Social- och hälsovårdsministeriets förordning om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/21949/2020-STM-1
Svarstiden gick ut: 6.11.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
De avgifter som Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (nedan Tillståndsmyndigheten) tar ut för sina prestationer bestäms enligt lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten ska bestämmelser om de närmare grunderna för avgifterna utfärdas genom förordning av det behöriga ministeriet. I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer.
Bakgrund
Lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019, nedan lagen om sekundär användning) trädde i kraft den 1 maj 2019.
Den 20 december 2019 utfärdade social- och hälsovårdsministeriet den första förordningen (1500/2019) om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata för tiden 1.1.2020–31.12.2020.
Den aktuella förordningen är den andra i ordningen och fastställer Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för tiden 1.1.2021–31.12.2021.
Den 20 december 2019 utfärdade social- och hälsovårdsministeriet den första förordningen (1500/2019) om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata för tiden 1.1.2020–31.12.2020.
Den aktuella förordningen är den andra i ordningen och fastställer Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för tiden 1.1.2021–31.12.2021.
Målsättningar
Syftet med lagen om sekundär användning är att möjliggöra en effektiv och informationssäker behandling av personuppgifter som har registrerats i social- och hälsovårdsverksamhet och för styrnings-, tillsyns-, forsknings- och statistikändamål inom social- och hälsovården samt en samkörning av dessa personuppgifter med personuppgifterna hos Folkpensionsanstalten, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statistikcentralen och Pensionsskyddscentralen. Lagens syfte är dessutom att trygga skyddet för individens tillitsskydd samt rättigheter och friheter vid behandlingen av personuppgifter. Vidare är syftet med lagen att göra behandlingen av tillstånd för användning av uppgifter avsevärt smidigare och snabbare och att lätta på den administrativa börda som orsakats av parallella tillståndsförfaranden.
Tillståndsmyndigheten eller någon annan myndighet som beviljat tillstånd får med stöd av 49 § i lagen om sekundär användning ta ut en avgift för ett dataanvändningstillstånd och för ett beslut som gäller en begäran om information. Om grunderna för fastställande av avgifter föreskrivs i lagen om grunder för avgifter till staten. Enligt 50 § i lagen om sekundär användning får Tillståndsmyndigheten ta ut ersättning för urval, tillhandahållande, samkörning, förbehandling, pseudonymisering och anonymisering av uppgifter enligt ett dataanvändningstillstånd eller ett beslut som gäller en begäran om information som avses i lagen om sekundär användning samt för användning av en informationssäker driftmiljö. Enligt 50 § finns bestämmelser om grunderna för bestämmande av ersättningar till Tillståndsmyndigheten i lagen om grunderna för avgifter till staten.
I lagen om grunderna för avgifter till staten föreskrivs det om de allmänna grunderna för när statliga myndigheters prestationer ska vara avgiftsbelagda och för storleken av de avgifter som tas ut för prestationerna samt om övriga grunder för avgifterna. I 6 § föreskrivs det om avgifter för offentligrättsliga prestationer. Med offentligrättslig prestation avses enligt lagens 3 § en sådan prestation av en statlig myndighet vars efterfrågan grundar sig på lag eller förordning och som myndigheten har faktisk ensamrätt att utföra.
I lagens 7 § föreskrivs det om priset på övriga prestationer. Enligt paragrafens 1 mom. bestäms priserna på andra myndighetsprestationer än de som nämns i 6 § enligt företagsekonomiska grunder.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för 2021.
Tillståndsmyndigheten eller någon annan myndighet som beviljat tillstånd får med stöd av 49 § i lagen om sekundär användning ta ut en avgift för ett dataanvändningstillstånd och för ett beslut som gäller en begäran om information. Om grunderna för fastställande av avgifter föreskrivs i lagen om grunder för avgifter till staten. Enligt 50 § i lagen om sekundär användning får Tillståndsmyndigheten ta ut ersättning för urval, tillhandahållande, samkörning, förbehandling, pseudonymisering och anonymisering av uppgifter enligt ett dataanvändningstillstånd eller ett beslut som gäller en begäran om information som avses i lagen om sekundär användning samt för användning av en informationssäker driftmiljö. Enligt 50 § finns bestämmelser om grunderna för bestämmande av ersättningar till Tillståndsmyndigheten i lagen om grunderna för avgifter till staten.
I lagen om grunderna för avgifter till staten föreskrivs det om de allmänna grunderna för när statliga myndigheters prestationer ska vara avgiftsbelagda och för storleken av de avgifter som tas ut för prestationerna samt om övriga grunder för avgifterna. I 6 § föreskrivs det om avgifter för offentligrättsliga prestationer. Med offentligrättslig prestation avses enligt lagens 3 § en sådan prestation av en statlig myndighet vars efterfrågan grundar sig på lag eller förordning och som myndigheten har faktisk ensamrätt att utföra.
I lagens 7 § föreskrivs det om priset på övriga prestationer. Enligt paragrafens 1 mom. bestäms priserna på andra myndighetsprestationer än de som nämns i 6 § enligt företagsekonomiska grunder.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för 2021.
Länkar:
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM138:00/2020 - Hankesivut Projektsida
Bilagor:
VN_21949_2020-STM-1 Toisio maksuasetus, luonnos_07102020.pdf - Asetusluonnos Utkast till förordning (på finska)
VN_21949_2020-STM-2 Toisio_maksuasetus, luonnos_07102020_sv.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
VN_21949_2020-STM-1 Toisio maksuasetus_luonnos_08102020_PM.pdf - Perustelumuistioluonnos Utkast till motiveringspromemoria
Tidtabell
Vi ber er lämna era remissyttranden senast den 6 november 2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna era remissvar i första hand via tjänsten utlåtande.fi. Det går också att sända svar per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/21949/2020-STM-1 och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM138:00/2020 i meddelandet. Alla remissyttranden är offentliga, och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i projektregistret. Remissen finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Beredare
Joni Komulainen
Regeringsråd
tfn +358 295 163 453
joni.komulainen(ät)stm.fi
Regeringsråd
tfn +358 295 163 453
joni.komulainen(ät)stm.fi
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
Business Finland | ||
CSC Oy | ||
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies | ||
Eksote | ||
Eksote | ||
Eksote | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläketurvakeskus | ||
Essote | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
FCG | ||
FCG | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
HUS | ||
HUS | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Suomen AVI | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto (Kuopio) | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun sote | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kela | ||
Kela | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kirjaamo, Etelä-AVI | ||
KPMG | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymsote | ||
Lapin AVI | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen AVI | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääkäriliitto | ||
Mehiläinen | ||
Mehiläinen | ||
NHG | ||
Nixu | ||
Nixu | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
OKM | ||
OM | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon tutkimuslaitos | ||
Pihlajalinna | ||
Pirkanmaan shp | ||
Pohjois-Pohjanmaan shp | ||
Pohjois-Savon shp | ||
Pohjois-Suomen AVI | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen shp | ||
Satakunnan shp | ||
Sitra | ||
Siun sote | ||
Sosnet | ||
Sosteri | ||
Sosteri | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen biopankki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
TEM | ||
Terveystalo | ||
THL | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuuten tsto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
TTL | ||
Turun yliopisto | ||
Vaasan shp | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen shp | ||
VATT | ||
Veripalvelun biopankki | ||
VM | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Åbo akademi |
Ämnesord
Findata maksut