Arviomuistio EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin kansallisen täytäntöönpanon ja kuljetuksen tilaajavastuiden toteuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/22062/2020
Svarstiden gick ut: 17.1.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö on syksyllä 2020 käynnistänyt yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin kansallista täytäntöönpanoa ja kuljetuksen tilaajavastuita käsittelevän säädöshakkeen. Työryhmän tekemän arviointityön pohjalta on laadittu nyt lausuttavana oleva arviomuistio. Arviomuistion tarkoituksena on muodostaa käsitys sidosryhmien näkemyksistä koskien säädöshankkeen etenemisvaihtoehtoja.
Bakgrund
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosio julkaistiin 31.7.2020 Euroopan unionin virallisessa lehdessä aiemmin neuvotteluissa saavutetun yhteisymmärryksen mukaisesti. Kuljetuksen tilaajavastuita koskevat kirjaukset perustuvat hallitusohjelman Luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi –osassa, liitteessä 4 kirjattuihin toimenpiteisiin 18 ja 19 (Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelman toimeenpanoryhmä).
Kansallisesti säädöshanke alkoi 21.10.2020 ja tämän jälkeen hankkeeseen nimettiin kaksi työryhmää. Valmistelusta ja ylätyöryhmän työn vetämisestä on päävastuussa liikenne- ja viestintäministeriö ja hanke toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa heidän ollessaan vastuussa alatyöryhmän työn vetämisestä. Hanke valmistellaan avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmien ja muiden tahojen kanssa.
Tässä arviomuistiossa käydään läpi liikkuvuuspaketin sisältöä, tulevia muutoksia sekä arvioidaan kansallisen lainsäädännön muutostarpeita. Lisäksi arviomuistiossa arvioidaan kuljetuksen tilaajavastuita koskevien hallitusohjelmakirjausten täytäntöönpanoa. Arviomuistio on laadittu liikenne- ja viestintäministeriön valmistelijoiden toimesta yhteistyössä viranomaisista koostuvan päätyöryhmän jäsenten kanssa.
Kansallisesti säädöshanke alkoi 21.10.2020 ja tämän jälkeen hankkeeseen nimettiin kaksi työryhmää. Valmistelusta ja ylätyöryhmän työn vetämisestä on päävastuussa liikenne- ja viestintäministeriö ja hanke toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa heidän ollessaan vastuussa alatyöryhmän työn vetämisestä. Hanke valmistellaan avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmien ja muiden tahojen kanssa.
Tässä arviomuistiossa käydään läpi liikkuvuuspaketin sisältöä, tulevia muutoksia sekä arvioidaan kansallisen lainsäädännön muutostarpeita. Lisäksi arviomuistiossa arvioidaan kuljetuksen tilaajavastuita koskevien hallitusohjelmakirjausten täytäntöönpanoa. Arviomuistio on laadittu liikenne- ja viestintäministeriön valmistelijoiden toimesta yhteistyössä viranomaisista koostuvan päätyöryhmän jäsenten kanssa.
Målsättningar
EU:n liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosion sääntelyn vuoksi on tarpeen tarkastella ja muuttaa kansallista lainsäädäntöä niiltä osin kuin lähetettyjen maantieliikenteen työntekijöitä koskevan direktiivin täytäntöönpano sitä vaatii ja niiltä osin kuin asetukset jättävät liikkumavaraa tai toisaalta antavat aihetta tarkistaa kansallista sääntelyä. Arviomuistiossa tarkastellaan myös hallitusohjelman harmaata taloutta koskevat kirjaukset, joiden mukaisesti kuljetuksen tilaajan vastuu ulotettaisiin ylikuormiin sekä ajo- ja lepoaikarikkomuksiin. Ajo- ja lepoaika-asetuksen mahdollistamat kansalliset poikkeukset käsitellään erikseen valtioneuvoston asetuksen 507/2018 muuttamisen yhteydessä. Alustava aikataulu asetuksen muuttamiselle on kevät 2021.
Kansallisen lainsäädännön muutostarpeita tullaan arvioimaan työryhmätyössä ja sidosryhmiä kuullen. Työn aloitusta varten arviomuistioon on koottu erityisesti niitä kohtia, joissa kansallisen lainsäädännön tarkastelu on työryhmän arvion mukaan tarpeen.
Kansallisen lainsäädännön muutostarpeita tullaan arvioimaan työryhmätyössä ja sidosryhmiä kuullen. Työn aloitusta varten arviomuistioon on koottu erityisesti niitä kohtia, joissa kansallisen lainsäädännön tarkastelu on työryhmän arvion mukaan tarpeen.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää jakelulistassa mainituilta tahoilta lausuntoa yllä mainitusta arviomuistiosta 17.1.2021 mennessä. Lausunnon voivat toimittaa myös muut kuin jakelussa mainitut toimijat. Lausunnot ovat julkisia.
Hallituksen esitysluonnos on tarkoitus laittaa lausunnoille huhtikuussa 2021, jota ennen järjestetään sidosryhmille avoin kuulemistilaisuus. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa syksyllä 2021 ja saattaa voimaan 1.1.2022.
Hallituksen esitysluonnos on tarkoitus laittaa lausunnoille huhtikuussa 2021, jota ennen järjestetään sidosryhmille avoin kuulemistilaisuus. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa syksyllä 2021 ja saattaa voimaan 1.1.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön 17.1.2021 mennessä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi jättää myös vastaamalla pelkästään lausuntopalvelu.fi- sivuston kyselyosiossa esitettyihin teemakohtaisiin kysymyksiin tai osaan niistä.
Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi jättää myös vastaamalla pelkästään lausuntopalvelu.fi- sivuston kyselyosiossa esitettyihin teemakohtaisiin kysymyksiin tai osaan niistä.
Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Veli-Matti Syrjänen [email protected] p. +35829 534 2124
Erityisasiantuntija Mari Starck [email protected] p. +35829 534 2042
Erityisasiantuntija Elisa Vornanen [email protected] p. +35829 534 2054
Neuvotteleva virkamies Päivi Kantanen [email protected] p. +35829 504 8938
Erityisasiantuntija Mari Starck [email protected] p. +35829 534 2042
Erityisasiantuntija Elisa Vornanen [email protected] p. +35829 534 2054
Neuvotteleva virkamies Päivi Kantanen [email protected] p. +35829 504 8938
Sändlista:
Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Akava | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT | ||
Kemianteollisuus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten Liitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Metsäteollisuus | ||
Oikeusministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Rahtarit | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusteollisuus | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tulli | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö |
Asiasanat
tavaraliikenne
palkka, työehdot, lähetetty työntekijä, palvelujen tarjonta, työsuojelu
liikenneala