Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 304 § i lagen om tjäns-ter inom elektronisk kommunikation (utkast)
Diarienummer för begäran om utlåtande: LVM/1731/03/2018
Svarstiden gick ut: 10.12.2018
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/1807 om en ram för det fria flödet av andra data än personuppgifter i Europeiska unionen (nedan förordningen) antogs den 14 november 2018.
Det är fråga om en unionsförordning. Förordningar är direkt tillämplig lagstiftning i medlemsstaterna med stöd av 288.2 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Eftersom unionsförordningarna är direkt tillämplig lagstiftning, behöver medlemsstaterna inte genomföra dem i sin nationella lagstiftning. I den aktuella förordningen åläggs medlemsstaterna emellertid att vidta aktiva åtgärder. Enligt bestämmelserna i förordningen har medlemsstaterna upphävningsskyldighet, anmälningsskyldighet, assistansskyldighet och informationsskyldighet.
Assistansskyldigheten innebär att medlemsstaterna ska upprätta en nationell kontaktpunkt för att säkerställa samarbetet på unionsnivå. Ett fritt flöde av data inom unionen får inte betyda att behöriga myndigheter nekas tillgång till data. Förordningen innehåller därför bestämmelser om samarbete mellan myndigheterna. Däremot skapar inte förordningen någon ny behörighet för tillgång till data, utan denna behörighet utgår från nationell rätt och unionsrätt.
Inom ramen för informationsskyldigheten har medlemsstaterna tre åtaganden. De ska enligt artikel 4.4 göra information om befintliga datalokaliseringskrav allmänt tillgänglig via en nationell informationspunkt online som de ska hålla uppdaterad. Alternativt ska medlemsstaterna lämna uppdaterad information om sådana datalokaliseringskrav till en central informationspunkt som inrättats enligt en annan unionsakt. För det andra ska de enligt artikel 4.5 meddela kommissionen webbadressen till den nationella informationspunkten. För det tredje ska kontaktpunkterna enligt bestämmelsen i artikel 7.6 ge användarna allmän information om förordningen, inbegripet om uppförandekoderna.
Det är fråga om en unionsförordning. Förordningar är direkt tillämplig lagstiftning i medlemsstaterna med stöd av 288.2 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Eftersom unionsförordningarna är direkt tillämplig lagstiftning, behöver medlemsstaterna inte genomföra dem i sin nationella lagstiftning. I den aktuella förordningen åläggs medlemsstaterna emellertid att vidta aktiva åtgärder. Enligt bestämmelserna i förordningen har medlemsstaterna upphävningsskyldighet, anmälningsskyldighet, assistansskyldighet och informationsskyldighet.
Assistansskyldigheten innebär att medlemsstaterna ska upprätta en nationell kontaktpunkt för att säkerställa samarbetet på unionsnivå. Ett fritt flöde av data inom unionen får inte betyda att behöriga myndigheter nekas tillgång till data. Förordningen innehåller därför bestämmelser om samarbete mellan myndigheterna. Däremot skapar inte förordningen någon ny behörighet för tillgång till data, utan denna behörighet utgår från nationell rätt och unionsrätt.
Inom ramen för informationsskyldigheten har medlemsstaterna tre åtaganden. De ska enligt artikel 4.4 göra information om befintliga datalokaliseringskrav allmänt tillgänglig via en nationell informationspunkt online som de ska hålla uppdaterad. Alternativt ska medlemsstaterna lämna uppdaterad information om sådana datalokaliseringskrav till en central informationspunkt som inrättats enligt en annan unionsakt. För det andra ska de enligt artikel 4.5 meddela kommissionen webbadressen till den nationella informationspunkten. För det tredje ska kontaktpunkterna enligt bestämmelsen i artikel 7.6 ge användarna allmän information om förordningen, inbegripet om uppförandekoderna.
Bakgrund
Genom propositionen genomförs den skyldighet att inrätta en informationspunkt och en kontaktpunkt som förordningen ålägger medlemsstaten. Det föreslås att detta ska ske genom en ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Lagen innehåller bestämmelser om Transport- och kommunikationsverkets uppgifter. I 303 § föreskrivs det om verkets allmänna uppgifter. I 304 § föreskrivs det om verkets särskilda uppgifter. Skyldigheten att fungera som en sådan kontakt- och informationspunkt som avses i förordningen fogas som ny punkt till förteckningen över verkets särskilda uppgifter.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er vänligen lämna ert utlåtande senast den 9 januari 2019.
Svarsanvisningar för mottagare
Ni kan lämna ert utlåtande till kommunikationsministeriets registratorskontor [email protected]
Beredare
Ytterligare information ges av konsultativ tjänsteman Tuomas Kaivola (tuomas.kaivola(a)lvm.fi). Mellan 24.12.2018–9.1.2019 kan ni kontakta [email protected].
Sändlista:
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira | ||
Ficom ry | ||
Finassivalvonta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Teknologiateollisuus - Teknologiindustrin ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trafi | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Viestintävirasto | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
tietojärjestemät
Tiedonhallinta
tietoaineisto