Begäran om utlåtande över utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till föräldraskapslag
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/5966/2019
Svarstiden gick ut: 7.5.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att det stiftas en föräldraskapslag. Lagen avses ersätta den gällande faderskapslagen (11/2015) och moderskapslagen (253/2018). Dessutom föreslås det att 16 § i lagen om assisterad befruktning (1237/2006) ändras. Samtidigt föreslås andra nödvändiga lagstiftningsändringar till följd av stiftandet av föräldraskapslagen.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Propositionsutkastet har beretts som tjänsteuppdrag vid justitieministeriet.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering slås moderskapslagen och faderskapslagen ihop till en föräldraskapslag.
Riksdagens lagutskott har i sitt betänkande (LaUB 1/2018 rd) ålagt justitieministeriet en skyldighet att utreda om 16 § 2 mom. i lagen om assisterad befruktning kan ändras så att man vid assisterad befruktning av ett kvinnligt par också får använda spermier från en donator som kan fastställas som barnets far.
Riksdagens lagutskott har i sitt betänkande (LaUB 1/2018 rd) ålagt justitieministeriet en skyldighet att utreda om 16 § 2 mom. i lagen om assisterad befruktning kan ändras så att man vid assisterad befruktning av ett kvinnligt par också får använda spermier från en donator som kan fastställas som barnets far.
Målsättningar
Propositionens huvudsakliga syfte är att göra en teknisk sammanslagning av moderskapslagen och faderskapslagen. Samtidigt föreslås att man gör vissa justeringar som visat sig vara nödvändiga vid tillämpningen av lagarna.
I propositionen föreslås det att den karenstid på 30 dagar efter barnets födelse som ska löpa innan föräldraskapet till barnet kan fastställas, om föräldraskapet har erkänts före barnets födelse, ska slopas. Dessutom föreslås att handlingar som gäller förhandserkännande inte längre ska skickas från mödrarådgivningen till barnatillsyningsmannen för granskning, utan i stället direkt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i avvaktan på barnets födelse och fastställande av föräldraskapet. För detta ändamål föreslås ett elektroniskt anmälningssystem. Utöver detta föreslås mindre ändringar och preciseringar i bestämmelserna om tillämpningsområdet för utredning av föräldraskap, nedläggning av utredning samt fastställande och upphävande av föräldraskap.
I propositionen föreslås vidare att kvinnliga par ska ges möjlighet att i samband med assisterad befruktning för embryobildning också välja spermier av en donator som har gett sitt samtycke till att fastställas som far. Ett barn kan även i fortsättningen ha endast två juridiska föräldrar.
I propositionen föreslås det att den karenstid på 30 dagar efter barnets födelse som ska löpa innan föräldraskapet till barnet kan fastställas, om föräldraskapet har erkänts före barnets födelse, ska slopas. Dessutom föreslås att handlingar som gäller förhandserkännande inte längre ska skickas från mödrarådgivningen till barnatillsyningsmannen för granskning, utan i stället direkt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i avvaktan på barnets födelse och fastställande av föräldraskapet. För detta ändamål föreslås ett elektroniskt anmälningssystem. Utöver detta föreslås mindre ändringar och preciseringar i bestämmelserna om tillämpningsområdet för utredning av föräldraskap, nedläggning av utredning samt fastställande och upphävande av föräldraskap.
I propositionen föreslås vidare att kvinnliga par ska ges möjlighet att i samband med assisterad befruktning för embryobildning också välja spermier av en donator som har gett sitt samtycke till att fastställas som far. Ett barn kan även i fortsättningen ha endast två juridiska föräldrar.
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas till justitieministeriet senast fredagen den 7 maj 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandet begärs som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas in separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av remissyttrandena ber vi remissinstanserna följa samma rubriker och upplägg som i propositionsutkastet.
Även andra än de som nämns i sändlistan nedan kan lämna ett utlåtande. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Vid behov kan stöd för att komma igång med tjänsten begäras per e-post: [email protected].
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan nedan kan lämna ett utlåtande. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Vid behov kan stöd för att komma igång med tjänsten begäras per e-post: [email protected].
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information lämnas av Salla Silvola, lagstiftningsråd, tfn 0295 150 314 och Joanna Grandell, specialsakkunnig, tfn 0295 150 220 ([email protected])
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Amnesty International Suomen osasto ry | ||
Appelmedi | ||
Aura Klinikka | ||
Dextra | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Espoon kaupunki | ||
Etävanhempien liitto ry | ||
Fertinova Jyväskylä | ||
Gynova Oulu | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin oikeusaputoimisto | ||
HUS/HYKS/NKL/hedelmöityshoidot | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Imatran kaupunki | ||
InOva | ||
Kainuun keskussairaala/hedelmöityshoidot | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kokkolan kaupunki | ||
KYS/hedelmöityshoidot | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Lastenvalvojat ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mehiläinen Felicitas Helsinki/Lappeenranta/Oulu/Turku | ||
Miessakit ry | ||
Monimuotoiset perheet ry | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
NYTKIS ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Ovumia fertinova Tampere | ||
Ovumia Helsinki | ||
OYKS/hedelmöityshoidot | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pohjois-Karjalan ks/hedelmöityshoidot | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Satakunnan ks/hedelmöityshoidot | ||
Sateenkaariperheet ry | ||
Seinäjoen ks/hedelmöityshoidot | ||
SETA ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kätilöliitto ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkollishallitus | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen UNICEF ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
TAYS/hedelmöityshoidot | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trasek ry | ||
Trasek ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
TYKS/hedelmöityshoidot | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Väestöliitto ry | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
perheoikeus
familjerätt
äitiys
vanhemmuus
moderskap
föräldraskap
isyys
hedelmöityshoito
faderskap
fertilitetsbehandling