Social- och hälsovårdsministeriets förordning om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/25202/2024
Svarstiden gick ut: 15.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
De avgifter som Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (nedan Tillståndsmyndigheten) tar ut för sina prestationer bestäms enligt lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten ska bestämmelser om de närmare grunderna för avgifterna utfärdas genom förordning av det behöriga ministeriet.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer.
Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten ska bestämmelser om de närmare grunderna för avgifterna utfärdas genom förordning av det behöriga ministeriet.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer.
Bakgrund
Lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019, nedan lagen om sekundär användning) trädde i kraft den 1 maj 2019.
Social- och hälsovårdsministeriet har utfärdat sammanlagt fem avgiftsförordningar om avgiftsbelagda prestationer av Tillståndsmyndigheten för social- och hälsovårdsuppgifter (1500/2019, 1168/2020, 1294/2021, 1091/2022 och 1147/2023). Den nuvarande avgiftsförordningen har utfärdats för tiden den 1 januari 2024–31 december 2024 (1147/2023).
Målet är nu att i sin serie utfärda en sjätte avgiftsförordning där Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för tiden den 1 januari 2025–31 december 2025.
Social- och hälsovårdsministeriet har utfärdat sammanlagt fem avgiftsförordningar om avgiftsbelagda prestationer av Tillståndsmyndigheten för social- och hälsovårdsuppgifter (1500/2019, 1168/2020, 1294/2021, 1091/2022 och 1147/2023). Den nuvarande avgiftsförordningen har utfärdats för tiden den 1 januari 2024–31 december 2024 (1147/2023).
Målet är nu att i sin serie utfärda en sjätte avgiftsförordning där Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för tiden den 1 januari 2025–31 december 2025.
Målsättningar
Syftet med lagen om sekundär användning är att möjliggöra en effektiv och informationssäker behandling av personuppgifter som har registrerats i social- och hälsovårdsverksamhet och för styrnings-, tillsyns-, forsknings- och statistikändamål inom social- och hälsovården samt en samkörning av dessa personuppgifter med personuppgifterna hos Folkpensionsanstalten, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statistikcentralen och Pensionsskyddscentralen.
Tillståndsmyndigheten eller någon annan myndighet som beviljat tillstånd får med stöd av 49 § i lagen om sekundär användning ta ut en avgift för ett dataanvändningstillstånd och för ett beslut som gäller en begäran om information. Om grunderna för fastställande av avgifter föreskrivs i lagen om grunder för avgifter till staten. Enligt 50 § i lagen om sekundär användning får Tillståndsmyndigheten ta ut ersättning för urval, tillhandahållande, samkörning, förbehandling, pseudonymisering och anonymisering av uppgifter enligt ett dataanvändningstillstånd eller ett beslut som gäller en begäran om information som avses i lagen om sekundär användning samt för användning av en informationssäker driftmiljö. Enligt 50 § finns bestämmelser om grunderna för bestämmande av ersättningar till Tillståndsmyndigheten i lagen om grunderna för avgifter till staten.
I lagen om grunderna för avgifter till staten föreskrivs det om de allmänna grunderna för när statliga myndigheters prestationer ska vara avgiftsbelagda och för storleken av de avgifter som tas ut för prestationerna samt om övriga grunder för avgifterna. I 6 § föreskrivs det om avgifter för offentligrättsliga prestationer. Med offentligrättslig prestation avses enligt lagens 3 § en sådan prestation av en statlig myndighet vars efterfrågan grundar sig på lag eller förordning och som myndigheten har faktisk ensamrätt att utföra.
I lagens 7 § föreskrivs det om priset på övriga prestationer. Enligt paragrafens 1 mom. bestäms priserna på andra myndighetsprestationer än de som nämns i 6 § enligt företagsekonomiska grunder.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för 2025.
Tillståndsmyndigheten eller någon annan myndighet som beviljat tillstånd får med stöd av 49 § i lagen om sekundär användning ta ut en avgift för ett dataanvändningstillstånd och för ett beslut som gäller en begäran om information. Om grunderna för fastställande av avgifter föreskrivs i lagen om grunder för avgifter till staten. Enligt 50 § i lagen om sekundär användning får Tillståndsmyndigheten ta ut ersättning för urval, tillhandahållande, samkörning, förbehandling, pseudonymisering och anonymisering av uppgifter enligt ett dataanvändningstillstånd eller ett beslut som gäller en begäran om information som avses i lagen om sekundär användning samt för användning av en informationssäker driftmiljö. Enligt 50 § finns bestämmelser om grunderna för bestämmande av ersättningar till Tillståndsmyndigheten i lagen om grunderna för avgifter till staten.
I lagen om grunderna för avgifter till staten föreskrivs det om de allmänna grunderna för när statliga myndigheters prestationer ska vara avgiftsbelagda och för storleken av de avgifter som tas ut för prestationerna samt om övriga grunder för avgifterna. I 6 § föreskrivs det om avgifter för offentligrättsliga prestationer. Med offentligrättslig prestation avses enligt lagens 3 § en sådan prestation av en statlig myndighet vars efterfrågan grundar sig på lag eller förordning och som myndigheten har faktisk ensamrätt att utföra.
I lagens 7 § föreskrivs det om priset på övriga prestationer. Enligt paragrafens 1 mom. bestäms priserna på andra myndighetsprestationer än de som nämns i 6 § enligt företagsekonomiska grunder.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för 2025.
Länkar:
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM116:00/2024 - Hankesivu - Projektsida
Bilagor:
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnos Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta.pdf - Asetusluonnos - Utkast till förordning (på finska)
Utkast till förordning.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
Perustelumuistioluonnos.pdf - Perustelumuistioluonnos - Utkast till motiveringspromemoria
Tidtabell
Vi ber er lämna era remissyttranden senast den 15 november 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna era remissvar i första hand via tjänsten utlåtande.fi. Det går också att sända svar per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/25202/2024 och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM116:00/2024 i meddelandet. Alla remissyttranden är offentliga, och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i projektregistret. Remissen finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Beredare
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaa | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
CSC Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uusimaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudemaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosnet | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen biopankki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi |
Ämnesord
maksuasetus
Findata
Findata maksut