Begäran om utlåtande om utsökningsverkets nätverk av verksamhetsställen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/19841/2024
Svarstiden gick ut: 15.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Enligt regeringsprogrammet ska statens lokalprogram effektiviseras avsevärt. Som ett led i produktivitets- och effektiviseringsåtgärderna har alla ämbetsverk inom justitieministeriets förvaltningsområde fått en begäran om att bedöma bland annat olika metoder för att förbättra lokaleffektiviteten. Justitieministeriet ställde upp ett resultatmål för Utsökningsverket. Resultatmålet handlade om att verket ska utarbeta en plan för att utveckla nätverket av verksamhetsställen. Utsökningsverket har lämnat in en utvecklingsplan för nätverket av verksamhetsställen till justitieministeriet. Planen sänds nu i den här formen ut på remiss.
Inom statsförvaltningen pågår Reformen av statens service- och lokalnät 2030. Målet med reformen av service- och lokalnätet är att skapa ett enhetligt kundservicenät för statsförvaltningen och FPA före 2030 och att reducera antalet serviceställen i enlighet med statens lokalstrategi, som antogs i december 2021. Utgångspunkten för servicen är täckande e-tjänster som kompletteras med kundbesök. Möjligheten att uträtta ärenden genom besök tryggas också i framtiden på ett sätt som tryggar likabehandling och är effektivt.
Utsökningsverkets 64 verksamhetsställen utgör ett omfattande nätverk av verksamhetsställen. I nuläget anhängiggörs 98 procent av utsökningsansökningarna elektroniskt och antalet kunder som besöker ett verksamhetsställe är väldigt litet, i genomsnitt 0–2 kunder per dag, med undantag för de största orterna. Dessutom ska utsökningsväsendet genomföra produktivitetsbesparingar under de kommande åren. Utvecklingen av nätverket av verksamhetsställen spelar en viktig roll i genomförandet av de ekonomiska besparingarna. Avsikten är att sparskyldigheterna ska gälla något annat än utsökningens personalresurser och på så sätt trygga kvaliteten på kundservicen. Utsökningsverkets tjänster kommer att vidareutvecklas på det sätt som ändringen av nätverket av verksamhetsställen förutsätter.
I planen för Utsökningsverkets serviceställen har det beaktats att statens gemensamma lokaler också kommer att komplettera servicenätverket för utsökningen med de distanstjänster som finns i lokalerna och som allmänheten kan använda för att få kontakt med myndigheten.
Inom statsförvaltningen pågår Reformen av statens service- och lokalnät 2030. Målet med reformen av service- och lokalnätet är att skapa ett enhetligt kundservicenät för statsförvaltningen och FPA före 2030 och att reducera antalet serviceställen i enlighet med statens lokalstrategi, som antogs i december 2021. Utgångspunkten för servicen är täckande e-tjänster som kompletteras med kundbesök. Möjligheten att uträtta ärenden genom besök tryggas också i framtiden på ett sätt som tryggar likabehandling och är effektivt.
Utsökningsverkets 64 verksamhetsställen utgör ett omfattande nätverk av verksamhetsställen. I nuläget anhängiggörs 98 procent av utsökningsansökningarna elektroniskt och antalet kunder som besöker ett verksamhetsställe är väldigt litet, i genomsnitt 0–2 kunder per dag, med undantag för de största orterna. Dessutom ska utsökningsväsendet genomföra produktivitetsbesparingar under de kommande åren. Utvecklingen av nätverket av verksamhetsställen spelar en viktig roll i genomförandet av de ekonomiska besparingarna. Avsikten är att sparskyldigheterna ska gälla något annat än utsökningens personalresurser och på så sätt trygga kvaliteten på kundservicen. Utsökningsverkets tjänster kommer att vidareutvecklas på det sätt som ändringen av nätverket av verksamhetsställen förutsätter.
I planen för Utsökningsverkets serviceställen har det beaktats att statens gemensamma lokaler också kommer att komplettera servicenätverket för utsökningen med de distanstjänster som finns i lokalerna och som allmänheten kan använda för att få kontakt med myndigheten.
Bakgrund
Utsökningsverkets förslag
I det förslag som utsökningsväsendet lämnade till justitieministeriet den 28 juni 2024 har Utsökningsverket i fortsättningen 27 verksamhetsställen: Björneborg, Esbo, Helsingfors, Hyvinge, Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Karleby, Kemi, Kouvola, Kuopio, Kuusamo, Lahtis, Mariehamn, Nyslott, Raseborg, Rovaniemi, Seinäjoki, St. Michel, Tammerfors, Tavastehus, Uleåborg, Vanda, Vasa, Villmanstrand, Ylivieska och Åbo.
Enligt förslaget läggs 37 verksamhetsställen ner: Borgå, Brahestad, Enare, Forssa, Haapajärvi, Idensalmi, Ikalis, Jakobstad, Jämsä, Kangasala, Kankaanpää, Kauhajoki, Kemijärvi landskommun, Kotka, Kristinestad, Kuhmo, Loimaa, Lojo, Muonio, Mänttä-Vilppula, Nokia, Nurmes, Nystad, Pargas, Pello, Pieksämäki, Pudasjärvi, Raumo, Riihimäki, Salo, Sodankylä, Suomussalmi, Träskända, Valkeakoski, Varkaus, Vittis och Äänekoski.
I det förslag som utsökningsväsendet lämnade till justitieministeriet den 28 juni 2024 har Utsökningsverket i fortsättningen 27 verksamhetsställen: Björneborg, Esbo, Helsingfors, Hyvinge, Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Karleby, Kemi, Kouvola, Kuopio, Kuusamo, Lahtis, Mariehamn, Nyslott, Raseborg, Rovaniemi, Seinäjoki, St. Michel, Tammerfors, Tavastehus, Uleåborg, Vanda, Vasa, Villmanstrand, Ylivieska och Åbo.
Enligt förslaget läggs 37 verksamhetsställen ner: Borgå, Brahestad, Enare, Forssa, Haapajärvi, Idensalmi, Ikalis, Jakobstad, Jämsä, Kangasala, Kankaanpää, Kauhajoki, Kemijärvi landskommun, Kotka, Kristinestad, Kuhmo, Loimaa, Lojo, Muonio, Mänttä-Vilppula, Nokia, Nurmes, Nystad, Pargas, Pello, Pieksämäki, Pudasjärvi, Raumo, Riihimäki, Salo, Sodankylä, Suomussalmi, Träskända, Valkeakoski, Varkaus, Vittis och Äänekoski.
Målsättningar
Justitieministeriets begäran om utlåtande
Justitieministeriet begär utlåtande om Utsökningsverkets förslag. Vid ministeriet bedöms en eventuell utveckling av Utsökningsverkets nätverk av verksamhetsställen först när remissvaren från den remissbehandling som nu inleds finns tillgängliga. Som grund för bedömningen önskas att utlåtandena innehåller motiverade synpunkter, i synnerhet i fråga om vilka konsekvenser utsökningsväsendets förslag har för allmänheten när det gäller uträttandet av ärenden och tjänsterna vid utsökning samt på de besparings- och kostnadskalkyler som preliminärt presenteras i förslaget.
Fortsatt beredning efter remissbehandlingen
Efter remissbehandlingen bedöms ärendet vid justitieministeriet utifrån remissvaren och justitieministern fattar beslut om en eventuell fortsatt beredning av ärendet.
Justitieministeriet begär utlåtande om Utsökningsverkets förslag. Vid ministeriet bedöms en eventuell utveckling av Utsökningsverkets nätverk av verksamhetsställen först när remissvaren från den remissbehandling som nu inleds finns tillgängliga. Som grund för bedömningen önskas att utlåtandena innehåller motiverade synpunkter, i synnerhet i fråga om vilka konsekvenser utsökningsväsendets förslag har för allmänheten när det gäller uträttandet av ärenden och tjänsterna vid utsökning samt på de besparings- och kostnadskalkyler som preliminärt presenteras i förslaget.
Fortsatt beredning efter remissbehandlingen
Efter remissbehandlingen bedöms ärendet vid justitieministeriet utifrån remissvaren och justitieministern fattar beslut om en eventuell fortsatt beredning av ärendet.
Bilagor:
Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkon kehittämissuunnitelma.pdf - Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkon kehittämissuunnitelma
Tidtabell
Lämna in utlåtandet till justitieministeriet senast fredagen den 15 november 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som har publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns i tjänsten utlåtande.fi, se Anvisningar > Bruksanvisningar. Ytterligare information om hur man använder utlåtandetjänsten ges av systemadministratörerna på adressen [email protected]. Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra in sitt utlåtande under ärende VN/19841/2024 i VAHVA.
Utlåtanden kan också lämnas per e-post till justitieministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vänligen ange diarienummer VN/19841/2024 som referens i de utlåtanden som sänds per e-post.
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Justitieministeriet betalar inget arvode för begärda eller givna utlåtanden.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns i tjänsten utlåtande.fi, se Anvisningar > Bruksanvisningar. Ytterligare information om hur man använder utlåtandetjänsten ges av systemadministratörerna på adressen [email protected]. Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra in sitt utlåtande under ärende VN/19841/2024 i VAHVA.
Utlåtanden kan också lämnas per e-post till justitieministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vänligen ange diarienummer VN/19841/2024 som referens i de utlåtanden som sänds per e-post.
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Justitieministeriet betalar inget arvode för begärda eller givna utlåtanden.
Beredare
Mer information fås av
Antti Leinonen, ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschef, [email protected], tfn 0295 150 264
Sami Korhonen, specialsakkunnig, [email protected], tfn 0295 150115
Antti Leinonen, ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschef, [email protected], tfn 0295 150 264
Sami Korhonen, specialsakkunnig, [email protected], tfn 0295 150115
Sändlista:
Akaa | ||
Alajärvi | ||
Alavieska | ||
Alavus | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Asikkala | ||
Askola | ||
Aura | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Enonkoski | ||
Enontekiö | ||
Espoo - Esbo | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Eura | ||
Eurajoki | ||
Evijärvi | ||
Finanssiala ry | ||
Folktinget | ||
Forssa | ||
Haapajärvi | ||
Haapavesi | ||
Hailuoto | ||
Halsua | ||
Hamina | ||
Hankasalmi | ||
Hanko - Hangö | ||
Harjavalta | ||
Hartola | ||
Hattula | ||
Hausjärvi | ||
Heinola | ||
Heinävesi | ||
Helsinki - Helsingfors | ||
Hirvensalmi | ||
Hollola | ||
Honkajoki | ||
Huittinen | ||
Humppila | ||
Hyrynsalmi | ||
Hyvinkää | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenlinna | ||
Ii | ||
Iisalmi | ||
Iitti | ||
Ikaalinen | ||
Ilmajoki | ||
Ilomantsi | ||
Imatra | ||
Inari | ||
Ingå - Inkoo | ||
Isojoki | ||
Isokyrö | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Jakobstad - Pietarsaari | ||
Janakkala | ||
Joensuu | ||
Jokioinen | ||
Joroinen | ||
Joutsa | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Juuka | ||
Juupajoki | ||
Juva | ||
Jyväskylä | ||
Jämijärvi | ||
Jämsä | ||
Järvenpää | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaarina | ||
Kaavi | ||
Kajaani | ||
Kalajoki | ||
Kangasala | ||
Kangasniemi | ||
Kankaanpää | ||
Kannonkoski | ||
Kannus | ||
Karijoki | ||
Karkkila | ||
Karstula | ||
Karvia | ||
Kaskinen - Kaskis | ||
Kauhajoki | ||
Kauhava | ||
Kauniainen - Grankulla | ||
Kaustinen | ||
Keitele | ||
Kemi | ||
Kemijärvi | ||
Keminmaa | ||
Kempele | ||
Kerava | ||
Keuruu | ||
Kihniö | ||
Kimitoön - Kemiönsaari | ||
Kinnula | ||
Kirkkonummi - Kyrkslätt | ||
Kitee | ||
Kittilä | ||
Kiuruvesi | ||
Kivijärvi | ||
Kokemäki | ||
Kokkola - Karleby | ||
Kolari | ||
Konnevesi | ||
Kontiolahti | ||
Korsholm - Mustasaari | ||
Korsnäs | ||
Koski Tl | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby - Kruunupyy | ||
Kuhmo | ||
Kuhmoinen | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopio | ||
Kuortane | ||
Kurikka | ||
Kustavi | ||
Kuusamo | ||
Kyyjärvi | ||
Kärkölä | ||
Kärsämäki | ||
Lahti | ||
Laihia | ||
Laitila | ||
Lapinjärvi - Lappträsk | ||
Lapinlahti | ||
Lappajärvi | ||
Lappeenranta | ||
Lapua | ||
Larsmo - Luoto | ||
Laukaa | ||
Lemi | ||
Lempäälä | ||
Leppävirta | ||
Lestijärvi | ||
Lieksa | ||
Lieto | ||
Liminka | ||
Liperi | ||
Lohja - Lojo | ||
Loimaa | ||
Loppi | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Loviisa - Lovisa | ||
Luhanka | ||
Lumijoki | ||
Luumäki | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Luvia | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Malax - Maalahti | ||
Marttila | ||
Masku | ||
Merijärvi | ||
Merikarvia | ||
Miehikkälä | ||
Mikkeli | ||
Muhos | ||
Multia | ||
Muonio | ||
Muurame | ||
Mynämäki | ||
Myrskylä - Mörskom | ||
Mäntsälä | ||
Mänttä-Vilppula | ||
Mäntyharju | ||
Naantali | ||
Nakkila | ||
Nivala | ||
Nokia | ||
Nousiainen | ||
Nurmes | ||
Nurmijärvi | ||
Nykarleby - Uusikaarlepyy | ||
Närpes - Närpiö | ||
Oikeushallinnon Henkilökunta OHK ry | ||
Oikeushallinnon Toimihenkilöt JHL ry | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Orimattila | ||
Oripää | ||
Orivesi | ||
Oulainen | ||
Oulu | ||
Outokumpu | ||
Padasjoki | ||
Paimio | ||
Paltamo | ||
Pargas - Parainen | ||
Parikkala | ||
Parkano | ||
Pedersöre | ||
Pelkosenniemi | ||
Pello | ||
Perho | ||
Pertunmaa | ||
Petäjävesi | ||
Pieksämäki | ||
Pielavesi | ||
Pihtipudas | ||
Pirkkala | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Polvijärvi | ||
Pomarkku | ||
Pori | ||
Pornainen | ||
Porvoo - Borgå | ||
Posio | ||
Pudasjärvi | ||
Pukkila | ||
Punkalaidun | ||
Puolanka | ||
Puumala | ||
Pyhtää - Pyttis | ||
Pyhäjoki | ||
Pyhäjärvi | ||
Pyhäntä | ||
Pyhäranta | ||
Pälkäne | ||
Pöytyä | ||
Raahe | ||
Raisio | ||
Rantasalmi | ||
Ranua | ||
Raseborg - Raasepori | ||
Rauma | ||
Rautalampi | ||
Rautavaara | ||
Rautjärvi | ||
Reisjärvi | ||
Riihimäki | ||
Ristijärvi | ||
Rovaniemi | ||
Ruokolahti | ||
Ruovesi | ||
Rusko | ||
Rääkkylä | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saarijärvi | ||
Salla | ||
Salo | ||
Sastamala | ||
Sauvo | ||
Savitaipale | ||
Savonlinna | ||
Savukoski | ||
Seinäjoki | ||
Sievi | ||
Siikainen | ||
Siikajoki | ||
Siikalatva | ||
Siilinjärvi | ||
Simo | ||
Sipoo - Sibbo | ||
Siuntio - Sjundeå | ||
Sodankylä | ||
Soini | ||
Somero | ||
Sonkajärvi | ||
Sotkamo | ||
Sulkava | ||
Suomen Asianajajaliitto ry | ||
Suomen Kihlakunnanvoudit ry | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL | ||
Suomen Ulosottoylitarkastajat ja -tarkastajat ry | ||
Suomen velalliset ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmi | ||
Suonenjoki | ||
Sysmä | ||
Säkylä | ||
Taipalsaari | ||
Taivalkoski | ||
Taivassalo | ||
Tammela | ||
Tampere | ||
Tervo | ||
Tervola | ||
Teuva | ||
Tohmajärvi | ||
Toholampi | ||
Toivakka | ||
Tornio | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turku - Åbo | ||
Tuusniemi | ||
Tuusula | ||
Tyrnävä | ||
Ulosottomiehet ry | ||
Ulvila | ||
Urjala | ||
Utajärvi | ||
Utsjoki | ||
Uurainen | ||
Uusikaupunki | ||
Vaala | ||
Vaasa - Vasa | ||
Valkeakoski | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaa - Vanda | ||
Varkaus | ||
Vehmaa | ||
Verohallinto | ||
Vesanto | ||
Vesilahti | ||
Veteli | ||
Vieremä | ||
Vihti | ||
Viitasaari | ||
Vimpeli | ||
Virolahti | ||
Virrat | ||
Vörå - Vöyri | ||
Ylitornio | ||
Ylivieska | ||
Ylöjärvi | ||
Ypäjä | ||
Ähtäri | ||
Äänekoski |