Miljömål för vattenvården och avvikelser från dem; arbetsgruppens betänkande
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/30326/2022
Svarstiden gick ut: 15.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I detta betänkande föreslås det att lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen, miljöskyddslagen och vattenlagen ändras.
Bakgrund
Lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004, nedan vattenvårdslagen) trädde i kraft den 31 december 2004. När lagen stiftades tolkades miljömålen för vattenvården endast som mål som är bindande för medlemsstaterna i förvaltningsplanerna, men de ansågs dock inte ha någon bindande verkan på beslutsfattandet. Bestämmelserna om miljömålen för vattenvården och förbudet mot att försämra vattenstatusen behöver dock nu ses över så att de bättre motsvarar Europaparlamentets och rådets direktiv om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område (2000/60/EG, nedan ramdirektivet för vatten). Behovet av översyn grundar sig på Europeiska unionens domstols domar som fastställer miljömålen och deras bindande verkan och för sin del också på Europeiska kommissionens rekommendationer till Finland om förvaltningsplanerna.
Ramdirektivet för vatten innehåller bestämmelser om möjligheten att avvika från miljömålen för vattenvården på grund av ett nytt projekt. Enligt den gällande lagstiftningen bedöms förutsättningarna för att avvika från miljömålen på grund av ett nytt projekt i samband med planeringsförfarandet för vattenvården. Förvaltningsplanerna innehåller inga undantag på grund av projektet. Behandlingen av ett ärende som gäller undantag utanför förvaltningsplaneringen kan behövas för att göra användningen av undantaget och tillståndsförfarandet smidigare.
De vattenförekomstspecifika miljömålen kan lindras vid planeringen av vattenvården eller tidsfristen för uppnåendet av målen förlängas. De lindrigare lägenhetsmålen och tidsfristerna för uppnående av målen ingår således i statsrådets beslut om förvaltningsplaner.
Ramdirektivet för vatten innehåller bestämmelser om möjligheten att avvika från miljömålen för vattenvården på grund av ett nytt projekt. Enligt den gällande lagstiftningen bedöms förutsättningarna för att avvika från miljömålen på grund av ett nytt projekt i samband med planeringsförfarandet för vattenvården. Förvaltningsplanerna innehåller inga undantag på grund av projektet. Behandlingen av ett ärende som gäller undantag utanför förvaltningsplaneringen kan behövas för att göra användningen av undantaget och tillståndsförfarandet smidigare.
De vattenförekomstspecifika miljömålen kan lindras vid planeringen av vattenvården eller tidsfristen för uppnåendet av målen förlängas. De lindrigare lägenhetsmålen och tidsfristerna för uppnående av målen ingår således i statsrådets beslut om förvaltningsplaner.
Målsättningar
Enligt arbetsgruppens betänkande ska det till lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen utifrån EU-domstolsavgörandena om miljömålen för vattnen i ramdirektivet för vatten fogas nya bestämmelser om miljömålen för vattnens status som ska tillämpas i tillståndsförfarandet, dvs. målen för vattnens status och det förbud mot försämring som preciserar dem. Dessutom ändras avvikelserna från miljömålen på grund av ett nytt projekt eller en ny verksamhet så att de bättre motsvarar ramdirektivet för vatten. I miljöskyddslagen och vattenlagen görs de tillägg som följer av dessa ändringar. Till tillståndsvillkoren i båda lagarna fogas ett nytt villkor för beviljande av tillstånd baserat på EU-domstolens i rättspraxis fastställda tolkning av hur bindande miljömålen för vattenvården är vid tillståndsprövningen. Dessutom föreslås det att det till både miljöskyddslagen och vattenlagen fogas ett tillägg till paragrafen om tillståndsansökan på grund av detta samt att det föreskrivs om ett projektspecifikt undantag från miljömålen för behandling i tillståndsförfarandet. I fortsättningen kommer dessa ärenden att behandlas vid den nationella tillstånds-, styrnings- och tillsynsmyndighet som ska inrättas som en del av principen om en enda kontaktpunkt, vars lagstiftning bereds separat.
Ett ytterligare mål är att förtydliga och uppdatera bestämmelserna om förlängning av tidsfristen för uppnående av målen för vattenvården och om sänkta utrymmesmål så att de bättre motsvarar ramdirektivet för vatten. Beredningen av dessa undantag ska fortfarande höra till närings-, trafik- och miljöcentralen, som är vattenvårdsmyndighet, och i fortsättningen ska också dessa ärenden höra till det riksomfattande tillstånds-, styrnings- och tillsynsverk som ska inrättas. Med tanke på bestämmelsernas innehåll och tydlighet är det motiverat att se över bestämmelserna om tillämpning av undantag från miljömålen så att de motsvarar de föreslagna ändringarna.
I samband med detta föreslås det också att bemyndiganden att utfärda förordning samt andra ändringar som hänför sig till ovannämnda ändringar ska utökas.
Ett ytterligare mål är att förtydliga och uppdatera bestämmelserna om förlängning av tidsfristen för uppnående av målen för vattenvården och om sänkta utrymmesmål så att de bättre motsvarar ramdirektivet för vatten. Beredningen av dessa undantag ska fortfarande höra till närings-, trafik- och miljöcentralen, som är vattenvårdsmyndighet, och i fortsättningen ska också dessa ärenden höra till det riksomfattande tillstånds-, styrnings- och tillsynsverk som ska inrättas. Med tanke på bestämmelsernas innehåll och tydlighet är det motiverat att se över bestämmelserna om tillämpning av undantag från miljömålen så att de motsvarar de föreslagna ändringarna.
I samband med detta föreslås det också att bemyndiganden att utfärda förordning samt andra ändringar som hänför sig till ovannämnda ändringar ska utökas.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er sända utlåtandet till justitieministeriet senast onsdagen 15.11.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Miljöministeriet ber om ert utlåtande om betänkandet. Utlåtandet ges genom att man besvarar en begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av svaren önskar justitieministeriet att utlåtandet delas in enligt de mellanrubriker som anges i denna begäran om utlåtande.
För att kunna ge ett utlåtande ska svaranden registrera sig och logga in i lausuntopalvelu.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi: s webbplats Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. I utlåtandet ska ärendenumret VN/30326/2022 nämnas.
VAHVA-ministerierna ombeds i första hand lämna ett utlåtande via tjänsten. Dessutom styrs utlåtandet (svaret) till det ärende som utlåtandet hänför sig till.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i lausuntopalvelu.fi och statsrådets tjänst för projektinformation.
För att kunna ge ett utlåtande ska svaranden registrera sig och logga in i lausuntopalvelu.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi: s webbplats Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. I utlåtandet ska ärendenumret VN/30326/2022 nämnas.
VAHVA-ministerierna ombeds i första hand lämna ett utlåtande via tjänsten. Dessutom styrs utlåtandet (svaret) till det ärende som utlåtandet hänför sig till.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i lausuntopalvelu.fi och statsrådets tjänst för projektinformation.
Beredare
Ytterligare information ges av:
miljöråd Saara Bäck, tfn. 0295250337 eller e-post förnamn.efternamn(at)gov.fi och lagstifningsråd Erja Werdi, tfn 0295 250 312 eller e-post förnamn.efternamn(at)gov.fi.
miljöråd Saara Bäck, tfn. 0295250337 eller e-post förnamn.efternamn(at)gov.fi och lagstifningsråd Erja Werdi, tfn 0295 250 312 eller e-post förnamn.efternamn(at)gov.fi.
Sändlista:
Aalto-yliopisto, Rakennetun ympäristön laitos | ||
Akkuteollisuus ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Infra ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto, Oikeustieteiden laitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusjärjestö ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Pienvesivoimayhdistys ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päijät-Hämeen Vesijärvisäätiö | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
SKOL ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kalankasvattajaliitto ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Suurpadot ry | ||
Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö ry | ||
Suomen Vesiensuojelun Keskusliitto ry | ||
Suomen vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen vesiyhdistys ry | ||
Suomen WWF | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund rf | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Turun yliopisto oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaelluskala ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut ry |
Ämnesord
vesienhoito, vesien tila, pintavedet, pohjavedet, rannikkovedet
ympäristölupa
vesipuitedirektiivi
ympäristötavoitteet; poikkeaminen
vesilain mukainen lupa