Ge utlåtande
Lausuntopyyntö asetusmuutosluonnoksista koskien liikenne- ja viestintäministeriön asetuksia Liikenne- ja viestintäviraston maksuista ja maksullisista suoritteista
Svarstiden går ut: 19.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus Liikenne- ja viestintäviraston liikennettä koskevista maksullisista suoritteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 3 §:n ja liitteen muuttamisesta
- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus Liikenne- ja viestintäviraston sähköiseen viestintään liittyvistä suoritteista perittävistä maksuista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 3 §:n muuttamisesta ja
- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus hallinnollisista taajuusmaksuista ja Liikenne- ja viestintäviraston taajuushallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 13 §:n muuttamisesta.
Asetusmuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.
Bakgrund
Målsättningar
Asetuksen Liikenne- ja viestintäviraston sähköiseen viestintään liittyvistä suoritteista perittävistä maksuista 3 §:n mukaisiin suoritteisiin lisättäisiin uusi suorite, joka koskee Liikenne- ja viestintäviraston suorittamia saavutettavuusvalvonnan tehtäviä, joista säädetään annettavassa Tasavallan presidentin asetuksessa saavutettavista digitaalisista palveluista annetun maakuntalain mukaisten tehtävien hoitamisesta Ahvenanmaalla. Muutosehdotus liittyy hallituksen esitykseen (71/2024), jonka mukaisesti esitetään esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimusten valvonnan keskittämistä Liikenne- ja viestintävirastolle vuoden 2025 alusta.
Asetuksen hallinnollisista taajuusmaksuista ja Liikenne- ja viestintäviraston taajuushallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista 13 §:n mukaisen sotilaallisen radioviestinnän taajuushallintomaksun kertoimen (S) arvoa korotettaisiin 0,85:sta 1,34:een kattamaan tehtävistä aiheutuneiden kustannusten kasvua. Lisäksi pykälän 13 tekstiä selkeytetään vastaamaan paremmin säännöksen tarkoitusta ja pykälän perusteluita.
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Akava ry | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Autoalan Keskusliitto ry | ||
Autokoululiitto | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ry | ||
DNA | ||
DNA | ||
DNA | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto ry EK | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finnet-liitto ry | ||
Fintraffic Oy | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajat-Konsumenterna | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten liitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriliikenneohjaajat ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Palkansaajajärjestö Pardia ry | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
SKAL ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Ilmailuliitto ry | ||
Suomen Ilmailuliitto ry | ||
Suomen Ilmailuliitto ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taksiliitto | ||
Tekniikan ja tiedon toimihenkilöt TTT ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Telia | ||
Telia | ||
Telia | ||
Tietoliikenteen ja Tietotekniikan Keskusliitto, FiCom ry | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Väylävirasto | ||
Yhteinen toimialaliitto YTL ry | ||
Ympäristöministeriö |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi liikenne- ja viestintäministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan eri asetusten mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, lausunnon voi lähettää myös sähköpostitse liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon (kirjaamo.lvm(at)gov.fi). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/27971/2024.
Tidtabell
Beredare
Ämnesord
liikenne- ja viestintäministeriö
Maksuasetuksen muutosehdotus
Liikenne- ja viestintävirasto
Bilagor:
Muistioluonnos liikenteen maksuasetus.pdf - Muistioluonnos liikenteen maksuasetus (asetusehdotus 1)
Asetusehdotus Liikenteen maksuasetus_asetustekstiluonnos ja liitteen muutosten yhteenveto.pdf - Asetusehdotus 1 ja liitteeseen ehdotetut muutokset
Muistioluonnos sähköisen viestinnän maksuasetus.pdf - Muistioluonnos sähköisen viestinnän maksuasetus (asetusehdotus 2)
Asetusehdotus Sähköisen viestinnän maksuasetus_muutosasetusluonnos.pdf - Asetusehdotus 2
Muistioluonnos taajuusmaksujen maksuasetus.pdf - Muistioluonnos taajuusmaksujen maksuasetus (asetusehdotus 3)
Asetusehdotus Taajuusmaksuasetus_muutosasetusluonnos.pdf - Asetusehdotus 3
Utkast till promemoria och förslag till förordning om avgifter som gäller elektronisk kommunikation.pdf - Förslag till förordning 2.
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne liikenteen maksuasetusmuutoksesta alla olevaan tekstikenttään (asetusehdotus 1.)
-
Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto ry19.11.2024
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan keskusliitto ry kiittävät mahdollisuudesta antaa lausunto Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen Liikenne- ja viestintäviraston liikennettä koskevista maksullisista suoritteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 3 §:n ja liitteen muuttamisesta. Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut, jotka muuttuisivat käsittelymaksuiksi maksutason kuitenkin säilyessä ennallaan. Kohdan 12.1 Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskevan poikkeusluvan ja kohdan 12.2 Lupatietoihin tehdyn korjauksen tai muun ajoneuvoteknisen lausunnon maksut muuttuisivat käsittelymaksuiksi, jotka jatkossa perittäisiin hakemusta vastaanottaessa. Nykyisin maksu laskutetaan jälkikäteen. Autotuojat ja -teollisuus ry kannattaa lupaprosessien tehostamista. Prosessien tehostamisessa on perusteltua kuulla alan yrityksiä, jotta hallinnollinen taakka ei siirry julkiselta toimijalta lupapalveluiden käyttäjille. Näemme tärkeänä, että muutoksesta viestitään riittävästi ja riittävän aikaisessa vaiheessa lupapalvelun käyttäjille, jotta lupapalvelua käyttävien yritysten on mahdollista mukauttaa omat maksuprosessinsa vastaamaan uutta toimintatapaa.
-
-
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Pääkkönen Jussi18.11.2024
-
Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole lausuttavaa asiassa.
-
-
Telia Finland Oyj18.11.2024
-
-
-
-
Oikeusministeriö14.11.2024
-
Oikeusministeriö kiittää lausuntopyynnöstä ja ilmoittaa, ettei sillä ole asiassa lausuttavaa.
-
-
Logistiikkayritysten Liitto ry14.11.2024
-
Logistiikkayritysten Liitto ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikon aiheesta. Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut, jotka muuttuisivat käsittelymaksuiksi maksutason kuitenkin säilyessä ennallaan. Kohdan 12.1 Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskevan poikkeusluvan ja kohdan 12.2 Lupatietoihin tehdyn korjauksen tai muun ajoneuvoteknisen lausunnon maksut muuttuisivat käsittelymaksuiksi, jotka jatkossa perittäisiin hakemusta vastaanottaessa. Nykyisin maksu laskutetaan jälkikäteen. Käsittelymaksun odotetaan tehostavan lupaprosessia, ja tarkoitus on myös siirtää poikkeusluvan hakemuksen jättö sähköiseen asiointiin, jossa maksu perittäisiin asioinnin yhteydessä. Ko. sähköisen palvelun pitäisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulla tuotantoon maaliskuun 2025 alussa. Maksutasoon ei ehdoteta muutoksia Logistiikkayritysten Liitto ry näkee, että ehdotettu asetusmuutos ei heikennä hakijan kannalta lupaprosessia, vaan ennemminkin tehostaa sitä. Siksi kannatamme tätä asetusmuutosehdotusta.
-
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry14.11.2024
-
Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikon aiheesta. Kolmesta asetusehdotuksesta SKALia ja sen jäseniä koskee ainoastaan tämä asetusmuutos. Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut, jotka muuttuisivat käsittelymaksuiksi maksutason kuitenkin säilyessä ennallaan. Kohdan 12.1 Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskevan poikkeusluvan ja kohdan 12.2 Lupatietoihin tehdyn korjauksen tai muun ajoneuvoteknisen lausunnon maksut muuttuisivat käsittelymaksuiksi, jotka jatkossa perittäisiin hakemusta vastaanottaessa. Nykyisin maksu laskutetaan jälkikäteen. Käsittelymaksun odotetaan tehostavan lupaprosessia, ja tarkoitus on myös siirtää poikkeusluvan hakemuksen jättö sähköiseen asiointiin, jossa maksu perittäisiin asioinnin yhteydessä. Ko. sähköisen palvelun pitäisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulla tuotantoon maaliskuun 2025 alussa. Maksutasoon ei ehdoteta muutoksia. SKAL näkee, että ehdotettu asetusmuutos ei heikennä hakijan kannalta lupaprosessia, vaan ennemminkin tehostaa sitä. Siksi kannatamme tätä asetusmuutosehdotusta.
-
-
Väylävirasto, Konttajärvi Sauli13.11.2024
-
Väylävirasto kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa. Väylävirastolla ei ole asetusmuutosehdotusten suhteen lausuttavaa.
-
-
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry13.11.2024
-
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry. kiittää mahdollisuudesta lausua otsikon asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa: Asetusluonnoskokonaisuus on hyvin perusteltu, selkeä ja kannatettava, joten JHL:llä ei ole huomautettavaa miltään osin.
-
-
Ilmatieteen laitos31.10.2024
-
Ilmatieteen laitos kiittää mahdollisuudesta lausua otsikon asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa: Asetusluonnoskokonaisuus on hyvin perusteltu, selkeä ja kannatettava, joten Ilmatieteen laitoksella ei ole huomautettavaa miltään osin.
-
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne sähköisen viestinnän maksuasetusmuutoksesta alla olevaan tekstikenttään (asetusehdotus 2.)
-
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Pääkkönen Jussi18.11.2024
-
Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole lausuttavaa asiassa.
-
-
Telia Finland Oyj18.11.2024
-
-
-
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne taajuusmaksujen maksuasetusmuutoksesta alla olevaan tekstikenttään (asetusehdotus 3.)
-
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Pääkkönen Jussi18.11.2024
-
Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole lausuttavaa asiassa.
-
-
Telia Finland Oyj18.11.2024
-
Telia Finland Oyj kiittää mahdollisuudesta lausua liiikenne-ja viestintäministeriön asetusluonnoksesta. Hallinnollisia taajuusmaksuja koskien pidämme kannatettavana muutoksia, joilla maksut saatetaan vastaamaan taajuushallinnollisten tehtävien kuluja radiopalvelu- ja käyttäjäkohtaisesti. Asetusta edelleen valmisteltaessa pyydämme huomioimaan seuraavat kommentit. Hallinnollisten maksujen tulee kattaa vain taajuuksien hallinnoinnin kulut. Matkaviestinverkon taajuuksien ”markkina-arvosta” maksetaan erikseen joko huutokauppamaksuna tai markkinaehtoisena taajuusmaksuna, joten ”markkina-arvon” ei tulisi vaikuttaa hallinnollisiin taajuusmaksuihin. Maanlaajuisten matkaviestintoimijoiden osuus hallinnollisista taajuusmaksuista on merkittävä, eikä todennäköisesti vastaa Traficomin taajuushallinnon resurssikäyttöä matkaviestinoperaattorien käyttämien taajuuksien hallinnointiin. Maanlaajuisten matkaviestinverkon lupien hallinnolliset taajuusmaksut kattavat lähes puolet kaikista taajuusmaksuasetuksen mukaisista maksuista. Viimeisten vuosien aikana maanlaajuisten matkaviestinverkojen lupien hallinnolliset taajuusmaksut ovat kasvaneet huomattavasti uusien taajuuskaistojen myötä (700 MHz, 3.6 GHz, 26 GHz). Matkaviestinverkon taajuuksien hallinnointiin käytetyt resurssit eivät ole kasvaneet samassa suhteessa. Erityisesti nostamme esiin 26 GHz taajuuskaistan maksun. Tältä kaistalta kerätyt hallinnolliset taajuusmaksut ovat suuremmat kuin muilta matkaviestinverkon kaistoilta kerätyt maksut. Tämä kaista soveltuu toteuttamaan huippukapasiteettia matkaviestinverkossa hyvin paikallisesti, mutta ei laajaan verkon peittoon, joten toteutettavaan väestöpeittoon suhteutettuna maksu on suhteettoman suuri. Suomessa maksu on myös huomattavasti suurempi verrattuna muihin maihin, joissa Telialla on 26 GHz taajuuslupa. Viittaamme myös vuoden 2023 maksuasetusmuutoksista antamaamme lausuntoon, jossa asiaa olemme käsitelleet tarkemmin esimerkein. (https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=0114bfec-1fc5-437e-a2fd-8fee2d9650e2)
-
-
-