Begäran om utlåtande om utkastet till grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning
Svarstiden gick ut: 23.11.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Försöket med tvåårig förskoleundervisning är ett utvecklingsprojekt i enlighet med regeringsprogrammet och utgör en del av utvecklingsprogrammet Utbildning för alla. Försöket genomförs åren 2021–2024. De kommuner och förskoleenheter som deltar i försöket väljs ut genom stratifierad slumpmässig sampling. Försöket styrs av lagen om ett försök med tvåårig förskoleundervisning, som för närvarande behandlas i riksdagen, samt av andra författningar som gäller förskoleundervisningen.
Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet har kommit överens att inför försöket utarbeta grunder för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning. Avsikten är att grunderna ska träda i kraft i början av år 2021. Arbetet med grunderna har inletts i förtid i förhållande till beredningen av lagen om försöket, för att kommunerna som väljs till försöket ska ha tillräckligt med tid för att göra upp en lokal läroplan för försöket och för att fatta beslut om andra åtgärder innan det egentliga försöket inleds 1.8.2021.
Bakgrund
Utbildningsstyrelsen har utarbetat ett utkast till grunder för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning. I arbetet med grunderna har man hört många olika sakkunniga och forskare samt i beredningen utnyttjat deras synpunkter och den information de har gett. Därtill har Utbildningsstyrelsen beställt en sammanställning av information från nationell och internationell forskning som publicerats mellan 2014 och 2020 och som är relevant med tanke på förskoleundervisningen. Vid Utbildningsstyrelsen har teamet för småbarnspedagogik ansvarat för det egentliga utarbetandet av grunderna och i arbetet har man även konsulterat övriga sakkunniga vid Utbildningsstyrelsen.
Grunderna för läroplanen för försöket utgår från Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014) men de har till de delar det behövts bearbetats så att de lämpar sig för försöket. Då ändringarna har gjorts har man också använt Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2018), resultatet av forskning, utvärdering och utvecklingsarbete som berör förskoleundervisning och småbarnspedagogik samt den respons som man fått av olika sakkunniga i samband med beredningen av grunderna.
Kapitlen som behandlar stödet för barnets växande och lärande och elevvården följer Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014), eftersom det i lagstiftningen inte föreslås några ändringar som berör dessa. Under försöket skulle stödet för växande och lärande (trestegsstödet) i enlighet med lagen om grundläggande utbildning samt elevvården för förskoleundervisningen enligt lagen om elev- och studerandevård även omfatta de femåringar som deltar i försöket.
Målsättningar
Då förskoleundervisningen ordnas under två år ger det nya möjligheter att fokusera på och fördjupa sig i genomförandet av lärområdena och utvecklingen av verksamhetskulturen. Förskoleundervisningen ska utgå från barnet och vara målinriktad. Den gemensamma verksamheten under två års tid ger möjlighet att bättre än tidigare ta hänsyn till barnens olika intresseområden och erbjuda varje barn lämpligt utmanande lärupplevelser. Det är också lättare att fästa uppmärksamhet vid barnens individuella behov av stöd. Försöket stärker förskoleundervisningens betydelse när det gäller att i ett tidigt skede lägga märke till barnets behov av stöd för växandet och lärandet, att genomföra stödet och även att förebygga svårigheter.
Länkar:
https://minedu.fi/-/kaksivuotisen-esiopetuksen-kokeilu-kaynnistetaan - Lisätietoja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun järjestämisestä.
https://minedu.fi/-/kaksivuotisen-esiopetuksen-kokeilu-kaynnistetaan?languageId=sv_SE - Mera information om ordnandet av försöket med tvåårig förskoleundervisning.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2020/20200149 - HE 149/2020 Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta ja varhaiskasvatuslain muuttamisesta
https://www.finlex.fi/sv/esitykset/he/2020/20200149.pdf - RP 149/2020 Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ett försök med tvåårig förskoleundervisning och lag om ändring av lagen om småbarnspedagogik
Bilagor:
LUONNOS LAUSUNNOLLE Kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluopetussuunnitelman perusteet 2021.pdf - Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet 2021, LUONNOS lausuntoja varten.
Utkast_Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning.pdf - UTKAST till Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning 2021
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Beredare
Charlotta Rehn, undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen
Sändlista:
Espoon kaupunki | ||
Finlands Svenska Lärarförbund | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hem och skola i Finland | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Imatran kunta | ||
Inarin kunta | ||
Jakobstad | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kemijärvi | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kontiolahti | ||
Korsholm | ||
Kuntaliiitto | ||
Kuopio | ||
Lahden kaupunki | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Limingan kunta | ||
Lovisa stad | ||
Luokanopettajien liitto | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Närpes stad | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Oulun yliopisto | ||
Pargas stad | ||
Pedersöre kommun | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Raseborg stad | ||
Svenska Barnträdgårdslärarföreningen | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Vanhempainliitto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varhaiskasvatuksen opettajien liitto | ||
Vasa stad | ||
Väestöliitto | ||
Åbo Akademi |