Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö rautatieyrityksen toimilupaa koskevan määräyksen luonnoksesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: TRAFICOM/468998.03.04.02.00/2023
Svarstiden gick ut: 19.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom pyytää lausuntoja rautatieyrityksen toimilupaa koskevan määräyksen luonnoksesta. Määräysluonnos on ollut jo kertaalleen lausuntokierroksella lausuntopalvelu.fi-palvelussa 29.11.2023-15.1.2024.
Bakgrund
Rautatieyritysten toimilupaa koskevalla määräyksellä kumotaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräys rautatieyrityksen toimiluvan hakemisesta TRAFICOM/171879/03.04.02.00/2019, koska voimassa olevaan määräykseen tullaan sisällyttämään toimiluvan omaavien rautatieyritysten vastuuvakuutusten vähimmäismäärää koskevat asiat. Rautatieyritysten toimilupiin liittyvien vastuuvakuutusten vähimmäismääristä ei ole nykyisin selkeästi säännelty.
Liikenne- ja viestintävirasto pyytää nyt toistamiseen lausuntoja rautatieyritysten toimilupaa koskevasta määräysluonnoksesta, sillä virasto on tilannut ensimmäisen lausuntokierroksen jälkeen asiantuntijaselvityksen rautatieyritysten vastuuvakuutusten vähimmäissummien määrittämiseksi. Liikenne- ja viestintävirasto on päättänyt määräysvalmistelun kuluessa hankkia asiantuntijaselvityksen siitä, minkä suuruisten rautatieyritysten vastuuvakuutusten ehdottomien alarajojen voidaan katsoa olevan perusteltuja rautatieliikenteen turvallisuuden näkökulmasta huomioiden samalla sen, etteivät kyseiset vähimmäismäärät rajoittaisi rautatiealan kilpailua. Virasto on tunnistanut tarpeen asiantuntijaselvityksen laatimiseksi sidosryhmältä saadun lausunnon pohjalta sekä toisaalta määräysvalmistelun aikana, jotta määräyksen valmistelu perustuisi riittävään ja ajantasaiseen tietopohjaan. Asiantuntijaselvitystä ja sen sisältöä avataan tarkemmin määräysluonnoksen perustelumuistion yksityiskohtaisten perustelujen kohdassa 4 Vastuuvakuutuksen vähimmäismäärä.
Liikenne- ja viestintävirasto pyytää nyt toistamiseen lausuntoja rautatieyritysten toimilupaa koskevasta määräysluonnoksesta, sillä virasto on tilannut ensimmäisen lausuntokierroksen jälkeen asiantuntijaselvityksen rautatieyritysten vastuuvakuutusten vähimmäissummien määrittämiseksi. Liikenne- ja viestintävirasto on päättänyt määräysvalmistelun kuluessa hankkia asiantuntijaselvityksen siitä, minkä suuruisten rautatieyritysten vastuuvakuutusten ehdottomien alarajojen voidaan katsoa olevan perusteltuja rautatieliikenteen turvallisuuden näkökulmasta huomioiden samalla sen, etteivät kyseiset vähimmäismäärät rajoittaisi rautatiealan kilpailua. Virasto on tunnistanut tarpeen asiantuntijaselvityksen laatimiseksi sidosryhmältä saadun lausunnon pohjalta sekä toisaalta määräysvalmistelun aikana, jotta määräyksen valmistelu perustuisi riittävään ja ajantasaiseen tietopohjaan. Asiantuntijaselvitystä ja sen sisältöä avataan tarkemmin määräysluonnoksen perustelumuistion yksityiskohtaisten perustelujen kohdassa 4 Vastuuvakuutuksen vähimmäismäärä.
Målsättningar
Määräykseen tehtävillä muutoksilla on tarkoitus luoda selkeä sääntelykehys, jonka mukaisesti toimiluvan omaavia rautatieyrityksiä voidaan velvoittaa hankkimaan määräyksessä edellytetty vastuuvakuutus kattamaan heidän toiminnastaan mahdollisesti aiheutuvat vahingot.
Asiantuntijaselvityksen pohjalta tehtävät muutokset määräyksessä esitettyihin vastuuvakuutusten vähimmäismääriin ovat pääasiallisesti aikaisempia vastuuvakuutusohjeen mukaisia määriä alhaisemmat. Selvityksen pohjalta määräyksessä nostettaisiin ainoastaan tavaraliikennettä harjoittavien yritysten, jotka eivät kuljeta vaarallisia aineita, vastuuvakuutusten vähimmäismäärät 20 miljoonasta 25 miljoonaan euroon. Lisäksi määräyksessä luovuttaisiin vaihtotyötä koskevasta toimijaluokasta, mikä tarkoittaisi korotuksia nykyisin ohjeistettuihin vastuuvakuutusmääriin sellaisille rautatieyrityksille, jotka harjoittavat ainoastaan vaihtotyötä.
Liikenne- ja viestintävirasto arvioi, ettei muutoksia voida pitää kohtuuttomina. Määräyksen mukaisiin vastuuvakuutuksiin siirtymisessä otettaisiin huomioon riittävä aika muun muassa vakuutussopimusneuvotteluille. Lisäksi määräykseen kirjattaisiin kohta 5 Siirtymämääräys ja soveltaminen, jossa määrättäisiin siirtymäajasta.
Määräyksellä vahvistettaisiin jatkossa rautatieyrityksille vastuuvakuutuksen vähimmäismäärä, minkä on tarkoitus edistää toimijoiden yhdenmukaista kohtelua ja selkeyttää rautatieyritysten markkinoilletuloa.
Määräyksellä ei arvioida olevan vaikutuksia kansalaisiin, ympäristöön, esteettömyyteen, yhdenvertaisuuteen tai tasa-arvoon.
Asiantuntijaselvityksen pohjalta tehtävät muutokset määräyksessä esitettyihin vastuuvakuutusten vähimmäismääriin ovat pääasiallisesti aikaisempia vastuuvakuutusohjeen mukaisia määriä alhaisemmat. Selvityksen pohjalta määräyksessä nostettaisiin ainoastaan tavaraliikennettä harjoittavien yritysten, jotka eivät kuljeta vaarallisia aineita, vastuuvakuutusten vähimmäismäärät 20 miljoonasta 25 miljoonaan euroon. Lisäksi määräyksessä luovuttaisiin vaihtotyötä koskevasta toimijaluokasta, mikä tarkoittaisi korotuksia nykyisin ohjeistettuihin vastuuvakuutusmääriin sellaisille rautatieyrityksille, jotka harjoittavat ainoastaan vaihtotyötä.
Liikenne- ja viestintävirasto arvioi, ettei muutoksia voida pitää kohtuuttomina. Määräyksen mukaisiin vastuuvakuutuksiin siirtymisessä otettaisiin huomioon riittävä aika muun muassa vakuutussopimusneuvotteluille. Lisäksi määräykseen kirjattaisiin kohta 5 Siirtymämääräys ja soveltaminen, jossa määrättäisiin siirtymäajasta.
Määräyksellä vahvistettaisiin jatkossa rautatieyrityksille vastuuvakuutuksen vähimmäismäärä, minkä on tarkoitus edistää toimijoiden yhdenmukaista kohtelua ja selkeyttää rautatieyritysten markkinoilletuloa.
Määräyksellä ei arvioida olevan vaikutuksia kansalaisiin, ympäristöön, esteettömyyteen, yhdenvertaisuuteen tai tasa-arvoon.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot määräyksestä pyydetään antamaan viimeistään 19.8.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Huomioithan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös Liikenne- ja viestintäviraston kirjaamoon kirjaamo(at)traficom.fi tai postitse osoitteeseen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM. Jos lausunto toimitetaan kirjaamoon, lausuntoon pyydetään liittämään asian diaarinumero TRAFICOM/468998/03.04.02.00/2023.
Lausunnon voi toimittaa myös Liikenne- ja viestintäviraston kirjaamoon kirjaamo(at)traficom.fi tai postitse osoitteeseen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM. Jos lausunto toimitetaan kirjaamoon, lausuntoon pyydetään liittämään asian diaarinumero TRAFICOM/468998/03.04.02.00/2023.
Valmistelijat
Johtava asiantuntija Jari Nieminen sähköposti jari.nieminen(at)traficom.fi; puh. 0295346829
Lakimies Ilona Heiskanen sähköposti ilona.heiskanen(at)traficom.fi; puh. 029 539 0536
Lakimies Ilona Heiskanen sähköposti ilona.heiskanen(at)traficom.fi; puh. 029 539 0536
Asiasanat
rautatie
raideliikenne