• Voitte kirjoittaa lausuntonne liikenteen maksuasetusmuutoksesta alla olevaan tekstikenttään (asetusehdotus 1.)
      • Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto ry
        Uppdaterad:
        19.11.2024
        • Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan keskusliitto ry kiittävät mahdollisuudesta antaa lausunto Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen Liikenne- ja viestintäviraston liikennettä koskevista maksullisista suoritteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 3 §:n ja liitteen muuttamisesta. Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut, jotka muuttuisivat käsittelymaksuiksi maksutason kuitenkin säilyessä ennallaan. Kohdan 12.1 Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskevan poikkeusluvan ja kohdan 12.2 Lupatietoihin tehdyn korjauksen tai muun ajoneuvoteknisen lausunnon maksut muuttuisivat käsittelymaksuiksi, jotka jatkossa perittäisiin hakemusta vastaanottaessa. Nykyisin maksu laskutetaan jälkikäteen. Autotuojat ja -teollisuus ry kannattaa lupaprosessien tehostamista. Prosessien tehostamisessa on perusteltua kuulla alan yrityksiä, jotta hallinnollinen taakka ei siirry julkiselta toimijalta lupapalveluiden käyttäjille. Näemme tärkeänä, että muutoksesta viestitään riittävästi ja riittävän aikaisessa vaiheessa lupapalvelun käyttäjille, jotta lupapalvelua käyttävien yritysten on mahdollista mukauttaa omat maksuprosessinsa vastaamaan uutta toimintatapaa.
      • Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Pääkkönen Jussi
        Uppdaterad:
        18.11.2024
        • Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole lausuttavaa asiassa.
      • Telia Finland Oyj
        Uppdaterad:
        18.11.2024
        • -
      • Oikeusministeriö
        Uppdaterad:
        14.11.2024
        • Oikeusministeriö kiittää lausuntopyynnöstä ja ilmoittaa, ettei sillä ole asiassa lausuttavaa.
      • Logistiikkayritysten Liitto ry
        Uppdaterad:
        14.11.2024
        • Logistiikkayritysten Liitto ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikon aiheesta. Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut, jotka muuttuisivat käsittelymaksuiksi maksutason kuitenkin säilyessä ennallaan. Kohdan 12.1 Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskevan poikkeusluvan ja kohdan 12.2 Lupatietoihin tehdyn korjauksen tai muun ajoneuvoteknisen lausunnon maksut muuttuisivat käsittelymaksuiksi, jotka jatkossa perittäisiin hakemusta vastaanottaessa. Nykyisin maksu laskutetaan jälkikäteen. Käsittelymaksun odotetaan tehostavan lupaprosessia, ja tarkoitus on myös siirtää poikkeusluvan hakemuksen jättö sähköiseen asiointiin, jossa maksu perittäisiin asioinnin yhteydessä. Ko. sähköisen palvelun pitäisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulla tuotantoon maaliskuun 2025 alussa. Maksutasoon ei ehdoteta muutoksia Logistiikkayritysten Liitto ry näkee, että ehdotettu asetusmuutos ei heikennä hakijan kannalta lupaprosessia, vaan ennemminkin tehostaa sitä. Siksi kannatamme tätä asetusmuutosehdotusta.
      • Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
        Uppdaterad:
        14.11.2024
        • Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikon aiheesta. Kolmesta asetusehdotuksesta SKALia ja sen jäseniä koskee ainoastaan tämä asetusmuutos. Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut, jotka muuttuisivat käsittelymaksuiksi maksutason kuitenkin säilyessä ennallaan. Kohdan 12.1 Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskevan poikkeusluvan ja kohdan 12.2 Lupatietoihin tehdyn korjauksen tai muun ajoneuvoteknisen lausunnon maksut muuttuisivat käsittelymaksuiksi, jotka jatkossa perittäisiin hakemusta vastaanottaessa. Nykyisin maksu laskutetaan jälkikäteen. Käsittelymaksun odotetaan tehostavan lupaprosessia, ja tarkoitus on myös siirtää poikkeusluvan hakemuksen jättö sähköiseen asiointiin, jossa maksu perittäisiin asioinnin yhteydessä. Ko. sähköisen palvelun pitäisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulla tuotantoon maaliskuun 2025 alussa. Maksutasoon ei ehdoteta muutoksia. SKAL näkee, että ehdotettu asetusmuutos ei heikennä hakijan kannalta lupaprosessia, vaan ennemminkin tehostaa sitä. Siksi kannatamme tätä asetusmuutosehdotusta.
      • Väylävirasto, Konttajärvi Sauli
        Uppdaterad:
        13.11.2024
        • Väylävirasto kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa. Väylävirastolla ei ole asetusmuutosehdotusten suhteen lausuttavaa.
      • Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
        Uppdaterad:
        13.11.2024
        • Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry. kiittää mahdollisuudesta lausua otsikon asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa: Asetusluonnoskokonaisuus on hyvin perusteltu, selkeä ja kannatettava, joten JHL:llä ei ole huomautettavaa miltään osin.
      • Ilmatieteen laitos
        Uppdaterad:
        31.10.2024
        • Ilmatieteen laitos kiittää mahdollisuudesta lausua otsikon asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa: Asetusluonnoskokonaisuus on hyvin perusteltu, selkeä ja kannatettava, joten Ilmatieteen laitoksella ei ole huomautettavaa miltään osin.
      • Voitte kirjoittaa lausuntonne sähköisen viestinnän maksuasetusmuutoksesta alla olevaan tekstikenttään (asetusehdotus 2.)
      • Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Pääkkönen Jussi
        Uppdaterad:
        18.11.2024
        • Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole lausuttavaa asiassa.
      • Telia Finland Oyj
        Uppdaterad:
        18.11.2024
        • -
      • Voitte kirjoittaa lausuntonne taajuusmaksujen maksuasetusmuutoksesta alla olevaan tekstikenttään (asetusehdotus 3.)
      • Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Pääkkönen Jussi
        Uppdaterad:
        18.11.2024
        • Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole lausuttavaa asiassa.
      • Telia Finland Oyj
        Uppdaterad:
        18.11.2024
        • Telia Finland Oyj kiittää mahdollisuudesta lausua liiikenne-ja viestintäministeriön asetusluonnoksesta. Hallinnollisia taajuusmaksuja koskien pidämme kannatettavana muutoksia, joilla maksut saatetaan vastaamaan taajuushallinnollisten tehtävien kuluja radiopalvelu- ja käyttäjäkohtaisesti. Asetusta edelleen valmisteltaessa pyydämme huomioimaan seuraavat kommentit. Hallinnollisten maksujen tulee kattaa vain taajuuksien hallinnoinnin kulut. Matkaviestinverkon taajuuksien ”markkina-arvosta” maksetaan erikseen joko huutokauppamaksuna tai markkinaehtoisena taajuusmaksuna, joten ”markkina-arvon” ei tulisi vaikuttaa hallinnollisiin taajuusmaksuihin. Maanlaajuisten matkaviestintoimijoiden osuus hallinnollisista taajuusmaksuista on merkittävä, eikä todennäköisesti vastaa Traficomin taajuushallinnon resurssikäyttöä matkaviestinoperaattorien käyttämien taajuuksien hallinnointiin. Maanlaajuisten matkaviestinverkon lupien hallinnolliset taajuusmaksut kattavat lähes puolet kaikista taajuusmaksuasetuksen mukaisista maksuista. Viimeisten vuosien aikana maanlaajuisten matkaviestinverkojen lupien hallinnolliset taajuusmaksut ovat kasvaneet huomattavasti uusien taajuuskaistojen myötä (700 MHz, 3.6 GHz, 26 GHz). Matkaviestinverkon taajuuksien hallinnointiin käytetyt resurssit eivät ole kasvaneet samassa suhteessa. Erityisesti nostamme esiin 26 GHz taajuuskaistan maksun. Tältä kaistalta kerätyt hallinnolliset taajuusmaksut ovat suuremmat kuin muilta matkaviestinverkon kaistoilta kerätyt maksut. Tämä kaista soveltuu toteuttamaan huippukapasiteettia matkaviestinverkossa hyvin paikallisesti, mutta ei laajaan verkon peittoon, joten toteutettavaan väestöpeittoon suhteutettuna maksu on suhteettoman suuri. Suomessa maksu on myös huomattavasti suurempi verrattuna muihin maihin, joissa Telialla on 26 GHz taajuuslupa. Viittaamme myös vuoden 2023 maksuasetusmuutoksista antamaamme lausuntoon, jossa asiaa olemme käsitelleet tarkemmin esimerkein. (https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=0114bfec-1fc5-437e-a2fd-8fee2d9650e2)