Anvisning om planering och genomförande av evakueringar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/18775/2022
Svarstiden gick ut: 21.7.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Inrikesministeriet begär utlåtanden om utkastet till anvisning om planering och genomförande av evakueringar.
Bakgrund
Inrikesministeriet har meddelat en anvisning om planering och verkställighet av evakueringar av befolkning den 14 november 2003. Efter att anvisningen meddelades har både beredskapslagen (1552/2011) och räddningslagen reviderats (379/2011). Efter det att anvisningen meddelades har myndigheternas uppgifter och myndighetsstrukturen förändrats inom statsförvaltningen och för de kommunala aktörernas del. Dessutom har det skett förändringar i den säkerhetspolitiska omvärlden. År 2023 har det gjorts en nationell riskbedömning under inrikesministeriets ledning. Enligt den går det inte att utesluta att Finland kan hamna i situationer där militärt våld används.
Enligt 13 § i beredskapslagen leds och övervakas förberedelserna av statsrådet samt av varje ministerium inom sitt ansvarsområde. Varje ministerium samordnar förberedelserna inom sitt eget ansvarsområde. I fråga om statsrådets samordning av förberedelserna föreskrivs särskilt.
Enligt 121 § i beredskapslagen, som gäller förflyttning av befolkning, ska under undantagsförhållanden som avses i 3 § 1 och 2 punkten befolkningen eller en viss del av befolkningen inom ett visst område förflytta sig annanstans, om det är nödvändigt med tanke på befolkningens säkerhet. Statsrådet avgör vilka områden och vilken del av befolkningen förflyttningen gäller. Inrikesministeriet sörjer för den allmänna ledningen av förflyttningen.
I beredskapslagen föreskrivs det också om brådskande evakueringstransporter (84 §) samt ordnande av försörjning av förflyttad befolkning (122 §).
Enligt 64 § i räddningslagen ska räddningsväsendets myndigheter förbereda sig på att sköta befolkningsskyddsuppgifter som hör till deras verksamhetsområde med tillräckliga planer och förberedelser. Här ingår bland annat sådan förflyttning av befolkning som avses i 121 § i beredskapslagen.
Enligt 65 § 3 mom. i räddningslagen ska myndigheterna inom räddningsväsendet sörja för samordningen av den verksamhet och de planer som krävs för de befolkningsskyddsuppgifter som de ansvarar för.
Enligt 65 § 4 mom. i räddningslagen är myndigheter, inrättningar och affärsverk som är skyldiga att upprätta beredskap för befolkningsskyddet skyldiga att under räddningsverkets ledning och i samverkan göra upp behövliga planer för skötseln av sina uppgifter inom befolkningsskyddet. Räddningsverket ska lämnas utredningar om de resurser som är tillgängliga för befolkningsskyddet.
Enligt 65 § 5 mom. i räddningslagen ska i det syfte som föreskrivs i 4 mom.
Enligt 13 § i beredskapslagen leds och övervakas förberedelserna av statsrådet samt av varje ministerium inom sitt ansvarsområde. Varje ministerium samordnar förberedelserna inom sitt eget ansvarsområde. I fråga om statsrådets samordning av förberedelserna föreskrivs särskilt.
Enligt 121 § i beredskapslagen, som gäller förflyttning av befolkning, ska under undantagsförhållanden som avses i 3 § 1 och 2 punkten befolkningen eller en viss del av befolkningen inom ett visst område förflytta sig annanstans, om det är nödvändigt med tanke på befolkningens säkerhet. Statsrådet avgör vilka områden och vilken del av befolkningen förflyttningen gäller. Inrikesministeriet sörjer för den allmänna ledningen av förflyttningen.
I beredskapslagen föreskrivs det också om brådskande evakueringstransporter (84 §) samt ordnande av försörjning av förflyttad befolkning (122 §).
Enligt 64 § i räddningslagen ska räddningsväsendets myndigheter förbereda sig på att sköta befolkningsskyddsuppgifter som hör till deras verksamhetsområde med tillräckliga planer och förberedelser. Här ingår bland annat sådan förflyttning av befolkning som avses i 121 § i beredskapslagen.
Enligt 65 § 3 mom. i räddningslagen ska myndigheterna inom räddningsväsendet sörja för samordningen av den verksamhet och de planer som krävs för de befolkningsskyddsuppgifter som de ansvarar för.
Enligt 65 § 4 mom. i räddningslagen är myndigheter, inrättningar och affärsverk som är skyldiga att upprätta beredskap för befolkningsskyddet skyldiga att under räddningsverkets ledning och i samverkan göra upp behövliga planer för skötseln av sina uppgifter inom befolkningsskyddet. Räddningsverket ska lämnas utredningar om de resurser som är tillgängliga för befolkningsskyddet.
Enligt 65 § 5 mom. i räddningslagen ska i det syfte som föreskrivs i 4 mom.
1) Försvarsmakten lämna räddningsmyndigheterna de uppgifter som behövs för bedömningen av krigstida hot och deras konsekvenser,
2) social- och hälsovårdsmyndigheterna och inrättningarna inom förvaltningsområdet i fråga ordna prehospital akutsjukvård och svara för psykosocialt stöd samt inkvartering, bespisning och annan försörjning av befolkning som förflyttats med stöd av 121 § i beredskapslagen och tillfällig inkvartering av förflyttad befolkning i enlighet med den arbetsfördelning som fastställts i författningarna om dem,
3) de myndigheter som ansvarar för trafik- och kommunikationsfrågor och inrättningarna inom förvaltningsområdet i fråga sköta samarbetsfrågorna när det gäller användning av trafikleder och anordnande av transporter vid sådan förflyttning av befolkning som avses i 121 § i beredskapslagen.
2) social- och hälsovårdsmyndigheterna och inrättningarna inom förvaltningsområdet i fråga ordna prehospital akutsjukvård och svara för psykosocialt stöd samt inkvartering, bespisning och annan försörjning av befolkning som förflyttats med stöd av 121 § i beredskapslagen och tillfällig inkvartering av förflyttad befolkning i enlighet med den arbetsfördelning som fastställts i författningarna om dem,
3) de myndigheter som ansvarar för trafik- och kommunikationsfrågor och inrättningarna inom förvaltningsområdet i fråga sköta samarbetsfrågorna när det gäller användning av trafikleder och anordnande av transporter vid sådan förflyttning av befolkning som avses i 121 § i beredskapslagen.
Målsättningar
Inrikesministeriet tillsatte genom sitt beslut av den 12 september 2022 ett projekt för att revidera anvisningen för planering och verkställighet av evakueringar.
Syftet med projektet är att utreda grunderna för en översyn av evakueringsplaneringen samt utarbeta en gemensam anvisning om planering och genomförande av evakueringar för förvaltningsområdena med hänsyn till de förändringar som inträffat i förvaltningsstrukturerna och lagstiftningen samt omvärldens krav på skydd av befolkningen.
Projektets sekretariat har berett ett förslag till inrikesministeriets reviderade anvisning om planering och genomförande av evakueringar av befolkning. Anvisningen behandlar evakueringar som planeras och genomförs vid undantagsförhållanden enligt 3 § 1 eller 2 punkten i beredskapslagen (1552/2011), dvs. i situationer där Finland utsätts för ett angrepp eller annat så allvarligt angrepp att det kan jämställas med ett väpnat angrepp och förhållandena omedelbart efter angreppet eller för ett hot om ett sådant angrepp. I anvisningen behandlas dessutom utrymningar som genomförs med stöd av befogenheter enligt räddningslagen (379/2011) i anslutning till hot om användning av militärt våld samt förflyttning av befolkning som genomförs med stöd av lagen om försvarstillstånd (1083/1991). Tyngdpunkten i anvisningen ligger på att förklara ansvaret för planeringen och genomförandet samt att beskriva arrangemangen i stora drag.
Syftet med projektet är att utreda grunderna för en översyn av evakueringsplaneringen samt utarbeta en gemensam anvisning om planering och genomförande av evakueringar för förvaltningsområdena med hänsyn till de förändringar som inträffat i förvaltningsstrukturerna och lagstiftningen samt omvärldens krav på skydd av befolkningen.
Projektets sekretariat har berett ett förslag till inrikesministeriets reviderade anvisning om planering och genomförande av evakueringar av befolkning. Anvisningen behandlar evakueringar som planeras och genomförs vid undantagsförhållanden enligt 3 § 1 eller 2 punkten i beredskapslagen (1552/2011), dvs. i situationer där Finland utsätts för ett angrepp eller annat så allvarligt angrepp att det kan jämställas med ett väpnat angrepp och förhållandena omedelbart efter angreppet eller för ett hot om ett sådant angrepp. I anvisningen behandlas dessutom utrymningar som genomförs med stöd av befogenheter enligt räddningslagen (379/2011) i anslutning till hot om användning av militärt våld samt förflyttning av befolkning som genomförs med stöd av lagen om försvarstillstånd (1083/1991). Tyngdpunkten i anvisningen ligger på att förklara ansvaret för planeringen och genomförandet samt att beskriva arrangemangen i stora drag.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er sända era utlåtanden senast fredagen den 21.7.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för hur man använder tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
tlåtandet kan också lämnas per e-post till inrikesministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vänligen ange ärendenummer VN/18775/2022 i följebrevet.
Om ni inte vill använda tjänsten utlåtande.fi eller sända utlåtandet per e-post, kan ni sända utlåtandet per post till följande adress:
Inrikesministeriet
PB 26
00023 Statsrådet
Även andra än de aktörer som nämns i sändlistan får avge utlåtande. Observera att alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
tlåtandet kan också lämnas per e-post till inrikesministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vänligen ange ärendenummer VN/18775/2022 i följebrevet.
Om ni inte vill använda tjänsten utlåtande.fi eller sända utlåtandet per e-post, kan ni sända utlåtandet per post till följande adress:
Inrikesministeriet
PB 26
00023 Statsrådet
Även andra än de aktörer som nämns i sändlistan får avge utlåtande. Observera att alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare upplysningar lämnas vid behov av
specialsakkunnig Mikko Hiltunen, tfn. 0295 488 341 (frånvarande 10.7. - 6.8.2023)
specialsakkunnig Ville Koitto, tfn. 0295 488 233
beredskapsdirektör Jussi Korhonen, tfn. 0295 488 289 (frånvarande 6. - 13.6. och 10.7. - 13.8.2023)
E-post: fö[email protected]
specialsakkunnig Mikko Hiltunen, tfn. 0295 488 341 (frånvarande 10.7. - 6.8.2023)
specialsakkunnig Ville Koitto, tfn. 0295 488 233
beredskapsdirektör Jussi Korhonen, tfn. 0295 488 289 (frånvarande 6. - 13.6. och 10.7. - 13.8.2023)
E-post: fö[email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunta | ||
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin pelastuslaitos | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun pelastuslaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maakuljetuspooli | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat, maavoimien esikunta | ||
Puolustusvoimat, pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitos | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto ry | ||
Suomen palopäällystöliitto SPPL ry | ||
Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK ry | ||
Suomen punainen risti | ||
Tampereen kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen Pelastuslaitos | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
evakuointi, väestönsiirto, väestönsuojelu, väestön suojaaminen