Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande gällande utveckling och förenhetligande av statsunderstödspraxis som gäller organisationer
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/10384/2019 VM212:00/2018
Svarstiden gick ut: 6.8.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Organisationssektionen som verkar i projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten utredde hurdana statsunderstöd som beviljas organisationer för avkastning från penningspel. Dessutom utredde organisationssektionen hurdan statsunderstödspraxis tillämpas för organisationer i jord- och skogsbruksministeriet, undervisnings- och kulturministeriet samt i social- och hälsovårdsministeriet.
Organisationssektionen lägger på basis av sin utredning fram åtta förslag för att utveckla och harmonisera statsunderstödspraxis som gäller organisationer. Organisationssektionen föreslår också att en multiprofessionell grupp tillsätts som verkställer förslagen i jord- och skogsbruksministeriet, undervisnings- och kulturministeriet samt i social- och hälsovårdsministeriet.
Finansministeriet begär utlåtanden gällande utveckling och förenhetligande av statsunderstödspraxis som gäller organisationer. Organisationssektionens utredning och förslag har publicerats i finansministeriets publikationer med namnet Järjestöjä koskevat valtionavustuskäytännöt: Ehdotukset niiden kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:27).
Organisationssektionens mandat utgår som planerat den 31 maj 2021. Diskussionen och utlåtandena som getts beaktas i verkställandet av förslagen, där avsikten är att det i fortsättningen koordineras av projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten.
Organisationssektionen lägger på basis av sin utredning fram åtta förslag för att utveckla och harmonisera statsunderstödspraxis som gäller organisationer. Organisationssektionen föreslår också att en multiprofessionell grupp tillsätts som verkställer förslagen i jord- och skogsbruksministeriet, undervisnings- och kulturministeriet samt i social- och hälsovårdsministeriet.
Finansministeriet begär utlåtanden gällande utveckling och förenhetligande av statsunderstödspraxis som gäller organisationer. Organisationssektionens utredning och förslag har publicerats i finansministeriets publikationer med namnet Järjestöjä koskevat valtionavustuskäytännöt: Ehdotukset niiden kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:27).
Organisationssektionens mandat utgår som planerat den 31 maj 2021. Diskussionen och utlåtandena som getts beaktas i verkställandet av förslagen, där avsikten är att det i fortsättningen koordineras av projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten.
Bakgrund
Statsunderstöd är behovsprövad offentlig finansiering som beviljas ur statens tillgångar. I Finland finns det över 90 statsbidragsmyndigheter som beviljar statsunderstöd för verksamhet som är nödvändig för samhället, bland annat till organisationer. Jord- och skogsbruksministeriet, undervisnings- och kulturministeriet samt social- och hälsovårdsministeriet beviljar statsunderstöd för avkastning från penningspel, varför de kallas ministerium som fördelar avkastning.
Målet med projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (VM212:00/2018) är att göra ansökan och beviljande av statsunderstöd ännu smidigare. Exempelvis statsbidragsmyndigheternas praxis för statsunderstöd skiljer sig nuförtiden onödigt mycket från varandra, vilket framgår av bland annat undervisnings- och kulturministeriets förutredning om digitaliseringen av statsunderstöden år 2017.
Projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten utvecklar praxis för statsunderstöd och gör den mer enhetlig tillsammans med statsbidragsmyndigheterna samt sökande och mottagare av statsunderstöd, såsom organisationer. Nästan en miljard euro i statsunderstöd beviljas organisationer varje år. Den största delen av det grundas på avkastningen från penningspelsverksamhet, som väntas minska och vars finansieringsmodell kommer att revideras. Civilsamhället med dess organisationer utvecklas och blir alltmer heterogent.
Organisationssektionen som verkar i projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten hade som mål och uppgift att föreslå hur praxis för statsunderstöd som gäller organisationer bör utvecklas och göras mer enhetlig. Organisationssektionens uppgift grundades på programmet Ett inkluderande och kunnigt Finland – ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle (2019) av statsminister Sanna Marins regering.
Organisationssektionen utredde i enlighet med sitt uppdrag endast olika praxis för statsunderstöd vid olika ministerier som fördelar avkastning. Organisationssektionens förslag används i projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten. Statsunderstödspraxis som gäller organisationer: Förslagen för att utveckla och göra den enhetlig är den första specifika utredningen för en ansökargrupp som blir klar i utvecklings- och digitaliseringsprojektet för statsunderstödsverksamheten.
Målet med projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (VM212:00/2018) är att göra ansökan och beviljande av statsunderstöd ännu smidigare. Exempelvis statsbidragsmyndigheternas praxis för statsunderstöd skiljer sig nuförtiden onödigt mycket från varandra, vilket framgår av bland annat undervisnings- och kulturministeriets förutredning om digitaliseringen av statsunderstöden år 2017.
Projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten utvecklar praxis för statsunderstöd och gör den mer enhetlig tillsammans med statsbidragsmyndigheterna samt sökande och mottagare av statsunderstöd, såsom organisationer. Nästan en miljard euro i statsunderstöd beviljas organisationer varje år. Den största delen av det grundas på avkastningen från penningspelsverksamhet, som väntas minska och vars finansieringsmodell kommer att revideras. Civilsamhället med dess organisationer utvecklas och blir alltmer heterogent.
Organisationssektionen som verkar i projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten hade som mål och uppgift att föreslå hur praxis för statsunderstöd som gäller organisationer bör utvecklas och göras mer enhetlig. Organisationssektionens uppgift grundades på programmet Ett inkluderande och kunnigt Finland – ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle (2019) av statsminister Sanna Marins regering.
Organisationssektionen utredde i enlighet med sitt uppdrag endast olika praxis för statsunderstöd vid olika ministerier som fördelar avkastning. Organisationssektionens förslag används i projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten. Statsunderstödspraxis som gäller organisationer: Förslagen för att utveckla och göra den enhetlig är den första specifika utredningen för en ansökargrupp som blir klar i utvecklings- och digitaliseringsprojektet för statsunderstödsverksamheten.
Målsättningar
Organisationssektionens förslag harmoniserar statsunderstödspraxis som gäller organisationer, vid ministerier som fördelar avkastning samt förändrar statsunderstödsverksamheten i enlighet med den nya verksamhetsmodellen.
Organisationssektionen definierar i sina förslag hur statsbidragsmyndigheterna skulle allokera statsunderstöden öppet och transparent i samarbete med organisationerna. Förslagen ger statsbidragsmyndigheterna nya metoder för att pröva och bevilja statsunderstöd samt för utvärdering av användningen. Genom förslagen stödjer man också organisationernas delaktighet, framsyn för ekonomin och verksamheten samt effekter av dem i statsunderstödsverksamheten.
Finansministeriet önskar en öppen och övergripande diskussion som tar ställning till utveckling, förenhetligande och verkställande av statsunderstödspraxis som gäller organisationer.
Organisationssektionen definierar i sina förslag hur statsbidragsmyndigheterna skulle allokera statsunderstöden öppet och transparent i samarbete med organisationerna. Förslagen ger statsbidragsmyndigheterna nya metoder för att pröva och bevilja statsunderstöd samt för utvärdering av användningen. Genom förslagen stödjer man också organisationernas delaktighet, framsyn för ekonomin och verksamheten samt effekter av dem i statsunderstödsverksamheten.
Finansministeriet önskar en öppen och övergripande diskussion som tar ställning till utveckling, förenhetligande och verkställande av statsunderstödspraxis som gäller organisationer.
Länkar:
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-525-4 - Järjestöjä koskevat valtionavustuskäytännöt: Ehdotukset niiden kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi (Valtiovarainministeriön julkaisuja - 2021:27)
Tidtabell
Begäran om utlåtande har offentliggjorts den 25 maj 2021. Utlåtande begärs senast fredagen den 6 augusti 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Finansministeriet begär utlåtanden om förslag gällande utveckling och förenhetligande av statsunderstödspraxis som gäller organisationer. Utlåtandet kan också ta upp allmänna anmärkningar om utredningen och utvecklingen av statsunderstödsverksamheten.
Utlåtanden kan ges antingen av en organisation eller av en enskild person. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande, inklusive frågor, som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. För att lämna utlåtande behöver inte varje fråga besvaras, utan den som lämnar ett utlåtande bedömer vilka frågor hen vill fokusera på.
Användning av utlåtandetjänsten förutsätter registrering och inloggning. Anvisningarna för utlåtandetjänsten har publicerats under fliken Anvisningar.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Ministerier som beviljar organisationer statsunderstöd från avkastningen från penningspelsverksamheten vidarebefordrar begäran om utlåtande till organisationer som mottagit statsunderstöd under pågående år.
Begäran om utlåtande kan fritt delas vidare och frågan kan diskuteras i sociala medier med hashtaggen #valtionavustukset. Utlåtandena är offentliga och de publiceras utöver utlåtandetjänsten även på webbsidan för projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten.
Utlåtanden kan ges antingen av en organisation eller av en enskild person. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande, inklusive frågor, som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. För att lämna utlåtande behöver inte varje fråga besvaras, utan den som lämnar ett utlåtande bedömer vilka frågor hen vill fokusera på.
Användning av utlåtandetjänsten förutsätter registrering och inloggning. Anvisningarna för utlåtandetjänsten har publicerats under fliken Anvisningar.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Ministerier som beviljar organisationer statsunderstöd från avkastningen från penningspelsverksamheten vidarebefordrar begäran om utlåtande till organisationer som mottagit statsunderstöd under pågående år.
Begäran om utlåtande kan fritt delas vidare och frågan kan diskuteras i sociala medier med hashtaggen #valtionavustukset. Utlåtandena är offentliga och de publiceras utöver utlåtandetjänsten även på webbsidan för projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten.
Beredare
Ytterligare upplysningar ger
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 050414 1394
[email protected]
Till organisationssektionen som berett utredningen och förslagen hör
Niklas Wilhelmsson, konsultativ tjänsteman, justitieministeriet
Maria Wakeham-Hartonen, specialsakkunnig, justitieministeriet
Leena Laaksonen, kulturråd, undervisnings- och kulturministeriet
Emma Taipale, konsultativ tjänsteman, undervisnings- och kulturministeriet
Kristian Seemer, bevakningschef, social- och hälsovårdsministeriet
Tauno Junttila, konsultativ tjänsteman, jord- och skogsbruksministeriet
Anna-Leena Miettinen, konsultativ tjänsteman, jord- och skogsbruksministeriet
Tuula Lybeck, projektchef, finansministeriet
Jaana Walldén, specialsakkunnig, finansministeriet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Maria Silvennoinen, verksamhetsledare, Jazz Finland, KULTA ry
Sari Aalto-Matturi, verksamhetsledare, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf, SOSTE Finlands social och hälsa rf
Minna Mäenpää, avelschef, Suomen Hippos ry
Juuso Luomala, ekonomi- och förvaltningsdirektör, Ungdomssektorns takorganisation i Finland Allians rf
Rainer Anttila, organisationschef, Finlands Olympiska kommitté rf
Lea Ryynänen-Karjalainen, verksamhetsledare Vetenskapliga samfundens delegation
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 050414 1394
[email protected]
Till organisationssektionen som berett utredningen och förslagen hör
Niklas Wilhelmsson, konsultativ tjänsteman, justitieministeriet
Maria Wakeham-Hartonen, specialsakkunnig, justitieministeriet
Leena Laaksonen, kulturråd, undervisnings- och kulturministeriet
Emma Taipale, konsultativ tjänsteman, undervisnings- och kulturministeriet
Kristian Seemer, bevakningschef, social- och hälsovårdsministeriet
Tauno Junttila, konsultativ tjänsteman, jord- och skogsbruksministeriet
Anna-Leena Miettinen, konsultativ tjänsteman, jord- och skogsbruksministeriet
Tuula Lybeck, projektchef, finansministeriet
Jaana Walldén, specialsakkunnig, finansministeriet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Maria Silvennoinen, verksamhetsledare, Jazz Finland, KULTA ry
Sari Aalto-Matturi, verksamhetsledare, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf, SOSTE Finlands social och hälsa rf
Minna Mäenpää, avelschef, Suomen Hippos ry
Juuso Luomala, ekonomi- och förvaltningsdirektör, Ungdomssektorns takorganisation i Finland Allians rf
Rainer Anttila, organisationschef, Finlands Olympiska kommitté rf
Lea Ryynänen-Karjalainen, verksamhetsledare Vetenskapliga samfundens delegation
Sändlista:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan unionin sisäiset rahastot | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Innovaatiokeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen Olympiakomitea | ||
Suomen riistakeskus | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tieteellisten seurain valtuuskunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
järjestöt
kansalaisyhteiskunta
valtionavustus
Valtionavut
valtionapuviranomaiset