Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av ungdomslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23602/2021
Svarstiden gick ut: 7.4.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Undervisnings- och kulturministeriet begär utlåtanden om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av ungdomslagen och till det bifogade utkastet till ändring av statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering bereds behövliga förslag till revidering av ungdomslagen i syfte att i synnerhet göra understödsprocesserna smidigare.
Den nya ungdomslagen (1285/2016) trädde i kraft den 1 januari 2017. Ungdomslagen har som helhet betraktat visat sig vara tydlig och fungera i praktiken, med undantag för vissa bestämmelser om sammanslutningars rätt till statsunderstöd och understödsprocessen som behöver ses över.
I ungdomslagen och i statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) fastställs de förutsättningar under vilka en organisation kan godkännas som en riksomfattande organisation på ungdomsområdet med rätt till statsunderstöd, och hur en sammanslutning kan utses till ett riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet (OSKE) eller till en ungdomscentral som har rätt till statsunderstöd. I ungdomslagen och i statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik föreskrivs dessutom om de bedömningsgrunder enligt vilka statsunderstöd beviljas riksomfattande organisationer på ungdomsområdet, kompetenscentrum och ungdomscentraler.
De justeringsbehov som nämns i regeringsprogrammet hänför sig till de bestämmelser i lagen och statsrådsförordningen som utfärdats med stöd av lagen som gäller godkännande av riksomfattande organisationer på ungdomsområdet, riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet samt ungdomscentraler som berättigade till statsunderstöd, årsunderstödsprocessen samt en smidig och transparent understödspraxis.
I regeringsprogrammet anges som ett sätt att uppnå målet för barns och ungas välbefinnande att alla barn och unga ska garanteras en genuin möjlighet att ha en hobby som intresserar dem i anknytning till skoldagen Enligt regeringsprogrammet ska Finland bl.a. ska skapa en egen version av den isländska modellen och inleda en beredning som syftar till att främja avgiftsfria hobbyer i anknytning till skoldagen. Den arbetsgrupp som berett Finlandsmodellen för hobbyverksamhet föreslog att det för att säkerställa att Finlandsmodellen för hobbyverksamhet blir permanent bör föreskrivas om modellen i ungdomslagen.
Den nya ungdomslagen (1285/2016) trädde i kraft den 1 januari 2017. Ungdomslagen har som helhet betraktat visat sig vara tydlig och fungera i praktiken, med undantag för vissa bestämmelser om sammanslutningars rätt till statsunderstöd och understödsprocessen som behöver ses över.
I ungdomslagen och i statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) fastställs de förutsättningar under vilka en organisation kan godkännas som en riksomfattande organisation på ungdomsområdet med rätt till statsunderstöd, och hur en sammanslutning kan utses till ett riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet (OSKE) eller till en ungdomscentral som har rätt till statsunderstöd. I ungdomslagen och i statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik föreskrivs dessutom om de bedömningsgrunder enligt vilka statsunderstöd beviljas riksomfattande organisationer på ungdomsområdet, kompetenscentrum och ungdomscentraler.
De justeringsbehov som nämns i regeringsprogrammet hänför sig till de bestämmelser i lagen och statsrådsförordningen som utfärdats med stöd av lagen som gäller godkännande av riksomfattande organisationer på ungdomsområdet, riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet samt ungdomscentraler som berättigade till statsunderstöd, årsunderstödsprocessen samt en smidig och transparent understödspraxis.
I regeringsprogrammet anges som ett sätt att uppnå målet för barns och ungas välbefinnande att alla barn och unga ska garanteras en genuin möjlighet att ha en hobby som intresserar dem i anknytning till skoldagen Enligt regeringsprogrammet ska Finland bl.a. ska skapa en egen version av den isländska modellen och inleda en beredning som syftar till att främja avgiftsfria hobbyer i anknytning till skoldagen. Den arbetsgrupp som berett Finlandsmodellen för hobbyverksamhet föreslog att det för att säkerställa att Finlandsmodellen för hobbyverksamhet blir permanent bör föreskrivas om modellen i ungdomslagen.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att göra förfarandet för godkännande av riksomfattande organisationer på ungdomsområdet, för riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet och för godkännande av ungdomscentraler som berättigade till statsbidrag och för beviljande av statsunderstöd smidigare och att effektivera en transparent tillämpning av bestämmelserna. Syftet är att precisera bestämmelserna om godkännande av rätten till statsbidrag och beviljande av statsunderstöd och förfarandena i enlighet med dem för att förutsättningarna för godkännande av berättigande till statsbidrag och beviljande av statsunderstöd ska vara så tydliga, transparenta och rättvisa som möjligt för dem som får statsunderstöd.
Syftet med att föreskriva om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är att öka de ungas välbefinnande och jämlikhet genom att etablera Finlandsmodellen som en permanent verksamhetsmodell i kommunerna och på så sätt främja möjligheterna för de unga som deltar i den grundläggande utbildningen till en hobby som intresserar dem och som är avgiftsfri.
Vid prövningen av rätten till statsbidrag ger de nuvarande bestämmelserna i fråga om riksomfattande organisationer på ungdomsområdet relativt lite tyngd åt verksamhetens betydelse och verkningar med tanke på ungdomsarbetet och ungdomsverksamheten. De samhälleliga verkningarna och den samhälleliga betydelsen är i den gällande lagen en av fem bedömningsfaktorer. Organisationens verksamhets betydelse och verkningar bör dock vara den viktigaste faktorn när rätten till statsbidrag avgörs. Vid prövningen av rätten till statsunderstöd för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet föreslås det således att betydelsen och genomslagskraften för organisationens verksamhet ska betonas mer än för närvarande uttryckligen med tanke på ungdomsarbetet och ungdomsverksamheten samt att ett nytt kriterium ska vara hur aktuell organisationens verksamhet är. Det föreslås att definitionen av organisationens riksomfattande verksamhet preciseras i förordningen. I propositionen förtydligas också grunderna för hur understödet för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet fastställs.
I nuläget kan rätten till statsunderstöd för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet återkallas, om organisationens verksamhet under två år utan avbrott inte uppfyller de villkor för rätt till statsunderstöd som anges i ungdomslagen eller med stöd av den. Med tanke på jämlikheten mellan aktörerna är det motiverat att kravet på två på varandra följande år slopas, och i fortsättningen kan rätten till statsunderstöd för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet återkallas om den inte längre uppfyller de villkor för rätt till statsunderstöd som föreskrivs i ungdomslagen eller med stöd av ungdomslagen.
Det föreslås att bestämmelserna om rätten till statsbidrag för de riksomfattande kompetenscentrumen på ungdomsområdet (OSKE) och om beviljande av statsunderstöd ändras så att förfarandena gällande understöd till kompetenscentrumen kan göras smidigare och mer transparenta än för närvarande.
Vidare föreslås att bestämmelserna om godkännande av ett riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet som berättigat till statsbidrag ses över så att man vid prövningen av dess rätt till statsbidrag framöver betonar att den sökandes verksamhet vid kompetenscentret motsvarar fokusområdena för kompetenscentrum i det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik. Vid prövningen av beloppet av statsunderstödet till kompetenscentren ska man enligt förslaget i fortsättningen beakta arten och omfattningen av centrets uppgifter och verksamhet. Uppgifterna har avtalats för viss tid och deras innehåll följer kompetenscentrumprioriteringarna i det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik. Det föreslås att definitionen av ungdomscentralernas syfte förtydligas och att man i stället för den nuvarande detaljerade uppgiftsförteckningen betonar ungdomsarbetets metoder som den ledande tanken i verksamheten. Enligt utkastet till proposition är en förutsättning för godkännande som berättigad till statsunderstöd att centralens huvudsakliga uppgift är att genom ungdomsarbetets metoder erbjuda handledd verksamhet för unga året om. Det föreslås att definitionerna förtydligas vid prövningen av ungdomscentralernas rätt till statsunderstöd och utvärderingen i samband med den. Detta bidrar till att understödet kan riktas på ett ändamålsenligt sätt.
Grunderna för fastställande av statsunderstöden till ungdomscentralerna har varit mycket varierande, vilket resulterat i ovisshet bland stödtagarna om i vilken mån de olika grunderna de facto inverkar på understödsbeloppen. Därför föreslås det att grunderna för hur understödet bestäms preciseras jämfört med nuläget. Det föreslås också att det i förordningen ska föreskrivas om tydligare bedömningskriterier för beviljande av understöd än för närvarande, och i förordningen ska det inte längre föreskrivas om beviljande av understöd för uppgifter som överenskommits i målstyrningsförfarandet mellan ministeriet och ungdomscentralen.
Det föreslås att det till lagen fogas nya bestämmelser om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. I de föreslagna bestämmelserna fastställs förutsättningarna som kommunen ska iaktta om den vill ordna hobbyverksamhet för unga enligt Finlandsmodellen. I bestämmelserna fastställs därtill grunderna för beviljande av statsunderstöd för ovan nämnda verksamhet. Enligt ungdomslagen anses alla personer under åldern 29 år som unga. Verksamhet enligt Finlandsmodellen är dock avsedd för unga som deltar i grundläggande utbildning.
I de övriga förslagen föreslås det att lagen och förordningen ändras och uppdateras bl.a. på grund av ändringar i annan lagstiftning.
Syftet med att föreskriva om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är att öka de ungas välbefinnande och jämlikhet genom att etablera Finlandsmodellen som en permanent verksamhetsmodell i kommunerna och på så sätt främja möjligheterna för de unga som deltar i den grundläggande utbildningen till en hobby som intresserar dem och som är avgiftsfri.
Vid prövningen av rätten till statsbidrag ger de nuvarande bestämmelserna i fråga om riksomfattande organisationer på ungdomsområdet relativt lite tyngd åt verksamhetens betydelse och verkningar med tanke på ungdomsarbetet och ungdomsverksamheten. De samhälleliga verkningarna och den samhälleliga betydelsen är i den gällande lagen en av fem bedömningsfaktorer. Organisationens verksamhets betydelse och verkningar bör dock vara den viktigaste faktorn när rätten till statsbidrag avgörs. Vid prövningen av rätten till statsunderstöd för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet föreslås det således att betydelsen och genomslagskraften för organisationens verksamhet ska betonas mer än för närvarande uttryckligen med tanke på ungdomsarbetet och ungdomsverksamheten samt att ett nytt kriterium ska vara hur aktuell organisationens verksamhet är. Det föreslås att definitionen av organisationens riksomfattande verksamhet preciseras i förordningen. I propositionen förtydligas också grunderna för hur understödet för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet fastställs.
I nuläget kan rätten till statsunderstöd för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet återkallas, om organisationens verksamhet under två år utan avbrott inte uppfyller de villkor för rätt till statsunderstöd som anges i ungdomslagen eller med stöd av den. Med tanke på jämlikheten mellan aktörerna är det motiverat att kravet på två på varandra följande år slopas, och i fortsättningen kan rätten till statsunderstöd för en riksomfattande organisation på ungdomsområdet återkallas om den inte längre uppfyller de villkor för rätt till statsunderstöd som föreskrivs i ungdomslagen eller med stöd av ungdomslagen.
Det föreslås att bestämmelserna om rätten till statsbidrag för de riksomfattande kompetenscentrumen på ungdomsområdet (OSKE) och om beviljande av statsunderstöd ändras så att förfarandena gällande understöd till kompetenscentrumen kan göras smidigare och mer transparenta än för närvarande.
Vidare föreslås att bestämmelserna om godkännande av ett riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet som berättigat till statsbidrag ses över så att man vid prövningen av dess rätt till statsbidrag framöver betonar att den sökandes verksamhet vid kompetenscentret motsvarar fokusområdena för kompetenscentrum i det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik. Vid prövningen av beloppet av statsunderstödet till kompetenscentren ska man enligt förslaget i fortsättningen beakta arten och omfattningen av centrets uppgifter och verksamhet. Uppgifterna har avtalats för viss tid och deras innehåll följer kompetenscentrumprioriteringarna i det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik. Det föreslås att definitionen av ungdomscentralernas syfte förtydligas och att man i stället för den nuvarande detaljerade uppgiftsförteckningen betonar ungdomsarbetets metoder som den ledande tanken i verksamheten. Enligt utkastet till proposition är en förutsättning för godkännande som berättigad till statsunderstöd att centralens huvudsakliga uppgift är att genom ungdomsarbetets metoder erbjuda handledd verksamhet för unga året om. Det föreslås att definitionerna förtydligas vid prövningen av ungdomscentralernas rätt till statsunderstöd och utvärderingen i samband med den. Detta bidrar till att understödet kan riktas på ett ändamålsenligt sätt.
Grunderna för fastställande av statsunderstöden till ungdomscentralerna har varit mycket varierande, vilket resulterat i ovisshet bland stödtagarna om i vilken mån de olika grunderna de facto inverkar på understödsbeloppen. Därför föreslås det att grunderna för hur understödet bestäms preciseras jämfört med nuläget. Det föreslås också att det i förordningen ska föreskrivas om tydligare bedömningskriterier för beviljande av understöd än för närvarande, och i förordningen ska det inte längre föreskrivas om beviljande av understöd för uppgifter som överenskommits i målstyrningsförfarandet mellan ministeriet och ungdomscentralen.
Det föreslås att det till lagen fogas nya bestämmelser om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. I de föreslagna bestämmelserna fastställs förutsättningarna som kommunen ska iaktta om den vill ordna hobbyverksamhet för unga enligt Finlandsmodellen. I bestämmelserna fastställs därtill grunderna för beviljande av statsunderstöd för ovan nämnda verksamhet. Enligt ungdomslagen anses alla personer under åldern 29 år som unga. Verksamhet enligt Finlandsmodellen är dock avsedd för unga som deltar i grundläggande utbildning.
I de övriga förslagen föreslås det att lagen och förordningen ändras och uppdateras bl.a. på grund av ändringar i annan lagstiftning.
Bilagor:
Tidtabell
Vänligen lämna ert utlåtande till undervisnings- och kulturministeriet senast den 7 april 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna i första hand in utlåtandet via tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Om ni inte kan lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, är det också möjligt att skicka utlåtandet per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN23602/2021 och OKM039:00/2020 i utlåtandet.
VAHVA-ministerier ombeds använda ärendenummer VN/23602/2021 för utlåtandet i VAHVA.
Vi ber er lämna ett utlåtande om en eller flera av följande punkter:
Om ni inte kan lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, är det också möjligt att skicka utlåtandet per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN23602/2021 och OKM039:00/2020 i utlåtandet.
VAHVA-ministerier ombeds använda ärendenummer VN/23602/2021 för utlåtandet i VAHVA.
Vi ber er lämna ett utlåtande om en eller flera av följande punkter:
- Förslagen som gäller riksomfattande organisationer på ungdomsområdet (17 och 18 § i lagen, 5 och 6 § i förordningen)
- Förslagen som gäller riksomfattande kompetenscentrum på ungdomsområdet (OSKE) (19 § i lagen, 7 och 8 § i förordningen)
- Förslagen som gäller ungdomscentraler (20 § i lagen, 9 och 10 § i förordningen)
- Förslag som gäller andra bestämmelser (23, 24, 26 och 27 § i lagen, 1 § i förordningen)
- Nya förslag till bestämmelser om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet (12 a och 21 a § i lagen)
- Remissinstansens allmänna kommentarer eller anmärkningar/förslag gällande andra bestämmelser i lagen
Beredare
Ytterligare information om begäran om utlåtande:
Specialplanerare Mikko Cortés Téllez, [email protected]
Regeringsrådet Antti Randell, [email protected]
Specialplanerare Mikko Cortés Téllez, [email protected]
Regeringsrådet Antti Randell, [email protected]
Sändlista:
AIESEC-Suomi ry, AIESEC-Finland rf | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Animalia ry | ||
Arviointi- ja avustustoimikunta | ||
Aseistakieltäytyjäliitto ry | ||
Aseman Lapset ry | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Avartti-säätiö | ||
BirdLife Suomi ry | ||
De Ungas Musikförbund i Svenskfinland - DUNK rf | ||
Eettisen kaupan puolesta ry | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Eurooppanuoret ry | ||
European Youth Parliament Finland-EYP-Finland ry | ||
Evijärven kunta | ||
Finlands Svenska Ungdomsförbund rf | ||
Forssan kaupunki | ||
Förbundet Kristen Skolungdom R.F. | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Föreningen Missionskyrkans Ungdom rf | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Herättäjä-yhdistys ry | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry | ||
Iso Kirja Ry | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Jippiimissio ry | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansainvälinen Vapaaehtoistyö ry | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
Kehittämiskeskus Opinkirjo | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kirkon Ulkomaanapu sr | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kokoomuksen Nuorten Liitto ry | ||
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Lasten ja nuorten keskus ry | ||
Lasten ja nuorten säätiö | ||
Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiö | ||
Lastenliitto ry | ||
Laukaan kunta | ||
Leikkiteatteri-yhdistys ry | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maailmanvaihto ry ICYE | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Mediakasvatusseura ry | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Non Fighting Generation ry | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nuorisokeskus Anjala | ||
Nuorisokeskus Hyvärilä | ||
Nuorisokeskus Marttinen | ||
Nuorisokeskus Metsäkartano | ||
Nuorisokeskus Oivanki | ||
Nuorisokeskus Piispala | ||
Nuorisokeskus Pikku-Syöte | ||
Nuorisokeskus Vasatokka | ||
Nuorisokeskus Villa Elba | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nuorten Akatemia ry | ||
Nuorten Kotkien Keskusliitto - Unga Örnars Centralförbund NKK ry | ||
Nuorten Kuoroliitto ry | ||
Nuorten Muslimien Foorumi ry | ||
Nuorten Palvelu ry | ||
Nuorten Suomi ry | ||
Nuorten ystävät ry | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Ortodoksisten Nuorten Liitto ONL ry | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Outokummun kaupunki | ||
OutWard Bound Finland | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Parkour Oppimiskeskus ry | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelastakaa Lapset ry -Rädda Barnen | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkkalan kunta | ||
Plan International Suomi sr | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto ry | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Prometheus-leirin tuki ry | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauhankasvatusinstituutti ry | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seta ry | ||
SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosialidemokraattiset Nuoret ry | ||
Sosialidemokraattiset Opiskelijat - Sonk Ry, Socialdemokratiska Studerande - Sonk rf | ||
Sotkamon kunta | ||
Street Art Dance Essentials - SADE ry | ||
Sulkavan kunta | ||
Suoma Sámi Nuorat rs | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry | ||
Suomen CISV-liitto-CISV förbundet i Finland ry | ||
Suomen Demokratian Pioneerien Liitto - Pinskut ry | ||
Suomen evankelisluterilainen kansanlähetys r.y | ||
Suomen Evankelisluterilainen Opiskelija- ja Koululaislähetys ry | ||
Suomen Keskustanuoret ry | ||
Suomen Kristillinen Ylioppilasliitto ry/Finlands Kristliga Studentförbund rf | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry | ||
Suomen Metsästäjäliitto - Finlands Jägarförbund ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen nuorisokeskusyhdistys ry | ||
Suomen Nuorisopurjehtijat ry | ||
Suomen Nuorisoseurat ry | ||
Suomen Nuorisosirkusliitto ry | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Nuorten Miesten Kristillisten Yhdistysten Liitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen Parkour ry | ||
Suomen Partiolaiset ry | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Rullalautaliitto ry | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen Vapaakirkon Nuoret ry | ||
Suomen YK-nuoret - Finlands FN-ungdom - UN Youth of Finland ry | ||
Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry | ||
Suomi-Seura ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svensk Ungdom rf | ||
Svenska Studerandes Intresseförening rf | ||
Sylva ry | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Taksvärkki ry | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teatteri yhdistys Vahvat Tunteet ry | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Ungmartha rf | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtion nuorisoneuvosto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varusmiesliitto ry | ||
Vasemmistonuoret ry | ||
Vasemmisto-opiskelijat ry | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesaisten Keskusliitto ry | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
nuorisolaki
nuori
nuorisotyö
nuorisoalan järjestö
nuorisokeskus
nuorisopolitiikka
ung
ungdomsarbete
nuoriso
nuoret
harrastamisen Suomen malli
ungdomslagen
ungdomspolitik
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
riksomfattande organisationer på ungdomsområdet
ungdomscentral