Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar samt till lagar om Hongkongkonventionen och ändringar i MARPOL-konventionen och Londonprotokollet
Svarstiden gick ut: 20.6.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
I enlighet med regeringsprogrammet föreslås det i miljöskyddslagen för sjöfarten ett förbud mot utsläpp av orenat tvättvatten och slam som separerats av svavelskrubbrar på fartyg och ett förbud mot utsläpp av gråvatten, det vill säga vatten från fartygets duschar, tvättmaskiner och kök, till Finlands territorialvatten. Det gällande förbudet mot utsläpp av avloppsvatten från toaletter preciseras så att det i fortsättningen är förbjudet att på Finlands territorialvatten släppa ut behandlat avfallsvatten från toaletter från fartyg till vattnet.
Som en del av de ändringar som föreslås i miljöskyddslagen för sjöfarten föreslås det att bestämmelserna i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjöfart kompletteras nationellt. Förordningen förutsätter att en behörig myndighet utses och att bestämmelser om påföljder enligt förordningen utfärdas. Det föreslås att hamninnehavaren bemyndigas att sköta myndighetsuppgifter i anslutning till fartygs användning av landströmsförsörjning. Dessutom föreslås det att ett så kallat undantag i fråga om öar ska införas i Finland på det sätt som förordningen tillåter. Samtidigt föreslås det att det till miljöskyddslagen för sjöfarten fogas en skyldighet för hamninnehavare att säkerställa tillgången på landströmsförsörjning i enlighet med förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel. Genom de föreslagna bestämmelserna kompletteras den förordningens krav på medlemsstaterna att säkerställa att en minimimängd landströmsförsörjning tillhandahålls i TEN-T-nätets kust- och inlandshamnar.
I propositionen föreslås det att riksdagen godkänner Hongkongkonventionen samt antar en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionen som hör till området för lagstiftningen. I propositionen föreslås dessutom att de ändringar som konventionen förutsätter görs i miljöskyddslagen för sjöfarten, lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, avfallslagen och miljöskyddslagen. Genom konventionens bestämmelser åläggs fartygsåtervinningsanläggningar och fartyg skyldigheter och det föreskrivs om tillsynen över iakttagandet av reglerna.
Avsikten är att genom regeringspropositionen också föreslå att riksdagen godkänner ändringar i bilagorna till MARPOL-konventionen genom vilka luftvårdsbilagan till konventionen har reviderats och ändringar gjorts i bilaga I om oljeutsläpp, bilaga IV om toalettavfall och bilaga V om fast avfall samt lagar om sättande i kraft av de bestämmelser i dessa ändringar som hör till området för lagstiftningen. Genom ändringarna i bilaga V utvidgas skyldigheten att föra avfallsdagbok till fartyg vars bruttodräktighet är minst 100 ton. Enligt förslaget ska det i miljöskyddslagen för sjöfarten föreskrivas att denna skyldighet också ska gälla fartyg i inrikes fart, men att alla fartyg i inrikes fart ska ha en lättare modell för avfallsdagbok. Dessutom föreslås det att riksdagen godkänner ändringarna i bilagorna 1 och 2 till 1996 års protokoll till 1972 års konvention om förhindrandet av havsföroreningar till följd av dumpning av avfall och annat material, det vill säga det så kallade Londonprotokollet, genom vilka dumpning av avloppsslam förbjuds, samt en lag om sättande i kraft av ändringarna i protokollet.
Lagen om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och lagen om ändring av lagen om verkställighet av böter avses träda i kraft den 1 januari 2025.
Hongkongkonventionen träder i kraft den 26 juni 2025. De lagar som anknyter till konventionen och bestämmelserna i miljöskyddslagen för sjöfarten avses träda i kraft vid en tidpunkt som fastställs genom förordning av statsrådet, samtidigt som avtalet träder i kraft internationellt. Avsikten är att ändringarna i MARPOL-konventionen och i Londonprotokollet samt de ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten som hänför sig till MARPOL-konventionen ska träda i kraft vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning.
Målsättningar
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM056:00/2023 - Hallituksen esityksen valmistelun hankesivu / Projektsida för förberedning av regeringens proposition
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1805 - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/1805 uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä sekä direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1805 - Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1805 om anveändning ac förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och om ändring av direktiv 2009/16/EG
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1804 - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/1804 vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1804 - Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091672 - Merenkulun ympäristönsuojelulaki
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2009/20091672 - Miljöskyddslag för sjöfarten
Bilagor:
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
De internationella förpliktelser som föreslås bli godkända och satta i kraft har publicerats på projektsidan för beredningen av propositionen i finsk-, svensk- och engelskspråkiga versioner.
Översättningen av utkastet till RP till svenska pågår och som bilaga till begäran om utlåtande finns endast propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag. Utkastet till RP sänds på begäran på svenska när översättningen är klar.
Beredare
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Alfons Håkans Oy Ab | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Bioenergia ry | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Gasum Oy | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
John Nurmisen säätiö | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto: | ||
Lämpöpuisto Oy | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
maa- ja metsätalousministeriö | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Neste Oyj | ||
oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oy Teboil Ab | ||
Pidä saaristo siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
sisäministeriö | ||
sosiaali- ja terveysministeriöltä | ||
ST1 Nordic Oy | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen satamat ry | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Turun korjaustelakka Oy | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
valtioneuvoston kanslia | ||
valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
ympäristöministeriöltä |
Ämnesord
satama
merenkulku
kauppamerenkulku