Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om Genomcentret och om förutsättningarna för hälsorelaterade genetiska analyser
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24821/2021
Svarstiden gick ut: 3.12.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om Genomcentret och om förutsättningarna för hälsorelaterade genetiska analyser. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Bakgrund
Social- och hälsovårdsministeriet har tidigare begärt utlåtande om en bedömningspromemoria av arbetsgruppen för genomcentret och om två utkast till regeringspropositioner, som föregick detta lagförslag. Till följd av responsen från remissbehandlingen och andra omständigheter som framkommit under lagberedningen har det blivit uppenbart att särskilt de omständigheter som hänför sig till det nationella genomdataregistret kräver ytterligare beredning. Därför har man med stöd av ett beslut av familje- och omsorgsminister Krista Kiuru beslutat att dela den lagberedning som gäller genominformation i två separata lagförslag som bereds parallellt. Detta utkast är det första av dem.
I motsats till tidigare utkast till regeringspropositioner omfattar detta utkast inte några bestämmelser om genomdataregistret, utan förslaget till bestämmelser om det tas in i det senare lagförslaget. En motsvarande remissbehandling av det andra lagförslaget kommer att ordnas vid en tidpunkt som meddelas senare.
I motsats till tidigare utkast till regeringspropositioner omfattar detta utkast inte några bestämmelser om genomdataregistret, utan förslaget till bestämmelser om det tas in i det senare lagförslaget. En motsvarande remissbehandling av det andra lagförslaget kommer att ordnas vid en tidpunkt som meddelas senare.
Målsättningar
Syftet med den föreslagna lagen är att stödja en ansvarsfull, jämlik och informationssäker användning av genomdata för att främja människors hälsa. I lagen föreslås bestämmelser om Genomcentret och dess uppgifter. Enligt förslaget ska Genomcentret vara administrativt en del av Institutet för hälsa och välfärd, men ska i frågor som gäller hälsorelaterade genetiska analyser och behandling av genomdata vara en självständig nationell expertmyndighet. Den föreslagna lagen innehåller också bestämmelser om förutsättningar för att utföra hälsorelaterade genetiska analyser.
I och med detta förfarande kommer regleringen av Genomcentret i egenskap av expertmyndighet och inrättandet av Genomcentret inte att fördröjas oskäligt på grund av att de omständigheter som hänför sig till genomdataregistret kräver ytterligare beredning. Med tanke på beredningen av genomdataregistret har det dessutom ansetts önskvärt att först inrätta det egentliga Genomcentret, eftersom detta ger bättre förutsättningar att inrätta ett genomdataregister när också Genomcentret kan delta i beredningsarbetet. Behovet av Genomcentret som en nationell expertmyndighet är uppenbart utifrån de utredningar som gjorts i samband med lagberedningen.
Enligt lagförslaget ska förutsättningarna för att utföra hälsorelaterade genetiska analyser vara ett informerat samtycke som är starkt förknippat även med ärftlighetsrådgivning. Avsikten är att det utfärdas närmare bestämmelser om samtycke av minderåriga och personer med nedsatt förmåga till självbestämmande.
I och med detta förfarande kommer regleringen av Genomcentret i egenskap av expertmyndighet och inrättandet av Genomcentret inte att fördröjas oskäligt på grund av att de omständigheter som hänför sig till genomdataregistret kräver ytterligare beredning. Med tanke på beredningen av genomdataregistret har det dessutom ansetts önskvärt att först inrätta det egentliga Genomcentret, eftersom detta ger bättre förutsättningar att inrätta ett genomdataregister när också Genomcentret kan delta i beredningsarbetet. Behovet av Genomcentret som en nationell expertmyndighet är uppenbart utifrån de utredningar som gjorts i samband med lagberedningen.
Enligt lagförslaget ska förutsättningarna för att utföra hälsorelaterade genetiska analyser vara ett informerat samtycke som är starkt förknippat även med ärftlighetsrådgivning. Avsikten är att det utfärdas närmare bestämmelser om samtycke av minderåriga och personer med nedsatt förmåga till självbestämmande.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Remisstiden har förlängts till 3.12.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna utlåtandena i första hand via webbtjänsten utlåtande.fi genom att svara på denna begäran om utlåtande. Utlåtandet kan lämnas på finska eller svenska.
Det går också att sända svaren per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/24821/2021 och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM071:00/2018 i meddelandet.
Alla remissvar är offentliga och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i projektregistret. Begäran om utlåtande finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Det går också att sända svaren per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/24821/2021 och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM071:00/2018 i meddelandet.
Alla remissvar är offentliga och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i projektregistret. Begäran om utlåtande finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Beredare
Sini Tervo, jurist, [email protected], tfn 0295 163 529
Eeva Kostia, administrativ medarbetare (frågor som gäller tekniska detaljer) [email protected], tfn 0295 163 384
Eeva Kostia, administrativ medarbetare (frågor som gäller tekniska detaljer) [email protected], tfn 0295 163 384
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Arene | ||
Biokeskus Suomi | ||
Biopankkien osuuskunta Suomi - FINBB | ||
Biotekniikan neuvottelukunta | ||
Business Finland | ||
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA | ||
Geenitekniikan lautakunta | ||
Hammaslääkärliitto | ||
Harso ry | ||
Harvinaiset verkosto | ||
Healthtech Finland | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin yliopisto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun sairaanhoitopiiri | ||
Kansaneläkelaitos KELA | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri | ||
Kynnys ry | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan yhdistys (LFTY) | ||
Lääkäriliitto | ||
Oikeuskansleri | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun yliopisto | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Rinnakkaislääketeollisuus ry | ||
Sailab – MedTech Finland ry | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry | ||
Suomalainen lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen bioteollisuus ry FIB | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Laboratorioalan Liitto ry | ||
Suomen Lääketieteellisen genetiikan yhdistys SLGY | ||
Suomen Lääkintäoikeuden ja –etiikan Seura | ||
Suomen molekyylilääketieteen instituutti FIMM | ||
Suomen Perinnöllisyyslääkäriyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
SuPer ry | ||
Syöpäjärjestöt | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto | ||
Terveystoimittajat ry | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Tietolupaviranomainen Findata | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Turun yliopisto | ||
Tutkimuseettinen neuvottelukunta TENK | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtakunnallinen lääketieteellinen tutkimuseettinen toimikunta TUKIJA | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
VATT | ||
Viestintävirasto | ||
Ålands hälsö- och sjukvård |