Lausuntopyyntö muistioluonnoksesta valtioneuvoston päätösehdotukseksi eräiden Omnibus II-asetuksen poikkeusten soveltamatta jättämisestä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/2210/2021
Svarstiden gick ut: 8.2.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Muistioluonnoksessa ehdotetaan, että valtioneuvosto päättäisi, että Suomessa ei sovelleta tieliikenteen ammattipätevyyden haltijoilta määräajoin vaadittavan jatkokoulutuksen suorittamisen määräaikoja, unionin koodi 95-merkinnän voimassaoloa, ammattipätevyys- ja ajokorttien voimassaoloa, ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksia ja ajopiirturin määräaikaistarkastuksia sekä kuljettajakorttien uusimista eikä tavaraliikenteen yhteisön liikennelupaa ja kansainvälisen henkilöliikenteen reittilupaa koskevaa poikkeussääntelyä, josta säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2021/XX erityisistä väliaikaisista toimenpiteistä Covid-19-pandemian johdosta koskien eräiden todistusten, lupien ja valtuutuksien voimassaoloa sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten ja koulutusten lykkäämistä osassa liikennealan lainsäädännössä, asetusta (EU) 2020/698 seuraaville viiteajoille, ja että tästä ilmoitetaan Euroopan komissiolle.
Bakgrund
Euroopan komissio antoi 18.1.2021 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi erityisistä väliaikaisista toimenpiteistä covid-19-pandemian johdosta koskien eräiden todistusten, lupien ja valtuutuksien voimassaoloa sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten ja koulutusten lykkäämistä osassa liikennealan lainsäädännössä, asetusta (EU) 2020/698 seuraaville viiteajoille (COM(2021) 25 final) (ns. Omnibus II-asetusehdotus).
Ehdotus koskee tie-, raide- ja sisävesiliikennettä sekä merenkulun turvatoimia. Ehdotuksella helpotettaisiin väliaikaisesti eräiden todistusten, lupien ja valtuutuksien (mm. tieliikenteessä ajokortit, ammattipätevyydet, liikenneluvat) voimassaoloa sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten (mm. ajoneuvojen katsastukset, ajopiirturien ja satamien turvatarkastukset) ja koulutusten lykkäämistä liikennealan edellä mainittujen osa-alueiden lainsäädännössä.
Ehdotuksen taustalla on covid-19-pandemian jatkuminen, joka aiheuttaa jäsenvaltioissa tarvetta poiketa tietyistä liikennesektorin EU-lainsäädäntöön perustuvista määräajoista. Ehdotus on jatkoa keväällä annetulle ns. Omnibus I-asetukselle ((EU) 2020/698) ja sisältö vastaa suurelta osin Omnibus I-asetuksen sisältöä. Merkittävimpinä eroina Omnibus I-asetukseen voidaan mainita ehdotuksen tarkasteluajanjakso (1.9.2020–30.6.2021) ja yhdenmukaisempi lupien ja todistusten voimassaololle annetun lisäajan pituus (kymmenen kuukautta, Omnibus I-asetuksessa kuusi tai seitsemän kuukautta). Koska kysymyksessä on asetus, se tulee voimaan kaikissa jäsenmaissa ilman kansallisia toimenpiteitä ja on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Asetusehdotuksen mukaan jäsenvaltioilla on mahdollisuus tehdä päätös poikkeusääntelyn soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out). Ilmoitus mahdollisesta päätöksestä tulee tehdä Euroopan komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Opt-out päätöksen tekemisen jälkeen asetuksen myöhempi soveltaminen tai samaa asiaa koskevien kansallisten poikkeuksen käyttöönotto ei ole mahdollista, koska asetus on suoraan sovellettavaa, kansalliset säännökset ohittavaa sääntelyä ja asetus ei mahdollista ns. opt-in.
Ehdotus koskee tie-, raide- ja sisävesiliikennettä sekä merenkulun turvatoimia. Ehdotuksella helpotettaisiin väliaikaisesti eräiden todistusten, lupien ja valtuutuksien (mm. tieliikenteessä ajokortit, ammattipätevyydet, liikenneluvat) voimassaoloa sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten (mm. ajoneuvojen katsastukset, ajopiirturien ja satamien turvatarkastukset) ja koulutusten lykkäämistä liikennealan edellä mainittujen osa-alueiden lainsäädännössä.
Ehdotuksen taustalla on covid-19-pandemian jatkuminen, joka aiheuttaa jäsenvaltioissa tarvetta poiketa tietyistä liikennesektorin EU-lainsäädäntöön perustuvista määräajoista. Ehdotus on jatkoa keväällä annetulle ns. Omnibus I-asetukselle ((EU) 2020/698) ja sisältö vastaa suurelta osin Omnibus I-asetuksen sisältöä. Merkittävimpinä eroina Omnibus I-asetukseen voidaan mainita ehdotuksen tarkasteluajanjakso (1.9.2020–30.6.2021) ja yhdenmukaisempi lupien ja todistusten voimassaololle annetun lisäajan pituus (kymmenen kuukautta, Omnibus I-asetuksessa kuusi tai seitsemän kuukautta). Koska kysymyksessä on asetus, se tulee voimaan kaikissa jäsenmaissa ilman kansallisia toimenpiteitä ja on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Asetusehdotuksen mukaan jäsenvaltioilla on mahdollisuus tehdä päätös poikkeusääntelyn soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out). Ilmoitus mahdollisesta päätöksestä tulee tehdä Euroopan komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Opt-out päätöksen tekemisen jälkeen asetuksen myöhempi soveltaminen tai samaa asiaa koskevien kansallisten poikkeuksen käyttöönotto ei ole mahdollista, koska asetus on suoraan sovellettavaa, kansalliset säännökset ohittavaa sääntelyä ja asetus ei mahdollista ns. opt-in.
Målsättningar
Valtioneuvoston päätösehdotuksessa tavoitteena on käyttää asetuksen mahdollistamaa poikkeamismahdollisuutta (ns. opt-out) kaikkiin asetuksen sääntelemiin tieliikennettä koskeviin ammattipätevyyksiin, tarkastuksiin, todistuksiin ja lupiin. Päätösehdotuksen mukaisesti asetuksen mukaista tieliikenteen todistusten ja lupien uusimismahdollisuutta tai voimassaolon pidentämistä sekä määräaikaisten tarkastusten myöhentämistä ei Suomessa sovellettaisi.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80709a02 - Verkkosivun alhaalta on ladattavissa asiaa koskevan U-kirjeen suomen- ja ruotsinkielinen versio.
Liitteet:
VN-Muistio_Omnibus II-asetuksen soveltamisesta.pdf -
Kompromissiehdotus.pdf - Puheenjohtajavaltion kompromissiehdotus 1.2.2021
Tidtabell
Asetusta on käsitelty neuvoston työryhmässä kiireellisenä. Euroopan parlamentin täysistunto on 8.2.2021, jossa parlamentin on tarkoitus hyväksyä asetus. Jos Euroopan parlamentti hyväksyy asetuksen, päätösprosessi käynnistyy. Asetus tulee voimaan sitä päivää seuraavana päivänä, jona se julkaistaan Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Sitä sovelletaan 11 päivän kuluttua asetuksen voimaantulopäivästä. Ilmoitus mahdollisesta päätöksestä jättää asetuksen poikkeuksia soveltamatta (ns. opt-out) tulee tehdä Euroopan komissiolle kuitenkin kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Kansallisesti on valmisteltu muistioluonnos valtioneuvoston päätösehdotuksesta asetuksen ns. opt-out mahdollisuuden käyttöönottamisesta, jotta ilmoitus komissiolle ehditään toimittaa ajoissa.
Asetuksen nopeasta käsittelystä ja lyhyestä ilmoitusajasta johtuen pyydämme ystävällisesti toimittamaan lausuntonne maanantain 8.2.2021 aikana.
Kansallisesti on valmisteltu muistioluonnos valtioneuvoston päätösehdotuksesta asetuksen ns. opt-out mahdollisuuden käyttöönottamisesta, jotta ilmoitus komissiolle ehditään toimittaa ajoissa.
Asetuksen nopeasta käsittelystä ja lyhyestä ilmoitusajasta johtuen pyydämme ystävällisesti toimittamaan lausuntonne maanantain 8.2.2021 aikana.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lisätietoja muistioluonnoksesta antaa yksikön johtaja Sini Wirén, [email protected], p. 040 507 0916 ja ylitarkastaja Monika Mutanen, [email protected], p. 050 478 4820
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lisätietoja muistioluonnoksesta antaa yksikön johtaja Sini Wirén, [email protected], p. 040 507 0916 ja ylitarkastaja Monika Mutanen, [email protected], p. 050 478 4820
Valmistelijat
ylitarkastaja Monika Mutanen, p. 050 478 4820, [email protected]
erityisasiantuntija Mari Starck, p. 050 478 1164, [email protected]
erityisasiantuntija Mari Starck, p. 050 478 1164, [email protected]
Sändlista:
A-Katsastus | ||
A-Katsastus | ||
Aker Arctic Technology Inc | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Ammattipätevyyskouluttajat ry | ||
Antin Autokoulu Oy | ||
Arctia Oy | ||
Aurora Rail Oy | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Autoalan Keskusliitto AKL | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry | ||
CAP-Group Oy | ||
Careeria Oy | ||
Datadrivers Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
ELY - Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Etelä-Savon ELY-keskus | ||
ELY - Hämeen ELY-keskus | ||
ELY - Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
ELY - Kainuun ELY-keskus | ||
ELY - Keski-Suomen ELY-keskus | ||
ELY - Lapin ELY-keskus | ||
ELY - Pirkanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
ELY - Satakunnan ELY-keskus | ||
ELY - Uudenmaan ELY-keskus | ||
ELY - Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Fenniarail Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
HelppoKatsastus Oy | ||
HelppoKatsastus Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
K1 Katsastus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kymenveturipalvelu Oy | ||
Lakiasiaintoimisto Mahlamäki Oy | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenneturva | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Luotsiliitto ry | ||
Maritime E.S.B.H. | ||
Meriliikenneohjaajat ry | ||
Merivoimien esikunta | ||
Metsäteollisuus ry | ||
oikeusministeriö | ||
Onnettomuustietoinstituutti | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Operail | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Pelastuslaitokset | ||
puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rahtarit ry | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Savarin katsastus Oy | ||
Stadin Ammattiopisto | ||
Suomen Ammattiliikenne Akatemia Oy | ||
Suomen Autokoululiitto ry | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Laivameklariliitto | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimiesunioni SMU ry | ||
Suomen Merimiesunioni SMU ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Meripelastusseura | ||
Suomen Satamaliitto | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen satamaliitto ry - Finlands Hamnförbund | ||
Suomen Satamaliitto, Helsingin Satama Oy | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vessel Traffic Services Finland Oy | ||
VR Transpoint | ||
VR-Yhtymä Oy | ||
VTS Finland | ||
Väylävirasto | ||
Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry |
Asiasanat
liikenne
eu
merenkulku
katsastus
tieliikenne
ajokortti
ammattipätevyys
koronavirus
liikenneturvallisuus
covid-19
rautatiet
ajokortit
sisävesiliikenne