Begäran om utlåtande om utkast till regeringens proposition om en totalreform av lagstiftningen om Finnvera Abp
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23506/2023
Svarstiden går ut: 2.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering ska statens exportverksamhet stärkas och under regeringsperioden genomförs en totalreform av lagstifningen om Finnvera Abp (nedan Finnvera eller bolaget). Finnveras exportfrämjande roll ska stärkas.
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering konstateras följande:
I regeringsprogrammets avsnitt om finanspolitik konstateras följande: ”Regeringen ser också allvarligt på de risker som borgens- och garantiansvar medför i de offentliga finanserna. Processen bestående av bedömning och beviljande av statlig borgen och garanti ska utvecklas så att den på ett bredare sätt kan beakta riskerna, och en borgensavgift ska i regel tas ut när borgen beviljas.”
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering finns också andra mål som är centrala med tanke på Finnveras näringspolitiska specialuppgift. Regeringen för en konsekvent närings-, företagsamhets- och industripolitik som presenterar för företagen konkurrenskraftiga förhållanden och ger dem säkerhet att investera. Regeringen har som mål att avveckla överflödig reglering och lätta på den administrativa bördan. Avsikten är att underlätta företagsverksamheten och förbättra förutsättningarna för företagande.
Lagförslagen har beretts som tjänstearbete vid arbets- och näringsministeriet. Förberedelserna av totalreformen av lagstiftningen om Finnvera inleddes under våren 2023 och är en fortsättning på det arbete som arbetsgruppen för utveckling av exportfinansieringen inledde 2019. En arbetsgrupp för att styra beredningen av regeringspropositionen tillsattes i december 2023. Arbetsgruppens mandattid pågår till utgången av juni 2025. I arbetsgruppen finns företrädare för arbets- och näringsministeriet, finansministeriet, statskontoret och Finnvera. I beredningen har det också ingått samrådsmöten med intressentgrupper inom ramen för en utvidgad arbetsgrupp (18 januari 2024, 25 april 2024, 20 september 2024).
Avsikten är att lagen ska träda i kraft vid ingången av 2026.
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering konstateras följande:
”Strukturerna för exportfrämjande stärks. En totalreform av lagstiftningen om Finnvera Abp ska genomföras. Finnveras exportfrämjande roll ska stärkas.”
I regeringsprogrammets avsnitt om finanspolitik konstateras följande: ”Regeringen ser också allvarligt på de risker som borgens- och garantiansvar medför i de offentliga finanserna. Processen bestående av bedömning och beviljande av statlig borgen och garanti ska utvecklas så att den på ett bredare sätt kan beakta riskerna, och en borgensavgift ska i regel tas ut när borgen beviljas.”
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering finns också andra mål som är centrala med tanke på Finnveras näringspolitiska specialuppgift. Regeringen för en konsekvent närings-, företagsamhets- och industripolitik som presenterar för företagen konkurrenskraftiga förhållanden och ger dem säkerhet att investera. Regeringen har som mål att avveckla överflödig reglering och lätta på den administrativa bördan. Avsikten är att underlätta företagsverksamheten och förbättra förutsättningarna för företagande.
Lagförslagen har beretts som tjänstearbete vid arbets- och näringsministeriet. Förberedelserna av totalreformen av lagstiftningen om Finnvera inleddes under våren 2023 och är en fortsättning på det arbete som arbetsgruppen för utveckling av exportfinansieringen inledde 2019. En arbetsgrupp för att styra beredningen av regeringspropositionen tillsattes i december 2023. Arbetsgruppens mandattid pågår till utgången av juni 2025. I arbetsgruppen finns företrädare för arbets- och näringsministeriet, finansministeriet, statskontoret och Finnvera. I beredningen har det också ingått samrådsmöten med intressentgrupper inom ramen för en utvidgad arbetsgrupp (18 januari 2024, 25 april 2024, 20 september 2024).
Avsikten är att lagen ska träda i kraft vid ingången av 2026.
Målsättningar
Det allmänna målet för totalreformen är att förbättra effektiviteten och konkurrenskraften hos Finlands offentliga finansieringssystem i fråga om inhemsk finansiering och exportfinansiering. De centrala målen med reformen är att förbättra funktionaliteten och effektiviteten hos de finansiella tjänster som Finnvera tillhandahåller och att säkerställa Finnveras roll som en aktör som korrigerar marknadsmisslyckanden och främjar export och i vid bemärkelse tryggar verksamheten på finansmarknaden. Dessutom är målet att förtydliga gränserna mellan bolagets offentliga förvaltningsuppgifter och dess roll som marknadsaktör och att förenkla regelverket genom att avveckla onödig och överlappande reglering samt att effektivisera förvaltningen.
Centrala åtgärder för att uppnå målet för reformen som konstaterats är att uppdatera verksamhetens syfte och uppgifter och göra dem mer flexibla, för att bolaget smidigt ska kunna reagera på förändringstryck på marknaden och i omvärlden och säkerställa tillgången till finansiering som motsvarar företagens behov (omfattningen av den verksamhet som stöds, inriktningen av stödet, effektivitetskriterier samt EU-begränsningar), och att förnya de ekonomiska verksamhetsprinciperna så att Finnveras självbärande förmåga och risktagningsförmåga i förhållande till statens och bolagets risktäckningskapacitet säkerställs också i fortsättningen. Andra centrala åtgärder är att förenkla de strukturer som genomför och stöder specialuppgiften (centralisering av funktioner vid Finnvera, Finlands Exportkredit och statskontoret exempelvis i fråga om ränteutjämning) för att effektivisera verksamheten och minska överlappningar samt att förtydliga behörighetsfördelningen mellan staten och bolaget (beslutsfattande om specialrisktagning och tillsyn över bolaget) för att trygga bolagets näringspolitiska specialuppgift och möjliggöra att en utomstående aktör utövar tillsyn över bolaget.
Huvudpunkterna i lagförslaget:
Centrala åtgärder för att uppnå målet för reformen som konstaterats är att uppdatera verksamhetens syfte och uppgifter och göra dem mer flexibla, för att bolaget smidigt ska kunna reagera på förändringstryck på marknaden och i omvärlden och säkerställa tillgången till finansiering som motsvarar företagens behov (omfattningen av den verksamhet som stöds, inriktningen av stödet, effektivitetskriterier samt EU-begränsningar), och att förnya de ekonomiska verksamhetsprinciperna så att Finnveras självbärande förmåga och risktagningsförmåga i förhållande till statens och bolagets risktäckningskapacitet säkerställs också i fortsättningen. Andra centrala åtgärder är att förenkla de strukturer som genomför och stöder specialuppgiften (centralisering av funktioner vid Finnvera, Finlands Exportkredit och statskontoret exempelvis i fråga om ränteutjämning) för att effektivisera verksamheten och minska överlappningar samt att förtydliga behörighetsfördelningen mellan staten och bolaget (beslutsfattande om specialrisktagning och tillsyn över bolaget) för att trygga bolagets näringspolitiska specialuppgift och möjliggöra att en utomstående aktör utövar tillsyn över bolaget.
Huvudpunkterna i lagförslaget:
• bolagets syfte och uppgifter preciseras och uppgifter som i nuläget föreskrivs i olika lagar samlas i en lag,
• bolagets syfte är att främja export, finländska företags verksamhet, tillväxt och internationalisering samt hållbar ekonomisk tillväxt i Finland,
• bolaget har till uppgift att bevilja och administrera krediter, garantier, garantiprogram, borgen och andra ansvarsförbindelser,
• beloppet av bolagets och dess dotterbolags finansiella åtaganden får uppgå till högst 50 miljarder euro och medelanskaffningen får uppgå till högst 20 miljarder euro,
• bolaget fastställer närmare principer för risktagning och finansiering som ska iakttas i verksamheten, med beaktande av ägarstyrningens riktlinjer för målen för bolagets risktagning,
• självbärande förmåga: bolaget ska sträva efter att utgifterna för dess verksamhet på lång sikt kan täckas med inkomsterna från verksamheten,
• staten svarar för bolagets finansiella åtaganden i förhållande till utomstående och staten förbinder sig att via Statsgarantifonden täcka en del av bolagets kapitalbehov (exportfinansiering) och
• finanstillsynen över bolaget överförs till Finansinspektionen.
• bolagets syfte är att främja export, finländska företags verksamhet, tillväxt och internationalisering samt hållbar ekonomisk tillväxt i Finland,
• bolaget har till uppgift att bevilja och administrera krediter, garantier, garantiprogram, borgen och andra ansvarsförbindelser,
• beloppet av bolagets och dess dotterbolags finansiella åtaganden får uppgå till högst 50 miljarder euro och medelanskaffningen får uppgå till högst 20 miljarder euro,
• bolaget fastställer närmare principer för risktagning och finansiering som ska iakttas i verksamheten, med beaktande av ägarstyrningens riktlinjer för målen för bolagets risktagning,
• självbärande förmåga: bolaget ska sträva efter att utgifterna för dess verksamhet på lång sikt kan täckas med inkomsterna från verksamheten,
• staten svarar för bolagets finansiella åtaganden i förhållande till utomstående och staten förbinder sig att via Statsgarantifonden täcka en del av bolagets kapitalbehov (exportfinansiering) och
• finanstillsynen över bolaget överförs till Finansinspektionen.
Länkar:
Bilagor:
HE Valtion erityisrahoitustoiminnasta ja sen järjestämisestä (Finnvera).pdf -
Finnvera kokonaislainsäädäntöuudistus liitelait.pdf -
VnA valtion erityisrahoitusyhtiön rahoitusvalvonnasta (Finnvera).pdf -
RP om statens specialfinansieringsverksamhet och om ordnande av den (Finnvera).pdf -
Bilagelag_totalreform av lagstiftningen om Finnvera.pdf -
SF om finanstillsyn över statens specialfinansieringsbolag (Finnvera).pdf -
Tidtabell
Remisstid: 21 november 2024 – 2 januari 2025.
Möte för intressentgrupper: 29 november 2024 kl. 10.00–12.00, Team Finland-huset/hybrid (Teams). Inbjudan skickas separat.
Möte för intressentgrupper: 29 november 2024 kl. 10.00–12.00, Team Finland-huset/hybrid (Teams). Inbjudan skickas separat.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 2 januari 2025 i första hand i elektronisk form på webbplatsen utlåtande.fi.
I andra hand kan utlåtandet lämnas in per e-post på adressen [email protected] före utgången av den ovan nämnda tidsfristen. Vi ber er ange diarienumret VN/23506/2023 som referens för utlåtandet.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande.
För att ge ett utlåtande ska den som svarar registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och de läggs ut på utlåtande.fi eller på projektsidan https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM067:00/2023.
I andra hand kan utlåtandet lämnas in per e-post på adressen [email protected] före utgången av den ovan nämnda tidsfristen. Vi ber er ange diarienumret VN/23506/2023 som referens för utlåtandet.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande.
För att ge ett utlåtande ska den som svarar registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och de läggs ut på utlåtande.fi eller på projektsidan https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM067:00/2023.
Beredare
Inkalotta Nuotio-Osazee, regeringsråd
[email protected]
0505056277
Mikko Huuskonen, industriråd
[email protected]
0504135427
[email protected]
0505056277
Mikko Huuskonen, industriråd
[email protected]
0504135427
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Business Finland | ||
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Euroopan investointipankki | ||
Euroopan investointirahasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnfund | ||
Finnvera Oyj | ||
Keskuskauppakamari | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Mikro- ja yksinyrittäjät ry | ||
Oikeusministeriö | ||
OO - omistajaohjausyksikkö (VNK) | ||
Perheyritysten liitto | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Startup-yhteisö | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teollisuussijoitus | ||
Työeläkevakuuttajat TELA | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ympäristöministeriö |