om företagares tillförlitlighet. Samtidigt ändras lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi på samma sätt.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2020.
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ges senast 17.8.2018.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ges i första hand genom lausuntopalvelu.fi eller per e-post till adressen [email protected] eller per brev till Jord- och skogsbruksministeriet, PB 30, 00023 STATSRÅDET. Utlåtandena som sänds elektroniskt levereras i pdf-, Word- eller rtf-format.
Beredare
Ytterligare information ger:
lagstiftningsråd Anne Haikonen (25.6.-2.8.2018), [email protected]
lagstiftningsråd Hannu Miettinen (30.7.-17.8.2018), [email protected]
livsmedelssäkerhetsdirektör Sebastian Hielm, [email protected]
konsultativ tjänsteman Vesa Pekkola, [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattikeittiöosaajat ry | ||
Arktiset Aromit ry | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Brahea-keskus | ||
Diabetesliitto ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry (ETL) | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto | ||
Eläintautien torjuntayhdistys ry (ETT) | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan Maakunta | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan maakunta | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakunta | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Finlands svenska Marthaförbund r.f. | ||
Foodwest Oy | ||
Forssan kaupunki | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Hedelmän- ja marjanviljelijäin liitto ry | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin yliopisto eläinlääketieteellinen tiedekunta | ||
Helsingin yliopisto maatalous-metsätieteellinen tiedekunta | ||
Helsingin yliopisto oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Honkajoen kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen maakunta | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Inspecta Sertifiointi Oy | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun maakunta | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kalatalouden Keskusliitto ry | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kasvinsuojeluseura ry | ||
Kasvinsuojeluteollisuus ry (KASTE) | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Keliakialiitto ry | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan maakunta | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen maakunta | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Kolttaneuvosto | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotimaiset Kasvikset ry | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson maakunta | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin maakunta | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Leipätiedotus ry | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Lihakeskusliitto ry | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luomuinstituutti | ||
Luomuliitto ry | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luontaistuotealan Tukkukauppiaiden Liitto ry | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Maaseutuvirasto | ||
Maidonjalostajien ja meijeritukkukauppiaiden liitto ry | ||
Maito ja Terveys ry | ||
Maitohygienialiitto ry | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Marttaliitto ry | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun Vesi | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Palkansaajajärjestö Pardia ry | ||
Paltamon kunta | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM ry | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pihvikarjaliitto ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan maakunta | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan maakunta | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakunta | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan maakunta | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon maakunta | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Pro Kala ry | ||
Pro Luomu ry | ||
ProAgria Keskusten Liitto | ||
ProAgria Svenska Lantbrukssällskapens Förbund | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen maakunta | ||
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pääesikunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokatieto ry | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruralia-instituutti | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan maakunta | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotkamon kunta | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Broileriyhdistys ry | ||
Suomen Eläinlääkäriliitto ry | ||
Suomen Eläinlääkäripraktikot r.y. | ||
Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto SEY ry | ||
Suomen Kalakauppiasliitto ry | ||
Suomen Kalankasvattajaliitto ry | ||
Suomen keittiömestarit ry | ||
Suomen Kunnaneläinlääkäriliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lammasyhdistys ry | ||
Suomen Mehiläishoitajain Liitto SML ry | ||
Suomen Metsästäjäliitto ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen Siipikarjaliitto ry | ||
Suomen sikayrittäjät ry | ||
Suomen Sisävesiammattikalastajat ry | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Suomen Terveystuotekauppiaitten liitto ry | ||
Suomen Viljava Oy | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuotantoeläinlääkäriyhdistys ry | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun vesihuolto Oy | ||
Turun yliopisto elintarvikekemian laitos | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tuusulan Vesi | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uimahalli- ja kylpylätekninen yhdistys | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan maakunta | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtion ravitsemusneuvottelukunta | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtiovarainministeriö Kunta- ja aluehallinto-osasto | ||
Valtiovarainministeriö Vero-osasto | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen maakunta | ||
Vehmaan kunta | ||
Verohallinto | ||
Verohallitus Harmaan talouden selvitysyksikkö | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vilja-alan yhteistöryhmä VYR ry | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ålands Fiskodlarförening rf | ||
Ålands landskapsregering | ||
Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet (ÅMHM) | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
elintarvikkeet, elintarvikevalvonta, terveydensuojelu,