Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/22443/2020
Svarstiden gick ut: 10.2.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner.
Bakgrund
Enligt Regeringsprogrammet regionaliseringslagstiftningen ska revideras i enlighet med den strategi som utarbetas före utgången av 2019.
Strategin för reformeringen av regionaliseringen överlämnades till kommunminister Sirpa Paatero 22.4.2020. I strategin föreslås det att den statliga närvaron i regionerna i fortsättningen i allt högre grad ska grunda sig på behovet av att ordna tjänster och myndighetsuppgifter. Statens närvaro ses över i hela landet, och närvaron ska stärka regionernas livskraft och övergripande säkerhet samt statens konkurrenskraft som arbetsgivare.
Revideringen av regionaliseringslagstiftningen inledde utifrån strategiarbetet.
Enligt strategin de nuvarande målen för regionaliseringen beaktar inte tjänsterna, servicestrukturen eller den övergripande säkerheten. Styrningens verkningsfullhet i nuläget svag. Planmässigheten och helhetssynen saknas. Processen koncentrerar sig på investeringar i och nedläggningar av enskilda aktörer och ämbetsverk. Verksamhetsmiljön har förändrats. I och med digitaliseringen har nätförbindelserna utvecklats och arbetet övergått till informationssystem.
Strategin för reformeringen av regionaliseringen överlämnades till kommunminister Sirpa Paatero 22.4.2020. I strategin föreslås det att den statliga närvaron i regionerna i fortsättningen i allt högre grad ska grunda sig på behovet av att ordna tjänster och myndighetsuppgifter. Statens närvaro ses över i hela landet, och närvaron ska stärka regionernas livskraft och övergripande säkerhet samt statens konkurrenskraft som arbetsgivare.
Revideringen av regionaliseringslagstiftningen inledde utifrån strategiarbetet.
Enligt strategin de nuvarande målen för regionaliseringen beaktar inte tjänsterna, servicestrukturen eller den övergripande säkerheten. Styrningens verkningsfullhet i nuläget svag. Planmässigheten och helhetssynen saknas. Processen koncentrerar sig på investeringar i och nedläggningar av enskilda aktörer och ämbetsverk. Verksamhetsmiljön har förändrats. I och med digitaliseringen har nätförbindelserna utvecklats och arbetet övergått till informationssystem.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att det stiftas en lag om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av enheter och funktioner, genom vilken den gällande lagen om behörighet vid placering av statliga enheter och funktioner (362/2002) upphävs.
I lagen föreslås bestämmelser om de allmänna målen för ordnandet av tillgången till statliga tjänster och placeringen av statliga enheter och funktioner samt om den riksomfattande planeringen och samordningen som gäller dessa. I lagen föreslås bestämmelser om en riksomfattande plan för att skapa en förvaltningsövergripande helhetsbild av läget när det gäller tillgången till statliga tjänster och placeringen av enheter och funktioner samt för den utveckling som eftersträvas och för att styra de statliga myndigheter som omfattas av lagens tillämpningsområde i fråga om beslutsfattande som ankommer på dem. I lagen föreskrivs också om behörigheten att fatta beslut om placering av statliga enheter och funktioner och om hur ministeriernas styrning kan göras klarare i fråga om tillgången till statliga tjänster.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2022.
I lagen föreslås bestämmelser om de allmänna målen för ordnandet av tillgången till statliga tjänster och placeringen av statliga enheter och funktioner samt om den riksomfattande planeringen och samordningen som gäller dessa. I lagen föreslås bestämmelser om en riksomfattande plan för att skapa en förvaltningsövergripande helhetsbild av läget när det gäller tillgången till statliga tjänster och placeringen av enheter och funktioner samt för den utveckling som eftersträvas och för att styra de statliga myndigheter som omfattas av lagens tillämpningsområde i fråga om beslutsfattande som ankommer på dem. I lagen föreskrivs också om behörigheten att fatta beslut om placering av statliga enheter och funktioner och om hur ministeriernas styrning kan göras klarare i fråga om tillgången till statliga tjänster.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2022.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna in ert utlåtande senast den 10 februari 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande via webbplatsen utlåtande.fi (www.utlåtande.fi). Propositionens paragrafer samt specialmotivering har översatt till svenska. Propositionens övriga delar ska publiceras i webbplatsen utlåtande.fi den 15 januari 2021. Vi beklagar dröjsmålet.
Beredare
Ytterligare upplysningar ges av regeringsråd Janne Öberg och konsultativ tjänsteman Mikko Saarinen, e-post: [email protected]
Sändlista:
Akava | ||
Allianssi | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Celia | ||
Digi arkeen –neuvottelukunta | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti | ||
Forssan kaupunki | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Haminan kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Imatran kaupunki | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Julkisalojen koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO | ||
Julkisten hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Jyväskylän kaupuni | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamiehen toimisto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lohjan kaupunki | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Markkinaoikeus | ||
Metsähallitus | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Opintotuen muutoksenhakulautakunta | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustushallinnon rakennuslaitos | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pääesikunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saaristoasiain neuvottelukunta SANK | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Senaattikiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Svenska Finlands Folkting SFF | ||
Syyttäjälaitos | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työneuvosto | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtakunnallinen vammaisneuvosto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Varastokirjasto | ||
Varkaudenkaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Verohallinto | ||
Väylävirasto | ||
Yhteispalvelun neuvottelukunta | ||
Ylioppilastutkintolautakunta | ||
Ympäristöministeriö |