YM: Asetus elinympäristöjen ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon myönnettävästä tuesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12018/2022
Svarstiden gick ut: 10.5.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Johdanto
Uudella asetuksella säädettäisiin lajien elinympäristöjen ja luontotyyppien ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon myönnettävästä tuesta. Asetus olisi voimassa määräajan ja sitä sovellettaisiin vuosina 2022-2027.
Ehdotettu tuki kohdistuisi luonnon monimuotoisuuden kannalta arvokkaisiin elinympäristöihin, joiden ennallistamisella, kunnostuksella tai hoidolla voitaisiin parantaa niiden ekologista tilaa kustannustehokkaasti. Tuki myönnettäisiin tavarana tai palveluna, mikä tarkoittaa, että ELY-keskus vastaisi tarvittavien toimenpiteiden järjestämisestä ja valvonnasta yksityisen maanomistajan maalla. Tehtävistä toimenpiteistä sovittaisiin yhdessä maanomistajan kanssa.
Tätä tukea myönnettäessä sovellettaisiin oikeusperustana Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen annettua komission asetusta (EU) N:o 1407/2013 (yleinen de minimis –asetus). Yleinen de minimis -asetus mahdollistaa vähämerkityksisen tuen myöntämisen yrityksille ilman komissiolle tehtävää ennakkoilmoitusta, kun tuen määrä on enintään yhteensä 200 000 euroa yhtä yritystä kohden nykyisen ja kahden edellisen verovuoden ajanjaksolla.
Ehdotettu tuki kohdistuisi luonnon monimuotoisuuden kannalta arvokkaisiin elinympäristöihin, joiden ennallistamisella, kunnostuksella tai hoidolla voitaisiin parantaa niiden ekologista tilaa kustannustehokkaasti. Tuki myönnettäisiin tavarana tai palveluna, mikä tarkoittaa, että ELY-keskus vastaisi tarvittavien toimenpiteiden järjestämisestä ja valvonnasta yksityisen maanomistajan maalla. Tehtävistä toimenpiteistä sovittaisiin yhdessä maanomistajan kanssa.
Tätä tukea myönnettäessä sovellettaisiin oikeusperustana Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen annettua komission asetusta (EU) N:o 1407/2013 (yleinen de minimis –asetus). Yleinen de minimis -asetus mahdollistaa vähämerkityksisen tuen myöntämisen yrityksille ilman komissiolle tehtävää ennakkoilmoitusta, kun tuen määrä on enintään yhteensä 200 000 euroa yhtä yritystä kohden nykyisen ja kahden edellisen verovuoden ajanjaksolla.
Bakgrund
Pääministeri Marinin hallituksen ohjelman yhtenä keskeisenä tavoitteena on pysäyttää luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen. Osana tämän tavoitteen toteuttamista valtioneuvosto teki 27.5.2021 periaatepäätöksen Helmi-elinympäristöohjelmasta. Helmi-ohjelman pääasiallisena tavoitteena on vahvistaa Suomen luonnon monimuotoisuutta ja parantaa elinympäristöjen tilaa muun muassa suojelemalla ja ennallistamalla soita, kunnostamalla ja hoitamalla lintuvesiä, perinnebiotooppeja ja metsäisiä elinympäristöjä sekä kunnostamalla pienvesiä ja rantaluontoa.
Lajien elinympäristöjen ja luontotyyppien ekologisen tilan parantaminen edellyttää kullekin kohteelle soveltuvia toimenpiteitä, joita voivat olla muun muassa soiden ennallistaminen ojia täyttämällä ja vesiä ohjaamalla, lintuvesien kunnostaminen ruoppaamalla, raivaamalla tai hoitokalastuksen avulla, metsäluonnon ennallistamis- ja hoitotoimenpiteet kuten kuusien poisto lehtokohteilta tai paahderinteiden valoisuuden lisääminen kunttaa poistamalla tai pienvesien kunnostus uomia kunnostamalla, soraistamalla ja raivaamalla. Osalla elinympäristöistä voidaan tarvita toimenpiteiden uusimista ajan kuluessa esimerkiksi vesakkoa raivaamalla.
Uusi asetus muodostaisi lajien elinympäristöjen ja luontotyyppien ennallistamis-, kunnostus- ja hoitotoimien tukemiseen sovellettavan kokonaisuuden. Ehdotettavassa asetuksessa ELY-keskus vastaisi ennallistamis-, kunnostus- ja hoitotoimenpiteiden järjestämisestä ja toteutuksen valvonnasta yksityisen maanomistajan mailla maanomistajan hakemukseen tai suostumukseen perustuen. ELY-keskus voisi hankkia tarvittavat toimenpiteet myös maanomistajalta itseltään markkinahintaisella ostopalvelusopimuksella. Tuki ei vaatisi maanomistajalta toimenpiteiden järjestämistä, rahoittamista ja kulujen maksatushakua jälkikäteen, vaan järjestelyvastuu olisi ELY-keskuksella.
Lajien elinympäristöjen ja luontotyyppien ekologisen tilan parantaminen edellyttää kullekin kohteelle soveltuvia toimenpiteitä, joita voivat olla muun muassa soiden ennallistaminen ojia täyttämällä ja vesiä ohjaamalla, lintuvesien kunnostaminen ruoppaamalla, raivaamalla tai hoitokalastuksen avulla, metsäluonnon ennallistamis- ja hoitotoimenpiteet kuten kuusien poisto lehtokohteilta tai paahderinteiden valoisuuden lisääminen kunttaa poistamalla tai pienvesien kunnostus uomia kunnostamalla, soraistamalla ja raivaamalla. Osalla elinympäristöistä voidaan tarvita toimenpiteiden uusimista ajan kuluessa esimerkiksi vesakkoa raivaamalla.
Uusi asetus muodostaisi lajien elinympäristöjen ja luontotyyppien ennallistamis-, kunnostus- ja hoitotoimien tukemiseen sovellettavan kokonaisuuden. Ehdotettavassa asetuksessa ELY-keskus vastaisi ennallistamis-, kunnostus- ja hoitotoimenpiteiden järjestämisestä ja toteutuksen valvonnasta yksityisen maanomistajan mailla maanomistajan hakemukseen tai suostumukseen perustuen. ELY-keskus voisi hankkia tarvittavat toimenpiteet myös maanomistajalta itseltään markkinahintaisella ostopalvelusopimuksella. Tuki ei vaatisi maanomistajalta toimenpiteiden järjestämistä, rahoittamista ja kulujen maksatushakua jälkikäteen, vaan järjestelyvastuu olisi ELY-keskuksella.
Målsättningar
Ehdotuksena on antaa valtioneuvoston asetus lajien elinympäristöjen ja luontotyyppien ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon myönnettävästä tuesta. Asetus olisi voimassa määräajan ja sitä sovellettaisiin vuosina 2022-2027.
Asetukseen sisältyisivät luonnonsuojelulain 1 a lukua tarkentavat säännökset. Tukijärjestelmä perustuisi hakijan tekemään tukihakemukseen. Tukea voitaisiin myöntää myös maanomistajan kirjallisen suostumuksen perusteella. ELY-keskus käsittelisi hakemuksen tai huolehtisi suostumuksen ja tarvittavien tietojen hankinnasta ja tekisi tukipäätöksen. ELY-keskus myös vastaisi hoitotoimien järjestämisestä, tarvittaessa yhteistyössä Metsähallituksen Luontopalvelujen kanssa.
Asetukseen sisältyisivät luonnonsuojelulain 1 a lukua tarkentavat säännökset. Tukijärjestelmä perustuisi hakijan tekemään tukihakemukseen. Tukea voitaisiin myöntää myös maanomistajan kirjallisen suostumuksen perusteella. ELY-keskus käsittelisi hakemuksen tai huolehtisi suostumuksen ja tarvittavien tietojen hankinnasta ja tekisi tukipäätöksen. ELY-keskus myös vastaisi hoitotoimien järjestämisestä, tarvittaessa yhteistyössä Metsähallituksen Luontopalvelujen kanssa.
Linkit
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961096 - Luonnonsuojelulaki, jonka 1 a lukuun asetus nojaa.
https://ym.fi/helmi - Helmi-elinympäristöohjelma
https://ym.fi/hankesivu?tunnus=YM051:00/2021 - Hankkeen tiedot valtioneuvoston sivuilla
https://tem.fi/vahamerkityksinen-tuki-eli-de-minimis-tuki - Tietoa yleisestä de minimis -tuesta
Liitteet:
Tidtabell
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta 10.5.2022 mennessä
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön.
Kyselyosiossa on mahdollista jättää yleinen lausunto sekä lisäksi pykäläkohtainen kommentointimahdollisuus.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Kyselyosiossa on mahdollista jättää yleinen lausunto sekä lisäksi pykäläkohtainen kommentointimahdollisuus.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Sändlista:
BirdLife Suomi ry | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kymeenlaakson liitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Luonnontieteellinen keskusmuseo | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Natur och Miljö ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pro Agria | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen metsästäjäliitto | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten liitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF Suomi |