Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteet
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH-1770-2022
Svarstiden gick ut: 20.5.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Bakgrund
Opetushallitus pyytää lausuntoanne kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteet on uudistettu vastaamaan nykypäivän työelämän vaatimuksia erityisesti huomioimalla tutkinnon perusteissa paremmin oppivelvollisuuden laajeneminen ja kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisten lisäosaamistarve tuen ja tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoon laadittiin kaksi uutta tutkinnon osaa. Koska yhä useampi koulunkäynninohjaajista työskentelee yläkoulussa ja nivelvaiheen koulutuksissa sekä osin myös toisella asteella, laadittiin uusi vaihtoehtoinen pakollinen Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus tutkinnon osa vaihtoehdoksi aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen tutkinnon osalle Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisalalle. Näiden muutoksien vuoksi myös tutkintonimike esitetään muutettavaksi koulunkäynninohjaajaksi. Tutkintonimike on nykyisin koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja. Työelämän kannalta on tärkeää, että tutkintonimikkeet ovat selkeitä.
Uusi valinnainen tutkinnon osa Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen työelämässä laadittiin syventämään osaamista yhdenvartaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvissä asioissa. Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteessa on jo monimuotoisuuteen liittyvä valinnainen tutkinnon osa Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä. Uusi valinnainen tutkinnon osa keskittyy erityisesti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden aktiiviseen vahvistamiseen ja siinä tarkastellaan rasismin ja syrjinnän ilmiöitä ja tavoitellaan polarisaation vähentämistä.
Lisäksi valinnaisuutta ja tutkinnon joustavuutta on lisätty tutkintorakenteeseen niin, että mm. korkeakouluopintoja ja paikallisia tutkinnon osia on mahdollista sisällyttää tutkinnon suorittamiseen. Lisäksi perusteessa muokattiin joitain sanamuotoja vastaamaan siten, että tutkinnon suorittaminen mahdollistuu alan erilaisissa työympäristöissä.
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteet on uudistettu vastaamaan nykypäivän työelämän vaatimuksia erityisesti huomioimalla tutkinnon perusteissa paremmin oppivelvollisuuden laajeneminen ja kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisten lisäosaamistarve tuen ja tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoon laadittiin kaksi uutta tutkinnon osaa. Koska yhä useampi koulunkäynninohjaajista työskentelee yläkoulussa ja nivelvaiheen koulutuksissa sekä osin myös toisella asteella, laadittiin uusi vaihtoehtoinen pakollinen Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus tutkinnon osa vaihtoehdoksi aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen tutkinnon osalle Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisalalle. Näiden muutoksien vuoksi myös tutkintonimike esitetään muutettavaksi koulunkäynninohjaajaksi. Tutkintonimike on nykyisin koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja. Työelämän kannalta on tärkeää, että tutkintonimikkeet ovat selkeitä.
Uusi valinnainen tutkinnon osa Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen työelämässä laadittiin syventämään osaamista yhdenvartaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvissä asioissa. Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteessa on jo monimuotoisuuteen liittyvä valinnainen tutkinnon osa Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä. Uusi valinnainen tutkinnon osa keskittyy erityisesti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden aktiiviseen vahvistamiseen ja siinä tarkastellaan rasismin ja syrjinnän ilmiöitä ja tavoitellaan polarisaation vähentämistä.
Lisäksi valinnaisuutta ja tutkinnon joustavuutta on lisätty tutkintorakenteeseen niin, että mm. korkeakouluopintoja ja paikallisia tutkinnon osia on mahdollista sisällyttää tutkinnon suorittamiseen. Lisäksi perusteessa muokattiin joitain sanamuotoja vastaamaan siten, että tutkinnon suorittaminen mahdollistuu alan erilaisissa työympäristöissä.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään lähettämään viimeistään 20.05.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausuntoa pyydämme seuraavista asioista:
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöstä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat).
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
Valmistelijat
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden luonnos on laadittu Opetushallituksessa yhdessä Step-koulutuksen ja muiden kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon järjestäjien kanssa.
Lisätietoja antaa opetusneuvos Sanna Penttinen ([email protected]).
Lisätietoja antaa opetusneuvos Sanna Penttinen ([email protected]).
Sändlista:
AEL-Amiedu Oy | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Eurajoen kristillisen opiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Haapaveden Opiston kannatusyhdistys ry | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Itä-Karjalan Kansanopistoseura ry | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jyväskylän kristillisen opiston säätiö sr | ||
Kalajoen Kristillisen Opiston kannatusyhdistys ry | ||
Kanneljärven Kansanopiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Kansanopistot | ||
Karstulan Evankelisen Kansanopiston kannatusyhdistys ry | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kirkkopalvelut ry | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kiteen Evankelisen Kansanopiston kannatusyhdistys ry | ||
Korpisaaren Säätiö sr | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Brahe | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Laajasalon opiston säätiö sr | ||
Lahden kansanopiston säätiö sr | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Peräpohjolan Kansanopiston kannatusyhdistys ry | ||
Pohjois-Satakunnan Kansanopiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Portaanpää ry | ||
Rovalan Setlementti ry | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Diakoniaopisto - SDO Oy | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjäopisto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Super | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tehy ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Turun kristillisen opiston säätiö sr | ||
Työpajayhdistys | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkealan Kristillisen Kansanopiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Vantaan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |