Luonnos valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveysalan valtionavustuksista Euroopan unionin elpymis- ja palautumismekanismin mukaiseen Suomen kestävän kasvun ohjelmaan vuosina 2021-2025
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/22611/2021
Svarstiden gick ut: 11.10.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveysalan valtionavustuksista Euroopan unionin elpymis- ja palautumismekanismin mukaiseen Suomen kestävän kasvun ohjelmaan vuosina 2021-2025.
Bakgrund
Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nousua sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita.
Kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Elpymisväline jakaantuu seitsemään ohjelmaan, joista elpymis- ja palautumistukiväline (RRF) on kooltaan ylivoimaisesti suurin. Jäsenvaltion on esitettävä kansallinen elpymis- ja palautumissuunnitelma (RRP), jotta se voi saada elpymis- ja palautumistukivälineen rahoitusta. Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelma on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.
Suomen kestävän kasvun ministerityöryhmä on linjannut ohjelman yleiset tavoitteet:
Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla on säädetty, että tarkempia säännöksiä lain soveltamisalaan kuuluvan valtionavustuksen talousarvion mukaisesta myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella. Tätä asetusta sovelletaan valtion talousarvion momentilta 33.60.61 myönnettäviin valtionavustuksiin vuosina 2021-2025.
Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 15.12.2021 alkaen.
Kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Elpymisväline jakaantuu seitsemään ohjelmaan, joista elpymis- ja palautumistukiväline (RRF) on kooltaan ylivoimaisesti suurin. Jäsenvaltion on esitettävä kansallinen elpymis- ja palautumissuunnitelma (RRP), jotta se voi saada elpymis- ja palautumistukivälineen rahoitusta. Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelma on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.
Suomen kestävän kasvun ministerityöryhmä on linjannut ohjelman yleiset tavoitteet:
- Kasvihuonekaasupäästöjen vähenemä
- Tuottavuuskasvu
- Työllisyysasteen nosto
- Hoitoon pääsyn nopeuttaminen
- Tasa-arvon edistyminen
- Vihreä siirtymä tukee talouden rakennemuutosta ja hiilineutraalia hyvinvointiyhteiskuntaa
- Digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistetaan tuottavuutta ja tuodaan palvelut kaikkien saataville
- Työllisyysasteen ja osaamistason nostaminen kestävän kasvun vauhdittamiseksi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistaminen ja kustannusvaikuttavuuden lisääminen.
Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla on säädetty, että tarkempia säännöksiä lain soveltamisalaan kuuluvan valtionavustuksen talousarvion mukaisesta myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella. Tätä asetusta sovelletaan valtion talousarvion momentilta 33.60.61 myönnettäviin valtionavustuksiin vuosina 2021-2025.
Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 15.12.2021 alkaen.
Målsättningar
Pilarin 4 päätavoitteena on purkaa covid-19-pandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, nopeuttaa hoitoon pääsyä pysyvästi koko maassa ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja sekä edistää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toteutumista. Laajemmin avattuna:
Uudistus 1. Osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelua edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa käsittää viisi investointia:
Tavoitteet pilarissa 3 työllisyyden ja työmarkkinoiden osa-alueella ovat:
Lausunnon kohteena olevat ehdotettavat säännökset täsmentävät myönnettävän valtionavustuksen hakemiseen ja maksamiseen liittyviä menettelyjä. Asetus tarkentaisi tietyiltä osin avustuksen myöntämisen edellytyksiä ja avustusmenettelyä. Käytettävissä olevat varat vahvistetaan valtion talousarviossa.
- Purkaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa uudistamalla toimintamalleja ja ottamalla käyttöön uusia digitaalisia palveluja.
- Nopeuttaa hoitoon pääsyä koko maassa ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja (mukaan lukien mielenterveyspalvelut).
- Edistää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteiden toteutumista. Tavoitteena on tuoda palvelut kaikkien saataville sekä uudistaa niitä kustannusvaikuttavasti ja ihmislähtöisesti.
Uudistus 1. Osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelua edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa käsittää viisi investointia:
- Investointi 1. Edistetään hoitotakuun toteutumista (mukaan lukien mielenterveyspalvelut) sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa
- Investointi 2. Edistetään hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista
- Investointi 3. Vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevaa tietopohjaa ja vaikuttavuusperusteista ohjausta
- Investointi 4. Otetaan käyttöön hoitotakuuta edistävät palvelumuotoillut digitaaliset innovaatiot
- Investointi 5. Asiakaslähtöinen digitaalinen hoitotietojärjestelmä Ahvenanmaalla
Tavoitteet pilarissa 3 työllisyyden ja työmarkkinoiden osa-alueella ovat:
- Vauhdittaa työllisyysasteen nostoa hallitusohjelman mukaisesti uudistamalla julkisia työvoimapalveluja;
- Työmarkkinoiden toimivuutta ja kohtaantoa vahvistamalla ottamalla kaikki työvoimapotentiaali käyttöön;
- Kilpailukyvyn vahvistamiseksi lisäämällä Suomen houkuttelevuutta kansainvälisille osaajille; ja
- Työuria pidentämällä edistämällä työelämässä olevien työkykyä ja jaksamista.
Lausunnon kohteena olevat ehdotettavat säännökset täsmentävät myönnettävän valtionavustuksen hakemiseen ja maksamiseen liittyviä menettelyjä. Asetus tarkentaisi tietyiltä osin avustuksen myöntämisen edellytyksiä ja avustusmenettelyä. Käytettävissä olevat varat vahvistetaan valtion talousarviossa.
Liitteet:
Valtioneuvoston asetus (luonnos).pdf - Asetusluonnos suomeksi
Statsrådets förordning (utkast).pdf - Förordningsutkast på svenska
Perustelumuistio (luonnos).pdf - Perustelumuistion luonnos suomeksi
Lausuntopyyntö.pdf - Lausuntopyyntö suomeksi
Tidtabell
Lausuntoaika on 10.9.2021-11.10.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään toimittamaan 11.10.2021 klo 16:15 mennessä ensisijaisesti Lausuntopalvelu.fi -järjestelmään. Lausunnossa tulee mainita diaarinumero (VN/22611/2021). Vaihtoehtoisesti lausunnon voi lähettää myös sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamon kautta ([email protected], viite VN/22611/2021).
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat johtaja Taina Mäntyranta ja neuvotteleva virkamies Lassi Kauttonen (puh. vaihde 0295 16001 tai sähköposti [email protected]).
Sändlista:
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Helsingin hyvinvointialue | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kuntaliitto ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
L-SAVI | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Olympiakomitea | ||
OM | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
TAIKE | ||
THL | ||
Tilastokeskus | ||
TTL | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
VM | ||
YM |
Asiasanat
sosiaali- ja terveysala
covid-19
Euroopan unionin elpymis- ja palautumismekanismi
RRF
Suomen kestävän kasvun ohjelma