Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö komission yritysverotusta koskevista direktiiviehdotuksista
Svarstiden går ut: 29.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Komissio antoi 12.9.2023 kolme erillistä ehdotusta neuvoston direktiiveiksi, jotka koskevat yritysverotusta: direktiiviehdotus yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevaksi kehykseksi, direktiiviehdotus pk-yritysten kotipaikkaan perustuvasta verotusjärjestelmästä sekä siirtohinnoittelua koskeva ehdotus.
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne näistä direktiiviehdotuksista.
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne näistä direktiiviehdotuksista.
Bakgrund
Ehdotus yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevaksi kehykseksi eli niin sanottu BEFIT-ehdotus loisi yhtenäiset yhteisöverosäännöt unionin alueella. BEFIT olisi pakollinen konserneille, joiden sääntelyn mukainen kokonaisliikevaihto on vähintään 750 miljoonaa euroa. Pienemmille konserneille BEFIT olisi vapaaehtoinen. BEFIT-ehdotus kytkeytyy myös unionin omien varojen uudistamiseen, sillä BEFIT:ä on suunniteltu mahdolliseksi uudeksi omien varojen lähteeksi.
Pk-yritysten kotipaikkaan perustuvassa verojärjestelmässä yritykset voisivat noudattaa myös toisessa jäsenvaltioissa sijaitsevien kiinteiden toimipaikkojen osalta vain kotivaltionsa verosääntelyä, sen sijaan että ne joutuisivat noudattamaan kiinteiden toimipaikkojen sijaintivaltioiden verosääntelyä. Yritykset voisivat tällöin asioida vain kotivaltionsa veroviranomaisten kanssa.
Samaan konserniin kuuluvien yritysten välisten liiketoimien siirtohinnoittelua koskevan ehdotuksen mukaan siirtohinnoittelusääntöjä yhdenmukaistettaisiin sisällyttämällä markkinaehtoperiaate unionin oikeuteen, harmonisoimalla keskeisimmät siirtohinnoittelusäännöt, selventämällä OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden asemaa ja mahdollistamalla, että unionissa voidaan jatkossa luoda yhteisiä sitovia siirtohinnoittelusääntöjä tietyn tyyppisille liiketoimille OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden puitteissa.
Pk-yritysten kotipaikkaan perustuvassa verojärjestelmässä yritykset voisivat noudattaa myös toisessa jäsenvaltioissa sijaitsevien kiinteiden toimipaikkojen osalta vain kotivaltionsa verosääntelyä, sen sijaan että ne joutuisivat noudattamaan kiinteiden toimipaikkojen sijaintivaltioiden verosääntelyä. Yritykset voisivat tällöin asioida vain kotivaltionsa veroviranomaisten kanssa.
Samaan konserniin kuuluvien yritysten välisten liiketoimien siirtohinnoittelua koskevan ehdotuksen mukaan siirtohinnoittelusääntöjä yhdenmukaistettaisiin sisällyttämällä markkinaehtoperiaate unionin oikeuteen, harmonisoimalla keskeisimmät siirtohinnoittelusäännöt, selventämällä OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden asemaa ja mahdollistamalla, että unionissa voidaan jatkossa luoda yhteisiä sitovia siirtohinnoittelusääntöjä tietyn tyyppisille liiketoimille OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden puitteissa.
Målsättningar
BEFIT-kehyksen tarkoituksena olisi yksinkertaistaa yhteisöverotusta sisämarkkinoilla luomalla yhtenäiset säännöt sisämarkkinoilla toimivien konsernien yhteisöveropohjan laskemiseksi ja täten parantaa sisämarkkinoilla toimivien yritysten kilpailukykyä.
Direktiiviehdotus pk-yritysten kotipaikkaan perustuvasta verotusjärjestelmästä pyrkii yksinkertaistamaan pk-yritysten verotusta ja vähentämään verotuksesta pk-yrityksille aiheutuvia hallinnollisia kustannuksia.
Siirtohinnoittelua koskevan ehdotuksen tavoitteena on poistaa yritysten riskiä joutua oikeusriitoihin ja kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi ja siten parantaa yritysten oikeusvarmuutta ja toimintaedellytyksiä sisämarkkinoilla.
Direktiiviehdotus pk-yritysten kotipaikkaan perustuvasta verotusjärjestelmästä pyrkii yksinkertaistamaan pk-yritysten verotusta ja vähentämään verotuksesta pk-yrityksille aiheutuvia hallinnollisia kustannuksia.
Siirtohinnoittelua koskevan ehdotuksen tavoitteena on poistaa yritysten riskiä joutua oikeusriitoihin ja kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi ja siten parantaa yritysten oikeusvarmuutta ja toimintaedellytyksiä sisämarkkinoilla.
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Dosentti Marianne Malmgrén | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Energiateollisuus ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
FIT Verotutkimuksen huippuyksikkö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keva | ||
Oikeusministeriö | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 29.9.2023. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 29.9.2023.
Beredare
Lisätietoja asiasta antaa:
Erityisasiantuntija Laura Puro (BEFIT-ehdotus ja pk-yritysten kotipaikkaan perustuvaa verotusjärjestelmää koskeva ehdotus), puh. 02955 30127, laura.puro(at)gov.fi
Erityisasiantuntija Anna Lehtimäki (Siirtohinnoitteluehdotus), puh. 02955 30250, anna.lehtimaki(at)gov.fi
Erityisasiantuntija Laura Puro (BEFIT-ehdotus ja pk-yritysten kotipaikkaan perustuvaa verotusjärjestelmää koskeva ehdotus), puh. 02955 30127, laura.puro(at)gov.fi
Erityisasiantuntija Anna Lehtimäki (Siirtohinnoitteluehdotus), puh. 02955 30250, anna.lehtimaki(at)gov.fi