Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Strategi och åtgärdsplan för skyddet av flodpärlmusslan 2020-2030
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/4568/2018
Svarstiden gick ut: 31.8.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Strategi och åtgärdsplan för skyddet av flodpärlmusslan 2020-2030
Flodpärlmusslan (Margaritifera margaritifera) är starkt utrotningshotad i Finland. Den fridlystes redan år 1955, men trots det har populationerna minskat kraftigt under de senaste årtiondena. Flodpärlmusslan är enligt 46 § i naturvårdslagen utrotningshotad och enligt 47 § en art som kräver särskilt skydd och för vilken det vid behov ska utarbetas ett skyddsprogram för att bevara arten, om den uppenbart hotas av utrotning. Flodpärlmusslan ingår också i artförteckningarna i bilagorna II och V till EU:s habitatdirektiv.
Det finns fortfarande cirka 120 flodpärlmusslor i floder och bäckar. Över 90 procent av dem finns i Nordost och Lappland (karta 1). Under de två senaste årtiondena har flodpärlmusslan kunnat fortplanta sig i bara cirka 50 floder, och endast i några av dem kan musselbeståndet klassificeras som livskraftigt.
Det finns många orsaker till att beståndet minskar, och orsakerna varierar för de olika populationerna; de gångna tidernas pärlfiske och flottningsrensning i floderna och de vattenkraft som har byggts i floderna samt skogs- och jordbruket är alla orsaker till igenslamningen av floderna med musslor.
Trots bristen på data har man rätt bra kännedom om artens förekomst och de populationsspecifika problemen. Genom olika undersökningar och projekt har man under de senaste åren fått bättre kunskap om de skyddsmetoder som behövs och därmed ett tillräckligt kunskapsunderlag för att utarbeta en strategi och ett åtgärdsprogram för skyddet av flodpärlmusslan. Bevarandet av flodpärlmusslan i Finland förutsätter ett intensivt samarbete mellan de olika aktörerna.
Arbetsgruppen har använt sig av en bakgrundsutredning som miljöministeriet beställde av Panu Oulasvirta innan arbetsgruppen inledde sitt arbete (Oulasvirta, P., 2020, Jokihelmisimpukan nykytila ja lajin suojelemiseksi tarvittavat toimet Suomessa, Alleco Oy). I åtgärdsprogrammet hänvisas det till utredningen, och utredningen publiceras samtidigt som strategin.
Enligt brevet om tillsättandet av arbetsgruppen förutsätter åtgärdsprogrammet också en populationsspecifik granskning av hoten och de eventuella lösningarna. I mån av möjlighet ska man också uppskatta både kostnader av engångsnatur och kontinuerliga kostnader.
Strategin och åtgärdsprogrammet är i kraft till år 2030 och ska halvtidsutvärderas år 2025.
Flodpärlmusslan (Margaritifera margaritifera) är starkt utrotningshotad i Finland. Den fridlystes redan år 1955, men trots det har populationerna minskat kraftigt under de senaste årtiondena. Flodpärlmusslan är enligt 46 § i naturvårdslagen utrotningshotad och enligt 47 § en art som kräver särskilt skydd och för vilken det vid behov ska utarbetas ett skyddsprogram för att bevara arten, om den uppenbart hotas av utrotning. Flodpärlmusslan ingår också i artförteckningarna i bilagorna II och V till EU:s habitatdirektiv.
Det finns fortfarande cirka 120 flodpärlmusslor i floder och bäckar. Över 90 procent av dem finns i Nordost och Lappland (karta 1). Under de två senaste årtiondena har flodpärlmusslan kunnat fortplanta sig i bara cirka 50 floder, och endast i några av dem kan musselbeståndet klassificeras som livskraftigt.
Det finns många orsaker till att beståndet minskar, och orsakerna varierar för de olika populationerna; de gångna tidernas pärlfiske och flottningsrensning i floderna och de vattenkraft som har byggts i floderna samt skogs- och jordbruket är alla orsaker till igenslamningen av floderna med musslor.
Trots bristen på data har man rätt bra kännedom om artens förekomst och de populationsspecifika problemen. Genom olika undersökningar och projekt har man under de senaste åren fått bättre kunskap om de skyddsmetoder som behövs och därmed ett tillräckligt kunskapsunderlag för att utarbeta en strategi och ett åtgärdsprogram för skyddet av flodpärlmusslan. Bevarandet av flodpärlmusslan i Finland förutsätter ett intensivt samarbete mellan de olika aktörerna.
Arbetsgruppen har använt sig av en bakgrundsutredning som miljöministeriet beställde av Panu Oulasvirta innan arbetsgruppen inledde sitt arbete (Oulasvirta, P., 2020, Jokihelmisimpukan nykytila ja lajin suojelemiseksi tarvittavat toimet Suomessa, Alleco Oy). I åtgärdsprogrammet hänvisas det till utredningen, och utredningen publiceras samtidigt som strategin.
Enligt brevet om tillsättandet av arbetsgruppen förutsätter åtgärdsprogrammet också en populationsspecifik granskning av hoten och de eventuella lösningarna. I mån av möjlighet ska man också uppskatta både kostnader av engångsnatur och kontinuerliga kostnader.
Strategin och åtgärdsprogrammet är i kraft till år 2030 och ska halvtidsutvärderas år 2025.
Bakgrund
Arbetsgruppen samlades tolv gånger under mandatperioden 29.11.2018 - 31.3.2020. Arbetsgruppens medlemmar och deras ersättare:
Chef Tuula Kurikka, Forststyrelsen Naturtjänster (arbetsgruppens ordförande);
planerare Pirkko-Liisa Luhta, Forststyrelsen Naturtjänster (arbetsgruppens sekreterare); miljöråd Esko Hyvärinen, miljöministeriet (ersättare konsultativ tjänsteman Antton Keto); specialsakkunnig Jouni Tammi, jord- och skogsbruksministeriet); ledande sakkunnig, vattenhushållning Jukka Pakkala, NTM-centralen i Södra Österbotten (ersättare Anne Laine); överinspektör Marja-Liisa Pitkänen, NTM-centralen i Birkaland (ersättare Sami Moilanen); miljöexpert Maarit Kaukonen, Metsähallitus Metsätalous Oy; äldre forskare Ulla-Maija Liukko, Finlands miljöcentral (ersättare specialforskare Heikki Mykrä); projektchef Antti Leinonen, Finlands miljöcentral (ersättare lexpert på naturvård Pirita Soini); jurist Anna-Rosa Asikainen, MTK ry (ersättare sakkunnig Airi Kulmala); ordförande Tiina Sanila-Aikio, Sametinget; professor Jouni Taskinen, Jyväskylä universitet; forskare Pekka Korhonen, Naturresursinstitutet (ersättare specialforskare Teppo Vehanen); skyddsexpert Olli Sivonen, WWF Finland (ersättare strömvattenexpert Manu Vihtonen); verkställande direktör Päivi Lundvall, Finlands naturskyddsförbund (ersättare specialsakkunnig Tapani Veistola) och miljöchef Erkki Huttula, Kemijoki Oy. Arbetsgruppens permanenta sakkunnig är Panu Oulasvirta från Alleco Oy.
Under arbetets gång hörde arbetsgruppen följande sakkunniga: chef Kari Lahti (LUOMUS), överinspektör Pasi Molkoselkä (TUKES) och miljöråd Antti Ylitalo (regionförvaltningsverket i Norra Finland).
Chef Tuula Kurikka, Forststyrelsen Naturtjänster (arbetsgruppens ordförande);
planerare Pirkko-Liisa Luhta, Forststyrelsen Naturtjänster (arbetsgruppens sekreterare); miljöråd Esko Hyvärinen, miljöministeriet (ersättare konsultativ tjänsteman Antton Keto); specialsakkunnig Jouni Tammi, jord- och skogsbruksministeriet); ledande sakkunnig, vattenhushållning Jukka Pakkala, NTM-centralen i Södra Österbotten (ersättare Anne Laine); överinspektör Marja-Liisa Pitkänen, NTM-centralen i Birkaland (ersättare Sami Moilanen); miljöexpert Maarit Kaukonen, Metsähallitus Metsätalous Oy; äldre forskare Ulla-Maija Liukko, Finlands miljöcentral (ersättare specialforskare Heikki Mykrä); projektchef Antti Leinonen, Finlands miljöcentral (ersättare lexpert på naturvård Pirita Soini); jurist Anna-Rosa Asikainen, MTK ry (ersättare sakkunnig Airi Kulmala); ordförande Tiina Sanila-Aikio, Sametinget; professor Jouni Taskinen, Jyväskylä universitet; forskare Pekka Korhonen, Naturresursinstitutet (ersättare specialforskare Teppo Vehanen); skyddsexpert Olli Sivonen, WWF Finland (ersättare strömvattenexpert Manu Vihtonen); verkställande direktör Päivi Lundvall, Finlands naturskyddsförbund (ersättare specialsakkunnig Tapani Veistola) och miljöchef Erkki Huttula, Kemijoki Oy. Arbetsgruppens permanenta sakkunnig är Panu Oulasvirta från Alleco Oy.
Under arbetets gång hörde arbetsgruppen följande sakkunniga: chef Kari Lahti (LUOMUS), överinspektör Pasi Molkoselkä (TUKES) och miljöråd Antti Ylitalo (regionförvaltningsverket i Norra Finland).
Målsättningar
Livskraftiga musselbestånd finns på artens hela naturliga förekomstområde och de uppnår en gynnsam skyddsnivå
Delmålet är att de befintliga bestånden bevaras och att de redan försvagade bestånden blir livskraftigare
De föreslagna åtgärderna har fastställts med beaktande av att det ska vara möjligt att uppnå det ovannämnda strategiska målet. Hur det strategiska målet uppnås granskas utgående från de krav enligt Europeiska unionens habitatdirektiv (92/43/EEG) som anges nedan.
Enligt habitatdirektivet är bevarandestatusen gynnsam när
Delmålet är att de befintliga bestånden bevaras och att de redan försvagade bestånden blir livskraftigare
De föreslagna åtgärderna har fastställts med beaktande av att det ska vara möjligt att uppnå det ovannämnda strategiska målet. Hur det strategiska målet uppnås granskas utgående från de krav enligt Europeiska unionens habitatdirektiv (92/43/EEG) som anges nedan.
Enligt habitatdirektivet är bevarandestatusen gynnsam när
- uppgifter om den berörda artens populationsutveckling visar att arten på lång sikt kommer att förbli en livskraftig del av sin livsmiljö,
- artens naturliga utbredningsområde varken minskar eller sannolikt kommer att minska inom en överskådlig framtid,
- det finns, och sannolikt kommer att fortsätta att finnas, en tillräckligt stor livsmiljö för att artens populationer ska bevaras på lång sikt.
- Kunskapen om förekomsten av flodpärlmusslan och dess livsmiljöer ökar och sprids till aktörer och medborgare
- Tillståndet för flodpärlmusslans och dess värdfiskars livsmiljöer kan förbättras genom aktiva åtgärder
- Flodpärlmusslans livsmiljöer beaktas vid markanvändningen av avrinningsområden
- Den kunskapsbaserade informationen om skyddet av flodpärlmusslan ökar
Bilagor:
RaakkuTPO_06042020_final.docx - Jokihelmisimpukan eli raakun suojelun strategia ja toimenpidesuunnitelma 2020-2030
Beredare
Ytterligare information om begäran om utlåtande ges i augusti: miljöråd Esko Hyvärinen ([email protected]) och specialsakkunnig Olli Ojala ([email protected]).
Sändlista:
Alleco Oy | ||
Anna-Rosa Asikainen | ||
Antti Leinonen | ||
Antton Keto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus | ||
Erkki Huttula | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ely-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ely-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hämeen ely-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jouni Tammi | ||
Jouni Taskinen | ||
Jukka Pakkala | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ely-keskus | ||
Kainuun ely-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kalatalousalueet | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ely-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ely-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
LUOMUS | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Keski-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK | ||
Maarit Kaukonen | ||
Marja-Liisa Pitkänen | ||
Metsähallitus/Metsätalous Oy | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Natur och Miljö | ||
Olli Sivonen | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Panu Oulasvirta | ||
Pekka Korhonen | ||
Pirkanmaan ely-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkko-Liisa Luhta | ||
Pohjanmaan ely-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ely-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ely-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päivi Lundvall | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ely-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC r.f. | ||
Tiina Sanila-Aikio | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Tuula Kurikka | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulla-Maija Liukko | ||
Uudenmaan ely-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Varsinais-Suomen ely-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
strategia
raakku
jokihelmisimpukka
toimenpidesuunnitelma