Utkast till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering (rättelse av uppgifter om övergångsutjämningar och paragrafen om rättelse av räknefel)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23414/2023
Svarstiden gick ut: 18.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering. De föreslagna ändringarna gäller rättelse av kommunernas kostnadsuppgifter i samband med justeringen av övergångsutjämningarna samt den nya paragrafen om rättelse av räknefel.
Kommunernas faktiska kostnader för social- och hälsovården som ligger till grund för övergångsutjämningarna per välfärdsområde bestäms utifrån kommunernas bokslutsuppgifter för 2021 och 2022. Det föreslås att uppgifter som avsevärt snedvrider de faktiska kostnaderna rättas i samband med justeringen av övergångsutjämningarna 2023. Rättelsen gäller sådana poster av engångsnatur eller retroaktiva poster på grund av vilka de uppgifter som kommunerna rapporterat inte till alla delar motsvarar nettokostnaderna för ordnandet av tjänsterna under ett år. Rättelsen motsvarar till sitt innehåll de bestämmelser som utfärdats genom förordningar av statsrådet med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice och lagen om välfärdsområdenas finansiering och som trädde i kraft den 30 juni 2023. (länk till pressmeddelandet). Rättelse av de uppgifter som ligger till grund för övergångsutjämningarna förutsätter att 35 § 6 mom. i finansieringslagen kompletteras.
Dessutom föreslås det att det till lagen fogas en ny paragraf om rättelse av räknefel (26 a §). Finansministeriet kan själv eller på ansökan rätta ett räknefel i beslut enligt finansieringslagen och i de uppgifter som ligger till grund för besluten. Avsikten är att klara fel ska kunna rättas till utan dröjsmål och på ett heltäckande sätt med beaktande av olika tillämpningssituationer. Förutsättningarna för rättelse av räknefel avviker från de förutsättningar för rättelse av sak- och skrivfel som anges i förvaltningslagen, men på förfarandet tillämpas förvaltningslagens bestämmelser.
Avsikten är att regeringspropositionen ska överlämnas i början av oktober 2023. Lagen avses träda i kraft i december 2023.
(Det svenskspråkiga utkastet till proposition fogas till materialet i begäran om utlåtande under vecka 35.)
Kommunernas faktiska kostnader för social- och hälsovården som ligger till grund för övergångsutjämningarna per välfärdsområde bestäms utifrån kommunernas bokslutsuppgifter för 2021 och 2022. Det föreslås att uppgifter som avsevärt snedvrider de faktiska kostnaderna rättas i samband med justeringen av övergångsutjämningarna 2023. Rättelsen gäller sådana poster av engångsnatur eller retroaktiva poster på grund av vilka de uppgifter som kommunerna rapporterat inte till alla delar motsvarar nettokostnaderna för ordnandet av tjänsterna under ett år. Rättelsen motsvarar till sitt innehåll de bestämmelser som utfärdats genom förordningar av statsrådet med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice och lagen om välfärdsområdenas finansiering och som trädde i kraft den 30 juni 2023. (länk till pressmeddelandet). Rättelse av de uppgifter som ligger till grund för övergångsutjämningarna förutsätter att 35 § 6 mom. i finansieringslagen kompletteras.
Dessutom föreslås det att det till lagen fogas en ny paragraf om rättelse av räknefel (26 a §). Finansministeriet kan själv eller på ansökan rätta ett räknefel i beslut enligt finansieringslagen och i de uppgifter som ligger till grund för besluten. Avsikten är att klara fel ska kunna rättas till utan dröjsmål och på ett heltäckande sätt med beaktande av olika tillämpningssituationer. Förutsättningarna för rättelse av räknefel avviker från de förutsättningar för rättelse av sak- och skrivfel som anges i förvaltningslagen, men på förfarandet tillämpas förvaltningslagens bestämmelser.
Avsikten är att regeringspropositionen ska överlämnas i början av oktober 2023. Lagen avses träda i kraft i december 2023.
(Det svenskspråkiga utkastet till proposition fogas till materialet i begäran om utlåtande under vecka 35.)
Bakgrund
De kostnader som överförs från kommunerna till välfärdsområdena i samband med social- och hälsovårdsreformen och reformen av räddningsväsendet bestäms enligt vad kommunerna har rapporterat som kostnader för dessa serviceklasser 2021 och 2022. De kostnader som överförs inverkar på hur mycket kommunerna får statsandel för basservice och välfärdsområdena statlig finansiering med allmän täckning från och med 2023.
Finansministeriet publicerar ett utkast till kalkyl över överföringen av finansieringen den 31 augusti 2023. Kalkylen görs upp på basis av kommunernas bokslutsuppgifter för 2021 och 2022 enligt serviceklass. I kalkylerna beaktas också den ovannämnda rättelsen av uppgifter som på basis av förordningar avsevärt snedvrider de kostnader som överförs samt den nu föreslagna rättelsen av de uppgifter som ligger till grund för övergångsutjämningarna.
Finansministeriet publicerar ett utkast till kalkyl över överföringen av finansieringen den 31 augusti 2023. Kalkylen görs upp på basis av kommunernas bokslutsuppgifter för 2021 och 2022 enligt serviceklass. I kalkylerna beaktas också den ovannämnda rättelsen av uppgifter som på basis av förordningar avsevärt snedvrider de kostnader som överförs samt den nu föreslagna rättelsen av de uppgifter som ligger till grund för övergångsutjämningarna.
Länkar:
https://vm.fi/-/hyvinvointialueiden-rahoituslakiin-muutoksia - VM tiedote 25.8.2023
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast 18.9.2023 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtanden kan lämnas också av andra än de som nämns i sändlistan. OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtanden kan lämnas också av andra än de som nämns i sändlistan. OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
Beredare
Regeringsrådet Eeva Mäenpää, tfn 02955 30266, eeva.maenpa(at)gov.fi
Minnamaria Korhonen, specialsakkunnig, tfn 02955 30586, minnamaria.korhonen(at)gov.fi
Roosa Valkama, finansexpert, tfn 02955 30560, roosa.valkama(at)gov.fi
Mer information om de tekniska frågorna i begäran om utlåtande ges av:
Författningsberedningssekreterare Aija Karlsson, tfn 02955 30324, aija.karlsson(at)gov.fi
Minnamaria Korhonen, specialsakkunnig, tfn 02955 30586, minnamaria.korhonen(at)gov.fi
Roosa Valkama, finansexpert, tfn 02955 30560, roosa.valkama(at)gov.fi
Mer information om de tekniska frågorna i begäran om utlåtande ges av:
Författningsberedningssekreterare Aija Karlsson, tfn 02955 30324, aija.karlsson(at)gov.fi
Sändlista:
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS-yhtymä | ||
Hyvil Oy | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |
Ämnesord
Hyvinvointialueiden rahoitus
Välfärdsområdenas finansiering